Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:22:46 GMT

عید قربان در سوریه با طعم پیروزی

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۳۳۴۵

عید قربان در سوریه با طعم پیروزی

دمشق- ایرنا- عید قربان (عید الاضحی) یکی از اصلی ترین عیدهای الهی در سوریه است و مردم پس از حدود هشت سال جنگ و خونریزی از چند روز قبل خود را برای انجام برنامه های ویژه این عید آماده می کنند و امسال طعم پیروزی ارتش سوریه در مناطق مختلف حال و هوای خاصی به عید قربان بخشیده است.

به گزارش ایرنا، عید قربان در سوریه در شرایطی فردا (سه شنبه) برگزار می شود که بسیاری از مردم با آرامش و به دور از جنگ افروزی‌های تروریست‌ها و گلوله باران مناطق مسکونی برخی شهرها در کنار یکدیگر این عید را جشن می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سوریه از اسفند ماه 1389 درگیری بحران هشت ساله است که با حمایت برخی کشورهای عربی و غربی در این کشور به راه افتاده است.
پیش از این 80 درصد خاک سوریه در اشغال تروریست ها قرار داشت و ارتش سوریه به همراه و کمک برخی دوستان این کشور در سال گذشته موفق شد تا بخش های زیادی از خاک این کشور را آزاد کرده و اکنون فقط ادلب در اختیار تروریست ها است و امسال تقریبا مردم بیشتر مناطق سوریه عید را همراه با عید آزادی جشن می گیرند.
عید قربان به عنوان یکی از اصلی ترین عیدهای الهی در سوریه از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار است و مردم از چند روز پیش خود را برای برگزاری ویژه برنامه های جشن عید آماده می کنند و به همین مناسبت نیز دولت سوریه تعطیلات عید امسال را 5 روز اعلام کرده است.
عید قربان و عید فطر اعیاد رسمی و ملی در سوریه با تعطیلات چند روزه است و در صورتی همراه شدن با قبل یا بعد تعطیلات آخر هفته (جمعه و شنبه) قابل توجه می شود.
در روزهای تعطیلات عید مردم این کشور در هر سنی شادند، هر چند شاید عزیزی از خانواده خود را در جنگ سوریه از دست داده باشند، اما پیروزی های یکسال اخیر سبب شده که بیشتر مناطق آرامش داشته باشد.
مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو و یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند که این سنت در بین مردم سوریه نیز پا برجاست.
در آستانه عید سعید قربان زن و مرد و پیر و جوان خود را به زیباترین لباس و زیورآلات می آرایند و با شرکت در نماز عید سجده شکر را با پاک ترین احساس بدور از غرور و خودپسندی در برابر ذات اقدس الهی به جای می آوردند.
مردم سوریه عید قربان را یکی از شاخص ترین اعیاد مذهبی خود می دانند و مردم به مدت پنج روز با حضور در منازل بزرگان، سران و ریش سفیدان طوایف به جشن و شادی می پردازند.
بازار آشتی کنان، کنار گذاشتن کدورت ها و حلالیت طلبیدن در بین مردم سوریه در ایام عید قربان از همیشه داغ تر می شود.
حلالیت خواستن و صله رحم از جمله آداب و رسوم مهم مردم سوریه در روز عید قربان است که به شدت به آن پایبند هستند.
مغازه ها و فروشگاه های لباس در شهر دمشق مملو از جمعیت است و کودکان بیشتر از دیگران احساس خوشی در این روزها دارند، چون هم لباس نو می پوشند و هم عیدی می گیرند.
فروشگاه ها در سوریه این روزها به خاطر فرا رسیدن عید سعید قربان برای مشتریان خود تخفیف هایی را قائل شده اند که امسال از سال های گذشته پر رنگ تر است.
چند روز قبل از اعیاد در سوریه نیز برخی مراکز تفریحی با استقرار وسایل بازی در پارک های بزرگ شهرهای مختلف تلاش می کنند تا روزهای خوشی را برای کودکان سوری رقم بزنند.
شرکت در نماز عید قربان یکی از رسوم مردم مسلمان سوریه به شمار می رود که 85 درصد جمعیت این کشور را شامل می شود، اما مسیحیان و ایزدی ها نیز علیرغم این که مسلمان نیستند در این روزها شادند و آن را جشن می گیرند.
نماز عید قربان در سوریه به ویژه بین اهل سنت در بیشتر مساجد برپاست و در دمشق این نماز به صورت گروهی در مسجد جامع این شهر با حضور گسترده آحاد مردم برگزار می شود.
نماز عید سعید قربان شیعیان نیز با حضور انبوه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از کشورهای مختلف در مصلای حرم مطهر حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) یک روز بعد (چهارشنبه) در دمشق پایتخت سوریه برگزار می شود.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در جریان مناسبت‌های دینی هر سال به یکی از مساجد در این کشور می‌رود تا همراه با مردم نماز عید را برگزار کند.
وی نماز عید قربان سال گذشته را در 'مسجد بلال' در شهر 'قاره' در ریف دمشق و نماز عید فطر را در مسجد النوری در شهر 'حماة' در مرکز سوریه اقامه کرد.
اسد همچنین نماز عید فطر امسال را در مسجد حضرت خدیجه (س) در شهر 'طرطوس' سوریه اقامه کرد.
رئیس جمهوری سوریه هر سال در شهرهایی نماز عید قربان و یا فطر را اقامه می کند که به تازگی از وجود تروریسم پاکسازی شده است.
خاورم**8005*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی سوریه عید قربان آرامش مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است

اولین جلسه هیئت نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان لرستان امروز با حضور مدیر ستاد اقامه نماز لرستان، نمایندگان دفتر نماینده ولی فقیه در استان، سازمان برنامه ریزی، استانداری، آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی ،علوم پزشکی و شرکت گاز برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجواد چراغی، مدیر ستاد اقامه لرستان امروز در جلسه هیئت نظارت ارزیابی ستاد اقامه نماز استان اظهار داشت: این کارگروه با عنایت به مفاد بند ب ماده ۸ نظام نامه جامع ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور و با هدف نظارت بر میزان تحقق برنامه‌های مصوب دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر وضعیت برگزاری نماز جماعت دستگاه و همچنین نگهداشت فضاهای اقامه نماز تشکیل شده است.

وی گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به امر نماز است و اگر جوانان بیشتر به سمت نماز گرایش یابند بسیاری از این آسیب ها مرتفع می شود.

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان خاطرنشان کرد: همچنین نماز برای همگان فرصتی ارزشمند است و همه باید از این فرصت و ظرفیت مهم جهت برطرف کردن دغدغه ها و منویات رهبر معظم انقلاب که همان کاهش آسیب‌های اجتماعی است، استفاده کنند.

حجت الاسلام چراغی با بیان اینکه باید از خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) بخواهیم تا آثار و برکات نماز را در وجود و نهاد افراد نمایان کنند، خاطرنشان کرد: نماز به فرد نمازگزار اطمینان قلبی و آرامش بی نظیری می دهد که این نیاز گمشده امروز بشریت است.

وی در پایان گفت: اقامه نماز اول وقت به جماعت و در دستگاه های اجرایی باید از اولویت برنامه‌های هر فرد مسلمان باشد تا با برنامه‌ریزی و حضور به موقع، نماز را اول وقت در ادارات استان و با جماعت اقامه کنند.

دیگر خبرها

  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • مرحله استانی مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • حکم نماز و استفاده از غذا در خانه کسی که خمس نمی‌دهد
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • اقامه نماز بر پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» در گناوه