Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که برخی سیاستمداران بلندپایه آلمانی خواستار کمک‌های مالی و حمایت از ترکیه در مناقشات تجاری با آمریکا هستند، اما برخی به دلیل رویکردهای سیاسی اردوغان این اقدام را رد می‌کنند. ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ بین الملل اروپا ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان از اروپا درخواست کرد که ترکیه را به سمت انزوای سیاسی سوق ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد گابریل بحران ترکیه خطرات سیاسی، امنیتی فاجعه باری برای اروپا و آلمان به همراه خواهد داشت. وی در این باره گفته است: ما باید به نفع خودمان همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا ترکیه را در غرب نگه داریم. در غیر این صورت در دراز مدت خطر تسلیح اتمی یک ترکیه از نظر سیاسی منزوی شده وجود دارد.

وی افزود: آلمان و اروپا باید سیگنال های واضحی را ارائه دهند مبنی بر اینکه آن ها در اقدامات بی ثبات کننده اقتصادی دونالد ترامپ علیه ترکیه مشارکت نمی کنند.

گابریل همچنین تاکید کرد که آمریکا حالا کاری را انجام می دهد که به نظر من در بین شرکای ناتو نباید صورت گیرد. آن ها تحریم هایی را تصویب می کنند و سعی می کنند یک کشور متزلزل سیاسی را در برابر صخره ها قرار دهند.

وزیر امور خارجه سابق آلمان با تاکید بر اینکه آمریکا خیلی از این بحران دور است گفت: اما ما در اروپا در صورت تزلزل ترکیه باید هزینه آن را پرداخت کنیم. وی همچنین درباره عواقب آشفتگی های سیاسی در ترکیه که می تواند به افزایش احتمالی هجوم پناهندگان و همچنین خطر بازگشت ترکیه از ناتو منجر شود هشدار داد.

اخیرا مناقشات تجاری بین ترکیه و آمریکا تشدید شده است. آمریکا در واکنش به بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه برای اعمال فشار بیشتر بر آنکارا اخیرا تعرفه‌های گمرکی بر محصولات فولاد و آلومینیوم ترکیه را دو برابر کرده است.

بعد از اینکه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تعرفه‌های گمرکی بر تولیدات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر می کند لیره ترکیه ارزش خود را حدود یک چهارم دلار از دست داد. در مجموع این ارز از شروع سال جاری میلادی نسبت به دلار بیش از 70 درصد ارزش خود و نسبت به یورو 61 درصد ارزش خود را از دست داده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تحریم هایی را علیه دو وزیر ترک تصویب کرده است. اردوغان هم در واکنش به این اقدامات ترامپ تعرفه های گمرکی علیه برخی تولیدات آمریکایی را افزایش داده و تحریم دستگاه های الکترونیکی از آمریکا را اعلام کرده است.

"آندره ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم چندی پیش خواستار کمک های مالی آلمان به ترکیه درگیر بحران مالی و ارزی شده و گفت: ترکیه یک شریک ناتو است که ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. این به نفع همه ما است که ترکیه از نظر اقتصادی پایدار باقی مانده و آشفتگی های ارزی در آن کاهش یابد.

این گونه اظهارت ناهلس با واکنش های مختلف سیاسی در آلمان روبرو شده است.

"یورگن هاردت" از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان بر این باور است که کمک های مالی برای ترکیه متزلزل از نظر اقتصادی تنها در صورت تغییر رویکرد دولت آنکارا میسر است. وی علت بحران قتصادی و ارزی در ترکیه را اظهارات از روی سهل انگاری رئیس جمهور ترکیه درباره استقلال بانک مرکزی و حاکمیت قانون در این کشور دانست.

"الکساندر گراف لامبسدورف"، از سیاستمداران خارجی حزب لیبرال دموکرات آلمان هم در این باره اظهار داشته است که بحران بدهی های خود ساخته ترکیه به اندازه ای بزرگ هست که آلمان به تنهایی نتواند به آن خاتمه دهد. دولت آلمان باید به جای آن آنکارا را متقاعد کند که یک برنامه کمکی صندوق بین المللی پول را بپذیرد. وی درخواست حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره لزوم کمک های مالی به ترکیه را ساده لوحانه دانسته و گفت: با کمک های اقتصادی به آنکارا ما سیست جهانی مالی را پایدار نمی کنیم، بلکه تنها برای سیستم اردوغان این کار را انجام می دهیم.

"امید نوری پور" از سیاستمداران حزب سبز آلمان هم کمک های مالی به ترکیه را تحت شرایط معینی امکان پذیر دانسته و گفت: این شرایط باید بازگشت ترکیه به دموکراسی و حاکمیت قانون باشد.

"کارین گورینگ اکاردت"، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم استدلالی مشابه را در این باره آورده و گفت: ترکیه در صورتی از این اوضاع خارج می شود که در رویکرد غیر قابل پیش بینی و استبدادی خود بازنگری کند. کسی مانند اردوغان که مخالفان سیاسی و خبرنگاران را در زندان انداخته  و هیچ ارزشی به آزادی بیان و حقوق بشر نمی دهد خود از بازگشت اعتماد دوباره به اقتصاد و یک نزدیکی احتمالی سیاسی جلوگیری می کند.

بر اساس اطلاعات هفته نامه "اشپیگل"، "اولاف شولتز"، وزیر دارایی آلمان در یک مکالمه تلفنی، دولت ترکیه را تحت فشار قرار داده که برنامه های کمکی صندوق بین المللی پول را بپذیرد. اما رئیس جمهور ترکیه مخالف این مسئله است.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S90,8,89,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد

روزنامه آلمانی دی ولت با استناد به پیش نویس توافقنامه گزارش داد که اوکراین مذاکرات صلح با روسیه را به دلیل لزوم تبدیل زبان روسی به عنوان زبان دوم این کشور، کنار گذاشته است.

 بر اساس گزارش اسپوتنیک، مسکو و کی‌یف طی مذاکرات سال ۲۰۲۲ در استانبول در آستانه دستیابی به توافق صلح بودند، در حالی که ظاهرا اوکراین با تبدیل روسی به زبان دوم دولتی، لغو تحریم‌های متقابل، کنار گذاشتن دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی و ممنوعیت قانونی نازیسم موافقت نکرد.

دی ولت افزود که در مقابل، کی‌یف متعهد شد که بی طرفی دائمی خود را حفظ کند، که به معنای کنار گذاشتن جاه طلبی‌های خود برای پیوستن به ناتو، عدم تولید یا در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای و اجازه ندادن نیرو‌های خارجی به استفاده از زیرساخت‌های نظامی آن یا انجام آموزش‌های بین المللی است.

در همین راستا این روزنامه آلمانی ادامه داد، مسکو موافقت کرد که «ضمانت‌های امنیتی جامع» را از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل انگلیس، چین، آمریکا، فرانسه و روسیه به اوکراین ارائه کند. با این حال نتیجه‌ای حاصل نشد.

این درحالی است که برخلاف ادعای روزنامه آلمانی نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه چندی پیش‌گفت که ریاست اوکراین آماده حل و فصل مناقشه با روسیه بود، اما تحت فشار آمریکا تسلیم شد و این کار را نکرد.

او اعلام کرد اگر فشار آمریکا بر کسانی که در راس اوکراین قرار دارند، نبود این وضعیت پیش نمی‌آمد. حتی خود سران اوکراین نیز آماده امضای پیمان صلح بودند و به روسیه پیشنهاد‌های کتبی دادند. 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • ببینید | یورش پلیس آلمان به تجمع حامیان فلسطین در برلین
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • یک سال انتظار: بایرن بی‌خیال ستاره لورکوزن نمی‌شود
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان