Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@01:18:04 GMT

بهترین دما برای شست شوی لباس ها، آب داغ یا آب سرد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۴۳۶۸

بهترین دما برای شست شوی لباس ها، آب داغ یا آب سرد؟

  پارسینه: کار شست شوی لباس ها از مهمترین عوامل برای حفظ سلامت لباس و بدن است. مدت شست شو، دمای آب و نوع شوینده از جمله عوامل مهم در شستن لباس ها هستند که اگر به درستی رعایت نشوند ممکن است لباس ها به خوبی تمیز نشوند و یا دچار آسیب شوند. در میان این عوامل دمای آب بسیار مهم است زیرا تاثیر مستقیم بر تمیز شدن لباس ها داشته و روی مصرف انرژی نیز تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخش قصد داریم تا دمای مناسب شست شوی لباس ها را معرفی نموده و توضیح دهیم که در این دما چگونه لباس ها بدون آسیب دیدن به خوبی تمیز می شوند.
علت اهمیت دمای آب برای شست شوی لباس
عملکرد درست و متعادل 3 نوع انرژی ضروری است تا کار شستن لباس ها با موفقیت همراه شود. این 3 انرژی باید متعادل و متناسب با یکدیگر باشند تا علاوه بر قدرت تمیز کنندگی مناسب، در مصرف انرژی هم صرفه جویی شود. این 3 انرژی عبارتند از:
- انرژی گرمایی: این انرژی همان میزان دمای آب است. هر چه دمای آب بالاتر باشد انرژی گرمایی بیشتری مصرف می شود.
- انرژی مکانیکی: قدرت چرخش ماشین لباس شویی انرزی مکانیکی را به وجود می آورد.
- انرژی شیمیایی: شوینده ها نیز تامین کننده انرژی شیمیایی برای تمیز کردن لباس ها هستند.
این 3 انرژی باید با یکدیگر در تعادل باشند به این معنی که اگر یکی از آن ها کاهش پیدا کرد، دو انرژی دیگر آن را جبران کنند. مثلا اگر دمای آب پایین باشد ، به مواد شوینده قو تر و یا چرخش بیشتر و طولانی تر نیاز است تا کار شست شو به خوبی انجام شده و لباس ها تمیز شوند.
چگونگی تعیین دمای مناسب برای آب
مقدار و نوع کثیفی لباس، جنس پارچه، میزان رنگدهی لباس و همینطور توضیحات نوشته شده روی برچسب مراقبتی لباس از عواملی هستند که روی دمای مناسب برای شست شو تاثیر گذارند.
باید توجه کنید که میزان قدرت پاک کنندگی شوینده ها در دماهای مختلف متفاوت است و هر چه دما کاهش یابد قدرت پاک کنندگی شوینده نیز کم می شود. البته برخی شوینده ها از این قاعده مستثنا هستند و طوری طراحی شده اند که در آب سرد نیز قدرت پاک کنندگی بالایی دارند. با توجه به تمام این عوامل دمای مناسب آب برای شستن لباس ها دمای 30 درجه است. اما چطور لباس ها در این دما تمیز می شوند؟
نحوه شستن لباس ها در دمای 30 درجه
دمای 30 درجه بهترین دما برای شستن البسه است زیرا در این دما کمترین صدمه به بافت و رنگ پارچه می رسد و انرژی کمتری نیز صرف می شود. بنابراین شستن لباس ها در این دما از دو طریق منجر به صرفه جویی در هزینه های خانوار می شود: 1. با کاهش دما انرژی کمتری مصرف شده و هزینه کمتری به آن اختصاص می دهیم و 2. عمر لباس ها بیشتر شده و هزینه پوشاک نیز کاهش می یابد. با رعایت نکات زیر به راحتی می توانید لباس ها را در دمای 30 درجه شسته و از تمیز شدن آن ها نیز مطمئن باشید.
- به محض اینکه لباس ها لک شدند آن ها را بشویید تا از تثبیت لک در آن ها جلوگیری شود و در دمای پایین به راحتی پاک شوند.
- قبل از شستن لباس ها برچسب مراقبتی آن ها را بخوانید و بر اساس رنگ، جنس و دمای مناسب دسته بندی نمایید.
- لباس هایی را که خیلی کثیف هستند را در یک دسته قرار داده و با توجه به برچسب مراقبتی اگر در دمای بالا آسیب نمی بینند آن ها را با دمای بالا بشویید. زیرا لباس های لک شده با مواد غذایی رنگی و یا لکه های چربی و گل وچمن در دمای 30 درجه پاک نمی شوند و با دوباره شستن آن ها نیز انرژی بیشتری مصرف می شود.
- لباس های افراد بیمار را در یک دسته قرار دهید و در دمای بالا بشویید تا میکروب هااز بین بروند. برای از بین رفتن عفونت موجود در لباس می توانید از شوینده های ضد باکتری و ضد میکروب نیز استفاده کنید.
- با توجه به جنس لباس و دمای 30 درجه چرخه مناسبی را برای شست شو انتخا نمایید. مثلا چرخه مناسب لباس های پشمی و یا ابریشم. با انتخاب درست چرخه لباس بر اساس جنس پارچه، بافت لباستان آسیب نمی بیند و بهتر نیز تمیز می شود.
- از شوینده های مناسبی که در دمای پایین به خوبی عمل می کنند استفاده کنید. شوینده های آنزیم دار در دمای پایین به خوبی لباس ها را تمیز نموده و لکه ها را از بین می برند. اما توجه کنید که این شوینده ها برای کسانی که حساسیت پوستی دارند مناسب نیستند.
- مقدار شوینده ای که هنگام شست شو استفاده می کنید نیز برای پاک شدن لباس ها در دمای پایین نقش دارند. میزان شوینده ای که برای شستن لباس ها در دمای پایین استفاده می کنید باید بیشتر از مقدار آن در دمای بالاتر باشد.
- شوینده های مایع برای استفاده در دمای پایین مناسب تر هستند زیرا راحت تر در آب حل می شوند و قدرت پاک کنندگی بهتری در آب سرد دارند.
- هنگام استفاده از دمای 30 درجه میزان چرخش ماشین را در درجه بالاتری تنظیم نمایید.
- اگر ماشین لباس شویی تان قابلیت استفاده از نصف بار را دارد، برای شستن لباس ها در دمای پایین از این قابلیت استفاده کنید. زیرا در دمای پایین اگر ماشین لباس شویی را پر نمایید لباس ها به خوبی تمیز نمی شوند.
البته با در نظر گرفتن تمام نکات بالا لازم است هر چند ماه یک بار لباس هایی که می توان در آب داغ شست را در آب با دمای 60 درجه با استفاده از شوینده های ضد باکتری بشویید تا هم لباس ها و هم ماشین لباس شویی ضد عفونی شوند و محل رشد باکتری ها و قارچ ها نشوند و همچنین از گرفتن بوی بد نیز جلوگیری شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مراقبت از لباس دمای آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد مهدی برادران در مراسم آغاز به کار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمبود برخی از کالا‌های اساسی به ویژه شوینده در روز‌های پایانی سال در بازار بود افزود: در صنایع عمومی مثل شوینده با فراوانی کالا مواجه ایم که البته کیفیت و رقابت کالا مد نظر است.   وی افزود: مجموعه کار‌هایی که در حوزه مواد شوینده و سلولزی انجام شده ارزشمند است و در آینده‌ای نزدیک جشن خوداتکایی برگزار خواهیم کرد.   برادران با بیان اینکه حجم بازار مواد شوینده در کشور حدود ۱۳۰ همت، است گفت: در سال گذشته مواد اولیه‌ای که برای شوینده و بهداشتی آرایشی تامین شد ۴۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تر، (۱۴۰۱) دو درصد کاهش داشت که البته به سمت عمق بخشی در تولید هم رفته ایم.   برادران گفت: تولید اسانس از پایه مولکول برای نخستین بار در ایران انجام شده و ایران هفتمین تولید کننده در دانش فنی این محصول در دنیاست، همچنین تا سه سال قبل، ما وارد کننده گلیسیرین بودیم، اما امروز در این بخش به خوداتکایی رسیده ایم و نیاز‌های داخلی را تامین می‌کنیم البته در پی ایی جی- ام پی جی، فسفات و ... تولید بازار را در دست گرفته ایم و در حال عمق بخشی به کالا‌های داخلی هستیم ضمن اینکه همزمان با طرح‌هایی که در حال اجراست رونق بازار‌های قاچاق و تقلبی کم شده بطوریکه هم اکنون حدود ۹۵ درصد کل بازار را در دست داریم.   معاون وزیر صمت گفت: سال ۱۴۰۲، به موازات واردات چهل و پنج میلیون دلاری مواد اولیه، ۱۶۱ میلیون دلار صادارت داشتم که در مقایسه با مدت مشابه قبل‌تر (۱۴۰۱) هجده درصد رشد داشته است.    برادران به حوزه فعال سازی ظرفیت‌های خالی این صنعت اشاره کرد و گفت: طرح تولید بدون کارخانه که شاه بیت فعالیت وزارت صنعت در سال جهش تولید با مشارکت مردم است اقداماتی صورت گرفته به طوریکه ما بیش از ۲ میلیون تن هم اکنون در این ظرفیت به سمت صدور پروانه رفتیم که کار بسیار اصولی است که باید انجام شود.   وی ادامه داد: هدفگذاری‌هایی که مجموع صاحبان صنعت، تولید کنندگان و حامیان دولتی انجام داده اند هدفگذری جهشی در قالب تولید بوده بطوریکه برای امسال ۲۵ درصد رشد تولید را پیش بینی کرده اند.   برادران گفت:‌بر اساس اعلام آمار رسمی کشور، میزان تولید در سال ۱۴۰۲، ۱۸۲۲ هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.   معاون وزیر صمت افزود: هم اکنون صنعت شوینده کشور هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به بلوغی رسیده که علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازار‌های صادراتی را هدف گیری کرده است و با توجه به ظرفیت‌های موجود و پیوندی که با شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد در مجموع شاه بیت اقتصاد جهش تولید، مدیریت قیمت تمام شده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات شوینده و خودرویی قزوین به بلاروس داریم
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • برنامه های مدیرعامل شرکت مدیریت صنعت شوینده در سال ۱۴۰۳
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری
  • جارو برقی رباتیک، چه بخریم؟
  • رازهای داشتن پوست سری سالم: راهنمای کامل تمیز کردن پوست سر (فیلم)
  • ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور
  • ثبت مراسم آبگیری آب‌ انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور
  • 5 کولر گازی و برقی برای مغازه