Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله احمد عابدینی، استاد حوزه‌ علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نسبت میان عقل و دین، اظهار کرد: عقل و دین مانند راه و چراغ با هم همراه هستند، یعنی هر دو به یکدیگر نیاز دارند و مکمل هم هستند.
وی درخصوص دیدگاه فلاسفه اسلامی در خصوص عقل و دین ادامه داد: فلاسفه اسلامی این دو را هماهنگ با یکدیگر می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلسوفان بزرگی مانند ابوعلی سینا و ابوریحان دین را قبول داشته و آن را مانند چراغ و عقل را راه تلقی می‌کنند که منافاتی با یکدیگر ندارند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: عقل بعضی از مسائل را متوجه می‌شود و بعضی را نه. مثلاً مسائلی در مورد معاد وجود دارد که عقل انسان به طور کامل توانایی فهم آن را ندارد. عقل در هر ساحتی که توانایی فهم داشت و نظر داد، نظرش حجت است، اما به طور کلی محدوده دسترسی عقل انسان، کم است.
عابدینی خاطرنشان کرد: فرقه‌هایی از اهل سنت مانند اشعری وجود دارد که جبرگرا هستند و عقل را قبول ندارند، اما فرقه‌هایی مانند معتزله، عقل را قبول دارند. شیعیان نیز برای عقل اهمیت قائل شده و دین را عاقلانه می‌فهمند و معتقد هستند که هیچ مطلب خلاف عقلی در دین وجود ندارد.
وی درباره شباهت میان تفکرات شیعه و فرقه معتزله، اظهار کرد: با وجود شباهتی که وجود دارد، این فرقه اشکالاتی نیز دارد که برای ما غیرقابل قبول است.
عابدینی با بیان اینکه عقلانیت در جامعه امروز ما نه تنها کم‌رنگ شده، بلکه صفر است. بسیاری از مشکلات امروز کشور به خاطر کم‌رنگ شدن عقلانیت است؛ در مراسم‌های مذهبی مانند عزاداری یا جشن‌ها، سخنرنان نه براساس عقل، بلکه به صورت شعاری صحبت می‌کنند و یا تصمیمات نیز براساس احساسات اتخاذ می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن عقل دین عقلانیت جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۹۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند

رئیس جمهور گفت: این عملیات نشان داد که ایرانِ قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد و گزینه‌ی نظامی را از روی میز حذف کند. باید با قدرت حاضر شد و این عقلانیت می‌تواند در همه عرصه‌ها کار را به‌پیش ببرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه امشب (سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه) در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، در ابتدا ضمن تبریک دهه کرامت و روز دختر، در پاسخ به سوالی درخصوص عملیات وعده صادق و آثار آن در ابعاد داخلی و بین‌المللی بیان کرد: ابعاد این عملیات باید در نشست‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ این عملیات احساس غرور ملی بود و در کشور ما از نقاط عطف اجماع‌ساز بود و همگان این کار را ستودند.

رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنندوی افزود: پیشنیه‌ی این عملیات، جنایات و نسل‌کشی است که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شده و غزه تابولیی است که جلوه‌ی مقاومت نمایان است و هم صفحه ظلمانی است که اوج بی‌رحمی، جنایت و کودک‌کشی مشخص است. پیروز این میدان از نظر همه صاحب‌نظران سیاسی در دنیا، مردم فلسطین هستند و رژیم صهیونیستی و حامیان او شکست‌خورده‌ی این میدان هستند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز می‌بینید که وقتی حماس با انعطاف آتش‌بس را می‌پذیرد، باز رژیم صهیونیستی به کودک‌کشی ادامه می‌دهد و این شرمی برای حامیان این رژیم است. یکی از جلوه‌های این استیصال، مورد هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق بود و رهبر معظم انقلاب وعده دادند که این رژیم باید تنبیه شود که محقق شد.

رئیسی این عملیات را جلوه‌ی روشنی از عقلانیت انقلابی و همکاریِ میدان و دیپلماسی و رسانه دانست و گفت: این عملیات نشان داد که ایرانِ قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد و گزینه‌ی نظامی را از روی میز حذف کند. باید با قدرت حاضر شد و این عقلانیت می‌تواند در همه عرصه‌ها کار را به‌پیش ببرد. ما گفتمان عقلانیت انقلابی را در مقابل دیپلماسی التماسی داریم و می‌بینیم که کار با این گفتمان به‌پیش می‌رود.

وی با اشاره به آمارهای مرگ و میر کرونا در اواخر دولت سابق گفت: اقدام دولت در واکسیناسیون، عضویت در شانگهای و بریکس و وعده‌ی صادق، حلوه‌ای از این گفتمان بود و با همین نگاه رونق اقتصادی رخ خواهد داد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: عده‌ای فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد ولی دیدیم که با اقتدار، سایه جنگ از کشور کنار رفته و با اتکال به خدا و اعتماد به نفس می‌توان بسیاری از کارها را در کشور به‌پیش برد.

ادامه داد...

دیگر خبرها

  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • گلستان پایلوت بسیاری از طرح های آموزش و پرورش است
  • وعده صادق جلوه بسیار روشنی از عقلانیت انقلابی
  • رئیسی: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند
  • خطر ابتلا به سنگ کلیه با انجام این ۸ مورد
  • شهید مطهری الگویی وارسته برای نسل امروزی است
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • حضور مشروط رسانه برای بازی نساجی و پرسپولیس
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید