Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:20:30 GMT

چاره اندیشی برای پایتختِ از نفس افتاده

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۴۵۰۰

چاره اندیشی برای پایتختِ از نفس افتاده

تهران- ایرنا- نفس های پایتخت به شماره افتاده و باید برای آن چاره ای اندیشید؛ این جانِ کلام متخصصان و صاحبنظران شهری است که به دعوت شهرداری تهران در نشستی به منظور کمک به تدوین برنامه سوم مدیریت شهری این کلانشهر شرکت کرده بودند.

تهرانِ امروز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند؛ از کودک کار، اعتیاد، مهاجرت، گسست اجتماعی، فرهنگی و شکاف طبقاتی گرفته تا مساله عدالت در دسترسی به زیرساخت ها، آلودگی هوا و ترافیک؛ و اگر زمانی مدیریت شهری درآمد زیادی برای اداره شهر در اختیار داشت امروز جیب شهرداری تهران خالی است و باید با همین جیب خالی پایتخت 12 میلیون نفری را اداره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برج میلاد عصر دیروز (یکشنبه) میزبان متخصصان و صاحبنظران حوزه شهری بود تا دیدگاه و راهکارهای خود را برای تدوین برنامه سوم شهر ارائه کنند. برنامه ای که قرار است تا پایان شهریور امسال به شورای شهر ارائه شود و پس از تصویب مسیر پنج سال آینده پایتخت را مشخص کند.

* شهری که زنانه و پیر می شود
در ابتدای این نشست که با حضور شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گزارشی از روند تدوین برنامه سوم شهر ارائه داد و گفت: کار تدوین این برنامه از آذرماه سال گذشته آغاز شده و اکنون در مراحل پایانی تدوین قرار داریم.
حجت الله میرزایی کار نخست در تدوین برنامه را شناسایی مسایل شهر تهران به منظور دستیابی به تصویر درست و اولویت بندی مسائل ذکر و خاطرنشان کرد: به همین منظور بازخوانی اسناد بالادستی که انعکاسی از دیدگاه قانون گذاران است، بررسی سه پیمایش و گفت وگوی عمیق با نخبگان و صاحبان گفتمان انجام شد.
وی با بیان اینکه خروجی این یافته ها در نشست های هم اندیشی تدوین برنامه به بحث گذاشته شد افزود: براساس دیدگاه شهروندان آلودگی هوا و محیط زیست، ترافیک، نابرابری فضایی و گسیختگی فرهنگی و اجتماعی (بی تفاوت بودن شهروندان نسبت به یکدیگر) اصلی ترین مسائل شهر تهران است.
میرزایی اضافه کرد: این مسائل در بررسی دیدگاه مدیران نیز تکرار شد.
به گفته وی بررسی اثر روندهای جهانی بر آینده شهر تهران نیز نشان داد تهران زنانه تر خواهد شد، رو به سالمندی پیش می رود، از تنوع بالاتری از سبک زندگی برخوردار خواهد بود و نسبتا خشک تر می شود.
معاون شهردار تهران یادآور شد: همچنین نتایج بررسی تطبیقی براساس شاخص های معتبر نشان می دهد تهران در شاخص های مختلف یکی از 10 کلانشهر آخر در دنیاست.
وی نظام مالیه نادرست و اقتصاد سنتی و وابسته به ساخت و ساز را یکی از مشکلات شهرداری تهران ذکر و تاکید کرد: در دوره های گذشته 500 ساختمان بلندمرتبه در معابر با عرض کمتر از 20 متر ساخته شده که از این تعداد 270 مورد در معابر کمتر از 12 متر قرار داشتند.
میرزایی با بیان اینکه شهر تهران باید از اقتصاد سنتی و کلنگی به اقتصاد مبتنی بر دانش حرکت کند افزود: اکنون سند سطح اول برنامه سوم با عنوان سند راهبردهای توسعه شهر تهران تدوین و هشت حوزه راهبردی شناسایی شده است.

* تهران؛ جنگلِ آپارتمان ها
محمدحسین شریف زادگان استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه برنامه باید از چهار عنصر تهیه، اجرا، ارزیابی و تصحیح برخوردار باشد گفت: زمانی در یکی از مناطق برنامه ای تدوین و هنگامی که ارائه شد یک مهندس گفت 'کارتان خوب است اما در شهرداری قوانین و مقررات اجرای این برنامه وجود ندارد'؛ بنابراین شرایط پیاده کردن برنامه مهم است.
وی افزود: برنامه ها باید از قابلیت اجرا برخوردار باشند که این موضوع در کشور مغفول مانده است.

در ادامه علینقی مشایخی استاد دانشگاه صنعتی شریف کمبود منابع مالی پایدار را مهم خواند و گفت: ساخت و ساز در پایتخت سبب سرمایه گذاری بیشتر، جذب منابع انسانی و نیروی ساختمانی شد.
وی اظهارداشت: زمانی شهرداری تصمیم به احداث بزرگراه گرفت اما به دلیل آنکه پول نداشت ساخت و ساز اضافه در محلات انجام انجام داد که این امر بر هم خوردن بافت محلات را به دنبال داشت و اگر از بالای کوه به تهران بنگریم جنگلی از آپارتمان با کوچه های تنگ را می بینیم.
مشایخی خاطرنشان کرد: باید مشخص کنیم راهبرد ما برای درآمدهای پایدار شهر چیست و اگر این موضوع حل نشود بسیاری از گرفتاری های دیگر حل نخواهد شد.

* پایتخت را از دست مهندسان نجات دهید
حمیدرضا احراری کارآفرین حوزه صنعت با اشاره به اینکه کینه ها در جامعه انباشته و امید کم شده است اظهارداشت: این نشان می دهد وضعیت خوب نیست.
وی با بیان اینکه نگران آینده هستیم عنوان کرد: 80 درصد مشکلات تهران ارتباطی به منابع مالی ندارد و باید با مسائلی از جمله خشکسالی بسازیم و کشاورزی خشک را ایجاد کنیم.
احراری با بیان اینکه باید با پی پولی شهر را اداره کنیم خاطرنشان کرد: باید مشکل محیط زیست را با ریاضت حل کرد.
وی با بیان اینکه من 190 استاندارد مهندسی نوشته ام تصریح کرد: تهران را از دست مهندسان نجات دهید.
احراری ادامه داد: معاونت فنی و عمران شهرداری تهران را منحل کنید؛ کارکرد این معاونت چیست؟ آیا می خواهد ترافیک را حل کند؟ احداث پل وسط شهر، تهران را نابود کرد، همه جا پل زده شده؛ هر ایرانی یک پل!
وی با انتقاد از اینکه شهردار تهران اواسط این نشست مهم که به منظور کمک به تدوین برنامه سوم مدیریت شهری برگزار شده جلسه را ترک کرد گفت: نقد با گوش کردن آغاز می شود و با این سبک که شهردار از جلسه خارج شود، معاونانش دیر به جلسه بیایند و رئیس شورا بشوند یا نشوند نمی شود کاری انجام داد.

*ملارد لرزید تهران قفل شد
علیرضا فلاحی استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نشست با اشاره به زلزله سال گذشته در شهر ملارد ( در غرب تهران) اظهارداشت: ملارد لرزید اما تهران، اتوبان های آن و سازمان مدیریت بحران قفل شد.
وی افزود: رادیو نیز نمی دانست چه بگوید؛ این به معنای آن است که در یک چرخه معیوب قرار گرفته ایم.
فلاحی با اشاره به صحبت های شهردار تهران در این نشست گفت: پرداخت حقوق کارکنان مساله شهرداری تهران است و صاحبنظران باید خود را به جای شورای شهر، شهردار و شهروند بگذارند.
وی با بیان اینکه چرا ما شهرنشین هستیم اما شهروند نیستیم خاطرنشان کرد: تهران در طول روز به آهن ربایی تبدیل می شود که هرکس از هر نقطه ای می خواهد برای کار به تهران سفر کند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما در بحران قرار داریم و خدا نکند بحران واقعی مانند زلزله اتفاق افتد.
فلاحی خاطرنشان کرد: نام مدیریت بحران غلط است و تمام دنیا به آن مدیریت ریسک، شرایط اضطراری یا خطرپذیری می گویند؛ باید خطر را شناخت و آن را کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در تهران شانس آورده ایم تصریح کرد: سرپل ذهاب یک محله کوچک تهران است که در آن مانده ایم و بودجه بازسازی ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تهران مرکز ایران است گفت: اعتماد را باید در مردم ایجاد کرد و راه دیگری جز این وجود ندارد؛ برنامه نباید خطی بلکه باید منعطف باشد.

*تهران، پارکینگ خودروهای ایران
اسفندیار جهانگرد استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه تهران از نظر زیست محیطی بیش از سقف جمعیتی خود بار دارد اظهارداشت: عموم مدیرانی که در ایران کار می کنند روحیه پوپولیستی دارند و همین امر موجب می شود از اقداماتی که منجر به واقعی کردن هزینه زندگی در تهران می شود بپرهیزند.
وی اضافه کرد: برای مثال در ترکیه به افرادی پلاک داده می شود که پارکینگ داشته باشند اما تهران به پارکینگ خودروهای ایران تبدیل شده است.
وی افزود: تاکسی های اینترنتی موجب شده روزانه چند هزار نفر برای کار به تهران سفر کنند.
جهانگرد با بیان اینکه در دهه گذشته زحمت زیادی برای کالبد شهر کشیده شده افزود: شهر تهران از نظر کالبدی نسبت به دهه پیش زیباتر شده اما موضوع اشتغال و کسب و کار در دستور کار شهرداری تهران نبوده است.
وی اولویت نخست را صداقت در رفتار، شفافیت و جلوگیری از تبعیض ذکر کرد.

* شرایط زیر شهر تهران بحرانی است
سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از حاضران بود که در ادامه این نشست با بیان اینکه زمانی که شهر برنامه ریزی نداشت دلپذیر بود اما اکنون اینگونه نیست گفت: گاهی تصمیم های کوچک برای حل مشکل کوچک موجب ایجاد مسائل بزرگ می شود.
وی با اشاره به صحبت های برخی استادان دانشگاه در مورد محله محوری اظهارداشت: آیا دیگر محله به معنای کوچکترین سلول اجتماعی در شهر وجود دارد؟ محله به معنای آن است که فرد محله را بشناسد و محله نیز فرد را بشناسد؛ افراد بدانند هر فرد در محله چه نقشی دارد و چه می کند اما امروز این معنا از محله وجود ندارد.
بهشتی افزود: امروز محله به تعدادی از جمعیت که در یک محدوده جغرافیایی معین زندگی می کنند گفته می شود که در طول تاریخ شهری محله به این معنا نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: هیچکس از زیر شهر تهران خبر ندارد؛ زیر پایتخت شرایط بحرانی است، فرونشست ها شرایط بحرانی ایجاد کرده اما صدای کسی در نمی آید.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در موقعیتی قرار داریم که امکان اشتباه وجود ندارد و به آستانه تحمل رسیده ایم یادآور شد: تعداد روزهای آلوده در پایتخت در حال پیشی گرفتن از روزهای سالم است و علاوه بر آن زیر شهر هزار بدبختی وجود دارد که همه اینها حکم می کند قدری حساس تر به موضوع نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در شهر تهران اتفاق های خیلی خوب و خیلی بد به صورت توامان در حال رخ دادن است اظهارداشت: میل به مدنیت در حال تبدیل شدن به رفتار مدنیت است و جریان زندگی که چندین دهه گذشته به فضای خصوصی پناه برده بود در حال رجوع به شهر است؛ اینها از اتفاق های خوب پایتخت است.
بهشتی با بیان اینکه اگر پل طبیعت 20 سال پیش ساخته شده بود این میزان استقبال از آن صورت نمی گرفت، ادامه داد: پلاسکو آتش گرفت و جامعه شهری نسبت به آن واکنش نشان داد و این یعنی حال شهر خوب می شود...

در این نشست نقطه نظرهای کارشناسان حوزه های مختلف شهری توسط معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران به منظور بهره گیری در تدوین برنامه سوم شهرداری تهران احصا و ثبت شد.

گزارش خبری از عاطفه نژاد سالاری
تهرام/9353/ 1008

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شهري تدوين برنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف زوج و فرد در طرح جدید ترافیک پایتخت

تین نیوز

معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد: موضوع به روز رسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محسن هرمزی در مورد سرانجام مطالعات تغییر در اجرای طرح ترافیک در شهر تهران با تأکید بر اینکه ما در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران میراث دار کم و کاستی هایی هستیم، گفت: حوزه طرح ترافیک در سال های اخیر با توجه به مقتضیات زمانی به روزرسانی نشده است.

به روز رسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می شود

هرمزی با بیان اینکه در به روزرسانی طرح ترافیک قواعد را در سال جدید در دستور کار قرار دادیم؛ بگونه ای که موضوع به روز رسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می شود، افزود: بعد از نهایی شدن تغییرات، طرح اصلاحی باید در نهادهای بالادستی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و بعد از آن نسبت به ابلاغ و اجرایی کردن طرح جدید اقدام می کنیم.

در طرح ترافیک جدید چیزی به نام طرح زوج و فرد نخواهیم داشت

هرمزی با تأکید بر اینکه جزئیات تغییرات بعد از نهایی شدن به اطلاع شهروندان می رسد، اظهار کرد: اما باید بگویم که بر اساس مطالعات جدید یک طرح ترافیک خواهیم داشت و چیزی به نام طرح زوج و فرد نخواهیم داشت و همچنین قواعدی مبتنی بر حوزه برقی سازی را وضع می کنیم؛ یعنی خودروها و موتورسیکلت های برقی قابلیت تردد بدون محدودیت خواهند داشت. در محدوده بازار و منطقه ۱۲ نیز محدودیت هایی برای تردد موتورسیکلت های بنزینی ایجاد خواهد شد.

طرح جدید ترافیکی کمکی به شب مردگی خیابان های پایتخت

معاون حمل و نقل شهرداری تهران تصریح کرد: طرح جدید ترافیکی را به نحوی مدیریت خواهیم کرد که از شب مردگی خیابان ها کم کنیم؛ زیرا طرح ترافیک سال ها باعث شده که به شب مردگی خیابان ها کمک کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود
  • برنامه برای انضباط بخشی بیشتر در جهت روانسازی ترافیک
  • آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت؟
  • حذف زوج و فرد در طرح جدید ترافیک پایتخت
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • برگزاری رویداد مثبت ۱۰۰ در پایتخت
  • نواخته شدن زنگ تحرک در ۲۲ بوستان پایتخت