Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، آسوشیتد پرس در گزارشی از واشنگتن نوشت دولت ترامپ در بیانیه ای مهم که حاکی از تغییر عمده در سیاست این کشور در زمینه انرژی است اعلام کرد صرفه جویی و حفاظت از منابع نفتی دیگر یک اولویت اقتصادی برای آمریکا نیست.
این بیانیه چندین دهه تلاش دولت های آمریکا برای تولید خودروهای کم مصرف و نیز دیگر طرح های صرفه جویی و حفظ منابع سوخت های فسیلی را در معرض تهدید قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این موضع گیری جدید دولت ترامپ در راستای طرح دولت برای لغو و تسهیل استانداردهای مربوط به سقف مصرف سوخت خودروها به ازای هر صد کیلومتر قرار دارد که ماه گذشته منتشر شد. دولت ترامپ بدون هیچ سرو صدایی و در سکوت کامل خبری این سند را منتشر کرده است.
وزارت انرژی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده است افزایش تولید نفت و گاز طبیعی موجب کاهش نیاز و تقاضای آمریکا برای نفت وارداتی شده است که این مسئله لزوم رعایت تدابیر شدید صرفه جویی در مصرف انرژی در آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیانیه همچنین آمده است انقلاب حفاری منابع شیل های نفتی که موجب بهره برداری از این ذخایر شده همچنین موجب افزایش توانمندی آمریکا در مقایسه با گذشته برای استفاده از منابع نفتی این کشور بدون نگرانی شده است.
دولت ترامپ با انتشار این سند به طور رسمی استدلالهای قدیمی برای حفاظت از منابع نفتی از جمله مصوبات کنگره مبنی بر محدودیت های مربوط به استاندار مصرف سوخت خودروها در هر صد کیلومتر را به چالش کشیده است. در این سند هیچ اشاره ای به تغییرات جوی نشده است این درحالی است که حمل و نقل یکی از اصلی ترین منابع تولید گازهای گلخانه ای درجهان معرفی شده است.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شخصا وجود مساله ای به عنوان تغییرات جوی را به چالش کشیده است و مفهوم برتری آمریکا در زمینه انرژی را به عنوان یک هدف ملی مطرح کرده است و خواستار لغو محدودیت های مربوط به مصرف نفت، گاز و زغال سنگ، از جمله توقف طرح اوباما برای تولید برق سالم شده است.
وزارت انرژی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده است دولت آمریکا به رغم افزایش ذخایر و عرضه نفت همچنان بر این باور است که باید انرژی معقولانه و هوشمندانه مصرف شود. با این حال این وزارت خانه هیچ جزییات دیگری در این باره منتشر نکرده است. سخنگوی وزارت انرژی آمریکا نیز روز دوشنبه به سئوالات درباره این بیانیه پاسخ نداده است.
اما واکنش ها به این بیانیه به سرعت آغاز شد.
تام کلوزا تحلیلگر برجسته مسایل نفتی در موسسه تحقیقاتی سرویس اطلاعاتی بهای نفت مستقر در مریلند در اظهاراتی گفت این بیانیه دولت آمریکا درست مانند این است که فردی بگوید من یک مرد تنومند و چاق هستم و چون بهای مواد غذایی کاهش یافته است اکنون زمان آن است که بیشتر غذا بخورم.
وی افزود اگر به این مسئله از زاویه ای دیگر نگاه کنیم و معتقد باشیم که سوخت های فسیلی به جو زمین آسیب می زنند، دیدگاهی متفاوت از وزارت انرژی آمریکا خواهیم داشت. شاند داناهو وکیل صندوق دفاع از محیط زیست نیز گفت تغییرات جوی خطری آشکار، جاری و فزاینده است.
وزارت انرژی آمریکا همچنین در بیانیه خود به طور ضمنی به این مسئله اذعان کرده است که واقعیت ها درباره نفت در جهان در مقایسه با ده سال پیش تغییر کرده است. تنها ده سال پیش، در تابستان سال دو هزارو هشت میلادی، بهای نفت به بشکه ای 147 دلار رسید و اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت نیز از انتقال ثروت از کشورهای وابسته به نفت وارداتی بسیار خرسند بود. با این حال اکنون بهای نفت بشکه ای حدود شصت و پنج دلار است.
در حال حاضر آمریکا به شدت در حال رقابت برای کسب جایگاه نخستین تولید کننده نفت در جهان است. تولید نفت آمریکا تابستان امسال به بیشترین میزان در طول تاریخ رسید که عمده ترین علت آن پیشرفت های فنی در زمینه نوین حفاری افقی و نیز روشهای تزریقی جدید برای استخراج نفت است.
جان گراهام مسئول سابق آمریکایی در زمان دولت بوش که اکنون رییس دانشکده امور زیرمحیطی در دانشگاه ایندیانا است می گوید اینکه اقتصاد آمریکا تا چه اندازه به تولید نفت وابسته است یا برعکس به مسایل مختلف از جمله ملاحظات سیاسی بستگی دارد و این مسئله تنها به مسایل اقتصادی و زیر محیطی محدود نمی شود و ملاحظات نظامی و ژئوپلتیک نیز در آن دخیل است.
گراهام می گوید توان آمریکا برای ایفای نقش به عنوان یک رهبر جهانی در زمانی که این کشور در رتبه نخست تولید نفت و گاز قرار گیرد بیشتر خواهد شد با این حال هنوز دلایلی وجود دارد که بخواهیم مصرف خود را کاهش دهیم.
پیشنهادها و طرح های دولت کنونی آمریکا شامل توقف معیارهای مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای خودروها و کامیونت ها پس از سال 2020 میلادی است. این درحالی است که انتظار می رفت دولت آمریکا این محدودیت ها را شدت بدهد. به گفته دولت آمریکا طرح های جدید در نهایت موجب افزایش مصرف نفت آمریکا خواهد شد.
در حالی که مسئولان دولت ترامپ می گویند لغو این محدودیت موجب بهبود امنیت جاده ای می شود، اسناد تحقیقاتی که این ماه توسط نهاد حفاظت از محیط زیست آمریکا منتشر شد نشان داده است این اقدام دولت آمریکا در واقع موجب افزایش مرگ و میر های جاده ای می شود.
سناتور تام کارپر نماینده دموکرات ایالت دلاوار می گوید شرکت ها، تولید کنندگان و محیط زیست آمریکا همه براساس این طرح جدید بازنده خواهند بود. تنها پیروز آشکار صنایع نفت آمریکا است و متوجه شدن این مسئله اصلا سخت نیست که ترامپ طرفدار کدامیک است.
دولت ترامپ پیگیری های بسیار کمی در زمینه طرح های سوخت های جایگزین پیشران برای خودروهای با سوخت فسیلی صورت داده است.
بیل وهروم معاون آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اظهارات بسیار دلسرد کننده ای درباره خودروهای برقی داشته است که صنعتی جوان محسوب می شود که مورد حمایت مالی دولت فدرال و بسیار از ایالت های آمریکا است. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره توقف طرح محدودیت مصرف سوخت خودروها و نیز آسیب هایی که به صنعت خودروهای برقی وارد می شود گفت مردم علاقه ای به خرید خودروهای برقی ندارند.
شرکت های فعال در زمینه نفت و گاز نیز در تلاش برای اجرای هر چه سریعتر طرح های جدید دولت در زمینه سوخت های فسیلی هستند. برای مثال در ماه ژوئن، موسسه نفت آمریکا و دیگر صنایع آمریکا نامه هایی به هشت فرماندار آمریکا نوشته اند و از سامانه های موتورهای احتراق داخلی دفاع کرده و امتیازاتی که این ایالت ها برای مصرف کنندگان خودروهای برقی در نظر گرفته اند را به چالش کشیدند.
فرانک ماچیارولا از مدیران انجمن تجاری موسسه نفت آمریکا در اظهاراتی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره تغییرات سیاست دولت آمریکا در زمینه انرژی گفته است افزایش تولید نفت و گاز آمریکا موجب امنیت و فراوانی انرژی می شود. وی می گوید نگرانی درباره کم بودن و فراوان نبودن انرژی تبدیل به یکی از ستون های اصلی در تدوین سیاست های دولت آمریکا در زمینه انرژی شده بود. با این حال به لطف افزایش تولید، این ستون دیگر تقریبا کاربردی ندارد و بلا استفاده خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: بيانيه انرژي آمريکا صرفه جويي حفاظت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۸۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرگرمی جدید خودرویی

در حالی که هفته گذشته مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت از عرضه اولین خودرو‌های برقی از روز (یکشنبه ١۶ اردیبهشت ماه) خبر داده بود، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو‌ها در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد؛ عرضه خودرو‌های وارداتی برای ثبت‌نامی‌های قبلی است و هنوز هیچ چیز مشخصی در این زمینه وجود ندارد و سایت سامانه نیز در حال به‌روزرسانی است.

به گزارش اعتماد، هر چند کشور‌های بسیاری در سراسر جهان به منظور کاهش آلودگی هوا و گاز‌های گلخانه‌ای و کم کردن حجم ترافیک به سرعت در حال سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های خودرو‌های برقی هستند، اما ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ در پارکینگ‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی، مناطق گردشگری و حتی پمپ‌بنزین‌ها و... و ارتقا و سرمایه‌گذاری شبکه برق برای پاسخگویی مصرف بالای برق در کشور و توسعه زیرساخت‌های تولید باتری و سرویس و خدمات به این خودرو‌ها هزینه بالایی دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی و حمایت‌های دولتی است که در بلندمدت و با ایجاد زیرساخت‌های لازم استفاده از این خودرو‌ها هم افزایش خواهد یافت.

استفاده از حمل و نقل عمومی بهتر است یا استفاده از خودرو‌های برقی؟

محمود نجفی سهی، کارشناس حوزه خودرو در واکنش به واردات خودرو‌های برقی به کشور، گفت: نه تنها زیرساخت استفاده از خودرو‌های برقی هنوز در کشور مهیا نشده بلکه ارزی هم برای واردات این قبیل از خودرو‌ها وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد شهرداری قراردادی به منظور واردات خودرو‌های برقی منعقد کرده است که آن هم جای سوال دارد و برخی از نمایندگان هم با این مساله مخالف هستند.

این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه برای کاهش ترافیک شهری راه‌های آسانتری هم وجود دارد، گفت: در صورتی که میزان حمل و نقل عمومی در کشور افزایش پیدا کند و حتی رایگان هم شود توجیه اقتصادی دارد و در کاهش آلودگی هوا هم موثر است.

حجم ترافیک با استفاده از خودرو‌های برقی کم می‌شود؟

او ادامه داد: با وجود تعداد بالای صنایع خودروسازی در کشور چرا باید اقدام به واردات خودرو آن هم از نوع برقی شود؟ هر چند ممکن است علت واردات خودرو‌های برقی را کاهش آلودگی هوا اعلام کنند، اما باز هم حجم ترافیک کم نخواهد شد.

نجفی با اشاره به ایجاد زیرساخت برای این مدل از خودرو‌ها تصریح کرد: هر چند ممکن است ایجاد ایستگاه‌های شارژ کار چندان سختی نباشد، اما مشکل اصلی تامین برق و کمبود انرژی است.

او در پاسخ به این پرسش که واردات خودرو‌های برقی چه میزان صرفه اقتصادی دارد، گفت: این اقدام صرفه اقتصادی چندانی ندارد و بنده بار‌ها گفته‌ام اگر قرار است یک مشکل حل شود نباید ۳۰ مشکل دیگر برای تولید ایجاد شود.

برداشتن موانع تولید یا واردات خودرو؟

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: اگر مردم استفاده از خودروی شخصی در سطح شهر را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند به دلیل عدم رسیدگی به حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های ضعیف آن است و ضرورت دارد فرهنگ استفاده از خودرو‌های عمومی گسترش پیدا کند.

نجفی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ مدل موتورسیکلت وارد کشور می‌شود آن هم به این دلیل است که ساخت موتورسیکلت توجیه اقتصادی ندارد، این در حالی است که برای خودرو اینگونه نیست؛ اما واردات شیرین است و دولت هم برای واردات موتورسیکلت فرش قرمز پهن کرده است و موانع تولید هم هر روز بیشتر می‌شود.

او ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های گذشته سالانه تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو هم تولید می‌شد و نیازی هم به واردات خودرو نبود و حتی بنز هم وارد کردند و قطعه‌سازان مجبور به ساخت قطعات بنز شدند و امروز هم صنعت قطعه‌سازی کشور آمادگی ساخت خودروی باکیفیت را دارد.

خدمات پس از فروش خودرو‌های برقی چگونه است؟

حسین رحیمی نژاد، کارشناس حوزه خودرو با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودرو‌های برقی، گفت: واردات خودرو‌های برقی با چالش دستگاه‌های شارژ برق مواجه است هر چند تعداد محدودی از این دستگاه‌ها در سطح شهر نصب شده‌اند، اما این تعداد هم پاسخگو نیست، ضمن آنکه مدت‌زمان شارژ این خودرو‌ها طولانی است و گاهی حداقل تا یک ساعت زمان برای شارژ باتری نیاز دارد که البته این موضوع به نوع باتری این خودرو‌ها وابسته است.

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه افزود: فعلا امکان نصب این دستگاه‌ها در منازل وجود ندارد و نصب آن‌ها معمولا در پمپ‌بنزین‌ها انجام می‌شود که البته زیرساخت‌های لازم تنها مربوط به نصب دستگاه‌های شارژ نمی‌شود و خدمات پس از فروش برای خودرو‌های برقی و تعمیرات آن هم مهم است که هنوز هیچکدام از آن‌ها فراهم نشده است.

استفاده از خودرو‌های برقی چقدر صرفه اقتصادی دارد؟

رحیمی نژاد خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعداد خودرو‌های برقی در شهر افزایش پیدا نکند و توجیه اقتصادی هم نداشته باشد طبیعتا ایجاد ایستگاه‌ها هم چندان معقول نیست و ارگان‌ها و سازمان‌ها هم چندان تمایلی برای این مساله ندارند و علت آن هم تعداد محدود این خودرو‌ها در کشور است.

این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که استفاده از خودرو‌های برقی چقدر صرفه اقتصادی دارد، تصریح کرد: برای مصرف‌کنندگان که هیچ صرفه اقتصادی ندارد و برای حاکمیت هم این صرفه اقتصادی محدود است، آن هم به دلیل ارزان بودن نرخ برق است که تقریبا شبیه قیمت بنزین رایگان به دست مصرف کننده می‌رسد و آن هم به دلیل پرداخت یارانه از سوی دولت است.

چه میزان از آلودگی هوا در تهران منشأ خودرویی دارد؟

رحیمی نژاد خاطرنشان کرد: هر چند کشور‌های دنیا به سمت استفاده از خودرو‌های برقی در حرکت هستند و مسوولان دولتی کشور هم نمی‌خواهند از این اتفاق جا بمانند و در نتیجه سعی دارند به سمت استفاده از خودرو‌های برقی بروند، اما این حرکت در بلندمدت نتیجه می‌دهد که البته کار اشتباهی هم نیست، اما در کوتاه‌مدت این موضوع نه تنها باعث صرفه‌جویی نمی‌شود بلکه هزینه بیشتری را هم به دنبال دارد.

این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه استفاده از خودرو‌های برقی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارد، افزود: بخش کوچکی از آلودگی هوا در تهران منشأ خودرویی دارد و عمده این آلودگی‌ها به صنایع اطراف تهران برمی‌گردد و در مجموع در کوتاه‌مدت واردات و استفاده از خودرو‌های برقی نه تاثیری بر محیط زیست و آلودگی هوا دارد و نه صرفه اقتصادی چندانی دارد و اثر مثبتی هم در پی ندارد و در کوتاه‌مدت فقط هزینه‌بر است و شاید بین ۵ تا ۱۰ سال بعد بتوان خروجی این برنامه‌ریزی‌ها را برای واردات خودرو‌های برقی مشاهده کرد.

دیگر خبرها

  • تابستان منهای خاموشی
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • سرگرمی جدید خودرویی
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی