Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@07:30:43 GMT

قرائت گزارش پر ابهام دو تابعیتی ها در مجلس

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۷۸۱۴

قرائت گزارش پر ابهام دو تابعیتی ها در مجلس

یکی از پرحاشیه‌ترین گزارش‌های تحقیق و تفحص سال‌های اخیر بالاخره در صحن مجلس قرائت شد، گزارشی که قبل از قرائت حداقل چهار تکذیبیه صریح حتی صحت اطلاعات اولیه آن را هم زیر سؤال برده بود. با این همه ادعای مخالفان دولت درباره مدیران دوتابعیتی همچنان سر جای خودش باقی است.

ایران آنلاین /دیروز در حالی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها را در صحن علنی قرائت کرد که قسمتی از مهم‌ترین بخش‌های آن حذف شده بود؛ درست همان بخش‌هایی که پیش‌تر تکذیب شده بودند؛ از ادعای دوتابعیتی بودن دیپلمات‌هایی نظیر سید حسین موسویان تا تابعیت مضاعف فرزندان مقاماتی چون وزرای خارجه، نفت و برخی دیگر از اطرافیان رئیس جمهوری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عدم قرائت این بخش‌ها اولین سؤالی که پیش می‌آمد این بود؛ آیا کمیته تحقیق و تفحص که تمام 11 عضو آن از چهره‌های مخالف دولت بودند دست به عقب‌نشینی زده است و برای گزارش قرائت شده در صحن مجلس، تکذیبیه‌های صادر شده را ملاک قرار داده است؟ اما گویا هیچ عقب‌نشینی در کار نبود؛ نقوی حسینی و ابوترابی، دو عضو این کمیته به «ایران» توضیح دادند که با وجود تکذیبیه‌های صادر شده همچنان بر نظر خود هستند و منتظر می‌مانند تا دستگاه قضایی بین ادعای آنها و تکذیب افرادی که از آنها نام برده شده بود داوری کند. اما به این گفته این دو نماینده عضو کمیته تحقیق و تفحص دلیل عدم قرائت آن بخش‌ها تصمیم کمیسیون امنیت ملی مجلس بود، چرا که کار خلاصه‌سازی گزارش نهایی برای قرائت در صحن علنی برعهده کمیسیون بوده و این کمیسیون تشخیص داده که بخش‌های یاد شده را برای قرائت از گزارش حذف کند. در تکذیبیه‌هایی که چهره‌های مختلف بابت گزارش نهایی این تحقیق و تفحص داده بودند روشن شده بود حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات گزارش هم که از طریق جست و جوی  ساده اینترنتی قابل دسترسی بوده، مخدوش و غلط هستند. به عنوان مثال سید حسین موسویان در نامه خود به علی لاریجانی یادآور شده بود که کمیته تحقیق و تفحص حتی تفاوت بین «دانشکده وودرو ویلسون» در ایالت نیوجرسی که او در آنجا مشغول تدریس است را با «اندیشکده وودروویلسون» در شهر واشنگتن که به دولت امریکا وابسته است را متوجه نشده‌اند.

اما تمام تکذیبیه‌های صادر شده علیه این گزارش از سوی افراد مختلف یک طرف و تکذیبیه وزارت اطلاعات به عنوان مرجع تشخیص مدیران دوتابعیتی هم یک طرف؛  در بخشی از این گزارش با استناد به استعلامات انجام شده از وزارت اطلاعات آمده است: «... لازم به توضیح است که افراد دارای تابعیت مضاعف و اقامت خارج کشور؛ حداقل در (۱۹) حوزه مورد استعلام قرار گرفته‌اند که بر اساس آمار تقاضا که منجر به مخالفت و عدم تأیید صلاحیت گردیده (۲۱۰ مـــــــــــــــــــــــورد طی ۲ سال گذشته).» طرح این ادعا در شرایطی است که وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای صراحتاً گزارش وجود ۲۱۰ یا ۱۹۸ مدیر دوتابعیتی را نادرست خواند و تأکید کرد که طی گزارشات متعدد این وزارتخانه، بر این نکته تأکید شده است که در فرآیند بررسی و تعیین صلاحیت؛ تعدادی دارای سابقه یا شائبه برخورداری از تابعیت مضاعف مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که با انتصاب آنها مخالفت گردیده است. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده بود: «تقطیع و انتخاب گزینشی گزارشات حرفه‌ای وزارت اطلاعات که در اختیار هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی‌ قرار گرفته است و اصرار بر ایجاد شائبه و القای موارد کذب به افکار عمومی ‌و درج مطالب غیر واقعی با محوریت دوگانگی در نظرات وزارت اطلاعات که ایام اخیر و با محوریت موضوع تابعیت مضاعف به اجرا درمی‌آید؛ ریشه در مسائلی مغایر با منافع و امنیت ملی دارد که مورد توجه وزارت اطلاعات می‌باشد.» همان زمان کریمی قدوسی جمله پرحاشیه‌ای را در پاسخ به این تکذبیه وزارت اطلاعات مطرح کرده بود به این شرح؛ «در کل پاسخ‌هایی که در بخش اول به دست ما رسید که چه کسانی الان دوتابعیتی هستند، ۱۲ یا ۱۳ نفر به ما معرفی شدند، اما علاوه بر این استعلام‌ها، از کف جامعه و مراکز مختلف و راه‌های گوناگون، فهرست‌های معتبری از مدیران دوتابعیتی به دست آوردیم.» بعدها کریمی قدوسی و اعضای کمیته تحقیق و تفحص نه درباره تکذیبیه‌های داده شده توضیحی دادند و نه درباره اینکه چگونه از «کف جامعه» چنین اطلاعات مهم و محرمانه‌ای را کشف کرده‌اند. حتی در باره این ادعای کریمی قدوسی که چند روز پس از آن مدعی شد این اطلاعات «کف خیابان» را از طریق فراخوان کسب کرده، کسی پاسخ نداد که آن فراخوان کی و چگونه منتشر شده که نه رسانه‌ها و نه حتی نمایندگان از آن مطلع نیستند؟ گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها بر وجود حداقل 210 مدیر دوتابعیتی در کشور اصرار دارد و این در حالی است که حتی حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی هم به «ایران» می‌گوید لیست این افراد را ندیده و با وجود درخواست‌هایی که داشته چنین لیستی به او ارائه نشده است. او همچنین توضیح می‌دهد: «مقامات وزارت اطلاعات هیچ گاه در جلساتی که من حضور داشتم، محتوای این گزارش را تأیید نکردند و حتی برخی سفرا، وقتی هفته‌های پیش به ایران آمده بودند، به خود من گفتند که این گزارش و تلاش‌هایی از این دست باعث هراس ایرانیان خارج از کشور برای مراجعه به ایران و آوردن سرمایه خود به اینجا شده است.» با این وجود دیروز هم بعد از قرائت گزارش یاد شده، اعضای کمیته تحقیق و تفحص از ارائه پاسخ درباره ابهامات این گزارش سر باز زدند و تأکید می‌کردند که کریمی قدوسی به عنوان رئیس کمیته باید پاسخ این سؤالات را بدهد. او هم البته مثل همیشه با بیان این جمله که «من رسانه شما را قبول ندارم»، پرسش‌های مختلف درباره این گزارش را بی پاسخ گذاشت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۷۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک

به گزارش همشهری آنلاین، رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی وصعودهای ورزشی در تشریح وضعیت سه سنگنورد ایران که حضور در مسابقات گزینشی المپیک را پیش رو دارند، وضعیت محیا دارابیان مطلوب و قابل قبول ارزیابی کرد اما نسبت به الناز رکابی مهیا شدن شرایطش برای اعزام به مسابقات به دلیل مصدومیتی که اخیرا دچار آن شده است، ابراز امیدواری کرد.

وی با اشاره به جام جهانی اخیر سنگنوردی که به میزبانی چین و دو دو شهر متفاوت برگزار شد، گفت: نمایندگان سنگنوردی ایران که از فدراسیون جهانی مجوز حضور در مسابقات گزینشی المپیک را گرفته اند، برای آماده سازی بهتر به چین اعزام شدند. در مرحله نخست جام جهانی که به میزبانی شهر «کیکائو» برگزار شد الناز رکابی دچار مصدومیت شد و به همین دلیل در مرحله دوم جام جهانی در «ووجیانگ» شرکت نکرد.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ادامه داد: رکابی در جریان مسابقات از ناحیه کتف دست راست دچار آسیب دیدگی شد و همین باعث شد اصلا به مرحله نیمه نهایی هم صعود نکند. او بلافاصله به ایران بازگشت و روند درمان خود را آغاز کرد. این روزها هم در حال پیگیری وضعیت درمان خود است.

زارعی در پاسخ به این پرسش که «الناز رکابی با این شرایط چه وضعیتی برای مسابقات گزینشی المپیک خواهد داشت؟»، تصریح کرد: الناز رکابی تحت درمان است و مراحل هم خوب پیش می رود. فقط امیدواریم او به انتخابی المپیک برسد. آمادگی رکابی خوب است اما در جام جهانی همین آسیب دیدگی مانع از نتیجه گیری بهتر شد. امیدواریم مصدومیت او به طور کامل برطرف شود تا هم بتواند به گزینشی های المپیک اعزام شود و هم نتیجه بگیرد.

زارعی با یادآوری ارتقا رکوردی که محیا دارابیان در جام جهانی چین داشت در مورد وضعیت او گفت: محیا دارابیان در این مسابقات رکورد ایران که پیش از این هم به نام خودش بود را بهبود بخشید اما او همچنان با رکوردهای ورودی المپیک فاصله دارد.

وی در این زمینه یادآور شد: البته دارابیان در شرایط رکورد ایران را ارتقا بخشید که در مرحله رکوردگیری با سُرخوردگی پا مواجه شد. شاید اگر این اتفاق برای او نمی افتاد می توانست رکورد بهتری ثبت کند اما در هر صورت هنوز با رکورد ورودی المپیک فاصله دارد.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی همچنین در مورد وضعیت رضا علیپور با یادآوری عنوان یازدهمی که او در جام جهانی چین به دست آورد، گفت: علیپور در این جام، رقابت های خوبی با قهرمانان جهان داشت اما به هر حال خاصیت مسابقه این است که اگر یک لحظه غفلت شود، شانس ورزشکار از دست می رود. رضا علیپور در مجموعت شرایط خوبی دارد اما برای گزینشی المپیک و کسب نتیجه باید با بالاترین آمادگی ممکن و کمترین میزان خطا حاضر شوند.

رقابت‌های سنگنوردی المپیک همزمان در هر دو بخش مردان و بانوان برگزار می‌شود. در هر بخش ماده سرعت ۱۴ سنگنورد و در هر بخش ماده لید بولدر هم ۲۰ نفر شرکت دارند. تا به امروز به واسطه برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان و قهرمانی قاره‌ای، ۸ نفر در ماده سرعت و ۱۰ نفر در ماده لید بولدر برای حضور در المپیک پاریس انتخاب شده‌اند. بدین ترتیب با برگزاری رقابت‌های انتخابی، در ماده سرعت ۶ نفر و در ماده لید بولدر هم ۱۰ نفر انتخاب خواهند شد.

مسابقات شانگهای (۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت) و مسابقات بوداپست (۳۱ خرداد تا ۳ تیر) دو رویداد انتخابی سنگنوردی هستند که با برگزاری آنها فهرست سنگنوردان حاضر در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس کامل می شود.

در ماده سرعت ۳۲ نفر و در ماده لید بولدر هم ۴۸ نفر مجاز به حضور در این رقابت‌ها شده‌اند. رضا علیپور، محیا دارابیان و الناز رکابی سه سنگنورد ایران هستند که با اعلام فدراسیون بین المللی سنگنوردی و بر اساس رده بندی جهانی این رشته مجاز به حضور در این رقابت های انتخابی می باشند.

علیپور و دارابیان باید با ۳۰ نفر دیگر برای کسب یکی از ۶ سهمیه باقی مانده ماده سرعت رقابت داشته باشند. رکابیان هم با ۴۷ دیگر رقابت می‌کند تا یکی از ۱۰ سهمیه باقی مانده ماده لید بولدر را به دست بیاورد.

کد خبر 847362 منبع: مهر برچسب‌ها ویژه ورزشی الناز رکابی

دیگر خبرها

  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • چرا باید در کسب و کار خود از نرم افزار مالی استفاده کنیم؟
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
  • ماجرای نظامی اسرائیلی که بخاطر عشق، اطلاعات گنبدآهنین را به ایران لو داد!
  • عکسی دیده نشده از رهبر انقلاب در سال های دور /برادر محسن هم بود
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • دو عضو کابینه نتانیاهو استعفا کنند