Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@04:41:55 GMT

آوارگان سوری محور مذاکرات وزیر خارجه لبنان در مسکو

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۱۵۰۵

آوارگان سوری محور مذاکرات وزیر خارجه لبنان در مسکو

بیروت - ایرنا - «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در حالی به مسکو سفر کرده که وضعیت آوارگان سوری و بازگشت آنها به کشورشان محور اصلی مذاکرات وی با روس ها خواهد بود.

به گزارش ایرنا، باسیل قرار است امروز (دوشنبه) با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و گفت و گو کند.
بنابر اطلاعیه ای که وزارت خارجه لبنان منتشر کرده، پرونده بازگشت آوارگان سوری مهمترین موضوع گفت و گوهای باسیل با لاوروف خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سفر در پی طرح جدید مسکو برای بازگشت تعداد گسترده ای از آوارگان سوری به کشورشان صورت می گیرد.
یکی از موضوعات اصلی در بحران سوریه، وضعیت آوارگان این کشور است. حدود هفت میلیون سوری طی هفت سال اخیر بخاطر گریز از آتش جنگی که تروریستها در این کشور به راه انداختند، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و رفتن به آنسوی مرزها شدند.
بیشتر این آوارگان در سه کشور ترکیه، لبنان و اردن که همسایه سوریه هستند، حضور دارند.
با بهبود شرایط امنیتی در سوریه و کنترل بیش از پیش دولت بر مناطق مختلف این کشور، یکی از بحث های اصلی تعیین ساز و کاری برای بازگشت آوارگان به سرزمین مادری خود شده است.
مسکو که طی سال های اخیر نقش مهمی در فرآایندهای سیاسی و امنیتی سوریه ایفا کرده، حدود یک ماه پیش طرحی را برای بازگشت آوارگان ارائه داد.
این طرح که از سوی وزارت دفاع روسیه با همکاری وزارت خارجه این کشور تهیه شده، ساز و کاری را برای تسهیل در بازگشت آوارگان از کشورهای میزبان تا خود سوریه ارائه می دهد.
طرح مسکو پس از دیدار اخیر «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا و توافق دو طرف برای تسریع در روند بازگشت آوارگان ارائه شد.
این طرح قرار است از لبنان کلید بخورد. جایی که میزبان دستکم یک و نیم میلیون آواره سوری است.
لبنان که مساحت کوچکی دارد، از سال ها پیش از این میزبان بیش از پانصد هزار پناهجوی فلسطینی است.
اضافه شدن آوارگان سوری به فلسطینیان، باعث شد لبنان به اندازه دستکم 40 درصد از جمعیت خود پذیرای آوارگان و پناهجویان باشد.
حضور این تعداد بالا در سال های اخیر مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای را برای لبنانی ها بوجود آورده است.
بر این اساس بویژه طی یک سال اخیر، مقام های لبنانی بارها خواستار کمک جامعه جهانی برای فراهم آوردن شرایط جهت بازگشت آوارگان شده اند.
بسیاری از طوایف لبنانی نگرانند با ادامه حضور آوارگان در کشورشان و مشمول مرور زمان شدن این وضعیت، بازگشت آنها عملا منتفی شود و این مساله تاثیر گسترده ای در تغییر ترکیب جمعیتی لبنان داشته باشد.
اما به رغم درخواست مقام های لبنانی، روند بازگشت آوارگان بسیار کند صورت گرفته است.
وضعیت به قدری بغرنج بوده که به تازگی لبنان مدعی شد که کارکنان کمیساریای عالی پناهجویان، با ایجاد ابهام و شک و تردید، جلوی بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را می گیرند، موضوعی که مدتی روابط این کشور و کمیساریا را با چالش روبرو کرد.
به تازگی نیز اظهارات کمیسر عالی پناهجویان مبنی بر فراهم نبودن شرایط برای بازگشت آوارگان، اعتراض وزارت خارجه لبنان را در پی داشت.
در چنین شرایطی روسیه تلاش می کند تا طرح خود را به صورت گام به گام پیش ببرد. گفته شده بازگشت 890 هزار آواره سوری از لبنان به کشورشان بخش اصلی مرحله نخست این طرح است.
با توجه به انگیزه بالای لبنان، سفر باسیل به مسکو با هدف رایزنی برای اجرایی شدن سریعتر طرح روسیه صورت می گیرد.
پیش از این و در اوایل مرداد ماه، «الکساندر لاورنتییف» فرستاده ویژه پوتین در صدر هیاتی با سفر به بیروت با مقام های ارشد لبنان دیدار و طرح مسکو برای بازگشت آوارگان را به مقام های این کشور ارائه کرد.
وزارت خارجه لبنان درباره سفر باسیل گفته است: اهمیت این دیدار در زمان آن است. بدین صورت که پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از نشست «هلسینکی» با ترامپ همتای آمریکایی اش، تماس هایش را برای تامین حمایت مالی و سیاسی بین المللی برای موفقیت طرح افزایش داده است. وی در این راستا با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیدار کرد.
بر این اساس وزیر خارجه لبنان قرار است در سفر به مسکو، اقدامات لبنان در راستای تامین شرایط لازم برای بازگشت مرحله ای امن آوارگان سوریه را که بیشتر آنها به بازگشت به کشورشان تمایل دارند، توضیح دهد.
همزمان با این اقدامات، دمشق هم تلاش کرده تا شرایط لازم برای بازگشت آوارگان را فراهم کند. به طور مشخص می توان به طرح های عفو عمومی یا منع تعقیب برای مخالفان یا کسانی که به سربازی نرفته اند، اشاره کرد.
در حالی که بسیاری از آوارگان سوری تمایل خود را برای بازگشت اعلام کرده اند، اما برخی معتقدند که موانعی جدی نیز در این مسیر وجود دارد که مهمترین آنها شرایط دشوار اقتصادی و نبود فضای کسب و کار در شهرهای ویران شده سوریه است.
پیش از این مقام های روسیه گفته بودند که اگر تامین لازم برای حمایت از پروژه های بازسازی در سوریه صورت نگیرد، امید به بازگشت آوارگان و ماندگاری در کشورشان، نقش بر آب می شود.
بر اساس اعلام وزارت خارجه سوریه، افزون بر موضوع آوارگان بحث درباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور و منافع مشترک آنها و نیز دیدگاه واحد آنها برای تامین ثبات در خاورمیانه و منع سیطره افراط گرایی و تروریسم و همچنین حمایت از تنوع فرهنگی و دینی و تمدنی در منطقه از جمله اهداف و محورهای سفر باسیل به مسکو است.
خاورم**2054**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان روسيه آوارگان سوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۱۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد

به گزارش جام جم آنلاین، برخی منابع آگاه در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم فاش کردند که جنبش حماس با گذشت بیش از ۱۹۴ روز از جنگ خونبار و گسترده در نوار غزه که نزدیک به ۱۰۰ هزار شهید، زخمی و مفقودی بر جای گذاشته، رویکردهای جدید را در مذاکرات خود با طرف اسرائیلی در پیش گرفته است.

به گفته این منابع، حماس تهدید کرده هیات خود را از مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه بازگردانده و حضور خود در این مذاکرات را به حالت تعلیق در می‌آورد تا زمانی که طرف اسرائیلی گام جدی را برای عمل به شروطی که تعیین کرده، بردارد.

مذاکرات آتش‌بس میان حماس و طرف اسرائیلی به بن‌بست رسیده و تمامی ابتکارعمل‌های ارائه شده از سوی طرف‌های مختلف تا این لحظه به توافق میان دو طرف منجر نشده است.

این جنبش تاکید کرد که تل‌آویو در مذاکراتی که با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا برقرار است، بهانه‌تراشی می‌کند و این مذاکرات برای اسرائیل به منزله طناب نجاتی برای آن بوده و با آن سعی دارد زمان بیشتری برای انجام کشتارهای بیشتر در غزه به دست آورد.

همچنین برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با «الشرق» فاش کردند که حماس پیشنهاد آمریکا درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه را رد نکرده اما توضیحات و نکاتی را به این پیشنهاد افزوده و حماس برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس آماده است.

سند ارائه شده از سوی آمریکا شامل آزادسازی سه اسیر صهیونیست در آخر هر هفته و بازگشت نامحدود آوارگان در مرحله اول توافق است که شش هفته ادامه خواهد داشت.

منابع یاد شده گفتند، آمریکا پیشنهاد بازگشت بدون قید و شرط غیرنظامیان آواره را داده اما در جزئیات آن شروط و محدودیت‌هایی برای این بازگشت تعیین کرده از جمله این شروط این است که روند بازگشت دو هفته پس از اجرایی شدن توافق و از خیابان الرشید آغاز شود و سربازان اسرائیلی در فاصله ۵۰۰ متری آنها باشند و برج‌های مراقبت و دوربین‌هایی نصب شود تا تضمین شود در میان آنها نیروی نظامی وجود ندارد.

آنها افزودند، در این سند آمده است که آوارگان پس از ۲۸ روز از اجرایی شدن توافق اجازه می‌یابند که از خیابان صلاح‌الدین بازگردند و سربازان اسرائیلی باید در فاصله ۵۰۰ متری دو طرف خیابان باشند و برج‌های مراقبت و دوربین باید نصب شود.

به گفته منابع یاد شده، در سند پیشنهادی آمریکا باید مناطق امنی با نظارت سازمان ملل برای این آوارگان در شمال ایجاد شود اما حماس درباره این بند تاکید کرد که می‌تواند خطر ایجاد اردوگاه‌های جدیدی که به اردوگاه‌های دائمی تبدیل می‌شوند، داشته باشد.

در مقابل حماس در پیشنهاد خود خواستار آن شد که بازگشت آوارگان از همان روز اول آغاز شود و سربازان اسرائیلی خیابان الرشید را ترک کرده و در خیابان صلاح‌الدین که در فاصله ۲ کیلومتری آن است، مستقر شوند چار که حضور آنها تنها در فاصله ۵۰۰ متری که بسیار اندک است، می‌تواند برخورد ایجاد کند و احتمال دارد سربازان به بهانه بررسی کارت‌های شناسایی آوارگان مداخله کنند و این روند بازگشت را مختل کرده و به بازداشت و چه بسا تیراندازی و تلفات و در نهایت لغو آتش‌بس منجر شود.

این جنبش در ادامه بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان و تامین چادر و خانه‌های موقت برای کسانی که خانه‌هایشان را از دست دادند در همان محل خانه یا نزدیک به آنجا را خواستار شد.

در پیشنهاد آمریکا در بند تبادل اسرا و زندانی‌ها آمده است که ۴۰ اسیر صهیونیست غیرنظامی و سرباز که هنوز زنده‌ هستند در مقابل ۹۰۰ اسیر فسلطینی از جمه ۱۰۰ محکوم به حبس ابد آزاد شوند که از این تعداد ۴۷ اسیر از آزادشدگان قرارداد «شالیت» هستند که رژیم صهیونیستی دوباره آنها را بازداشت کرد.

طبق این سند در صورتی که ۴۰ غیرنظامی زنده وجود ندارد، این تعداد از گروه‌های دیگر تکمیل می‌شود.

همچنین در این سند تاکید شده که رژیم صهیونیستی می‌تواند از میان ۱۰۰ اسیر محکوم به حبس ابد هر کسی را که می‌خواهد به خارج تبعید کند.

حماس در پاسخ به این بند در سند پیشنهادی آمریکا تاکید کرد که این تعداد نمی‌تواند با دیگر گروه‌ها از جمله سربازان و افسرانی پر شود که در مرحله دوم و طبق چارچوب مشخصی با اسرای فلسطینی تبادل خواهند شد.

این جنبش در پیشنهاد جدید خود اعلام کرده غیرنظامیان کمتر از ۱۹ سال و بالاتر از ۵۰ سال و سربازان زن در طول شش هفته آتش‌بس طی چند مرحله آزاد می‌شوند به این شکل که آخر هر هفته سه صهیونیست آزاد می‌شود و افراد باقی مانده این گروه هر تعدادی که باشند در پایان هفته ششم آزاد خواهند شد.

یکی از مسوولان حماس اظهار کرد: ما ۴۰ غیرنظامی زنده نداریم و تعداد واقعی افراد زنده مانده از این گروه را نمی‌دانیم. تعیین تعداد و اسامی آنها نیازمند برقراری آتش‌بس و توقف جنگ است ما در مرحله اول توافق تمامی افراد این گروه را آزاد خواهیم کرد و در مرحله دوم اجساد سایر اعضای این گروه را که در حملات هوایی و بمباران‌های اسرائیلی کشته شدند، تحویل خواهیم داد.

حماس در سند خود پیشنهاد داد که در مقابل هر غیرنظامی اسرائیلی ۵۰ اسیر فلسطینی آزاد شده و روند آزادسازی بر اساس مدت بازداشت انجام شده و ابتدا آنهایی آزاد شوند که بیشترین مدت را در بازداشت بودند اما در مورد سربازهای زن در مقابل هر یک از آنها ۵۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شود که از جمله آنها ۳۰ محکوم به حبس ابد است که حماس نام آنها را اعلام می‌کند.

این مسوول حماس تصریح کرد که بیشتر اسرایی که طبق این اصل آزاد خواهند شد، از اعضای جنبش فتح هستند و نه حماس.

آمریکا در سند خود در مورد کمک‌های بشردوستانه پیشنهاد داد که روزانه ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل امدادها در مدت آتش‌بس وارد غزه شوند البته این تعداد شامل کامیون‌های حامل خانه‌های موقت و چادر نیز هست اما حماس خواستار آن شد که این کامیون‌ها در زمره آن ۵۰۰ کامیون حامل امدادرسانی‌ها قرار داده نشوند.

روز یکشنبه که مذاکره‌کنندگان و میانجی‌ها برای بررسی توافق جدید آتش‌بس با هم نشست داشتند، حملات رژیم صهیونیستی به غزه وارد هفتمین ماه خود شد.

دیگر خبرها

  • آتش‌بس در غزه؛ محور رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه با هنیه در دوحه
  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • تماس تلفنی وزیر امورخارجه قطر و آمریکا؛ محور گفتگو چه بود؟
  • امیرعبداللهیان در گفت وگو با وزیر امور خارجه ژاپن: مبدأ حمله به مکان دیپلماتیک ایران در سوریه را حساب شده هدف قرار دادیم
  • سفر معاون وزیر خارجه ایران به مسکو
  • بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه
  • هشدار ارتش رژیم صهیونیستی درباره بازگشت آوارگان به شمال غزه
  • ضربه ایران به اسرائیل؛ اقدامی که سوری‌ها انتظار داشتند
  • ببینید | ضربه ایران به اسرائیل، اقدامی که سوری‌ها مدت‌ها در انتظار آن بودند
  • نمایشگاه عکس «بازگشت»؛ با روایتی از عِرق مردم سوری به خانه و سرزمین افتتاح شد