Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@22:07:40 GMT

اقتصاددان مشهور ضدجهانی‌شدن درگذشت +عکس

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۳۷۱۶

اقتصاددان مشهور ضدجهانی‌شدن درگذشت +عکس

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، سمیر امین، اقتصاددان برجستۀ مصری‌-فرانسوی و از چهره‌های مخالف جهانی‌سازی در ۸۷ سالگی در پاریس درگذشت.

 

این نظریه پرداز از چهره‌های اصلی جنبش موسوم به «نوعِ دیگری از جهانی شدن» (altermondialisme) بود.

 

سمیر امین از دانشگاههای پاریس در دو رشتۀ علوم سیاسی و علوم اقتصادی فارق‌التحصیل شد و در دانشگاههای فرانسه و سنگال به عنوان استاد علوم اقتصادی به فعالیت پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اقتصاددان برجستۀ آفریقایی‌تبار یکی از روشنفکران قرن بیستم در نقد نظام سرمایه‌داری جهانی محسوب می‌شد.

 

سمیر امین بر این باور بود که منطق سرمایه‌داری یعنی سود، اساس نابودی کرۀ زمین است.

 

او بیش از چهل سال ساکن داکار، پایتخت سنگال بود و از بنیانگذاران موسسۀ توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی آفریقا در داکار محسوب می‌شد.

 

سمیر امین به عنوان مشاور با شماری از دولتهای آفریقایی همکاری کرد و از بنیانگذاران یکی از اولین انجمن‌های غیردولتی فراملی آفریقایی به نام «Enda-Tiers Monde» در داکار بود.

 

سمیر امین معتقد بود که باید نظم جهانی را که هم اکنون اساس آن بر سرمایه‌داریِ مالی گذاشته شده، دوباره تعریف کرد و باید نهادهایی مانند سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را حذف کرد.

 

شاید به دلایل فوق است که درگذشت او با کمترین توجه رسانه ای از سوی بنگاه هایی چون بی بی سی، صدای آمریکا و دویچه وله ...مواجه شد.

 

 

 

 

 

از ثمرات جهانی سازی اقتصاد و سرمایه داری که نسخه هایش در سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیچیده شد، بیداد نابرابری در جهان است.

 

نگاهی می کنیم به سرفصل های یک گزارش پژوهشی از پایگاه داده های درآمد و ثروت جهانی‌ (World Wealth& Income Database ) که حاصل کار صدها اقتصاددان در سراسر جهان است.

 

نابرابری درآمد در همه جا افزایش یافته است

یافته ها گویای آنست که تقریبا در تمام نقاط جهان نابرابری درآمدی افزایش یافته است. از سال ۱۹۸۰، یک درصد ثروتمندترین افراد جهان درآمدشان ۲۷ درصد رشد کرده است در حالی که این میزان برای ۵۰ درصد فقیرترین افراد جهان ۱۲ درصد بوده است. برای طبقه متوسط خصوصا در کشورهای غربی رشد درآمدی از همه کمتر یا ساکن بوده است.

 

نابرابری در دارایی سرمایه ای نیز افزایش یافته است

دارایی سرمایه ای که در مالکیت افراد است همانند ساختمان، دارایی های مالی و سهام و دیگر موارد نیز از نابرابری افزایش یافته حکایت دارد. در تمام جهان سطح این نابرابری ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از آنچه که در اوایل قرن بیستم مشاهده شده می باشد. با این حال از سال ۱۹۸۰ این نابرابری در بیشتر کشورها خصوصا در آمریکا شروع به رشد کرده است. در آمریکا و در سال ۲۰۱۴ یک درصد ثروتمندترین، ۳۹ درصد دارایی های سرمایه ای در مالکیت خود داشته اند در حالی که این میزان برای سال ۱۹۸۰، ۲۲ درصد بوده است. این پدیده در فرانسه و بریتانیا تغییر کمتری را شاهد بوده است.

 


انتقال گسترده ثروت از مالکیت دولتی به مالکیت خصوصی

از سال ۱۹۸۰ تمام کشورها ثروتمندتر شده اند اما دولت هایشان فقیرتر شده اند که یکی از علت های افزایش نابرابری ارزیابی شده است. تقریبا در تمام کشورها مسیر انتقال ثروت از بخش دولتی به بخش خصوصی بوده است.


درباره آفریقا نیز این گزارش می گوید که آفریقا نسبت به دیگر قاره ها فقیرتر شده است.

 

 

اقتصاددانان در پایان این گزارش هشدار داده اند که بدون واکنش دولت ها، نابرابری در سالهای آینده افزایش خواهد یافت. آنها گفته اند که برای مانع شدن از افزایش نابرابری باید سیستم مالیاتی پیشرفته تر بکار گرفته شد تا ثروتمندترین ها نتوانند بطور مرتب بر ثروت شان بیافزایند.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصاد یورونیوز آمریکا یورو فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۳۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای جهانی سر خم کرد

قیمت جهانی طلا امروز، پنجشنبه (۲۸ مارس) با افزایش بازده دلار و اوراق قرضه پس از اظهارنظرهای یک مقام فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره کاهش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی بیشتری برای سرنخ‌های سیاست بودند.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱۸۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۸۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت داده‌های ناامیدکننده تورم اخیر تأیید می‌کند که بانک مرکزی آمریکا از کاهش نرخ بهره کوتاه‌مدت اجتناب کرده است.

دلار آمریکا در برابر رقبای خود ۰.۱ درصد افزایش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد، در حالی که بازده اسکناس‌های ۱۰ ساله خزانه‌داری نیز افزایش یافت. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافت که باعث می‌شود سرعت سالانه ۲.۸ درصد حفظ شود. همچنین گزارش اولیه هفتگی ادعاهای بیکاری ایالات‌متحده مورد توجه سرمایه گذاران است که منتشر می‌شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، معامله‌گران به احتمال ۶۲ درصد قیمت گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند که از احتمال ۷۰ درصدی در روز چهارشنبه کمتر است. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.

واردات طلای هند قرار است در ماه مارس بیش از ۹۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یابد تا به پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری کووید برسد زیرا بانک‌ها پس از کاهش قیمت‌های بی‌سابقه بر تقاضا، واردات خود را کاهش دادند.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۵۶ دلار رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۸۹۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۸۷ دلار و ۶۶ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درگذشت محمد توکل در ماه پایانی سال ۱۴۰۲؛ آن‌هایی که از دست دادیم
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟
  • آسیا پیشتاز رشد اقتصادی جهان خواهد بود؟
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟/ بهترین پرتفو بورسی
  • فروردین ۱۳۵۷؛ ریال ایران دوازدهمین ارز معتبر جهان شد
  • مومنی، اقتصاددان: خدا رحم کرده قیمت ارز را کنترل کردید!
  • تحلیل روند بازار سرمایه ۶ فروردین
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)