Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در استان لرستان را بیش از هر چیزی بانام «انجیر سیاه» می‌شناسند، انجیری که به‌واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می‌شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.

این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می‌شود و علاوه بر ایجاد فرصت‌های اشتغال این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزگار تیره انجیر سیاه

بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مسئولان، ۳۳ درصد انجیر سیاه‌آبی کشور در لرستان تولید می‌شود و لرستان در پرورش و تولید انجیر سیاه در کشور رکورددار است. این در حالی است که ۹۲ درصد این میوه در شهرستان پلدختر تولید می‌شود.

اما هرساله انجیر کاران پلدختر با مشکل کمبود آب مواجه هستند و خشک شدن رودخانه «مادیان رود» باعث شده بود تا درختان چندین ساله انجیر در باغات پلدختر در آستانه نابودی قرار بگیرند.

کم‌آبی و برداشت غیرمجاز آب از رودخانه مادیان رود و کشکان در بالادست، باغات انجیر پلدختر را آستانه نابودی قرار داده تا باغداران به تماشای نابودی درختان ۳۰ ساله انجیری بنشینند که سال‌ها مایه برکت زندگی مردم منطقه بوده است.

یکی از باغداران منطقه «زیودار» پلدختر در سخنانی با بیان اینکه کار برداشت محصول انجیر از اوایل مرداد ماه آغاز می شود و این کار تا آخر شهریور ماه ادامه دارد، گفت: پر فروش ترین محصول ما، میوه انجیر است.

میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست‌وپا می‌زند

یکی دیگر از باغداران پلدختری با تاکید بر اینکه ما نه پالایشگاه و نه پتروشیمی می خواهیم، گفت: تنها درخواست ما از مسئولان ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولاتمان است.

وی تاکید کرد: انجیر یک میوه ضعیف است و باید سریع در بازار ارائه شود.

یکی دیگر از باغداران پلدختری با تاکید بر اینکه مشکل این «طلای سیاه» کم آبی است، گفت: حدود شش هکتار باغ انجیر دارم که بیش از ۳۲ میلیون تومان هزینه آب را برای آنها داده ام.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده رودخانه «مادیان رود» به طور کلی خشک می شود، عنوان کرد: با خشک شدن این رودخانه، ما هم باید روستا را ترک کنیم.

احداث ایستگاه پمپاژ برای رفع مشکل بی آبی

علیرضا احمدوندی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه با بیان اینکه تولید انجیر در لرستان ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن است، اظهار داشت: لرستان در زمینه تولید محصول انجیر در مقام نخست قرار دارد.

وی، تصریح کرد: لرستان به لحاظ تولید و عملکرد انجیر سیاه مقام نخست را در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه با اشاره به موضوع کمبود آب برای باغداران انجیر پلدختر، عنوان کرد: در این رابطه بحث احداث یک ایستگاه پمپاژ آب در رودخانه کشکان در دستور کار قرار گرفته است.

احمدوند با اشاره به اینکه این ایستگاه پمپاژ از اوایل سالجاری عملیات احداث آن آغاز شده است، ادامه داد: ظرفیت این ایستگاه پمپاژ ۳۰۰ هکتار بوده، اما تا ۴۰۰ هکتار نیز ظرفیت دارد.

وی بیان داشت: اگر مردم زودتر پای کار بیایند و تشکیل پرونده بدهند، این ایستگاه پمپاژ افتتاح خواهد شد.

کد خبر 4379678

منبع: مهر

کلیدواژه: انجیر پلدختر جهاد کشاورزی لرستان کمبود آب مردم علیه احتکار خبرگزاری مهر روز خبرنگار کرمانشاه بوشهر احتکار شهرکرد گرگان مشهد شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه یاسوج مجلس شورای اسلامی لیگ برتر فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۲۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکپارچه سازی اراضی استان ضروری است چرا که کشاورزی علمی بر روی اراضی خرد امکان پذیر نیست.

سید عماد شاهرخی ششم اردیبهشت در همایش روز مزرعه شهرستان سلسله و معرفی این شهرستان به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی، اظهار کرد: همه ما تکلیف قانونی در بحث امنیت غذایی داریم که راه رسیدن به آن تناوب است تا جهش تولید ایجاد شود و باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم و روز مزرعه ها همین فلسفه را دارند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تناوب را در تولیدات خود بکار گیریم، عنوان کرد: امروز شهرستان سلسله به عنوان قطب تولید کلزا معرفی شده و از سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت کلزای استان حدود یکهزار و ۷۰۰ هکتار متعلق به سلسله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سالانه چهار میلیون دلار ارز برای واردات روغن هزینه می‌کنیم، بیان کرد: باید کشور را از واردات روغن بی نیاز کنیم و در این راستا بحث یکپارچه سازی اراضی بسیار مهم است و هرکس که می تواند باید در این زمینه فرهنگ سازی کند.

شاهرخی یادآور شد: میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور چهار و نیم تن است در حالی که در استان پنج و نیم تن در هکتار است و یکهزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف جسد جوان ۲۸ ساله پلدختری در دره‌شهر
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد