Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@16:53:42 GMT

تعویض مفصل در بیماران هموفیلی چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۱۱۴۱

تعویض مفصل در بیماران هموفیلی چگونه است؟

احمد قویدل رئیس انجمن بیماران هموفیلی،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود دچار خون ریزی‌های مختلفی شود، خونریزی هایی که می تواند در اثر حوادث، سوانح یا در هنگام انجام جراحی بیمارستانی و در حوزه زنان در هنگام زایمان‌ و یا به صورت ماهیانه و مرتب رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قویدل گفت: از آنجایی که بیماران هموفیلی فاقد پروتئین کم انعقادی هستند و یا پلاکت‌های خون آنها کم و یا با شکلی غیر طبیعی است، نیازمند تزریق دارو‌های انعقادی می شوند، یعنی در بدن آنها پروتئین انعقادی تولید نمی‌شود و از این رو نیاز به تزریق این پروتئین دارند.

بیشتر بخوانید: هموفيلی چيست؟

قویدل ادامه داد: خون‌ریزی‌ها بطور کلی 2 نوع است؛ خون ریزی داخل حاصل ضربه و یا سوانح مختلف و خون ریزی باز که جاری شدن خون به بیرون از بدن است؛ معمولا خون ریزی داخلی در ناحیه مغز و شکم خطرناک‌ترین نوع خون ریزی‌ها به شمار می‌رود و تهدید جانی برای هر فرد است.

وی افزود:‌ در بیماران هموفیلی یکی از خون‌ریزی‌های رایج، خون ریزی مفصلی است و در هر نقطه‌ای از بدن انسان که مفصل وجود دارد،‌ (از زانوها گرفته تا مچ پا یا لگن، آرنج‌ها و حتی خون ریزی کشاله دست،) این خون‌ریزی‌ها آن محیط را پر از خون می‌کنند که در نهایت منجر به تحمل دردهای شدیدی در این بیماران می‌شود.

رئیس انجمن بیماران هموفیلی تشریح کرد: اگر این افراد به موقع درمان نشوند،‌ به مرور زمان مایع بین مفصل‌ها که باعث حرکت روانی آن است، تخریب شده و نهایتا دچار معلولیت می‌شود؛ این تخریب گاهی اوقات آنقدر شدید است که بیمار نیاز به تعویض مفصل پیدا می‌کند، خوب است بدانیم که فدراسیون جهانی هموفیلی تعویض مفصل را بعد از 40 سالگی توصیه و سفارش می‌کند.

قویدل ادامه داد:‌ بعد از تغییر مفصل، کیفیت زندگی فرد تغییر خواهد کرد و عملا باید ملاحظاتی را انجام دهند و معمولا در افراد کهن سال این عمل به کار گرفته می‌شود چرا که صدمه به مفصل مصنوعی به سادگی قابل جبران نیست و در مواردی اساسا به طور طبیعی میسر نمی‌شود؛ متأسفانه هر خون ریزی اگر درست درمان نشود، صدمه بسیار ناچیزی به مفصل وارد می‌کند که طی 25 سال (که سن اشتغال و تحصیلات است)، عملا یک بیمار دچار انواع معلولیت‌ها می‌شود.

وی افزود: ‌بهترین راه پیشگیری از معلولیت در رابطه با بیماران هموفیلی، تغییر روش درمانی آنها از "آن‌بی‌مند" ( درمان در مواقع لازم و پس از خون ریزی ) به درمان پروفیلاکسی که به معنی درمان قبل از خون ریزی است، کلید پیشگیری از معلولیت بیماران به شمار می‌رود.

رئیس انجمن بیماران هموفیلی بیان کرد: در روش پروفیلاکسی در هفته یک یا 2 بار به بیمار پروتئینی را بدون اینکه حادثه‌ای برای او پیش آمده باشد، تزریق می‌کند و عملا بیمار پس از طی یک هفته تبدیل به یک فردی با درصد انعقاد مناسب می‌شود که به سادگی دیگر خون ریزی نمی‌کند.

قویدل اظهار کرد: در اروپا و آمریکا این روش جایگزین روش پس از خون ریزی نام گذاری شده است ( بیش از 20 سال ) که در ایران برای اولین بار اجازه تغییر روش درمان بیماران ( 0 تا 15 سال) به روش پروفیلاکسی صادر شده است که در حال حاضر نزدیک به 500 نفر از این کودکان که کمتر از نصف جمعیت هدف است، روش درمانی آنها تغییر و کیفیت زندگی آنها بسیار مناسب شده است.

بیشتر بخوانید: وقتی نبض درمان بیماران خاص به شماره می‌افتد/ هموفیلی؛ دردی که امان بیماران را بریده است

 

وی ادامه داد:‌ انتظار می‌رود نسل سالمی از بیماران هموفیلی به کهن سالی و میان سالی برسد و آرامش در زندگی آن‌ها حاکم شود؛ لازم به ذکر است هموفیلی در حقیقت معروف‌ترین اختلال انعقادی است و دیگر اختلالات انعقادی به نام هموفیلی غیر علمی است.

رئیس انجمن بیماران هموفیلی افزود: بیماران هموفیلی ( با کمبود فاکتور 8 و 9 ) عارضه‌شان با تخریب مفاصل خود را نشان می‌دهد و جمعیتی بالغ بر 6 هزار و 500 نفر از 12 هزار نفر بیمار شناسایی شده مبتلا به اختلالات انعقادی بیشترین خون ریزی در مفاصل را دارند؛ خون ریزی مفصلی از دیگر اختلالات انعقادی بسیار کم و عمده خون ریزی این افراد، خون ریزی مخاطی است.

قویدل یادآوری کرد: برخی از زنان که به انواع اختلالات انعقادی مبتلا هستند از دردهای مفصلی شکایت می‌کنند و عمده خون ریزی آنها در خون ریزی ماهیانه غیر طبیعی ( منوراژی ) شناسایی شده‌ است؛  این زنان و دختران نقش مهمی را در کاهش آمار مرگ حین زایمان که یکی از شاخصه‌های بهداشت جهانی است را دارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری

مصطفی گل شکن ، معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان  گفت:  بهداشت و درمان رسالت اول دانشگاه علوم پزشکی است.‌


 معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۱۲۰۰ نیرو پیمانی دارد گفت: در پرداخت حقوق این دانشگاه از بین ۶۷ دانشگاه رتبه ۱۱ کشور رل دارد.‌

 گل شکن افزود: ۱۶۸ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در دست اجرا دارد که از این مجموع۴۳ پروژه افتتاح شد و ۸۱ پروژه آماده افتتاح است و با حضور ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.‌ ‌ 

وی با بیان اینکه پروژه عمرانی بهداشت و درمان بسیار است، خاطر نشان کرد: برای ۸۱ پروژه ۳۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.‌


 معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان به  بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان رشت اشاره و خاطر نشان کرد : این بیمارستان   ۸۶ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.

گل شکن  اظهار داشت: با راه اندازی این بیمارستان ۱۳۰۰ نفر نیرو جدید جذب خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان