Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت گفت: مجلس و دولت در یکی دو ماه آینده و در تصویب بودجه ۹۸ به حل مشکلات حوزه پرستاری کمک کنند؛ چراکه کمبودهای حوزه پرستاری، ظلم به همکاران پرستاری و به نوعی ظلم به مردم است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در نشست سراسری شوراهای هماهنگی پرستاری کشور با اعلام این مطلب، اظهار داشت: متاسفانه به پرستاران اضافه کاری تحمیل می‌شود و یک نفر باید وظایف چندین نفر را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر بهداشت با بیان اینکه از نظر تعداد نیروی مورد نیاز پرستاری در کشور، با مشکلات جدی روبرو هستیم، افزود: سازمان های امور استخدامی و برنامه و بودجه باید در این زمینه شنونده مشکلات باشند و طرحی برای حل مشکلات کمبود نیروی انسانی پرستاری در کشور داشته باشند. از طرفی به دنبال ارتقای رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت هستیم که بدون توسعه خدمات و مراکز و افزایش دسترسی مردم، این مهم میسر نمی‌شود و برای ارتقای رضایتمندی مردم، باید خدمات ارائه داد که نیاز به تامین اعتبارات دارد.

هاشمی تصریح کرد: بودجه کشور نسبتا محدود است، اما شرط عقل است که در اعتبارات، اولویت‌بندی داشته باشیم. در کشور، اعتبارات و هزینه‌ها زیاد است، اما باید در جای خود هزینه شود.

وزیر بهداشت نظام پرداخت خودگردان در حوزه سلامت که از ۳۰ سال گذشته وجود داشته را ناعادلانه دانست و گفت: دولت و مجلس می‌توانند برای اصلاح این نظام کمک کنند و البته همه باید در برابر قانون، تسلیم باشند.  بدون توجه به کمبودهای نیروی انسانی در حوزه سلامت، نمی‌توان به توسعه خدمات، افزایش دسترسی به خدمات و ارتقای رضایتمندی مردم از این حوزه فکر کرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای بودجه سال آینده علیرغم مشکلات اعتباری و تورم، درخواستی برای افزایش میزان اعتبارات وزارت بهداشت نداریم، اما انتظار داریم مجلس و دولت برای حل مشکلات حوزه پرستاری در بودجه سال آینده، تدابیری بیندیشند.

هاشمی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که شرایط قبل از اجرای طرح تحول سلامت، دوباره تکرار شود و رییس دانشگاه یا بیمارستان، مردم را برای انجام آزمایش‌های گران قیمت و تصویر برداری به خارج از بیمارستان‌ها ارجاع دهد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ارجاع بیماران برای تهیه وسایل و ملزومات پزشکی و انجام آزمایش به بیرون از بیمارستان‌ها، موجب ایجاد فساد در داخل و بیرون از بیمارستان‌ها می‌شود و اگر رییس دانشگاه یا بیمارستانی مردم را برای تهیه ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان‌ها می فرستد، باید برود.  

هاشمی ضمن اهمیت برخورد و احترام به مردم، گفت: باید بپذیریم که مردم و به ویژه فقرا، خیلی تحت فشار هستند و فاصله طبقاتی در کشور وجود دارد. البته مردم تقصیر و گناهی ندارند و بیماران به خاطر گرفتاری ناخواسته‌ای که دارند به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و رفتار کادر بهداشتی و درمانی با مردم، می‌تواند رفتارساز و اثرگذار باشد. بنابراین در ماه‌های آینده کمک و توجه به مردم باید ویژه‌تر باشد.  

وزیر بهداشت یادآور شد: به روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بارها تاکید داشته‌ام که بهترین پیشنهادات پرستاران برای صرفه جویی در اعتبارات مورد تشویق واقع شود. هزینه‌های نظام سلامت باید بدون کاستن از خدمت کنترل شود. به عنوان نمونه باید اقدامات درمانی و تجویز داروهایی که مورد نیاز نیستند را کنترل کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر عمده وقت ما در وزارت بهداشت صرف تمهیدات برای مقابله با تحریم، پیشگیری از قاچاق دارو و همچنین پیشگیری از کمبود دارویی در کشور می‌شود و وظایف وزارت بهداشت در تامین دارو و تجهیزات پزشکی قابل مقایسه با وزارتخانه‌های دیگر نیست. به عنوان نمونه ۹۰۰۰ قلم دارو، مواد اولیه و جانبی، ۲۸۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که از این بین ۲۲ هزار قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی قیمت‌گذاری شده است.  

وزیر بهداشت از مدیریت منابع و پیشگیری از کمبود در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، به عنوان وظایف مهم وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: نباید اجازه دهیم که کمبود دارویی و تجهیزات پزشکی در کشور ایجاد شود. البته نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما است و برخی شرکت‌های تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۲۰ ماه است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند که تمهیدات لازم برای تامین نقدینگی اندیشیده شده است.

بنابر اعلام وبدا، هاشمی خاطرنشان کرد: شرایط کشور در ماه‌های آینده متفاوت می‌شود و همه باید کمک کنیم تا به مردم آسیبی وارد نشود و تلاش کنیم کاری که به ما سپرده شده را به بهترین نحو و در حد توان انجام دهیم و در انجام وظایف کوتاهی نکنیم.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: اطمینان دارم که مسیر سخت پیش رو را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم و مهم است که در این مسیر، هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم به حداقل برسد و اگر همه با هم اتحاد و همدلی داشته باشیم و توقعات را به صورت منطقی مطرح کنیم، آسیب کمتری به کشور وارد خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سازمان غذا و دارو سید حسن هاشمی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وبدا، متن کامل بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به شرح زیر است:

«نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ ای است و سازمان بین ‌المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته ‌است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه‌های بهداشت حرفه ‌ای به منظور کنترل عوامل زیان ‌آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذینفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله‌ العالی) در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده‌اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ ای را خواستارم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند