Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:04:27 GMT

جابجایی مسافر در راه آهن یزد 15 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۵۲۳۰

جابجایی مسافر در راه آهن یزد 15 درصد افزایش یافت

یزد - ایرنا - مدیرکل راه آهن یزد می گوید: امسال با توجه به تکمیل ظرفیت قطار و ثابت بودن آمارها، جابجایی مسافر 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

سید مصطفی داوودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به تعداد مسافرت ها با اشاره به چهار تخته شدن و افزایش کیفیت واگن ها از استقبال مردم برای سفر با قطار خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: این عوامل موجب شد تا ظرفیت قطار در مسیر یزد به مقصدهای مورد نظر همیشه تکمیل باشد.
وی عمده مسافرت را از مبدا یزد به ایستگاه تهران با 68 درصد ، مشهد با 20 درصد ، بندرعباس با هفت درصد و تعدادی هم به مقصد زاهدان ذکر کرد.
به گفته رئیس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن کشور مستقر در یزد، قیمت بلیط از سال 93 - 94 چندان افزایش نداشت و سال 1397 تقریبا به دلیل انباشت هزینه ها، قیمت ها حدود 20 درصد رشد داشت که از سوی بخش خصوصی اعمال می شود.
داوودی ادامه داد: راه آهن دخالتی در تعیین قیمت ها ندارد و نرخ های بخش خصوصی و مالکان واگن ها براساس افزایش هزینه هاست، زیرا قیمت واگن ها بر اساس ارز محاسبه می شود، با این وجود افزایش قیمت ها هم در کمیته نرخ گذاری باید مصوب شود.
وی خاطرنشان کرد: البته در حوزه حمل بار از سال 1392 تاکنون افزایش هزینه ها و قیمت ها اعمال نشده است.
مدیرکل راه آهن یزد در ادامه با بیان اینکه این مجموعه بالاترین عملکرد را در کشور دارد، افزود: این استان با وجودی که تنها هفت درصد امکانات راه آهن را دارد، پارسال 36 درصد حجم جابجایی های راه آهن کشور مربوط به یزد است.
به گفته وی در سه ماهه امسال هم پنج میلیون و 683 هزار تن مواد معدنی، کنستانتره و دیگر محموله ها در راه آهن بارگیری و تخلیه شد.
این مسئول ادامه داد: از این میزان چهار میلیون و 425 هزار و 884 تن مواد معدنی ،کنستانتره و گندله از مبادی سنگ آهن مرکزی ایران بافق، گندله سازی اردکان و مجتمع معدنی و صنعتی چادر ملو شهرستان اردکان بود که بارگیری شد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در همین زمان ، 9 درصد رشد دارد.
داوودی یادآور شد: این مجموعه در تن کیلومتر بارخالص حمل شده نیز 14 درصد و در تن کیلومتر مبدا ـ مقصد ، سه درصد افزایش عملکرد داشت و از این لحاظ امسال رتبه نخست ملی را به خود اختصاص داد.
1968/2047

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد راه آهن افزايش مسافر يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۵۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟

امیرحسن کاکایی اظهار داشت: طی ۱۸ ماه گذشته که تورم بالایی داشتیم قیمت خودرو‌های داخلی به روز نشد، در حالی که مونتاژکاران طبق مصوبه شورای رقابت هر شش ماه یک بار نرخ‌ها را بالا بردند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: قیمت خودرو از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون یعنی طی ۱۸ ماه گذشته تاکنون اصلاح نشده در حالی که به طور میانگین طی این مدت با تورم بالایی مواجه بودیم؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو‌هایی مثل پارس، حق خودروساز است. البته قیمت‌گذاری دستوری طی چهار پنج سال گذشته به گونه‌ای خودروسازان را دچار مشکل کرده که افزایش ۵۰ درصد نیز زیان را جبران نمی‌کند.

کاکایی افزود: معمولا در سطح جامعه به گونه‌ای صبحت می‌شود که گویی خودروسازان ولخرجی می‌کنند و ما داریم پول این ولخرجی را می‌دهیم. در حالی که اینطور نیست. مثلا خودرو پارس با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان درب کارخانه فروخته می‌شود، اما قیمت آن در بازار ۸۰۰ میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد، اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است؛ بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.

کاکایی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو‌های بهتری نسبت به پارس توسط ایران خودرو تولید می‌شود گفت: خودرو‌هایی مثل سورن استاندارد‌های بهتری در مقایسه با پارس دارند، اما می‌بینیم که خودرو پارس در بازار آزاد هم‌قیمت با آن‌ها است. معنی‌اش این است که پارس برای مردم و مصرف‌کننده نهایی ارزش دارد.

وی تاکید کرد: به دلیل نحوه قیمت‌گذاری اشتباه، قیمت سورن در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان بالاتر از پارس است. یعنی پارس با توجه به ظرفیت بازار خیلی زیر قیمت فروخته می‌شود. خودروساز یک حق اولیه دارد که نباید خودرو را زیر قیمت تولید بفروشد. دوم اینکه باید از ظرفیت بازار استفاده کند. اما طی این سال‌ها با نرخ‌گذاری به ایران خودرو و سایپا ضرر زده‌ایم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تورم ۴۰ درصد گفت: این برای اولین بار در ۷۰ سال گذشته است که طی سه سال متوالی با تورم ۴۰ درصد مواجهیم. عدم تعادل بین درآمد دهک‌های مختلف، تنش‌های اقتصادی و رشد قیمت کالا‌های خوراکی و ... به مردم فشار وارد می‌کند. متاسفانه در این مدت به جای اینکه مسائل را اصولی حل کنیم یا موانع تولید را رفع کنیم با نگاه سیاسی و غیراقتصادی، قیمت خودرو را در کارخانه کنترل کردیم با این تصور که در بازار آزاد نیز قیمت کنترل می‌شود، اما اینگونه نشد. چنین سیاست‌هایی خودروساز را ضعیف می‌کند.

وی بیان کرد: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد، اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمت‌ها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد، اما برای ایران‌خودرو و سایپا ۱۸ ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آن‌ها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.

این کارشناس صنعت خورو با بیان اینکه مونتاژکاران ۱۷ درصد سود را به عنوان یک سود عقلانی در نظر می‌گیرند گفت:، اما برای ایران‌خودرو و سایپا به بهانه کیفیت یک سری ضریب منفی در نظر می‌گیرند و بین ۶ تا ۱۰ درصد اجازه سود می‌دهند سودی که مربوط به ۱۸ ماه قبل است. یعنی در همین قیمت‌گذاری دستوری هم متاسفانه روش غلطی را به کار می‌برند.

کاکایی گفت: اگر کیفیت خودرو‌ها بد است چرا پارس ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد؛ در حالی که قیمت آن در کارخانه کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. این فاصله باعث شده ایران خودرو و سایپا به شدت زیان ده شوند و معتقدم در حال له شدن هستند.

دیگر خبرها

  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • قیمت طلا چند دلار شد؟
  • جابجایی بیش از ۳۸۲ هزار مسافر در راه آهن زاگرس
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • ۸۰ درصد محورهای مواصلاتی استان بوشهر به سامانه‌ های هوشمند مجهزند
  • ۸۰ درصد محورهای مواصلاتی استان بوشهر به سامانه‌های هوشمند مجهزند
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت نفت بالای ۹۰ دلار ایستاد
  • ۴.۶ میلیون مسافر از پایانه های مرزی آذربایجان غربی تردد کرده اند