کتاب «ظهیرالدوله» برگی از تاریخ موسیقی ایران است
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۲۲۹۷
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، محمدجواد واسعی نویسنده و پژوهشگر گفت: به تازگی کتابم با عنوان «ظهیرالدوله» درباره قبرستان تاریخی تهران با همین نام منتشر شده که میتوان آن را برگی از تاریخ موسیقی ایران محسوب کرد. محوریت این کتاب درباره شخصیت ظهیرالدوله و منش و رفتار او به عنوان وزیر تشریفات ناصرالدین شاه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این شخصیت عصر قاجار، دید فرهنگیهنری داشته و توانست بسیاری از طیفهای فرهنگی، هنری، سیاسی، نظامی، پزشکی، ورزشی و خلاصه گروههای مختلف مردم را دور خود جمع کند. همه این افراد هم وصیت کردند کنار ظهیرالدوله دفن بشوند. باغی که ظهیرالدوله فراهم کرده و تبدیل به محل تجمع این طیفهای مختلف شده بود، بعد از مرگ ظهیرالدوله تبدیل به آرامگاه خودش و این افراد شد. ظهیرالدوله باغ عجیبی است که بزرگان و شاعران زیادی در آن آرمیدهاند؛ از جمله ملکالشعرای بهار، ایرجمیرزا، رهی معیری، فروغ فرخزاد و ... . این قبرستان در منطقه یک تهران در خیابان قرار دارد.
این پژوهشگر در ادامه گفت: عمده مطالبی که در کتاب مطرح کردهام درباره موسیقیدانهاست. چون فعالیت اصلی در باغ ظهیرالدوله برگزاری کنسرتهای موسیقی بوده است. غلامحسین درویش یا درویشخان به عنوان بزرگِ موسیقی ایران که رِنگها و چهارمضرابهای معروفی دارد، هم در این باغ کنسرت برگزار میکرده است. اولین کنسرتهای موسیقی ایران در باغ ظهیرالدوله برگزار شده است. روحالله خالقی، حسین تهرانی و ... از دیگر بزرگانی هستند که در باغ ظهیرالدوله برنامه اجرا میکردهاند.
واسعی گفت: نوشتن کتاب «ظهیرالدوله» را سال ۹۳ تمام کردم اما به علت وضعیت بازار نشر، آن را نگه داشتم تا در زمان مناسب چاپ شود. در این کتاب، روایت تاریخی و زندگینامه افراد تاثیرگذار در موسیقی ایران را درج کردهام و سعی کردم تا آن را از حالت خشک و صرفا تاریخی دور کنم. به همین دلیل انتهای هر متن، به نوعی به متن بعدی ارتباط دارد. یا شخصیت بعدی استاد نفر قبلی است و یا شاگردش. مرجع اصلیام هم برای نوشتن کتاب، استفاده از کتاب «سرگذشت موسیقی ایرانی» نوشته روحالله خالقی بوده است. علاوه بر شخصیتهای اصلی کتاب، در انتهای آن نیز توضیحات کوتاهی درباره ۲۰ تا ۳۰ شخصیت دیگری که در ظهیرالدوله دفن شدهاند، آوردهام.
این نویسنده در پایان گفت: کتاب «ظهیرالدوله» به تازگی توسط انتشارات مولیان، با ۱۴۳ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.
کتاب پیشین این نویسنده، با عنوان «لحظه درنگ» درباره معجزات قرآن کریم منتشر شده است.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: کتاب ظهیرالدوله تاریخ موسیقی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنیزاده تا رضا عطاران
آفتابنیوز :
در دهه پنجاه مهمترین شمایل معلم پرویز فنیزاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلمهای ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جادههای سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیتهای معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلمهایی که معلمها در آنان نقش محوری ایفا میکردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم بهیادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.
دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنیزاده در فیلم «رگبار»)
بهیادماندنیترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمیداد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محلهای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهمترین و محوریترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه میدهد. ادارهکردن کلاسی شلوغ با پسربچههایی شیطان مهمترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است. فیلم با علاقهمندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانشآموزان، وارد فضایی عاطفی میشود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان میرسد. معمولا به انبوه تمثیلها و استعارهها در فیلم «رگبار» اشاره میشود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمیخواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموسترین غریبههایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنریاش آفریده است.
دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»
علی ناصری، معلم زیستشناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دههای که تعداد زیادی از شخصیتهای سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و بهیادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلمهای سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و میکوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم بهعنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفقترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینماروهای زیادی را در شهرستانها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان بهعنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینماروهای دهه شصت ساخت که دوستداشتنی و تأثیرگذار بود.
رامین پرچمی در «ضیافت» (۱۳۷۴)
رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محلهاش نمیرود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس میآید تا به عهدی که سالها پیش با رفقا بستهاند وفادار باشد. بین شخصیتهای فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگیاش از همه رفقا پایینتر است و ازدواج نکرده و راز علاقهاش به منیر خواهر عبد (پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عربنیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی بهعنوان معلمی شریف بیشتر در یادها میماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.
رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» ۱۳۸۹
تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش میگذارد که مسبوق به سابقه نبود. مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی میگیرد، مجبور میشود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بیفایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند، اما ورود این آقای معلم مجرد و بیدستوپا، و شیطنت دختران دانشآموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری میشود. دختران دانشآموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک میبینند تا این دو مجرد میانسال را در روبهروی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزهترین شخصیتهای معلم سینمای ایران را ساخته است.
منبع: همشهری آنلاین