Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@19:21:36 GMT

کشاورزی در معرض تحقیر!

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۴۲۰۶

کشاورزی در معرض تحقیر!

با ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاورزی وارد کنندگان برنج می‌توانند تا ۳۱ شهریور به واردات برنج اقدام کنند و بعد از این تاریخ واردات ممنوع خواهد شد!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد حسین غریبی، *این روز‌ها به زمان برداشت محصول برنج نزدیک می‌شویم، ولی در عوض اینکه کشاورز خستگی چند ماهه خود را بعد از برداشت به دَر کند، تازه اوج گرفتاری هایش شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یعنی درست در زمانی که برنج محلی وارد چرخه بازار می‌شود، واردات افزایش می‌یابد. برای مثال در سال ۹۶ که کشاورزان گیلانی به گفته مسئولان جهاد کشاورزی گیلان بهترین برداشت برنج را داشتند و معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با ایرنا بیان کرد تولید برنج در این استان در سال زراعی جاری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، در همان سال طبق ارقام مرکز آمار میزان واردات رسمی برنج در گمرکات جمهوری اسلامی ۷۶ درصد نسبت سال ۹۵ افزایش داشته است.

این مسئله نشان می‌دهد که هنوز دولت هیچ اقدام موثری در جهت جلوگیری از واردات بی رویه برنج از خود نشان نداده است و با ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاورزی وارد کنندگان برنج می‌توانند تا ۳۱ شهریور به واردات برنج اقدام کنند و بعد از این تاریخ واردات ممنوع خواهد شد!

خرید تضمینی برنج گروه دو (سپیدرود و گوهر) که در گیلان کشت می‌شوند سال ۹۶ مبلغ ۳۴۴۸۲ ریال بوده و قیمت همین برنج گروه دو در سال ۹۷ که بخشنامه آن در تاریخ ۵ اردیبهشت ۹۷ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است همان ۳۴۴۸۲ ریال می‌باشد.

از طرفی قیمت تضمینی گندم که کالای استراتژیک کشور است همچنان مطابق سال ۹۶ کیلویی ۱۳۰۰۰ ریال می‌باشد.

تقریبا هیچکدام از قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۹۷ حتی یک ریال نیز افزایش پیدا نکرده است مگر اندک محصولاتی مانند چغندرقند آن هم به میزان ۳۱ ریال!   یعنی دولت به خود اجازه نداده که حتی مقداری درخور توجه به قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی سال قبل اضافه کند در صورتی که قیمت ضروریات زندگی به طور سرسام آوری افزایش پیدا یافته است برای مثال لبنیات که جزو ضروریات هر خانه‌ای است ۳۲% افزایش پیدا کرده است.

 دولت تصور کرده که چرخه کاشت و داشت و برداشت تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارد و تمام پولی که برای خرید تضمینی به کشاورز پرداخت می‌کند صرف زندگی او می‌شود و از طرفی کشاورز نیز منتظر است تا پولی دستش بیاید و صرف هزینه‌های چرخه کشاورزی کند. به راستی اگر کشاورز تمام هزینه‌های چرخه کشاورزی را پرداخت کند چیزی دستش را می‌گیرد؟

اگر از تمام این موضوعات نیز بگذریم لیست قیمت‌های تضمینی خرید دولت نباید بعد از زمان کشت محصول دست کشاورز و رسانه‌ها برسد بلکه باید قبل از کشت بدست کشاورز برسد تا کشاورز تصمیم بگیرد چه اقلام کشاورزی را باید کشت کند تا بعد بتواند آن را به دولت بفروشد در صورتی که این موضوع در ایران بالعکس است یعنی دولت بعد از کشت ابلاغیه می‌زند تا کشاورز در عمل انجام شده قرار بگیرد.

تنها اقدام مناسب دولت در سال ۹۷ ابلاغ خرید توافقی برنج هاشمی است که اگر به طور کامل محقق بشود می‌تواند گام مهمی در جهت کوتاه کردن دست دلالان برنج در استان گیلان باشد.

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان کرده خرید توافقی برنج رقم بومی هاشمی شالیکاران گیلانی از ۲۱ مرداد ۹۷ آغاز شده و قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم برنج هاشمی با کمتر از ۸ درصد شکستگی ۹ هزار و ۸۲۸ تومان تعیین شده است وی ادامه داد ۱۶ مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی در گیلان تا آذرماه برنج هاشمی تولیدی کشاورزان را به قیمت توافقی می‌خرند.

ولی با تمام این اوصاف کشاورزان نیاز بیشتری به حمایت دارند که اگر کشاورزان نباشند ایرانی وجود ندارد.

اگر صحبت‌های رهبری را درباره کشاورزان برای مسئولان بازخوانی کنیم شاید به اهمیت کشاورز و کشاورزی پی ببرند:

مواظب باشید کشاورزی تحقیر نشود؛ کشاورزی بسیار حایز اهمیت و دارای عزت است. ارزشی هم که در شرع مقدس اسلام شنیده‌اید که برای قشر کشاورز بیان شده است، ناشی از اهمیت این کار است. شما چه میکنید؟ شما با استفاده از نعمت خدادادىِ زمین و آب، گنجینه‌های الهی را - که در ذرات هست، در خاک هست، به وسیله‌ی نور خورشید و عوامل طبیعی این گنجینه‌ها بارور میشود - استخراج میکنید، تا انسان‌هایی که روی این زمین زندگی میکنند، زنده بمانند. اگر غذا نباشد، زندگی نیست؛ و شما غذای انسان‌ها را تأمین میکنید؛ لذا عظمت و ارزش این کار یک ارزش طبیعی و شبیه ارزش ذاتی است.

 امروز کشور ما که مورد سوءنیت و کینه‌ورزی قلدر‌های دنیاست؛ علت این کینه‌ورزی هم این است که این کشور حاضر نیست زیر بار قلدری قلدر‌ها برود  بیش از همیشه به امنیت غذایی احتیاج دارد، تا برای نانش، برای خوراک روزمره‌اش، برای روغنش، برای گوشتش محتاج کشور‌های دیگر نباشد؛ محتاج کسانی که میتوانند در مقابل این عطیه، شرف او را مطالبه کنند، نباشد؛ امنیت غذایی برای کشور ما خیلی مهم است.

باید کشور به دیگران اصلاً محتاج نباشد و مردم کشور بدانند که شما قشر کشاورز و دامدار با غیرت خود، با ایمان خود، با همت خود، غذای آن‌ها را تأمین میکنید و مردم محتاج این نیستند که از دیگران درخواست کنند؛ هم پول بدهند، هم منت بکشند، هم دایم تَه دلشان نگران باشد که اگر یک مشکلی به خاطر یک مسأله‌ی سیاسی و ... پیش آوردند، چه کنیم. کشاورز ایرانی برای ملت ایران امنیت غذایی را تأمین میکند؛ این، افتخار بزرگی است؛ قدر خودتان را بدانید. من این را عرض میکنم برای این که در سرتاسر کشور، جوانان مناطق کشاورزی که گاهی جاذبه‌ی مشاغل دیگر آن‌ها را به خود جذب میکند، بدانند که ارزش و کرامت و تأثیر این شغل از اکثر مشاغل دیگر، در زندگی جمعی ملت‌شان، بالاتر است و جای گسترش هم دارد.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع کشاورزان در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۴

محمد حسین غریبی-عضو سابق جنبش عدالتخواه دانشگاه گیلان
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برداشت محصول برنج کشاورزان گیلانی جهاد کشاورزی حمایت از کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۴۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: عدم حمایت دولت از بخش خصوصی برای تداوم اجرای طرح خرید و توزیع برنج ایرانی توسط بخش خصوصی، دستاوردهای ارزشمند این طرح را که به مدیریت بهینه بازار برنج منتهی شده بود، از بین می‌برد.

وی افزود: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول را که به‌دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود، خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

کشاورز با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، قیمت برنج ایرانی با رشد ۳۰۰درصدی از مرز ۱۵۰ هزار تومان گذر کرد، ادامه داد: جهش قیمت موجب کاهش تقاضا و انباشت محصول شد و بیم آن می‌رفت که حجم قابل‌توجهی برنج از بین برود و کشاورز و تولیدکننده خسارت سنگینی متحمل شوند.

وی گفت: در چنین شرایطی اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به پیشنهاد دولت پاسخ مثبت داده با حذف حلقه‌های واسطه‌گری، محصول برنج را مستقیم از تولیدکننده خریداری و به بازار عرضه کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران تصریح کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از ۲۰۰ هزار تومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کردند و این طرح را اجرا کردند که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

کشاورز با تأکید بر اینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد و ناخواسته بازار به‌نفع دلالان شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقی‌مانده سال گذشته بود، مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده است، معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش بی‌منطق قیمت برنج در بازار، قطعاً شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول می‌شویم و تقاضا برای خرید برنج کمتر می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران متذکر شد: سال گذشته با حمایت از طرح خرید برنج ایرانی با صدور مجوز واردات، بازار برنج متعادل شد و نتیجه آن مدیریت بهینه بازار بود، امسال دولت از یک سو حمایت از طرح خرید برنج ایرانی را متوقف کرده و از طرفی واردات برنج را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: نتیجه تصمیمات اشتباه، در بازار نمود پیدا می‌کند و باید متوجه این مهم باشند که با افزایش قیمت و بازگشت رکود، ازسرگیری طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی شاید با موفقیت همراه نشود و دولت نباید انتظار داشته باشد با این نوع تعامل، بخش خصوصی بار دیگر از اجرای این طرح استقبال کند.

کشاورز با تأکید بر این مهم که برای حفظ تعادل در بازار برنج باید تا پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، گفت: در شرایطی که حجم قابل‌توجهی برنج تولید داخلی باقی نمانده است و باید منتظر تولید سال جدید باشیم، کمبود توأمان محصول داخلی و خارجی موجب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا می‌شود و دولت برای جبران این مشکل، عجولانه عرضه ذخیره احتیاطی برنج کشور به بازار را انتخاب می‌کند که این اتفاق خود خطای دیگری است که مشکلات بازار برنج را تشدید می‌کند.

وی همچنین درباره تأمین ارز واردات برنج گفت: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی اقدام به واردات برنج می‌کنند و پس از عرضه محصول به بازار، برای دریافت ارز پس از تأیید وزارت کشاورزی از سوی بانک مرکزی در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند، اما از ۷ ماه پیش تا کنون واردکنندگان ارزی دریافت نکرده‌اند و به‌دلیل محدودیت سرمایه، امکان فعالیت و واردات مجدد را ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورز در لرستان مربوط به خرم‌آباد است
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر
  • شخم اولیه ۶۲ درصد از شالیزار‌های گیلان
  • طرح الگو کشت به طور جدی دنبال شود/ نگاه دولت به کشاورز ویژه باشد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • مسکو: جنگ ترکیبی با روسیه به قیمت تحقیر آمریکا تمام می‌شود