Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@07:28:44 GMT

خبري از کشتي هاي چيني نيست

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۲۹۷۵

خبري از کشتي هاي چيني نيست

خبرگزاري آريا - بندرعباس - ايرنا - تمام کشتي هاي ويژه صيد فانوس ماهيان داراي پرچم ايران و تابعيت ايران بوده و حق و حقوق حاکم بر کشتي هاي ايراني نيز شامل آن ها مي شود.

به گزارش ايرنا، اين روزها خبرهايي در مورد حضور کشتي هاي صيادي چيني در پهنه درياي جنوب کشور در فضاي مجازي منتشر مي شود و حتي تعداد زيادي از مسوولان کشوري و استاني در اين زمينه اقدام به اظهار نظر کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود 10 فروند از 100 فروند کشتي هاي مخصوص صيد فانوس ماهيان ساخت صنايع کشتي سازي داخل يعني شهرهاي خرمشهر و بوشهر هستند و 90 فروند ديگر توسط شرکت هاي ايراني از کشورهاي اروپايي نظير نروژ، ايسلند، مالت، دانمارک و تعداي از ژاپن، اندونزي و تايلند خريداري و شماري نيز از کشور چين به صورت اجاره به شرط تمليک خريداري (يا اجاره) شده و هم اکنون با تاييد سازمان بنادر و دريانوردي کشور با پرچم ايران و گواهي صيد آبزيان با محوريت فانوس ماهيان در آب هاي عميق جنوب ايران به خصوص درياي عمان فعاليت دارند.
30 فروند از اين کشتي ها از کارکنان خارجي استفاده مي کنند که شيلات آن ها را ملزم کرده ظرف مدت پنج سال نسبت به جايگزيني آنان با اتباع ايراني اقدام کنند به طوري که در اين مدت کليه کارکنان شناورهاي مذکور به ايراني تغيير وضعيت داده خواهند شد.
اين ها تنها بخشي از سخنان اسماعيل مومني رئيس کنسرسيوم فانوس ماهيان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا است.
وي ادامه داد: طبق مجوزهاي صادر شده از سوي شيلات ايران، به اين کشتي ها اجازه داده شده که 60 درصد صيد آن ها از نوع فانوس ماهي و 40 درصد صيد ضمني باشد زيرا صيد فانوس ماهيان به تنهايي نمي تواند پاسخگوي هزينه هاي آن ها بوده و از طرفي تعهد داده ايم که در فاصله 10 مايلي از ساحل فعاليت داشته باشند.
رئيس کنسرسيوم فانوس ماهيان يادآور شد: با وجود سرمايه گذاري هنگفتي که شرکت هاي ايراني براي خريد اين شناورها براي صيد فانوس ماهيان انجام داده اند اما متاسفانه شاهد هستيم که به بدترين نحوه ممکن و شيوه هاي متفاوت با آنان برخورد مي شود.
اين منبع تصريح کرد: اين مسائل باعث شده شماري از فعالان اين حوزه شناورهاي خود را در معرض فروش بگذارند.
به گفته مومني همه اين کشتي ها مجهز به ردياب هستند به طوري که اگر بخواهند از محدوده اعلام شده خارج و يا دستگاه ردياب را خاموش کنند از آن جايي که توسط مرکز مونيتورينگ شيلات بصورت دائم درحال رصد هستند با آنان برخورد مي شود.
وي خاطر نشان کرد: اگر در ترکيب صيد حتي يک درصد جابجايي صورت گرفته باشد پرونده شرکت به همراه شناور آن به کميسيون تخلفات صيادي ارسال مي شود و در مواردي پيش آمده که يک کشتي به دليل تخلف سه ماه توقيف شده است.
وي با اشاره به حجم بالاي برخوردهاي صورت گرفته از راه هاي مختلف از جمله رسانه هاي همگاني گفت: از اين که با فروش لنج صيادي و تجاري، خانه و ملک در اين حوزه سرمايه گذاري کرده ايم پشيمان هستيم زيرا خريد يک فروند از اين کشتي ها بالغ بر 100ميليارد ريال هزينه بر است که اين مبلغ بين 50 تا 90 برابر خريد يک قايق يا لنج صيادي معمولي است.
مومني خاطر نشان ساخت: توقع داريم مسوولان حقايق را ببينند و اگر مي خواهند تصميمي بگيرند ما هم حق و حقوقي داريم زيرا سرمايه گذاري کرده و توقع داريم که حرف هاي ما را نيز بشنوند.
وي ادامه داد: با فعالان صيد سنتي در خليج فارس و درياي عمان برادر هستيم و سال ها کنار يکديگر همه براي امرار معاش تلاش مي کنيم و خط قرمز اکثر شناورهاي صيد فانوس ماهيان اين است که در چارچوب قانون به تلاش خود ادامه دهند.
وي بار ديگر تاکيد کرد از 100 فروند کشتي فعال در زمينه صيد فانوس ماهيان 70 درصد آن ها با تعداد يک هزار و 100 نفر خدمه ايراني فعال هستند و 30 درصد خدمه خارجي بايد طبق قانون، سالي 6درصد از آن ها با خدمه ايراني جابجا شوند اما با توجه به مسائل و مشکلات موجود ممکن است اين مدت ظرف 2 تا سه سال آينده انجام شود.
به گفته مومني اگر شناورها به تعهدات خود شامل جايگزيني نيرو، خروج از محدوده 10 مايلي، خاموشي سامانه و اختلال در آن عمل نکنند شيلات ايران مجوز صيد آنها را باطل و حتي اقدام به توقيف شناور مي کند.
رئيس کنسرسيوم فانوس ماهيان خاطر نشان ساخت: اگر مردم بومي خريدار باشند، حاضريم کشتي هاي خود را به همراه مجوز صيد در آب هاي درياي عمان با قيمتي حتي پايين تر از زمان خريداري به آنان بفروشيم؛ و حداقل 20 نفر از آن ها را مي شناسم.
وي تصريح کرد: به مردم ايران و خبرنگاران رسانه هاي همگاني و همه کساني که طي چند ماهه گذشته با اظهار نظرهاي مختلف از حضور کشتي هاي چيني در آب هاي ايران اظهار تاسف کرده اند به جرات مي گويم که در آب هاي درياي عمان خبري از چيني ها نيست و هر چه هست متعلق به شرکت هاي ايراني و با پرچم ايران در حال صيد فانوس ماهيان است تا بلکه چرخ بيش از 20 شرکت توليد کننده پودر ماهي در هرمزگان بچرخد و صدها کارگر از کار بيکار نشوند.
** تمامي شناورهاي صيادي با پرچم ايران فعاليت مي کنند
معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره کل شيلات هرمزگان نيز اظهار داشت: 100 فروند کشتي داراي مجوز صيد فانوس ماهيان در درياي عمان فعال هستند.
مسعود باراني افزود: بخشي از اين شناورها از کشورهاي خارجي آورده شده که البته تحت مالکيت يا اجاره شرکت هاي ايراني فعاليت دارند به طوري که تمام مدارک و پروانه هاي بهره برداري صادر شده توسط سازمان بنادر و دريانوردي و هم چنين شيلات ايران به نام شرکت هاي ايراني است و شناورها نيز با پرچم ايران فعاليت مي کنند.
وي ادامه داد: در اين خصوص نيز بايد بگويم با توجه به کمبود نيروي فني و ماهر و استقبال کم رنگ نيروهاي ايراني بخشي از خدمه آن ها خارجي هستند که بايد براساس آيين نامه سالي 20درصد ازخدمه غير ايراني خود را کاهش و نيروهاي بومي را جايگزين کنند.
باراني ادامه داد: اداره کل شيلات هرمزگان نيز در اين راستا سال گذشته فراخواني براي معرفي نيروهاي بومي به کشتي هاي صيد فانوس ماهي انجام داد که بيش از 400 نفر مراجعه کردند اما متاسفانه براي آموزش و استخدام روي شناورها استقبال مناسبي صورت نگرفت.
وي ادامه داد: از 90 نفر افراد ساماندهي شده تعداد 50 نفر با هماهنگي شيلات آموزش ديده و مدارک دريانوردي گرفتند و 40 نفر نيز خودشان داراي مدرک بودند که ازاين تعداد هم اکنون 50 نفر روي عرشه کشتي هاي مخصوص صيد فانوس ماهيان شاغل هستند.
معاون اداره کل شيلات هرمزگان يادآور شد: با آمدن کشتي هاي صيد فانوس ماهي، 18 کارخانه توليد پودر ماهي در هرمزگان هريک با 20 نفر کارگر و کارمند پس از سال ها فعاليت دوباره پيدا کردند.
به گفته باراني 40 درصد صيد اين کشتي ها شامل ماهيان حرام گوشت از جمله يال اسبي و ماهي مرکب و چند گونه ديگر است که با صادرات آن ها سالانه ميليون ها دلار ارز عايد کشور مي شود.
اين مقام مسوول در اداره کل شيلات هرمزگان يادآور شد: براساس گزارش موسسه تحقيقات شيلات ايران ، ذخاير فانوس ماهيان در آب هاي جاسک 2 ميليون و 400هزار تن برآورد شده است.
باراني گفت: با صيد سالانه بين 200 تا 350 هزار تن از اين ذخاير، کشور در توليد پودر ماهي و تامين مواد اوليه مورد نياز کارخانجات پودر ماهي به خودکفايي مي رسد.
اين مسوول يادآور شد: هم اکنون فانوس ماهيان براي تهيه پودر ماهي به مقصد کارخانه هاي قشم، جاسک و بندرعباس حمل مي شوند و از پودر آن براي توليد غذاي دام و طيور و آبزيان پرورشي استفاده مي شود.
وي ادامه داد: تا پايان برنامه ششم توسعه با صيد سالانه 70 هزار تن فانوس ماهيان در آب هاي هرمزگان براي يک هزار و 700 نفر بطور مستقيم شغل ايجاد مي شود.
باراني در ادامه حداقل شرايط لازم براي کار روي شناورهاي صيد فانوس ماهيان را مدرک ديپلم و کارت دريانوردي عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به کمبود نيروهاي تخصصي و همچنين تامين نيروي مورد نياز بخش خصوصي پيگير برگزاري کلاس‌ هاي آموزشي براي افراد ثبت ‌نام شده بدون مهارت هستيم.
اين مقام مسوول در شيلات هرمزگان از ساکنان شهرستان‌ هاي ساحلي از جمله سيريک، ميناب و جاسک خواست براي نام‌ نويسي و کسب اطلاعات بيشتر به اداره هاي شيلات اين مناطق مراجعه کنند.
** فعاليت کشتي هاي صيد فانوس ماهيان تداخلي با صيد سنتي ندارد
مديرکل سابق شيلات هرمزگان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، يکي از مهم‌ترين دلايل افزايش صيد فانوس ماهيان را در آب هاي اين استان به کارگيري تعداد شناورهاي مخصوص صيد اين گونه دانست و بيان کرد: با توجه به روند صيد در حال انجام فانوس ماهيان در آب ‌هاي جنوبي کشور، انتظار مي‌رود تا پايان امسال اين ميزان به بيش از 24 هزار تن برسد.
سيد پرويز محبي با بيان اينکه اين شناورها تعرفه صيد و عوارض بندري را به خزانه دولت واريز مي‌کنند، گفت: هم‌ اکنون طول صيدگاه مورد استفاده آن ها 160 کيلومتر است و در عمق 200 متر مجاز به صيد هستند و با توجه به ماهيت شيوه صيد و گونه ‌هاي آبزي هدف، تداخلي با ناوگان صيد خرد (صيد سنتي) در آب‌ هاي منطقه ندارند.
به گفته وي هم‌اکنون هيچ کشتي صيادي خارجي در آب‌ هاي هرمزگان فعاليت ندارد، در حالي ‌که 800 فروند از شناورهاي ايراني در آب‌ هاي بين‌المللي و اقيانوس هند مشغول صيد هستند که سالانه 100 تا 120 هزار تن از انواع گونه‌هاي تُن ماهيان را صيد و در کشور عرضه مي‌ کنند.
رييس سازمان شيلات ايران و معاون سازمان بنادر و دريانوردي طي دو روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران رسانه هاي همگاني بار ديگر حضور کشتي هاي صيادي چيني را در آب هاي سرزميني کشور رد کرده و اظهار داشتند: 100 درصد شناورها متعلق به شرکت هاي ايراني است و فراتر از 10 مايل از ساحل، ماهيان ريز را صيد مي کنند.
در هرمزگان حدود 29 هزار نفر صياد با استفاده از چهار هزار فروند شناور صيادي و با پشتيباني 22 بندر صيادي در بيش از يک هزار و 400 کيلومتر نوار ساحلي (به همراه 14جزيره) مشغول به فعاليت هستندکه اين مهم بيانگر نقش مهم شيلات در معيشت مردم استان جدا از اشتغال ايجاد شده درحوزه آبزي پروري و صنايع جانبي آن است.
** استاندار هرمزگان: واگذاري مجوز صيد به شناورهاي چيني صحت ندارد
استاندار هرمزگان نيز اخيرا در موضع گيري قاطعي گفت: واگذاري مجوز صيد به شناورهاي چيني جهت فعاليت در آب هاي خليج فارس و درياي عمان صحت ندارد.
فريدون همتي تاکيد کرد: برخلاف آنچه که در گوشه و کنار از مراجع و منابع غيررسمي به گوش مي رسد هيچ گونه مجوز صيد به چيني ها در آب هاي عمان و خليج فارس واگذار نشده است.
وي تاکيد کرد: صيانت و حمايت از تامين معاش صيادان و مرزنشينان هرمزگان اولويت مديريت عالي استان است.
همتي خاطرنشان کرد: طبق بررسي هاي دقيق صورت گرفته و استعلام از سازمان شيلات ايران، مجوزهايي براي صيد در اعماق 200 متري به تعدادي از افراد با تابعيت ايراني واگذار شده است.
وي ادامه داد: اين افراد به دليل نداشتن تجهيزات و امکانات لازم و پيشرفته براي صيد در اين عمق، اقدام به اجاره شناورهاي پيشرفته از کشور چين کرده اند که اين شناورها نيز نيروي انساني لازم و آموزش ديده را به همراه خود آورده اند.
استاندار هرمزگان گفت: متاسفانه برخي از رسانه ها و افراد به دليل آشنايي نداشتن با فعاليت اين شناورها، با استفاده از شايعه ها، اين موضوع را دستاويزي براي تحريک افکار عمومي قرار داده اند.
همتي تصريح کرد: طبق مجوز واگذار شده، شناورهاي يادشده حق فعاليت صيادي در فاصله زير 12 مايلي از ساحل را ندارند.
نماينده عالي دولت در هرمزگان گفت: با رايزني هايي که با درياباني و نيروي دريايي سپاه صورت گرفته، مقرر شده که به طور جدي در صورت تخطي از اين فاصله، با شناورهاي متخلف برخورد شود.
همتي اظهار داشت: استانداري هرمزگان با همکاري سازمان هاي مربوطه آماده واگذاري تسهيلات ارزان قيمت به افراد متقاضي خريد شناورهاي مجهز براي صيد در آب هاي دور است .
صيد تجاري فانوس ماهيان پس از مطالعه در سال 87 با 2 فروند کشتي در آب هاي درياي عمان آغاز شد که با گذشت يک دهه هم اکنون به 100فروند افزايش يافته است.
بر اساس بررسي ‌هاي کارشناسان موسسه تحقيقات شيلات ايران، افزون بر 2 ميليون و 400 هزار تن ذخيره فانوس ماهيان در آب هاي استان وجود دارد که سالانه برداشت بين 300 تا 400 هزار تن از آن امکان دارد.
در اطلاعات منتشر شده مرکز تحقيقات شيلات از فانوس ماهيان بعنوان ماهي هاي کوچکي نام برده شده که بصورت گله اي در آب هاي عميق درياها و اقيانوس ها زندگي مي‌ کنند.
فانوس ماهيان ميان زي و حدود 3 تا 4 سانتي متر طول دارند و بخاطر داشتن پولک هاي خاص نور را منعکس مي کنند و در شب نوراني به نظر مي رسند. اين آبزي هر سال 2 بار تخم ريزي مي کند و عمر آن نيز يک سال است.
دراين اطلاعات با تاکيد بر استفاده از اين ظرفيت عظيم در جهت اشتغالزايي تاکيد شده در صورت برداشت نکردن اين ماهيان توسط صيادان ايراني، در آب ‌هاي آزاد توسط کشورهاي همسايه صيد مي‌ شوند و يا با توجه به طول عمر کم اين ماهي ها (کمتر از يک سال) به صورت طبيعي از بين خواهند رفت.
هرمزگان به همراه جزاير 14 گانه داراي يک هزار و 400 کيلومتر ساحل است و بعنوان تنها استان داراي نوار ساحلي در درياي عمان و خليج فارس 40 درصد از صيد آب هاي جنوبي کشور به آن اختصاص دارد.
هم ‌اکنون 100 فروند شناور مخصوص صيد فانوس ماهيان در آب ‌هاي حوزه هرمزگان فعاليت دارند که افزون بر 60 فروند از آن ها در دولت تدبير و اميد به ناوگان صيادي ايران اضافه شده است.
6149/7408
گزارش: رضا گيلاني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک ویژه روز معلم در بخش خبری صداوسیمای آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، شب گذشته گوینده بخش خبری ۲۰ سیمای مرکز آذربایجان غربی روز معلم را به معلم کلاس اول خود تبریک گفت.

خانم فاطمه سلطانی در آغاز بخش خبری ۲۰ سیما   روز معلم را به خانم اورشاد  آموزگار   کلاس اول خود در دبستان آزادگان و تمامی معلمان صبور و تلاشگر تبریک گفت.

۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در تقویم رسمی کشور به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • آذربایجان غربی صاحب رتبه نخست کشوری درتولید آرتمیا
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • خبری از علی کریمی و حسینی نیست(عکس)
  • ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر
  • تبریک ویژه روز معلم در بخش خبری صداوسیمای آذربایجان غربی