Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۲۰ تا ۲۵ هزار راس دام زنده سالم عشایری در روز عید قربان در کل کشور به ویژه کلان شهرها با قیمت مناسب در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی،‌ رییس سازمان امور عشایر ایران امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با اعلام این خبر افزود: از این میزان ۶ تا ۷ هزار راس دام زنده عشایری در تهران در ۶۴ غرفه مخصوص عشایر در میادین میوه و تره بار در روز عید قربان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قندالی با بیان این که نزدیک به ۵.۲ درصد تولیدات کشاورزی متعلق به جامعه عشایری است، گفت: تولید ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز، ۴۰۰ هزار تن شیر و حدود ۳۵ درصد صنایع سهم عشایر کشور است.

 

وی تشکیل زنجیره گوشت قرمز با هدف افزایش بهره وری را از اقدامات مهم در حوزه عشایر کشور عنوان و پیش بینی کرد امسال حداقل بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای تامین سرمایه در گردش در حوزه زنجیره گوشت قرمز تخصیص یابد.

 

قندالی یادآور شد: در سال ۹۶ حدود ۲۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از محل این صندوق به حوزه زنجیره گوشت قرمز عشایری تخصیص یافت که از این میزان تاکنون ۱۶ میلیارد تومان جذب شده است.

 

وی کاهش طول دوره پروار دام را از دیگر اهداف تشکیل زنجیره گوشت قرمز عشایری دانست و اظهار داشت: با ایجاد این زنجیره طول دوره پروار دام از ۱۸۰ روز به ۱۳۰ روز کاهش یافته است.

 

رییس سازمان امور عشایر ایران، اصلاح روش تغذیه دام را از اهداف دیگر زنجیره گوشت قرمز عنوان و تصریح کرد: مصرف علوفه خام به تدریج از برنامه غذایی دام عشایر حذف می شود و استفاده از جیره های علمی مانند کنسانتره در دستور کار قرار دارد.

 

وی ظرفیت تولید کنسانتره در کارخانه های خوراک دام تشکل ها را ۲۷۰ هزار تن در سال عنوان کرد.

 

قندالی با اشاره به تصویب اختصاص ۳۰ درصد از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در قالب برنامه ششم توسعه به مناطق عشایری، روستایی و مناطقی که فاقد دهیاری هستند، گفت: سال گذشته ۶۴ میلیارد تومان از این محل به عشایر اختصاص یافت که صرف اجرای پروژه های متنوعی در حوزه آب، ایجاد راه و انرژی های خورشیدی شد.

 

وی پیش بینی کرد سال ۹۷ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه عمران مناطق عشایری تخصیص یابد.

 

رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: در پنج ماهه امسال نیز ۴۰ میلیارد تومان از این محل به عشایر اختصاص یافته است.

 

وی همچنین از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از بودجه سال ۹۷ و از محل بند ب ماده (۶) عوارض مترتب بر آب مشترکین شهری به عشایر خبر داد و اذعان داشت: در حال حاضر ۵ میلیارد تومان از این مبلغ مصوب و برای اجرای آبرسانی به عشایر به استان ها ارسال شده است.

 

قندالی ادامه داد: با مصوبه دولت ۴۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع تنش آبی برای عشایر تخصیص یافته که تاکنون از این مبلغ ۷۰ درصد آن پرداخت شده و به زودی به استان ها ارسال می شود.

 

وی تصریح کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای فراهم کردن تجهیزات در مناطق عشایری با تامین مالی موسسه مالی کوثر اجرایی شد.

 

قندالی گفت: در بحث مدیریت بحران، ظرف سه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان توسط هیات دولت با کارمزد ۴ درصد و ضمانت زنجیره ای با دوره پنج سال بازگشت نیز مصوب شد که نزدیک به ۳۲۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.

 

وی افزود: برای سال جدید نیز پیشنهاد ۲۵۰ میلیارد تومان را در زمینه مدیریت بحران در مناطق عشایری ارایه داده ایم.

 

رییس سازمان امور عشایر ایران به اجرای طرح ویژه ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت عشایر اشاره و تصریح کرد: با تفاهم نامه ای که با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داشته ایم قرار شد امسال ۱۰۰ نفر روز در کلاس هایی که این سازمان برگزار می کند، آموزش ببینند.

 

وی ادامه داد: آموزش ۱۰۰ درصدی افراد لازم التعلیم، سوادآموزی بزرگسالان و جلوگیری از افت تحصیلی در مقاطع متوسطه اول و دوم عشایر در دستور کار قرار دارد.

 

قندالی، ایجاد ۶۴ هزار کیلومتر راه در سال، مرمت و نگهداری از آن، مرمت منابع آبی مانند قنوات و چشمه سارها و تامین آب سالم و شرب برای عشایر و دام شان و احداث شبکه های آب را از وظایف سازمان امور عشایر برشمرد.

 

وی گفت: ما در راستای جایگزینی سوخت فسیلی توانستیم از طریق توزیع کپسول گاز با قیمت تمام شده در شهر و روستا ۶۰ درصد جمعیت عشایری را پوشش دهیم.

 

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که طبق تفاهمنامه این سازمان با وزارت نیرو مقرر شده ظرف پنج سال ۷۵ هزار خانوار عشایری به سیستم های خورشیدی مجهز شوند، اذعان داشت: تاکنون سیستم های خورشیدی در اختیار ۲۰ هزار خانوار عشایری قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار خانوار عشایری از این نعمت برخوردار شوند.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس عزت الله انتظامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز روزنامه های ورزشی فوتبال ایران بازار مسکن آمریکا استان همدان عید قربان دام زنده جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد

 رئیس اداره امور عشایر بروجرد گفت: عشایر این شهرستان در کوچ بهاره در مناطقی از گرین کوه، کولیدر، آبسرده، مله تخت، سربند، ورکوه و بخش‌های شیروان و اشترینان مستقر می‌شوند.

نوراله مصطفی نژاد به جلسه شورای عشایری بروجرد در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در این جلسه مصوب شد که در فصل کوچ، ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان همچون راهداری و حمل و نقل جاده ای، نیروی انتظامی، بسیج عشایری، هلال احمر، بهداشت و درمان و پلیس راهور عشایر را در مسیر کوچ همراهی کنند تا برای این قشر تولیدکننده جامعه مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه دام، تمام سرمایه خانوار‌های عشایری است، به رانندگان هشدار داد مراقب حرکت دام‌های عشایر هنگام عبور از جاده‌های شهرستان باشند.

رئیس اداره امور عشایر بروجرد با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هنگام کوچ عشایر در جاده‌های ارتباطی شهرستان اضافه کرد: نصب تابلو‌های هشدار مبنی بر کاهش و کنترل سرعت در جاده‌ها هنگام کوچ می‌تواند نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ای دام‌های عشایر داشته باشد.

هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر شهرستان بروجرد با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • ۷۰ درصد ذائقه یزدی‌ها گوشت گوسفندی است
  • تولید سالانه ۱۸ هزار تن گوشت قرمز در استان
  • عشایر ملارد سال گذشته ۱۰۰۸ تُن گوشت قرمز تولید کرده اند
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار/ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال
  • شرایط واردات گوشت قرمز و دام از ۷ کشور فراهم شد
  • عرضه گوشت تنظیم بازاری وارداتی به زودی در سراسر کشور | قیمت گوشت گوساله در میادین و فروشگاه ها
  • زمان کوچ عشایر از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت است
  • ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات پرواربندی به عشایر گلستان پرداخت شد