Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:37:45 GMT

سرایت بالاشهری و پایین‌شهری به مساجد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۲۴۹۰

سرایت بالاشهری و پایین‌شهری به مساجد

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: در مناطق پایین‌شهر با مساجدی روبرو هستیم که برای تأمین هزینه‌های جاری مسجد هم با مشکل مواجه هستند.

حمیدرضا ناهیدی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت‌های مساجد در روز جهانی مسجد عنوان کرد: 1530 کانون فرهنگی و هنری در سطح استان ثبت و به‌روزرسانی شده که برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود دارند به طوریکه تولید آثار هنری، تشکیل گروه‌های سرود و چاپ نشریاتی به صورت گاه‌نامه و هفته‌نامه درباره جایگاه مسجد از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته انجام می‌شود و با توجه به اینکه مجموعه کانون‌ها دولتی نبوده و مردمی است، فعالیت‌های خوبی در فضای مجازی دارند و مطالب مفیدی را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره برنامه‌های متمرکز مساجد به مناسبت روز جهانی مسجد ادامه داد: همایش‌هایی را در کانون‌های فرهنگی و هنری با اساتید مختلفی در حوزه‌ها و موضوعات مختلف از جمله جایگاه و نقش مسجد و فاصله مساجد ما از اسلام واقعی داریم، علاوه بر این مسابقات کتابخوانی برگزار می‌شود که محتوا به صورت بروشور در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد سپس سوالاتی از آنها پرسیده می‌شود و برنامه دیگر توزیع حدودا 200 جلد کتاب در کتابخانه‌های کانون‌های سطح استان است.

ناهیدی‌فرد درباره نقش مساجد در شادی‌آفرینی تصریح کرد: مسجد در صدر اسلام به عنوان پایگاهی برای حل و فصل مسائل روز در جامعه بود؛ مانند مسجد کوفه که برای انجام فعالیت‌های مختلف به بخش‌های متفاوتی تقسیم شده بود و امیرالمومنین علی(ع) در آن فعالیت‌های مختلفی داشتند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب احیایی در بخش مساجد صورت گرفت و امام خمینی(ره) بیانات مهمی را در این زمینه عنوان کردند اما همانطور که شاهد هستیم در این‌بازه زمانی نتوانستیم کارکردهای مساجد را به طور کامل بازگردانیم و آن را به اسلام ناب محمدی نزدیک کنیم بنابراین باید تلاش کنیم مساجد را به پایگاهی شاد مبدل سازیم و مجموعه‌هایی که در مساجد حضور دارند، باید برنامه‌ها را طوری تنظیم کنند که فعالیت‌های شاد جزء آنها باشد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با اشاره به خدمت‌رسانی مساجد در تمام طول روز اظهار کرد: متولیان مختلفی در مساجد هستند که بخش‌های مختلف را پیگیری می‌کنند و بحث زمان ارائه خدمت در مساجد مربوط به اداره اوقاف است و هیئت امناهایی که تحت نظر اوقاف فعالیت می‌کنند باید این موضوع را حل و فصل کنند چرا که برخی از مردم برای اقامه نماز، نوجوانان برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و برخی از اهالی برای رتق و فتق امور جاری به مسجد مراجعه می‌کنند.

ناهیدی‌فرد با اشاره به وجود محرومیت‌ها در برخی از مساجد ادامه داد: موقوفات در مساجد بر اساس وقف‌نامه‌هایی که تنظیم کردند با محدودیت‌هایی مواجه هستند به طوریکه برخی از مساجد یکسری منابعی مانند املاک، مغازه و ... دارند که باعث با شکوه‌تر شدن بیشتر مسجد می‌شود همچنین در مناطق پایین‌شهر با مساجدی روبرو هستیم که برای تأمین هزینه‌های جاری مسجد هم با مشکل مواجه هستند.

وی اضافه کرد: در کل این موضوع به دو عامل موقوفات و توان مالی در مناطق پایین و بالای شهر مربوط می‌شود، با این حال این مشکل تا حدی می‌تواند از طریق متولیان حل شود و باید توجه داشت که پس از مکان‌یابی برای احداث یک مسجد مهمترین موضوع تأمین آتیه‌های مسجد است. وجود یک مغاره یا آپارتمان به عنوان یک مستمری دائمی برای مساجد می‌تواند راهگشا باشد البته اوقاف هم در این زمینه نقش دارد اما با توجه به وسعت این موضوع کار کمی زمان‌بر و مشکل است.

ناهیدی‌فرد با بیان ویژگی‌هایی برای امام جماعت تأکید کرد: امام جماعت به عنوان مدیر هماهنگی برنامه‌های مسجد است که مسلما اگر این فرد جوان، خوش‌فکر و آشنا با مباحث روانشناسی باشد و بتواند ارتباط خوبی با نوجوانان، اهالی محل و مردم برقرار کند، در شکوفایی مسجد موثر است.

وی افزود: همچنین اگر امام جماعت مسجد با اصول و شیوه برنامه‌ریزی و مدیریت مالی آشنا باشد در شکوفایی مسجد بی‌تأثیر نخواهد بود به طوریکه در اغلب مساجد امام جماعات مسنی هستند که نمی‌توانند کارکردهای اصلی مسجد را پیدا کنند و باعث حضور پرشور اهالی محل در مسجد شوند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با اشاره به اینکه مسجد محلی برای گذران اوقات‌فراغت نوجوانان و جوانان است، گفت: جامعه هدف را جوانان و به ویژه نوجوانان می‌دانیم بنابراین باید بستر مناسب را با توجه به فعالیت‌ها و برنامه‌های متفاوت برای حضور نونهالان و نوجوانان در مساجد فراهم کنیم البته برای حضور جوانان هم پایگاه‌های بسیج وجود دارد و در برخی مساجد شاهد هستیم که مجموعه‌ها با خوش‌فکری مدیریت برنامه‌های پویا و متنوعی را فراهم می‌کنند.

وی عنوان کرد: با این وجود فعالیت‌های تابستانی و اوقات‌فراغت در روستاها و کانون‌های روستایی پررنگ نیست چرا که تابستان فصل کار کشاورزی روستائیان است و اغلب بچه‌ها به دنبال کشت و کار هستند اما در فصل پاییز و زمستان وقت بیشتری را می‌توانند در مساجد بگذرانند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام روزجهانی مسجد کانون های فرهنگی و هنری مساجد مساجد منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، این برنامه با حضور مربیان کانون و اجرای فعالیت‌های شاد و متنوع بر روی کامیونت نمایش سیار صورت گرفت.اجرای نمایش شاد، شعرخوانی، بازی و سرگرمی، نقاشی، برگزاری مسابقه و... از جمله برنامه‌هایی است که کانون برای این روز تدارک دید.شناسایی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان مستعد در مناطق محروم و حاشیه نشین و مسیردهی مناسب توسط مربیان کانون ، امکان یابی برگزاری جلسات تعاملی با تسهیلگران و روان شناسان و جامعه شناسان در مناطق محروم با دعوت از کودکان و نوجوانان و والدین در راستای برون رفت از مشکلات اجتماعی و دعوت از تلاشگران و کنشگران حوزه آسیب‌های اجتماعی برای ورود جدی به این مقوله و ترویج امید و نشاط اجتماعی در کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این محلات از دیگر اهداف برگزاری این برنامه‌ها است.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • لزوم مشارکت کانون‌های مساجد در برنامه‌های دهه کرامت
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه