Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@10:55:18 GMT

اوپک باید مستقل، فنی و غیر سیاسی باشد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۲۸۶۶۹

اوپک باید مستقل، فنی و غیر سیاسی باشد

کاظم غریب‌آبادی اظهار کرد: در وضعیت پرتلاطم روابط بین‌الملل و بازار انرژی، اوپک باید سازمانی غیرسیاسی بماند و اجازه ندهد برخی کشورهای عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با «محمد بارکیندو» دبیر کل اوپک در مقر این سازمان درخصوص همکاری‌های فی‌مابین و همچنین آخرین وضعیت بازار نفت ملاقات و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر کل اوپک در این دیدار بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی اوپک، همواره در مقام یکی از اعضای اصلی سازمان نقش مهم و سازنده‌ای را در راهبری اوپک ایفاء کرده است، اظهار کرد: ایران در اتخاذ تصمیمات مهم در این سازمان، بسیار تأثیرگذار بوده است و ما روابط بسیار تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت داریم و درروند ایفای وظایف سازمان، رایزنی با کشورهای عضو، ازجمله ایران، از برنامه‌های اصلی ماست.

وی همچنین گفت: حفظ استقلال اوپک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این سازمان باید همواره یک سازمان مستقل، فنی و غیرسیاسی باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نیز در این دیدار بر اهمیت اوپک و نقش ایران در این سازمان تأکید و تصریح کرد: ایران به‌عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاری را در جهت همگرایی بین اعضاء برای رسیدن به اهداف اصولی این سازمان ایفاء کرده است.

غریب آبادی با تأکید بر لزوم حفظ میراث و استقلال و حرفه ای گری سازمان اوپک خاطرنشان کرد: در وضعیت پرتلاطم فعلی در روابط بین‌الملل و بازار انرژی، مهم است که اوپک تلاش کند تا همچنان سازمانی غیرسیاسی بماند و اجازه ندهد برخی معدود کشورهای عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

وی همچنین تأکید کرد: تصمیمات نشست وزرای اوپک باید به‌دقت توسط کشورهای عضو اجراء شده و این سازمان با پرهیز از پذیرش تفاسیری که مغایر با این تصمیمات است، بر حسن اجرای این تصمیمات توسط اعضاء نظارت دقیق و کامل داشته باشد تا انحرافی در مسیر کلی سازمان ایجاد نشود.

سفیر کشورمان در واکنش به اقدامات یکجانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام و بازگرداندن روند تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشورمان اظهار کرد: اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام با محکومیت شدید کشورهای مختلف در سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است.

غریب آبادی در پایان بابیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد تصریح کرد: اصولاً مجوزی از سوی اجلاس وزرا برای چنین اقداماتی صادر نشده و شرایط فنی سایر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی نیست. جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت کرده و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد.

انتهای پیام/4077/4068

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد

منابع مطلع از پیشنهاد کشورهای عربی به جنبش حماس، با هدف خلع سلاح آن در مقابل دریافت امتیازهای سیاسی پرده برداشتند. این پیشنهادات اما با مخالفت قاطع مقاومت روبرو شده است.

به گزارش مشرق، منابع بلندپایه فاش کردند که جنبش حماس در هفته‌های اخیر پیشنهادهای زیادی برای تسهیل روند دستیابی به توافق آتش‌بس جامع در نوار غزه و تعیین خطوط سیاسی گسترده برای روند صلح فراگیر در منطقه دریافت کرده است.

این منابع به روزنامه «رای الیوم» گفتند یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشورهای عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.

طبق گفته این منابع، پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس جدید نیست، اما اخیرا به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شده است. طبق پیشنهادات دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشورهای عربی را به دست خواهد آورد.

این منابع همچنین فاش کردند که جنبش حماس این پیشنهادها را قاطعانه رد کرده و آنها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.

حماس در پاسخ به این پیشنهادها اعلام کرد آنچه در حال وقوع است، تحولات خطرناک و بی‌سابقه عربی در پرونده مسئله فلسطین است که در راستای شروط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش می‌رود.

«اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس نیز در سخنانی ایده خلع سلاح مقاومت را ساده‌لوحانه توصیف کرده و گفت: ایده خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و حقایق را در نظر نمی‌گیرد و صحبت از کنار گذاشته شدن مقاومت فقط یک توهم است.

در همین راستا، «ابراهیم المدهون» نویسنده و محقق سیاسی عرب‌زبان تاکید کرد: صحبت درباره خلع سلاح دقیق نیست و طبیعی است که وقتی کشور فلسطینی تشکیل شود، هیچ جناح مسلحی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف حماس ایجاد کشور فلسطین است، اما نمی‌خواهد اشتباهاتی را که دیگر طرف‌های فلسطینی قبلا مرتکب شده‌اند، انجام دهد و مقاومت، اعطای امتیازات بزرگ را نمی‌پذیرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی ادامه همکاری کشورها با آنروا را خواستار شد
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو ۲۰۲۴
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد