Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد گفت: خودروسازان تا آخر دیماه فرصت دارند تا استاندارد‌های هشتاد و پنج‌گانه اعلام شده را رعایت و تولیدات خود را براساس این استاندارد‌ها انجام دهند.

‌ایسنا: سودابه یحیی‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد استقبال خودروسازان از استاندارد‌های اعلام شده سازمان استاندارد اظهار کرد: ما مرحله به مرحله این استاندارد‌ها را ابلاغ کردیم تا خودروسازان نسبت به اعمال آن اقدام کنند که آخرین مرحله آن دیماه خواهد بود و تمام خودروسازان باید ۸۵ استاندارد اعلام شده این سازمان را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: اکثر خودروسازان کشور از ابلاغ استاندارد‌های جدید استقبال کردند و امیدواریم با همکاری تمامی شرکت‌های خودروسازی زمینه استانداردسازی تمام خودرو‌های تولیدی در کشور فراهم آید.

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد بیان کرد: آن‌هایی هم که نمی‌توانند این استاندارد‌ها را اعمال کنند قطعا با کاهش و خروج از چرخه تولید روبرو می‌شوند، چرا که برای ما تامین امنیت مردم و سلامت آن‌ها یک اصل اساسی است.

یحیی‌زاده گفت: ما همکاری‌های خوبی را از خودروسازان کشور انتظار داریم و امیدواریم در زمینه رعایت استاندارد‌های ابلاغ شده یاریگر ما باشند تا بتوانیم در کشور خودرو‌های با استاندارد مناسب و مطلوب را شاهد باشیم.

وی بدون اینکه نامی از خودروی خاص ببرد، افزود: قطعا خودرو‌هایی که نتوانند استاندارد‌های هشتادوپنج گانه ابلاغی ما را رعایت کنند از چرخه تولید خارج می‌شوند و ما هیچ مماشاتی را با شرکت‌ها در این زمینه نخواهیم داشت.

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران در مورد فعالیت حوزه ترویج استاندارد‌های تدوین شده تصریح کرد: در نظام استانداردسازی از نقطه اول که تدوین استاندارد است تا نقطه انتهایی که ترویج و پیاده‌سازی آن است اقدامات خوبی در کشور آغاز شده به طوری که ما در حوزه‌های مختلف شاهد تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی در این حوزه هستیم.

یحیی‌زاده با بیان اینکه در خود استان اردبیل به همت مدیر کل پرتلاش این استان کار‌های خوبی در حوزه ترویج استاندارد‌ها انجام شده است، ادامه داد: ما بحث ترویج استاندارد‌ها را از مدارس و محیط‌های علمی و دانشگاهی آغاز کردیم و در بین خانواده‌ها سعی می‌کنیم تا استاندارد را به عنوان یک اصل اساسی در ارتقای سطح کیفی زندگی فرهنگسازی کرده و زمینه رعایت آن را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: در پایه ششم ابتدایی و در کتاب‌های تالیف شده صحبت از استانداردسازی به میان آمده و دو واحد دانشگاهی نیز به صورت اختیاری در این حوزه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران از برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت برای مدیران مدارس و تهیه کتب متعدد در این زمینه به همراه آموزش بانوان در مناطق روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام سعی خود را انجام می‌دهیم تا با همراهی رسانه‌ها در حوزه ترویج و تدوین استاندارد‌ها موفق عمل کنیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: خودروسازان استاندارد سازی سازمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۳۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟

مخاطبان با ثبت پویشی با عنوان «جلوگیری از افزایش قیمت خودرو‌هایی که در موعد مقرر تحویل نشده است» عنوان کرده‌اند که شرکت ایران خودرو برای خودرو‌های با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ افزایش قیمت لحاظ کرده است.

به گزارش مهر، در واقع این شرکت با اعلام قیمت جدید خودروی پژو پارس در بهار امسال، فراخوان واریز وجه با قیمت جدید برای متقاضیان پژو پارس با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ ارسال کرده است در حالی که اگر این خودرو در موعد مقرر و تعیین شده یعنی زمستان سال گذشته به متقاضیان تحویل می‌شد متقاضیان باید این خودرو را با قیمت سال قبل خریداری می‌کردند و اکنون با مساله افزایش قیمت مواجه نمی‌شدند.

براین اساس مخاطبان از مسئولان وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات خواسته‌اند تا به این موضوع رسیدگی کنند و از تضییع حقوق متقاضیان این خودرو جلوگیری شود.

پیرو موضوع قیمت جدید خودرو پژو پارس وزیر صمت روز گذشته در حاشیه جلسه مجلس در جمع خبرنگاران، ضمن سلب مسئولیت از خود در موضوع قیمت‌گذاری پژو پارس، عنوان کرد که وزارت صمت مجری سیاست‌های ابلاغی شورای رقابت است.

عباس علی آبادی در خصوص قیمت پژو پارس تاکید کرد که شورای رقابت مسئول، سیاستگذار و قیمت گذار است. وی بیان کرد: وزارت صمت براساس قانون، سیاستگذار قیمت‌گذاری خودرو نیست بلکه ما مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

افزایش قیمت پژو پارس بررسی می‌شود

در ادامه پیگیری‌های انجام شده سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز در خصوص قیمت جدید خودرو‌های پژوپارس گفت: در این خصوص شورای رقابت جلساتی را برگزار کرده است و در حال رصد موضوع است. در این جلسات همه دست اندرکاران مرتبط دعوت می‌شوند و در حال بررسی هستیم که چقدر این مساله با دستورالعمل و قانون تطابق دارد.

وی اظهار کرد: بنابراین اگر عدولی از قانون صورت گرفته باشد و حقی از کسی تضییع شده باشد براساس ظرفیت قانونی به مساله ورود می‌کنیم.

دادجوی توکلی افزود: شورای رقابت تنظیم‌گر بازار خودرو است، اما این شورا هیچگاه قیمت‌گذار خودرو نبوده است. شورای رقابت دستورالعمل می‌دهد و براساس آن دستورالعمل نهاد‌های تنظیم گر فنی موظف باید عمل کنند.

بر اساس این گزارش، خودروی پژو پارس یکی از خودرو‌های پرتقاضا است، به طوری که سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت نام و در نوبت تحویل آن در سامانه یکپارچه خودرو قرار گرفتند.

اما با وجود اینکه تعداد زیادی از متقاضیان این خودرو در نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲ بودند مسائلی در خصوص عدم انطباق این خودرو با استاندارد‌های ۸۵ گانه و توقف تولید آن مطرح شد.

واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به گزارش‌ها درباره گرانی پژو پارس توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است: در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال ۱۴۰۳ تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تأمین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه‌ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تأمین ایران خودرو که برای تولید برنامه‌ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تأمین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش‌گذاری و تأمین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودرو‌های دیگر مانند سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نهایی بوده‌اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته‌اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال ۱۴۰۱ و نه سال گذشته، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل توجهی از تقاضا‌ها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران‌خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استاندارد‌های ۸۵ گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت‌بندی تمامی تقاضا‌ها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تقاضا‌ها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند که در گزارش‌های مختلفی به این موضوع پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • آغاز فروش تاکسی برقی از امروز در تهران | دارندگان تاکسی فرسوده تسهیلات می گیرند
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان