Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@23:02:39 GMT

عملکرد ضعیف اروپا در برجام افتادن در تله آمریکایی

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۴۹۷۳

عملکرد ضعیف اروپا در برجام افتادن در تله آمریکایی

کندی و کاهلی اروپا در انجام وعده ها و تعهداتش تنها یک بازنده خواهد داشت و آن نیز خود این کشورها هستند. آنها با این عملکرد ضعیف جایگاهی که در برجام داشتند را در اذهان عمومی از دست خواهند داد و بازیچه دست آمریکا و سیاستگذاری های یک جانبه آن می شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، از زمانی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای "برجام" خارج شد؛ تاکیدات سایر کشورهای اروپایی بر حفظ برجام و ادامه دادن این مسیر از سوی مقامات این کشورها و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بود که اتحادیه اروپا تا قبل از اعمال تحریم های جدید آمریکا بسته پیشنهادی خود را در راستای حفظ برجام به ایران ارائه دهد که هنوز خبری از ارائه این بسته نشده است.

 

بنابراین گزارش، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در تشریح آخرین اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و مقابله با تحریم‌های امریکا به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: "از زمان اظهارات رئیس‌جمهور درباره بسته اولیه‌ای که اروپایی‌ها به ایران ارائه دادند و پس از آن صحبت‌هایی که من در وین و در جلسه کمیسیون مشترک وزرا داشتم، تاکنون اروپایی‌ها نکات جدیدی را مطرح و اقداماتی را در دو حوزه مهم نفتی و بانکی انجام دادند. «اجرایی کردن مقررات مسدودکننده» و «مجوز بانک سرمایه‌گذاری اروپا» از جمله این اقدامات است اما از نگاه ما این اقدامات بیش از آنکه اقدام عملیاتی باشد اعلام موضع است، هرچند آن‌ها حرکت رو به جلو داشته‌اند، اما اعتقاد ما این است که اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است.

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه اروپایی‌ها تاکنون در ظاهر و در گفتار اراده سیاسی خود را نشان داده‌اند، تصریح کرده است: "اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود؛ اروپایی‌ها می‌گویند برجام برای آن‌ها دستاوردی امنیتی است، طبیعی است که هر کشوری باید برای امنیت خودش سرمایه‌گذاری و هزینه کند و این هزینه کردن را ما باید در همین ماه‌های آینده ببینیم. اینگونه نبوده که ما ۱۵ مرداد را به عنوان یک ضرب‌الاجل تعیین کرده و الان یک ضرب‌الاجل دیگر به آن‌ها داده باشیم؛ آن‌ها کار‌ها را تا حدی جلو برده‌اند، اما آن اندازه کافی نبوده و از این رو ما اروپایی‌ها را از اقداماتی که مورد انتظارمان است مطلع کرده‌ایم."

 

 

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال شبستان که قرار بود بسته پیشنهادی اروپا تا قبل از تحریم ها به دست ایران برسد اما هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است، گفته بود: "آن چیزی که مهم است اراده سیاسی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، همکاری با ایران و ادامه حضور ایران در برجام بوده است و کلیات همکاری های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا تا حد خوبی پیش رفته و در کلیات مشکلی وجود ندارد آن چیزی که مهم است مکانیزم های فنی اجرایی شدن همراه با تضمین های لازم برای اجرای دقیق این پیشنهادات است که در این زمینه مذاکرات ادامه دارد و فرصت داریم و روی این موضوع کار می کنیم البته منظر نهایی شدن این بسته هم نخواهیم بود و از تواناییهای داخلی خودمان استفاده می کنیم و در جهت تکمیل مباحثی که بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح است با جدیت کار می کنیم و امیدوارم در هفته های آینده به آن تفاهم لازم برسیم."

 

 

امروز نیز سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود اعلام کرد که " از سرعت عمل اروپا راضی نیستیم."

 

باید گفت کندی و کاهلی اروپا در انجام وعده ها و تعهداتش تنها یک بازنده خواهد داشت و آن نیز خود این کشورها هستند. آنها با این عملکرد ضعیف جایگاهی که در برجام داشتند را در اذهان عمومی از دست خواهند داد و به نوعی بازیچه دست آمریکا و سیاستگذاری های یک جانبه آن می شود و از طرف دیگر با این اقدام خود را از بازار ایران محروم می کنند. حال باید منتظر بود تا دید بالاخره اروپا از خواب غفلت خود بیدار خواهد شد و به وعده هایی که داده عمل خواهد کرد.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس عزت الله انتظامی اردبیل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازار مسکن روزنامه های ورزشی فوتبال ایران آمریکا روزنامه شیراز برجام ظریف ایران اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند

وزیر خارجه کشورمان گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است. اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست. اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

کد خبر 747118

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند