Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی پیش خبرهایی از تعطیلی سه کارخانه بزرگ تولید لبنیات در همدان منتشر شد. درحالی‌که عده‌ای این تعطیلی را به علت کمبود شیرخام و صادرات شیرحشک می‌دانند، برخی دیگر بی‌تدبیری مدیران کارخانه را علت اصلی می‌دانند.

شیرخشک‌های شرکت‌های صاحب برند علت کمبود شیر خام است

محمدرضا محسنی (رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان) در ارتباط با تعطیلی ۳ کارخانه لبنیاتی همدان به ایلنا گفت: تعطیلی این سه کارخانه بخشی به علت بی‌برنامگی دولت در بخش صادرات و نوسانات ارز در کشور است و بخشی دیگر مربوط به عملکرد شرکت‌های صاحب برند در تولید لبنیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ با اجاره مراکز جمع‌آوری شیر خام استان، شیر را با قیمت بالا خریداری می‌کنند به طوری که سایر شرکت‌ها توان رقابت با آن‌ها را ندارند.

محسنی با بیان اینکه با تعطیلی این کارخانه‌ها امنیت شغلی و زندگی کارگران به خطر افتاده است، ادامه داد: قیمت شیر ورودی به شدت افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان بالا رفته است. به طوری که سرانه مصرف لبنیات ۴۰درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با گرفتن انگشت اشاره به سمت برخی کارخانه‌های صاحب برند در تولید لبنیات گفت: شرکت‌هایی که حتی مرکز تولیداتشان در همدان نیست با قیمت بالا شیر خام استان را خریداری می‌کنند و تبدیل به شیر خشک می‌کنند. آن‌ها شیرخشک‌ها را به عراق صادر می‌کنند و با این کار از ارز دولتی استفاده می‌کنند.

محسنی ادامه داد: این‌ سرمایه‌داران گمان می‌کنند با ورود ارز به کشور سود می‌کنند اما این را در نظر نمی‌گیرند که این سود به علت واردات ارز است نه خرید و فروش شیر و فراورده‌های. نتیجه این کار ضربه به صنعت لبنیات کشور و کارگران واحدهای کوچکتر است.

محسنی با اشاره به وضعیت کارخانه حمیل گفت: این کارخانه اگر به چرخه صنعت بازنگردد، حدود ۶۰ کارگر در تویسرکان بیکار می‌مانند.

شرکت‌های غول در حق شرکت‌های کوچک احجاف می‌کنند

جواد ابراهیمی (نایب رییس اتحادیه مرکز دامداران کشور) نیز با اشاره به قیمت دو دلار و ده سنتی شیر خشک در خارج از کشور گفت: هر کیلو شیر، ۱۱ کیلو شیر خشک تولید می‌کند. هزینه خرید شیر در داخل کشور کیلویی ۱۰۰۰تومان است. با این اوصاف تولید شیر خشک برای صاحبان کارخانه‌ها سودآوری بیشتری دارد.

ابراهیمی گفت: در حقیقت در بازار کمبود شیر نبوده است؛ بلکه مازاد تولید شیر هم داشته‌ایم.

وی با انتقاد از برخی شرکت‌های دارای برند در تولید لبنیات گفت: وظیفه این کارخانه‌ها تولید شیرخشک نیست؛ شما به علت استفاده از ارز دولتی شیر را با قیمت پایین از دامدار می‌خرید و با این کار هم به کارگر سایر کارخانجات و هم دامداران ضربه می‌زنید و با جوسازی علیه دامدار می‌گویید شیر در بازار نیست.

وی گفت: این شرکت‌های غول در واقع در حق سایر شرکت‌ها هم اجحاف می‌کنند.

برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها تسهیلات بالا نیاز است

در ادامه حمیدرضا اسلامی (معاون روابط کار اداره کار و تعاون استان همدان) در توضیح علت تعطیلی برخی کارخانه‌های لبنی گفت: شرکت حمیل سال ۹۶ به علت بدهی‌های سنگین به سیستم بانکی تعطیل شده است. این شرکت برای حفظ واحد خود به چیزی حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اسلامی گفت: بحث این شرکت در کارگروه ملی ستاد تسهیل مطرح شده است. وام مورد درخواست این شرکت صنعتی برای راه‌اندازی ۱۳۵ میلیارد تومان است. این واحد به جهت کمبود نقدینگی تعطیل شده و کارگرانش به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند. 

وی در مورد صادرات شیر خشک نیز گفت: این داستان پیش از شروع؛ متوقف شد. یکی از شرکت‌های بزرگ در این مورد در ابتدای سال ۹۷ اقداماتی انجام داد اما با مصوبه دولت به نظر می‌رسد که صادرات شیر خشک منتفی شده است.

وی ادامه داد: حمیل بخشی از مشکلاتش مربوط به عدم مدیریت آن است. در زمانی که این شرکت توانست سرمایه‌ی خوبی به دست آورد، دست به توسعه زد. یکی از طرح‌های توسعه‌ای آن‌هم تولید شیر خشک بود که نتوانست از پس مدیریت آن بربیاید. به همین علت زمین خورد.

معاون روابط کار در ارتباط با دو کارخانه دیگر نیز گفت: نهاوند لبن سال ۹۵ به دلیل اختلافات شرکا تعطیل شد. دارندگان کارخانه در سال جاری تقاضای وام کردند که به دلیل نداشتن ضامن کار را رها کردند. کارخانه کام شیر هم  سال ۹۳ تعطیل شد که با دریافت ۲ میلیارد و ۴۵۰ هزار تومان هنوز نتوانسته کارخانه را دوباره به چرخه تولید بازگرداند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خرید و فروش عراق قیمت شیر تعطیلی کارخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۱۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: طبق دستورالعملی که صادر‌ شده تمامی مجوزهای کاغذی جمع‌آوری و از این پس مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سیدامیر سیاح ظهر امروز در نشست اخذ شناسه یکتا برای پروانه‌های کسب و کار که در سالن جلسات اداره کل اموراقتصادی و دارایی استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه بیش از 2 میلیون پروانه کاغذی کسب و کار در کشور وجود دارد که همه آنها می بایست تبدیل به پروانه های الکترونیکی شوند، اظهار داشت: ‌این تعداد از پروانه‌های کاغذی کسب و کار می‌بایست تا 25 اردیبهشت ماه جاری تمام آنها الکترونیکی و دارای شناسه یکتا شود.

وی افزود: از 26 اردیبهشت ماه جاری عدم توجه به این مهم به منزله فعالیت کسب وکار بدون مجوز است که براساس قانون در تلاش هستیم تا اقدامات موثر داشته باشیم.

سیاح تصریح کرد: تاکنون تعداد مجوزهای الکترونیکی و تعداد شناسه یکتا به 400 هزار فقره رسیده و روند شناسه یکتا توسط دستگاه های مختلف  با توجه به هشدارهایی که صادر شده رو به رشد است.

وی افزود: استان‌های پیشتاز در این بخش همچنان لرستان، گیلان،  همدان و خراسان جنوبی هستند و گلستان، بوشهر و ایلام در این بخش ضعیف عمل می‌کنند.

رئیس مرکز کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی  بیان کرد: اردبیل، قم، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، زنجان و البرز در  تلاش برای  بالا بردن رتبه خود در صدور مجوز‌های الکترونیکی و شناسه یکتا  هستند.

سیاح بیان کرد: سازمان ملی استاندارد، انرژی اتمی، وزارت ورزش و جوانان، نظام پزشکی، وزارت نفت، نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این بخش همکاری خوبی داشته و اقدام به صدور مجوز الکترونیکی و شناسه یکتا کرده‌اند.

وی افزود: طبق دستورالعملی که صادر‌ه‌‌د تمامی مجوزهای کاغذی جمع‌آوری و از این پس  مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده
  • بلاتکلیف شدن کارکنان شرکت فروسیلیس ملایر در پی تعطیلی این شرکت
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • قطعی موقت آب در برخی مناطق همدان
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود