Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:33:37 GMT

گزینه های پیش روی ریاست جمهوری پاکستان

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۳۷۶۳

گزینه های پیش روی ریاست جمهوری پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - دوره ریاست جمهوری «ممنون حسین» رئیس جمهوری کنونی پاکستان، هشتم سپتامبر 2018 به پایان می رسد و انتخابات سیزدهمین رئیس جمهوری این کشور، چهارم سپتامبر (سیزدهم شهریورماه امسال)برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا نمایندگان پارلمان های ملی و ایالتی پاکستان و همچنین نمایندگان سنا که تعداد نهایی آنان یکهزار و 100 نفر است، رئیس جمهوری جدید کشور را برای مدت پنج سال انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس‌جمهوری در پاکستان، تقریبا مقام تشریفاتی به‌شمار می‌آید و نحوه انتخاب وی به این شیوه است که نمایندگان دو پارلمان پاکستان شامل 'مجلس ملی و سنا' به همراه چهار مجلس ایالتی 'سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان' رئیس‌جمهور این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند.
روند اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری پاکستان در اسلام‌آباد تحت نظارت رئیس دادگاه عالی اسلام آباد برگزار می ‌شود.
بر اساس اطلاعیه کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان (ECP)، مهلت ارسال مدارک نامزدهای کرسی ریاست جمهوری تا ساعت 12 ظهر 27 اوت (پنجم شهریورماه امسال) اعلام شده و پس از پایان این زمان دیگر این مهلت تمدید نمی شود.
کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان همچنین اعلام کرد که 30 ام اوت (هشتم شهریورماه) اسامی نامزدان واجد شرایط ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد و زمان رای گیری نهایی برای تعیین رئیس جمهوری جدید پاکستان چهارم سپتامبر (سیزدهم شهریورماه) است.
بر اساس تاکید قانون اساسی پاکستان، انتخابات ریاست جمهوری نباید 60 روز زودتر از موعد دوره ریاست‌جمهوری و نه بیش از 30 روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری فعلی برگزار شود.

*** گزینه های انتخاب سیزدهمین رییس جمهوری پاکستان
حزب 'تحریک انصاف پاکستان' به عنوان حزب پیروز انتخابات اخیر این کشور که 'عمران خان' رهبر این حزب نیز به عنوان نخست وزیر سوگند خدمت یاد کرد، «عارف علوی» را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی کرد.
«فواد چودهری» سخنگوی حزب تحریک انصاف روز شنبه 27 امرداد اعلام کرد که برای انتخابات ریاست جمهوری، علوی نماینده این حزب به عنوان رئیس جمهور آتی معرفی شده است.
البته احزاب عضو اپوزیسیون از جمله حزب مردم (PPP) و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف(PMLN) نیز در حال رایزنی برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری هستند.
امروز یکشنبه نیز حزب مردم پاکستان (PPP) به رهبری بلاول بوتو زرداری، 'اعتزاز احسن' را به عنوان کاندیدای حزب خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده معرفی کرد.

*** روسای جمهوری پیشین پاکستان
در انتخابات هشتم مردادماه سال ۱۳۹۲، 'ممنون حسین' کاندیدای مورد حمایت حزب وقت حاکم پاکستان (مسلم لیگ نواز) و از متحدان ' محمد نواز شریف' نخست‌وزیر وقت پاکستان توانست با کسب ۴۳۲ رأی در مقابل ۷۷ رأی، تنها رقیب خود «وجیه‌الدین احمد» از حزب تحریک انصاف پاکستان را شکست داده و به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان وارد کاخ ریاست جمهوری پاکستان موسوم به «ایوان صدر» شود.
پیش از وی نیز، 'آصف علی زرداری' از ششم سپتامبر 2008 تا نهم سپتامبر 2013، پرویز مشرف از بیستم ژوئن 2001 تا سال 2008 این مسئولیت را بر عهده داشتند.
محمد رفیق تارر، فاروق لغاری، غلام اسحاق خان، محمد ضیاء الحق، فضل الهی چودهری، ذوالفقار علی بوتو، یحیی خان و محمد ایوب خان' نیز، مسئولیت رییس جمهوری این کشور را بر عهده داشتند.
نکته جالب توجه در این خصوص این است که دهم تیرماه 1343 ژنرال محمد ایوب خان رییس جمهوری وقت پاکستان به دعوت مقامات ایران برای سفر دو روزه وارد تهران شد و شنبه بیست و چهارم آبان ۱۳۴۸ پیکر اسکندر میرزا (اسکندر علی) ژنرال پیشین هند و نخستین رییس جمهور پاکستان در تهران تشییع شد.
اسکندر میرزا ۱۳ نوامبر ۱۸۹۹ در هند به دنیا آمده بود و ۱۳ نوامبر ۱۹۶۹ (۲۲ آبان ۱۳۴۸) در لندن فوت شده و روز تولد و وفات او ۱۳ نوامبر بود.
وی پس از برکناری از ریاست جمهوری به دست نظامیان کودتاگر که خودش آنان را منصوب کرده بود، به لندن رفته و با همسر ایرانی‌اش ـ ناهید امیرتیمور کلالی ـ در آنجا زندگی می کرد.
اسکندر میرزا زمانی از فرماندهان ارشد ارتش هند بود و در سال ۱۹۴۷ و در جریان نخستین جنگ هند و پاکستان بر سر کشمیر، با هندیان جنگید. نیاکان اسکندر علی میرزا دو قرن و اندی پیش از فوت او در ۷۰ سالگی، از ایران به هند مهاجرت کرده و مقیم بنگال شده بودند و در این منطقه، پدر بزرگ او ـ میرجعفر به بالاترین مقام محلی دست یافته بود.
با وجود گذشت زمان، اسکندر میرزا عاشق ایران و ایرانی بود و به فارسی سخن می‌گفت و در هر فرصتی از ایران دیدن می‌کرد.
در مراسم تشییع جنازه اسکندر میرزا، تقریبا تمامی مقامات ارشد ایران شرکت داشتند و جنازه از مسجد سپهسالار تشییع و در امامزاده عبدالله دفن شد.
آساق**6125**1663

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رييس جمهوري پاكستان ممنون حسين تحريك انصاف پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۳۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ تمام پاکستانی ها برای استقبال از رئیس جمهوری ایران | تصاویر

دریافت 6 MB

به گزارش همشهری آنلاین، تصاویری از آذین‌بندی ویژه خیابان‌های پایتخت پاکستان به مناسبت سفر رئیس جمهور را ببینید.

کد خبر 846347 منبع: مهر برچسب‌ها ایران و پاکستان خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • عکس/ دیدار حجت الاسلام رئیسی با رئیس جمهور پاکستان
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • رئیسی: ایران میز مذاکره را ترک نکرد و در برابر فشارهای آمریکایی‌ها گزینه مقاومت را برگزید
  • سنگ تمام پاکستانی ها برای استقبال از رئیس جمهوری ایران | تصاویر
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • انتخاب رییس جدید خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان