Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:31:27 GMT

جنگل فندقلو در معرض تهدید است

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۳۳۴۶

جنگل فندقلو در معرض تهدید است

اردبیل - ایرنا - فرماندار نمین گفت: رشد گونه ‌های گیاهی مختلفی همچون راش و ممرز جنگل فندقلو را تهدید می‌ کند.

به گزارش ایرنا ، عاطف ناصری روز دوشنبه در نشستی با رییس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل افزود: سالانه باید دست کم 10 هکتار از جنگل فندقلو بهسازی شود که این امر نیاز به پژوهش و تحقیقات لازم دارد.
او از آمادگی فرمانداری نمین برای واگذاری زمین برای ایجاد کلکسیون و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی بویژه فندق بومی استان خبر داد و گفت: با برنامه‌ ریزی مناسب می‌ توان ضمن حفظ و توسعه این جنگل، از فرآوری و ایجاد تولیدات جدید از محصول فندق در جهت توسعه اقتصاد کشور و استان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ناصری همچنین با اشاره به اینکه از تمام طرح و برنامه ‌های توسعه ‌ای در زمینه این جنگل ارزشمند، استقبال و حمایت می‌ کنیم، افزود: ورود جهاد دانشگاهی استان در زمینه ‌های مختلف علمی ، تحقیقاتی و آموزشی قابل تحسین است.
فرماندار نمین بر لزوم توجه به توسعه ورزش‌ های هوازی در شهرستان نمین تاکید ککرد و گفت: شرایط آب و هوایی موجب ایجاد تنوع گونه ‌های گیاهی و محصولات باغی و آب و هوای مساعد نیز انجام طرح ‌های عملیاتی و تحقیقاتی را برای توسعه گردشگری اقلیمی این منطقه فراهم کرده است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل هم در این نشست به تنوع آب و هوایی نمین اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ‌های موجود، توریسم اقلیمی این منطقه در اولویت فعالیت ‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قرار خواهد گرفت.
مهران اوچی اردبیلی اظهار داشت: برای ارزیابی ژنوتیپ ‌ها و ارقام فندق به منظور ایجاد باغ مادری و معرفی ارقام تجاری فندق و راه‌ اندازی ایستگاه تحقیقاتی و تولیدی گیاهان دارویی برای اهلی‌ سازی و توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان کشت جایگزین در استان تلاش می شود.
او از قرار گرفتن طرح مطالعاتی فندق با رویکرد احیا، توسعه و تبیین جایگاه فندق استان به عنوان طرح ملی جهاد دانشگاهی در برنامه ششم توسعه و انجام طرح تحقیقاتی 'شناسایی ژنوتیپ‌های مقاوم به سرما ، ویژگی‌ های کمی و کیفی فندق بومی ایران با استفاده از صفات مورفولوژیکی و نشانگر‌های مولکولی توسط این واحد علمی خبر داد.
اوچی اردبیلی تشریح کرد: در استان اردبیل می ‌توان با راه ‌اندازی صنایع تبدیلی ، فندق را به عنوان یک ذخیره راهبردی و محصول با ارزش برند‌سازی و به عنوان جایگزین برخی محصولات استان، کشت و تولید کرد.
منطقه فندقلو در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین از توابع استان اردبیل 16 هزار هکتار مساحت دارد که چهار هزار هکتار آن جنگل و رویشگاه طبیعی است و در آن میوه هایی مانند فندق ، سیب وحشی و گونه های علوفه ای و درختی می روید.
این منطقه جنگلی بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است.
در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.
فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.
آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت گاه های شبانه روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم انداز زیبای گردنه دل انگیز حیران از طریق تله کابین از جمله ویژگی هایی است که در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقمندان به طبیعت تبدیل کرده است.
همین جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.
6018/ 1257

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جنگل فندقلو فرماندار نمين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۳۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، علی سالاروند به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه اشاره کرد و گفت: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در این منطقه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز تصاویر خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد، افزود: این موضوع نشان دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان است.

وی ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستداران محیط زیست و حیات وحش بتوانیم شاهد احیای بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست در صورت ثبت تصاویر از گونه‌های شاخص، آنها را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده انجام شود.

خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند و حفاظت از آنها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور است.

دیگر خبرها

  • تنگ بنیون بهشتِ گردشگری بوشهر
  • تهدید بمب گذاری در بیش از ۵۰ مؤسسه آموزشی در پاریس
  • ضرورت پاسخگویی محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • فیلم| ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال
  • قارچ‌های روییده در مراتع و جنگل‌ها را نخورید