Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:09:08 GMT

دستاوردهای هسته ای؛ پیام آشکاری به ناقضان برجام

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۵۲۴۷

دستاوردهای هسته ای؛ پیام آشکاری به ناقضان برجام

تهران- ایرنا- دستاوردهای سازمان انرژی اتمی به عنوان پیامی آشکار به مخالفان برنامه های هسته ای کشورمان، در فضای پسابرجام شدت گرفته است که رونمایی از 83 دستاورد جدید این سازمان در ماه آغاز سال نو خورشیدی، از آن نشان دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، رسیدن به مرحله ای از دانش و توانمندی هسته ای کشورمان که قدرت های بزرگ جهان چاره ای جز پذیرش مشروعیت آن نداشته باشند به راحتی حاصل نشده و بی تردید در این میان نقش دانشمندان و متخصصان کشورمان برجسته است که به رغم کارشکنی های چند دهه دشمنان، توانستند با بومی سازی این فناوری، این صنعت نوین را در ایران نهادینه ساخته و تثبیت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اینجا بیش از هر سازمان و نهادی، عملکرد سازمان انرژی اتمی ایران برجسته بوده است؛ سازمانی که صنعت هسته ای کشور را از گذرگاه های پر پیچ و خم تاریخی عبور داده و به مرحله کنونی رسانده است که متحدان دیرینه آمریکا روی در روی این کشور قرار گرفته و بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان مهر تایید بزنند.
مهمترین دستاوردهای این سازمان را می توان در جریان مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ ای که بیستم فروردین ماه امسال در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، مشاهده کرد. در این مراسم که با حضور حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، جمعی از اعضای هیات دولت، مقامات لشکری، سفرای کشورهای مختلف و اساتید، محققان، متخصصان و مدیران صنعت هسته ای برگزار شد، از 83 دستاورد جدید این سازمان رونمایی به عمل آمد. این در حالی است که در همایش سال گذشته از 42 دستاورد صنعت هسته ای رونمایی شد؛ موضوعی که از پیشرفت های چشمگیر متخصصان این سازمان در فضای پسابرجام حکایت می کند.
در این میان 3 دستاورد با عناوین؛ اولین شبیه ساز سنجش فرآیندی، دستگاه آنالیز ایزوتوپ اسپکتروسکوپی لیزری و سانتریفیوژ دکانتر در سالن اصلی مراسم و پنج دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس شامل بهره برداری از اولین شتابدهنده خطی بومی، آغاز به کار مرکز تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد در فردو، آغاز به کار سامانه تست لوپ های سوخت 2 بار و 10 بار ، افتتاح واحد فرایندی اختلاط در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن و انتقال اولین محموله کیک زرد از کارخانه اردکان یزد به UCF اصفهان در معرض دید شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت. ضمن این که 74 دستاورد در حوزه های گوناگون و متنوع فناوری هسته ای نیز در نمایشگاه جنبی سالن اصلی به نمایش درآمد که رییس جمهوری و جمعی از مقامات حاضر در مراسم از این نمایشگاه پیش از مراسم اصلی بازدید نمودند.
در بین دستاوردهای صلح آمیزی هسته‌ای که بیستم فروردین از آنها پرده برداری شد اما چند نمونه آن مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است که در ادامه شرح مختصری بر آنها ارائه خواهد شد؛

** دستگاه تولید آب از رطوبت هوا
از آنجایی که ایران کشور کم آبی است و در برهه کنونی نیز با وجود کمبود بارش‌ها، بحران آب به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان بدل شده است، دستیابی به چنین دستاوردی اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین سازمان انرژی اتمی در راستای پاسخگویی به این نیاز، فناوری نوین تبدیل رطوبت هوا به آب آشامیدنی را در دستور کار قرار داده است تا آب خالص مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور را تامین کند. امروزه تجاری سازی دستگاه‌های تولید آب از رطوبت هوا با نام ژنراتورهای awg در دستور کار کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. این دستگاه از سیکل تبرید تراکمی، چیدمان کمپرسور چگالنده و تبخیر کننده تشکیل شده است.
نقاط شبنم در دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که در بالاترین سطوح عمل کرده و با مصرف حداقل برق، آب را با کیفیت بالا و پس از هشت مرحله فیلتراسیون تولید می‌کند. بزرگترین مزیت دستگاه‌های تولید آب از رطوبت هوا این است که آب شرب کشاورزی و صنعتی مورد نیاز را در محل مورد نظر بدون اتصال به شبکه آب و برق کشور و بدون حفر چاه تولید و توزیع می‌کند و آب را از منبعی کاملا جدید (هوا) تهیه کرده و در نتیجه از سایر منابع آب از جمله آب‌های زیرزمینی محافظت می‌کند.

** باطری هسته ای و کاربردهای آن
یکی دیگر از دستاوردهای اقتدارآفرین صنعت هسته‌ای کشورمان باطرهای هسته‌ای است. امتیاز ویژه باطری هسته‌ای عمر طولانی و پیوسته به صورت مستقل بدون نیاز با دسترسی شارژ مجدد تعمیر و نگهداری است. این مولدها بسیار منعطف بوده و قابلیت عملکرد در محدوده وسیعی از دما، فشار زیرآب، فضا و محیط‌های دور از دسترس دارد و از سطح مطلوب اطمینان پذیری و عدم تاثیرپذیری از شرایط محیطی برخوردار است. این مولدها دارای محدوده تولید توان آب نانووات تا 500 وات و توان مخصوص از سه تا 30 وات بر کیلوگرم است.
چگالی انرژی چندهزار برابری رادیو ایزوتوپ‌ها در مقایسه با باطری شیمیایی سبب شده است تا استفاده از مولدهای الکتریکی و رادیوایزوتوپی به عنوان منبع تولید توان در کاربری‌های مختلف جذابیت داشته باشد. این مولدها در تجهیزات کوچک واقع در مناطق دور دست، زیر دریا بدون مراقبت و تعمیر و نگهداری، محافظت از داده‌های حساس و ذخیره شده در تجهیزات الکترونیکی، رصد و نظارت و ردیابی تجهیزات و ادوات نظامی، سنسورهای بی سیم با توان مصرفی پایین پهپادها ماشین‌های زیرآب خودکار کاربرد دارد.
همچنین در بخش پزشکی برای نظارت فیزیولوژی، ایمپلنت‌های استخوانی، عصبی و قلبی، پمپ‌های تزریق کاربرد دارد. علاوه بر این از باتری‌های هسته‌ای در صنایع نظارت و زیر ساخت‌های صنعتی و در تجهیزاتی همچون سنسورهای تولیدات نفتی و شیمیایی سنسورهای ترابری، اخطار نیاز به تعمیر قطعات هواپیما و همچنین سنسورهای زیرساخت عمرانی و جاده‌ای کاربرد دارد. باطری‌های بتاولتائیک در تجهیزاتی با توان ناچیز و مدت زمان علملکرد طولانی مانند باطری‌های ضربان ساز قلب نیز به کار گرفته شده‌اند. امتیاز اصلی این کاربری در مقایسه با منبع تولید توان مشابه شیمیایی عدم نیاز به جایگزینی از طریق جراحی مجدد و طول عمر چند برابری آنهاست. داشتن عمر طولانی امکان استفاده از آنها را در مناطق حساس خطرناک و دور از دسترس فراهم کرده است.

**سانتریفیوژ دکانتر
دستگاه سانتریوفیوژ «دکانتر» جزء سانتریفیوژهای مناسب برای مقاصد تولید انبوه بوده و در بسیاری از صنایع از جمله صنایع نفت، پتروشیمی، معدنی، آب و فاضلاب، کارخانجات کاغذ برای جداسازی مایع از مایع و یا جامد از سوسپانسیون استفاده می ‌شود. این دسته از سانتریفیوژها جزء ماشین ‌های پیوسته بوده و نیروی بین 1000 تا سه هزار و 500 گرم برای جداسازی ایجاد می ‌کند. این نوع سانتریفیوژها برای جداسازی جامدات در حجم بالا و به صورت پیوسته استفاده می‌شود همچنین از آنها برای شستشو و خشک کردن مواد جامد در صنایع متنوع استفاده می‌شود و می ‌تواند در تصفیه گل حفاری به کار برود.
بهره گیری از تجربیات مهندسان و دانشمندان ایرانی در طراحی سانتریفیوژهای دکانتر تجمیع قابلیت‌ های اصلی و مهم برندهای مطرح جهانی در قالب یک دستگاه به عنوان کالای ایرانی مجهز به سیسستم اتوماسیون هوشمند، طراحی و ساخت یک سیستم کنترل پیشرفته که قابلیت کنترل خودکار محدوده مجاز دما، ارتعاشات و عملکرد دو موتور با سرعت های دورانی مختلف را دارد که از ویژگی‌های مثبت دکانتر ایرانی است.

** طراحی و ساخت شناساگر ایزوتوپی در محیط‌ های آبی
لزوم بومی سازی فناوری ساخت تجهیزات اندازه گیری ایزوتوپ ‌های پایدار با استفاده از تکنیک‌های لیزر، نیاز مبرم مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان زمین شناسی و صنعت نفت بود. بهره بردن از روش اسپکتروسکوپی لیزری از باریکه لیزر تک فرکانس از مهمترین نیازهای مراکز علمی بود که فقط تعداد معدودی از کشورهای دنیا مثل آمریکا به تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها و تجاری سازی آن دست یافته بودند که همین امر از مهمترین دلایل در دستور کار قرار گرفتن این طرح بوده است. این تکنولوژی در دنیا کاربردهای گسترده ‌ای در مطالعات هیدرولوژی، هواشناسی، اکتشاف، نفت، زمین شناسی، آتش فشانی، پزشکی، باستان شناسی دارد.

** فرمان 190 هزار سو (SWU)
هجدهم اردیبهشت ماه امسال که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به طور رسمی دستور خروج این کشور از برجام را داد.
رهبر معظم انقلاب نیز خردادماه فرمان هسته ای را صادر کردند و مسئولان سازمان انرژی اتمی را موظف کردند که «به ‌سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به 190 هزار سو (البته فعلا در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس‌ جمهوری دستور داده ‌اند از همین فردا آغاز کنند.» این دومین ‌باری بود که رهبری دسترسی به 190 هزار سو را یادآوری کردند که نخستین مورد آن به میانه تیرماه 1393 و در حین پیچیدگی مذاکرات هسته ای برمی گردد.
پس از دستور مقام معظم رهبری بود که «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: ایران به آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که روند لازم برای تولید گازهای UF4 و UF6 و ساخت و مونتاژ کارخانه روتور سانتریفیوژ را آغاز می‌ کند.
کمالوندی تاکید کرد: «در چارچوب برجام قرار بود در انتهای برنامه 15 ساله حداقل به 190 هزار سو برسیم و امروز باید با توجه به فرمایشات رهبری کارهایی را انجام بدهیم که این روند با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌ تری به دست آید.»
در همین ارتباط رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان برای آغاز آماده‌ سازی فعالیت‌ های هسته‌ ای به ‌منظور دستیابی به ظرفیت غنی‌سازی 190 هزار سو، کنفرانسی خبری را برگزار کرد.
صالحی تاکید کرد: طرح‌هایی که داریم خلاف برجام نیست، ما برجام را می ‌شناسیم، برای مثال ساخت UF6 از کیک زرد، ما کارخانه آن را داریم و بعد از برجام ذخایر خود را 400 تن افزایش دادیم و این کارخانه پس از 10 سال توقف، بازسازی شده و عیوب آن را رفع می ‌شود و به کار می ‌اندازیم. اینکه کیک زرد را به UF6 تبدیل می‌ کنیم خلاف برجام نیست.
در نتیجه چنین سیاست های هوشمندانه ای بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی به مقابله با سیاست های کاخ سفید پرداخت و دیگر اعضای برجام همگی در جبهه ای واحد رو در روی ایالات متحده قرار گرفتند. دشمنان ایران که روزی برای به بن بست کشاندن فعالیت های هسته ای ما به شهادت دانشمندان این مرز و بوم اقدام می کردن، طی سال های گذشته در صدد اجماع سازی جهانی علیه ایران برآمدند؛ سیاستی که ان هم با برجام راه به جایی نبرد. اکنون که انها از مانع تراشی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ناتوان شده اند راه تضعیف تهران را از طریق اعمال مجدد تحریم ها می یابند.
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سازمان انرژي اتمي آژانس بين المللي انرژي اتمي برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در مورد خنثی سازی تحریم ها از طریق فروش بی سابقه نفت خام با کمک دیپلماسی فعال انرژی به خبرنگار قدس گفت: ایران با افزایش صادرات نفت خام خود به سطوح بی سابقه در 6 سال گذشته و جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود، با موفقیت تاثیر تحریم ها را خنثی کرده است. ایران طی سال‌ها با تحریم‌های متعددی به‌ویژه صادرات نفت خود مواجه بوده است که توانایی این کشور را برای فروش نفت خام خود در بازار بین‌المللی محدود کرده است. با این حال، ایران در سال‌های اخیر توانسته است با اعمال سیاست‌های جدید و نوین در بخش نفت و گاز بر این چالش‌ها فائق آید.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی نفت ایران، متنوع‌سازی پایگاه مشتریان آن است. ایران فعالانه به دنبال بازارهای جدید برای نفت خام خود بوده است و وابستگی خود را به خریداران سنتی کاهش داده است. ایران با کاوش در بازارهای جدید و ایجاد مشارکت های بلندمدت با خریداران، توانسته صادرات نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این رویکرد به ایران کمک کرده تا به درآمد سالانه 35 میلیارد دلاری برسد که بالاترین میزان در 6 سال گذشته است. علاوه بر این ایران با جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه میادین و زیرساخت های نفتی خود توانسته ظرفیت تولید نفت خود را افزایش داده تا بتواند تقاضای فزاینده نفت خام خود را در بازار بین المللی برآورده کند. این امر نه تنها حجم صادرات ایران را افزایش داده است، بلکه کیفیت و رقابت پذیری فرآورده های نفتی این کشور را نیز افزایش داده است.

محمودیان با اشاره به جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم ها گفت: ایران علاوه بر بازاریابی موفق نفت ایران، به نقاط عطف قابل توجهی در جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود نیز دست یافته است. علیرغم تحریم های اعمال شده بر این کشور، ایران موفق به جذب سطوح بی سابقه ای از سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خود به ویژه در صنعت نفت و گاز شده است. در سال گذشته، بخش نفت و گاز کانون اصلی سرمایه گذاری خارجی بود که مجموع آن به 5.5 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در سال های اخیر است. روند صعودی سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را می توان ناشی از تلاش دولت برای ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی دانست. دولت سیزدهم سیاست‌هایی را برای ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های خارجی در بخش انرژی اجرا کرده است. ایران با ارائه شرایط جذابی مانند معافیت های مالیاتی، اجاره زمین با یارانه و روش های تایید ساده، توانسته طیف متنوعی از سرمایه گذاران را از سراسر جهان جذب کند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: علاوه بر این، ایران در راستای توسعه مشارکت های استراتژیک با شرکت های خارجی برای استفاده از تخصص و منابع آنها در صنعت نفت و گاز کار کرده است. ایران با همکاری شرکت‌های بین‌المللی توانسته است به فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های نوآورانه برای ارتقای توان و کارایی تولید خود دست یابد. این امر نه تنها از نظر افزایش تولید نفت و گاز به نفع ایران بوده است، بلکه به رشد و توسعه کلی بازار انرژی این کشور نیز کمک کرده است.

وی افزود: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم، تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها را با رسیدن به سقف‌های فروش روزانه نفت خام در 6 سال گذشته و شکستن رکوردها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود با موفقیت به سرانجام رسانده است. ایران از طریق استراتژی‌های بازاریابی موثر، تنوع بخشی به مشتریان و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن و در نتیجه تمرکز بر بازطراحی تجارت انرژی کشور، فروش نفت خود را به زمان برجام برساند م درآمد ارزی را نیز حدود دو برابر کند. رکوردشکنی های ایران در فروش نفت خام و سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز پیامدهای مهمی برای آینده بازار انرژی کشور دارد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک 
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد