Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@14:53:17 GMT

باتری کاغذی یک بار مصرف با باکتری تأمین می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۴۴۹۳

باتری کاغذی یک بار مصرف با باکتری تأمین می‌شود

محققان باتری‌ کاغذی ساخته‌اند که انرژی آن توسط باکتری تأمین می‌شود. این باتری بیشتر برای مناطق دور افتاده جهان به کار می‌آید که دسترسی به برق یا باتری در آنجا وجود ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس دیلی، در مناطق دور افتاده جهان جاهایی وجود دارد که دسترسی به منابع انرژی ندارند و پریزهای برق و باتری، ابزاری تجملی برای مردم آن به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مددکاران سلامتی در این مناطق معمولاً از ابزارهای تشخیصی‌ای استفاده می‌کنند که نیاز به برق ندارند و باتری‌هایی که در این مکان‌ها وجود دارند، بسیار گران‌قیمت هستند. از همین رو، افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، نیاز به منابع انرژی‌ای دارند که هم ارزان‌قیمتند و هم قابل حمل‌ونقل. محققان در این راستا باتری جدیدی را طراحی کرده‌اند که از کاغذ ساخته می‌شود و باکتری‌ها انرژی آن را تأمین می‌کنند. در نتیجه تمامی فاکتورهای لازم برای مصرف در این مناطق را دارند.

محققان می‌گویند کاغذ مزیت‌های منحصر به‌فردی دارد که این مزیت‌ها در حسگرهای زیستی یا بیوسنسورها به‌خوبی خود را نشان می‌دهند. این باتری یک بار مصرف، انعطاف‌پذیر و سطح بالاست. حسگرهای پیچیده‌تر نیاز به منبع تغذیه دارند ولی این حسگر فقط نیاز به باکتری دارد.

علاوه بر این، باتری‌های تجاری هدررفت انرژی دارند و گران هم هستند و نمی‌توان آنها را به ساختارهای نازک ورقی وصل کرد. به همین دلیل محققان به فکر ساخت باتری زیستی کاغذی افتادند.

محققان قبلا حسگرهای زیستی کاغذی یک بار مصرف برای تشخیص ارزان و راحت بیماری‌ها و همچنین تشخیص آلاینده‌های محیط زیستی توسعه داده بودند. بسیاری از این ابزارها به تغییرات رنگی برای گزارش نتیجه متکی هستند اما اغلب حساس نیستند. برای افزایش حساسیت آنها، نیاز به منبع انرژی دارند. در همین راستا هم محققان از اول قصد داشتند باتری‌های کاغذی ارزان‌ قیمتی درست کنند که انرژی آنها توسط باکتری‌ تأمین می‌شود و می‌توان از آنها برای تأمین انرژی دستگاه‌های تک‌کاربره استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه نیویورک برای ساخت این باتری، لایه‌هایی از فلز و مواد دیگر را روی یک صفحه کاغذ چاپ کردند. سپس میکروارگانیسم‌های الکتریکی منجمد خشک را روی این کاغذ قرار دادند. این میکروارگانیسم‌های الکتریکی یا exoelectrogens نوع خاصی باکتری هستند که می‌توانند در داخل سلول‌هایشان الکترون‌ها را منتقل کنند.

این الکترون‌ها زمانی تولید می‌شوند که باکتری به آنها انرژی بدهد و در این صورت است که از غشای سلولی باکتری‌ها رد می‌شوند. این الکترون‌ها با الکترودهای خارجی ارتباط برقرار می‌کنند و در نتیجه انرژی مورد نیاز باتری را تأمین می‌کنند. محققان برای فعال کردن این باتری از آب یا بزاق دهان استفاده کردند. این مایع بعد از گذشت چند دقیقه باکتری را زنده می‌کند و در نتیجه الکترون‌های کافی برای تأمین انرژی دیود ساطع‌کننده نور و یا یک ماشین حساب تولید می‌شوند.

گفتنی است که طول عمر این باتری کاغذی یک بار مصرف، حدود چهار ماه است.

انتهای پیام/4056

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز شوراها و تبریک فرا رسیدن این روز اظهار کرد: شوراها یک نهاد مردمی هستند که توانستند به درستی در جامعه نقش آفرینی کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تبریک روز معلم به معلمان ادامه داد: امیدواریم مسؤولان در مورد معیشت معلم‌ها به نحوی برخورد کنند که خجالت‌زده آن‌ها نباشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با تخصیص بودجه پژوهشی گفت: مجلس منابع خوبی را برای پژوهش در نظر گرفته بود که متأسفانه چیزی نزدیک ۵ درصد از این منابع تاکنون تخصیص یافته است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم تولید رشد کند باید در حوزه پژوهش، مصوبات مجلس به درستی اجرایی شود.

وی با اشاره به موضوع ستاد بهینه‌سازی سوخت گفت: مجلس مصوبات خوبی در رابطه با این بخش و تقویت صندوق ستاد بهینه‌سازی سوخت داشته است اما متأسفانه مصوبه مجلس در این حوزه به درستی اجرایی نشده است. اگر می‌خواهیم مشکلات مصرف انرژی در کشور و همچنین آلودگی هوا به درستی برطرف شود، باید از صندوق بهینه‌سازی سوخت به درستی حمایت و این صندوق را فربه کنیم.

کد خبر 6090913 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران