Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@23:46:59 GMT

استان اصفهان با کمبود 1600 مسجد مواجه است

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۱۹۱۵

استان اصفهان با کمبود 1600 مسجد مواجه است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صالحیان روز یکشنبه در نشست خبری به مناسب هفته جهانی مسجد؛ گفت: در استان اصفهان پنج هزار و 330 مسجد وجود دارد که همگی در مرکز رسیدگی به امور مساجد ثبت شده و قریب پنج هزار امام جماعت این مساجد را اداره می کنند.
وی اضافه کرد: از این تعداد یک هزار و 100 مسجد در مناطق 15 گانه شهر اصفهان است که با حضور یک هزار و 400 امام جماعت اداره می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان افزود: استان اصفهان از نظر تعداد مسجد در رتبه سوم کشوری قرار دارد اما پراکندگی آنها مناسب نیست بگونه ای که برخی نقاط دارای چند مسجد است و در برخی مناطق حاشیه ای و شهرک های تازه ساز با کمبود مسجد مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: در کل کشور سرانه هر هزار و100 نفر یک مسجد است در حالی که در اصفهان سرانه هر 900 نفر یک مسجد است البته پراکندگی مساجد نامناسب است.
مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان افزود: مسجد علاوه بر تاثیر در زندگی فردی در زندگی سیاسی و اجتماعی نیز تاثیر فوق العاده ای دارد.
حجت الاسلام صالحیان گفت: سبک زندگی غربی موجب شد بازار به عنوان مرکز اقتصادی، نهادهای اداری به عنوان مراکز سیاسی از نهاد دینی و روحانیت جدا شود در حالیکه در معماری ایرانی اسلامی این مراکز در کنار هم قرار دارد و نمود آن در میدان امام خمینی (ره) مشهود است.
وی ادامه داد: کنار هم قرار گرفتن نهادهای دین، آموزش، اقتصاد موجب می شود بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله احتکارها، کم فروشی ها و امثال آن از بین رود یا کم شود.
مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان افزود: اولین اقدام پیامبر اسلام (ص) ساخت مسجد بود تا نشان دهد حفظ سیاست و اقتصاد و دیگر شؤن جامعه در گرو ارتباط با معنویت است که از کانون مسجد در جامعه مجتلی می شود.
وی اضافه کرد: ارتباط ویژه و منحصر به فردی بین مسجد، ولایت و امامت جامعه اسلامی وجود دارد و از طریق مسجد باید روح استکبار ستیزی در جامعه تقویت شود و در پرتو مسجد افرادی چون شهید حججی تربیت می شوند.
حجت الاسلام صالحیان با اشاره به تلاش صهیونیست ها برای هدف قرار دادن کانون خانواده در جوامع اسلامی، افزود: مسجد به عنوان یک کانون هویت ساز نقش مهمی در تقویت بنیان خانواده و مقابله با این توطئه دشمن دارد.
بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.
به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی امین نشست این سازمان، آخرین روز مرداد به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.
از سی ام مرداد تا 5 شهریور هفته مسجد نامگذاری شده است.
/7134/پ / 1339
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استکبار اصفهان سبک زندگی سیاسی و اجتماعی مسجد رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تلاش جمعی دستگاه‌ها برای ادای حق مساجد

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: مأموریت نهادها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح است ولیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت و مدیریت امام جماعت و همراهی پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جاری باشد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اولین گردهمایی ملی قرارگاه های راهبری مساجد استان‌ها که امروز، چهارشنبه 19 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، طی سخنانی با تصریح بر اینکه جلسه‌ای با این کیفیت، با شرکت جمع حاضر و با موضوع مسجد، برای اولین بار است که تشکیل می‌شود، گفت: از مدتی قبل با رؤسای نهادها و دستگاه‌های مرتبط، طی جلسات متعدد و متوالی دور هم نشستیم و همفکری کردیم، ناظر بر ارتقاء وضعیت مساجد در کشور و هم‌عهد شدیم تا حق مسجد، چنانکه شایسته است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا شود.

حاج علی اکبری بر لزوم تلاش جمعی برای ادای حق مساجد تأکید کرد و گفت: این هم‌عهدی نهادی و دستگاهی، نقطه امید را بر می‌انگیزد که تلاش جمعی و جدیدی را برای خدمتگزاری به مساجد آغاز کنیم و اکنون به همگرایی بیشتری در ارتباط با مسائل اصلی و راهبردی مرتبط با مساجد رسیدیم.

او تصریح کرد: جمع‌بندی نهادها و دستگاه‌های مرتبط برای همکاری و هم‌افزایی، به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم شده و تذکرات و رهنمودهای معظم له نیز دریافت شد.

 

کنگره جهانی حضرت رضا(ع) میزبان دانشمندان داخلی وخارجی می‌شود

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه نمایندگان ولی فقیه مصمم هستند با همراهی ائمه جمعه، نهادها و دستگاه‌های استانی فصل تازه‌ای از تمرکز بر حل و فصل نظام مسائل مساجد را آغاز کنند، تصریح کرد: آنچه که مدنظر است، طراحی ساز و کارهای مناسب، معطوف به ظرفیت‌های موجود، برای پشتیبانی از مساجد است و این مسیر به شکل‌گیری تشکیلات و ساختار جدید منجر نخواهد شد.

حاج علی اکبری با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اهتمام جدی و قابل تحسینی به امر مسجد وجود دارد، اظهار داشت: در این زمینه، در جستجوی یافتن راه‌های جدیدی برای خدمت به مساجد، با مشارکت وزارتخانه‌ها و ارکان دولت هستیم و تعامل با وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش در حوزه اختیارات و وظایف، در گام اول، در دستور قرارگاه ملی مسجد قرار دارد و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

او خاطرنشان کرد: مأموریت نهادها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح و پسندیده است ولیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت و مدیریت امام جماعت و همراهی پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

علی اکبری با تأکید بر اینکه در برابر مسجد، آرم نهادها و دستگاه‌ها باید رنگ ببازد، اظهار داشت: آنچه باقی می‌ماند، وحدت و همدلی در جایگاه خادمی مسجد، برای عمران معنوی و مادی مساجد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • بنیاد هدایت توفیقات مساجد را روایت می‌کند
  • ضرورت تلاش جمعی دستگاه‌ها برای ادای حق مساجد
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • برای ترمیم زخم های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم 
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • برای ترمیم زخم‌های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم
  • افزایش تلفات سیل در برزیل؛ ساکنان با کمبود آب مواجه هستند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله