Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@20:27:47 GMT

شهرک صنعتی متروکه در مازندران/ تولید در آرزوی رونق

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۰۱۴۳

شهرک صنعتی متروکه در مازندران/ تولید در آرزوی رونق

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: قدیمی ترین شهرک صنعتی مازندران در حاشیه جاده ترانزیتی سوادکوه به دلیل نبود فعال نبودن کامل واحدها و نداشتن روشنایی لازم از سوی حاشیه نشینان و بومیان به شهرک ارواح معروف شده است.

شهرک صنعتی شورمست در حاشیه جاده ترانزیتی شمال، اولین شهرک صنعتی در مدخل ورودی استان مازندران از سمت سوادکوه و یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی استان است، همان ابتدای ورود به شهرک نیز می‌توان متوجه شد که روزگار آن چندان خوب نمی‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تابلویی در خور شأن یک شهرک صنعتی بر سردر آن وجود ندارد. جاده دسترسی و رمپ ورودی آن، پس از ۲۴ سال از ایجاد شهرک هنوز نامناسب است و رویش علف‌های هرز در حاشیه معابر داخلی شهرک نشان از غیرفعال بودن بسیاری از واحدها دارد.

بدون هیچ نگهبان و پرسش و پاسخی می‌توان وارد شهرک شد، چنان آسان که دزدها در شبی به‌راحتی وارد شهرک شدند و کابل‌های برق برخی از معابر را دزدید و اکنون شب‌ها نیز بسیاری از معابر آن خاموش است و به بیان یکی از تولیدکنندگان این شهرک، در شب به دلیل عدم روشنایی این معابر چنان همه جا تاریک است که باید نام شهرک صنعتی ارواح را بر آن گذاشت.

شهرک صنعتی شورمست نیز همچون دیگر شهرک‌های صنعتی به امید توسعه در نواحی توسعه نیافته و روستایی ایجاد شد اما اکنون از ۵۷ مجوز آن، تنها ۲۷ واحد فعال است

شهرک صنعتی شورمست نیز همچون دیگر شهرک‌های صنعتی به امید توسعه در نواحی توسعه نیافته و روستایی ایجاد شد اما اکنون از ۵۷ مجوز آن، تنها ۲۷ واحد فعال است. واحدهای فعالی که نه تنها از نهایت ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و عدم ثبات قیمت‌ها و ارز در بازار در لبه پرتگاه تعطیلی قرار دارند.

رضا رفیعی‌فرد یکی از صاحبان واحد تولیدی در شهرک صنعتی شورمست با ۲۰ سال سابقه، یکی از مهم‌ترین مسائل خود را مشکلات ارزی برشمرد و افزود: اگر دولت برای مسئله ارز چاره‌اندیشی نکند، کارگاه ما عنقریب بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات ما در صادرات با مشکلات واردکنندگان سودجو گره خورده است، افزود: دولت از ما صادرکنندگان می‌خواهد ارز را به قیمت ۴هزارو۲۰۰ به آنها بفروشیم اما از سوی دیگر دست واردکننده را آزاد گذاشته تا مواد اولیه مورد نیاز ما را به هر قیمتی به ما بفروشد.

این تولیدکننده مواد کانی غیرفلزی با بیان اینکه عده‌ای در بالا وجود دارند که در حال له کردن واحدهای کوچکی مانند ما هستند، افزود: به ما می‌گویند مقدار ارز شما عدد قابل توجهی نیست و ما کمتر از ۵۰ هزار یورو معامله نمی‌کنیم. ما اکنون نمی‌دانیم مالک ارز خود هستیم یا خیر؛ جنس را صادر کردیم اما دولت اجازه معامله با این پول را به ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از یک سو، در داخل بانک ارز دارم و از سوی دیگر، از بانک وام می‌گیرم و این بسیار مضحک و دردآور است که با وجود داشتن پول مجبور هستم برای گردش کاری خود وام ریالی با بهره بالا بگیرم.

یکی از مشکلات همیشگی تولیدکنندگان تسهیلات و مسائل بانکی است. معتمدی، از سال ۷۹ تولیدکننده قند حبه در این شهرک بوده اما سه سالی می‌شود که کارگاه تولیدی‌اش به دلیل افزایش پلکانی سود تسهیلات بانکی بواسطه دیرکرد، تعطیل شده اما همچنان در حال پیگیری است تا بتواند دوباره به فعالیت بازگردد.

وی در رابطه با عدم هکاری بانک‌ها، ادامه داد: با وجود مصوبه ستاد رفع موانع تولید برای اخذ وام دو میلیاردی از بانک کشاورزی، هنوز پس از گذشت سه سال موفق به اخذ وام نشده‌ام.

بانک‌ها به ما می‌گویند مصوبات کارگروه رفع موانع تولید تا دم در بانک قدرت دارد

علیرضا خدیوی، یکی دیگر از تولیدکنندگان این شهرک، بانک‌ها را حکومتی در داخل نظام برشمرد و گفت: بانک‌ها به ما می‌گویند مصوبات کارگروه رفع موانع تولید تا دم در بانک قدرت دارد و مسئولان استان مازندران با وجود اینکه می‌خواهند کاری برای تولیدکنندگان انجام دهند اما نمی‌دانند چه کنند و هر کسی توپ را به زمین دیگری می‌اندازد.

محمود اسماعیلی، یکی از اولین تولیدکنندگان این شهرک صنعتی بوده و پس از ۲۵ سال کاری، از بهمن ماه سال گذشته به ورطه تعطیلی افتاده است. او عقیده دارد هرچند سوادکوه از نظر تقسیمات کشوری در منطقه محروم قرار دارد اما یکی از عوامل تشدیدکننده این محرومیت، سازمان‌های مسئول در شهرستان هستند چرا که به جای حمایت از تولیدکنندگان خود تبدیل به بارخاطری برای آنها شده‌اند.

وی ادامه داد: برای وامی که هنوز نگرفته‌ام مجبور به پرداخت یک میلیون و ۷۰۰تومان به شهرداری شده‌ام چرا که بانک تنها شهرداری را به‌عنوان معرف می‌شناسد و معرفی کارشناس شهرک را قبول ندارد.

اسماعیلی با وجود مشکلات مالی خود، یکی از دغدغه‌های مهم خود را عدم پرداخت بیمه بیکاری به کارگران سابق خود عنوان کرد و افزود: به خاطر بدهی ۵۰ میلیون تومانی به بیمه، این سازمان از پرداخت بیمه بیکاری کارگران خودداری می‌کند و این درحالی است که من ۲۵ سال سابقه پرداخت بیمه داشته‌ام.

در کنار مشکلات کلان و عام، برخی مشکلات زیرساختی نیز، دردی مضاعف بر گرده تولیدکنندگان این شهرک است. محسن مصیر، یکی دیگر از تولیدکنندگان این شهرک، از جمله مشکلات این روزهای شهرک که بر دیگر مشکلات اضافه شده را مشکل قطعی برق عنوان کرد و افزود: اعلام زمان‌بندی قطعی برق توسط توزیع برق استان و عدم اجرای آن در زمان مقرر موجب ایجاد خسارت به تولیدکننده است چرا که ما طبق زمان‌بندی از پیش اعلام شده،خط تولید را قطع می‌کنیم اما برق همچنان برقرار است اما هنگامی که دوباره شروع به کار می‌کنیم ناگهان برق قطع می‌شود.

این تولیدکننده لوله‌های پلیمری با بیان اینکه ما در سال ۹۴ و ۹۵ بیشترین میزان صادرات را داشته‌ایم، افزود: اما اکنون صادرات ۷۰۰ هزار یورویی ما به ۳۰ هزار یورو کاهش یافته و واحدها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

صاحبان واحدهای تولیدی این شهرک علاوه بر هزینه‌ای که در هنگام خرید زمین برای زیرساخت گاز داده‌اند، اکنون نیز مجبور به پرداخت بها بر اساس متراژ زمین به شرکت شهرک‌ها هستند

آماده نبودن زیرساخت گاز نیز از دیگر مشکلات، این شهرک است. صاحبان واحدهای تولیدی این شهرک علاوه بر هزینه‌ای که در هنگام خرید زمین برای زیرساخت گاز داده‌اند، اکنون نیز مجبور به پرداخت بها بر اساس متراژ زمین به شرکت شهرک‌ها هستند که پرداخت این هزینه برای بسیاری از واحدهای کوچک سنگین است. رفیع فرد، یکی از صاحبان تولیدی این شهرک عقیده دارد: گاز هم همچون آب و برق باید مجانی به درب کارخانه تحویل گردد، چرا که وظیفه شرکت شهرک‌ها آماده کردن زیرساخت‌ها و سپس تحویل به سرمایه‌گذار بوده و اگر کاهلی‌ای صورت گرفته در دیرکرد تحویل گاز از سوی آنها بوده است.

ابراهیم قدمی، در رابطه با بهای پرداخت زیرساخت گاز به متراژ زمین، با بیان اینکه این امر در دفترچه قرار داد نوشته شده است، افزود: ما نیز موافق پرداخت بها به متراژ زمین نبوده‌ایم و به دفتر تهران نامه زده‌ایم اما کاری از دست ما ساخته نیست و این بر وزارتخانه و مجلس است که قانون را تغییر دهند.

مدیر منطقه‌ای شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان‌های بابل، سوادکوه و سوادکوه شمالی، با بیان اینکه در حدود ۱۵ واحد از واحدهای شهرک صنعتی شورمست، جانشینی بانک صورت گرفته است، افزود: با توجه به قرارداد سه جانبه، اگر متقاضی از ما زمین بخواهد، در طی قراردادی حقوق انتفاع را به آنها واگذار می‌کنیم اما برخی متقاضیان به بندهای قرارداد توجه کافی ندارند که طبق قانون اگر نتوانند در مدت مقرر زمین را به بهره‌برداری برسانند شهرک می‌تواند به‌طور یکجانبه به قیمت همان روز واگذاری، زمین را بازپس گیرد.

وی با بیان اینکه از ۵۷ مجوز این شهرک، ۴۸ واحد به بهره‌برداری رسیدند، افزود: با توجه به این امر، این واحدها از ید ما خارج شده‌اند، نه اینکه مسئولیتی نداشته باشیم اما از آنجا که متولی اصلی اداره صنعت و معدن است ما نمی‌توانیم مانور دهیم.

قدمی ازجمله راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی شهرک را منوط به کمک بانک‌ها و سازمان‌ها دانست و افزود: اکنون تلاش داریم تا واحدهای غیرفعال حتی به‌صورت استیجاری فعال شوند.

سعدی عبداللهی، از جمله دلایل وضعیت کنونی شهرک را مبتدی بودن برخی صاحبان واحدها و سرمایه‌گذار واقعی نبودن برخی دیگر دانست و ادامه داد: افرادی هم که کننده کار بودند، به دلیل تورم و افزایش قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نتوانسته‌اند ادامه دهند و برخی نیز با دریافت وام ۱۸ درصد و تبدیل آن به ۲۵ درصدی به واسطه دیرکرد، ادامه کار برای آنها صرف اقتصادی نداشته است و عملا واحدها غیرفعال شدند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه، با اشاره به وجود برخی واحدها در شهرک که بدهی آنها بواسطه دیرکرد از ۴ میلیارد تومان به ۲۷ میلیارد تومان رسیده است، گفت: از دید تولیدکنندگان، ادامه فعالیت برخی واحدها به دلیل افزایش پلکانی سود تسهیلات بانکی، توجیهی ندارد.

عبداللهی با بیان اینکه در زمان کسب جواز تأسس آیتمی برای بررسی صلاحیت کاری سرمایه‌گذار وجود ندارد، افزود: آیتم‌ها در هنگام صدور پروانه بهره‌برداری وجود دارند که برخی از افراد در هماان مرحله اولیه مانده‌اند.

هشت پلاک زمین خالی، دو سوله نیمه ساخت، یک سوله خالی، ۹ واحد غیرفعال که برخی از آنها تحت تملک بانک درآمده‌اند، ۶ واحد بلوک زنی و دو واحد استیجاری فعال، ۱۹ واحد تولیدی فعال و نیمه‌فعال و در نهایت ۲۰۰ مورد اشتغال، تمام داشته‌های شهرک صنعتی شورمست است. شهرکی که نزدیک به سه دهه پیش، روزنه‌ای برای ایجاد توسعه و اشتغال در شهرستان بوده است اما اکنون، اندک شمار واحدهای تولیدی فعال آن برای بقا تقلا می‌کنند.

کد خبر 4366961

منبع: مهر

کلیدواژه: سوادکوه شهرک صنعتی صنعت و معدن مردم علیه احتکار روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر احتکار شهرکرد گرگان مشهد شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه یاسوج مجلس شورای اسلامی لیگ برتر فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک‌های صنعتی در باوی احداث می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن البرزی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به نامگذاری شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» در این راستا در شهرستان باوی برنامه‌هایی در دستور کار است.

وی ادامه داد: احداث شهرک صنعتی رامین در شهر رامین و شهرک صنعتی دارویی در دستور کار است که در مراحل انعقاد تفاهم نامه هستند.

البرزی افزود: همچنین احداث شهر پوشاک در شهرستان در دستور کار است و در حال استعلام ملک موردنظر هستیم.

فرماندار باوی با اشاره به راه‌اندازی چندین شهرک صنعتی در این شهر گفت: راه‌اندازی این شهرک‌های صنعتی خود به خود باعث مشارکت مردم در اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود.

البرزی خبر داد: همچنین برای احداث فازهای ۷ و ۸ نیروگاه رامین، مکاتبات لازم با نهاد ریاست جمهوری انجام شده است که در صورت عملی شدن این فازها، شاهد اشتغالزایی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیز جهاد کشاورزی وام‌های اشتغالزایی را ارائه می‌دهد و کشاورزان شهرستان باوی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

البرزی عنوان کرد: طرح زراعت چوب مورد تاکید و در دستور کار دولت است. در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام و بیش از ۲۰۰ هزار نهال در شهر باوی کاشته شده است که این امر می‌تواند اشتغالزایی بسیار خوبی در منطقه داشته باشد.

کد خبر 6086692

دیگر خبرها

  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • شهرک‌های صنعتی در باوی احداث می‌شوند
  • تحقق آرزوی ۴۵ ساله مردم بنوار ناظر اندیمشک
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران