Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:57:34 GMT

مشکلات مردم را از طریق مساجد برطرف کنیم

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۵۶۳۱

مشکلات مردم را از طریق مساجد برطرف کنیم

تهران-ایرنا- رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشوربا بیان اینکه روز جهانی مسجد روز حمایت از قدس است، گفت:باید در شرایط کنونی بیش از پیش مساجد را محور کار خود قرار دهیم و از طریق آنها مشکلات مردم را برطرف کنیم.

بیست و یکم اوت مصادف با 31 مرداد روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری روز دوشنبه در شانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد در محل حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت:تقارن روز جهانی مسجد با ماه ذی الحجه تمام دلها و افکار را متوجه کعبه دلها کرده است.
وی بیان داشت: امروز دشمن تمرکز خود را متوجه کاستی های موجود کرده و باید مراقب باشیم که نتواند از این راه به ما ضربه بزند.
او با ارائه چند پیشنهاد از سوی ائمه جماعات مساجد افرود: مساجد از طریق ظرفیت هایی که دارند به ایجاد روشنگری و امیدبخشی در جامعه خواهند پرداخت.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد :امامان جماعت مساجد امروز در خط مقدم ساده زیستی قرار دارند و تمام مشکلات موجود در کشور را به صورت کامل لمس می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: بدون شک ائمه جماعات مساجد همراه با مردم پشت نظام ایستاده اند و حتی از مواضع انقلابی مسئولان نیز حمایت می کنند.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: اگر چه جنگ اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تحت الشعاع قرار داده است، اما شاهد هستیم که عده از افراد ترسو از شرایط به وجود آمده ترسیده اند. هرچند رهبر انقلاب اسلامی خیال همه را راحت کردند و گفتند نه جنگ خواهد شد و نه مذاکره خواهیم کرد.
وی گفت: انتظار ما از سه قوه این است که با تصویب طرح‌های کارگشا در مجلس، برخورد قاطع با مفسدان در قوه قضائیه و همچنین ترمیم تیم اقتصادی در دولت، در جنگ اقتصادی کنونی پیش قدم باشند.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: ما معتقدیم در جنگ اقتصادی و شرایط کنونی تنها راه عبور، گوش به فرمان اوامر و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی است.
وی درادامه با بیان اینکه روز جهانی مسجد روز حمایت از قدس است، گفت:قبله نخست مسلمین هنوز مظلوم و مقاوم است و تبدیل به نماد مقاومت اسلامی شده است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به روز عرفه بیان داشت: روز عرفه روز نیایش است و باید از این قصیده بزرگ حسینی در مساجد بهره بگیریم.
حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به در پیش بودن عید قربان گفت: از تمام ائمه جماعات مساجد می خواهیم برنامه نماز عید قربان را در مساجد به صورت جدی دنبال کنند، قطعاً در شهرستانها نیز این موضوع از سوی ائمه جمعه کل کشور پیگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: ما در روزهای آینده عید الله اکبر را در پیش داریم که همان عید غدیر است، عیدی که تمام ائمه اطهار در طول تاریخ به آن تاکید بسیار داشته اند.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: پیشنهاد من این است که حد فاصل عید قربان تا عید غدیر را به عنوان دهه امامت و ولایت معرفی کنیم. همچنین توجه به روز مباهله از سوی کارگزاران مسجدی مورد تاکید بنده است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری با مهم خواندن نقش محوری مساجد در پاسداشت قیام سیدالشهدا تاکید کرد: باید همانند گذشته مساجد نقش محوری در پاسداشت قیام امام حسین(ع) داشته باشد.
وی با یادآوری دیدار رهبر انقلاب در روز جهانی مسجد بیان داشت: رهبر انقلاب به ظرفیت های حماسی و انقلابی مساجد تاکید ویژه ای داشته اند بر همین اساس ما نیز باید این موضوع را باید مدنظر کار خود قرار دهیم.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: بهانه انزجار از صهیونیسم همچنان وجود دارد و ما نیز باید با تفکر صهیونیستی موجود مقابله کنیم. امروز در کنار صهیونیسم یهودی و مسیحی، نوعی از صهیونیسم اسلامی با پرچم داعش نیز به وجود آمده است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: باید در مقابل اقدامات شوم رژیم کثیف آمریکا و صهیونیستی در صهیونیستی کردن قدس شریف بایستیم. آنها با کمال بی شرمی از اقدامات خود با نام معامله قرن یاد می‌کنند.
وی ابراز داشت: بنده معتقد هستم که روز جهانی مسجد را باید روز قدس دوم بدانیم و از تمام ظرفیت های موجود برای بارور کردن و اهمیت دادن به این روز مهم استفاده کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با پیشنهاد ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای روز جهانی مسجد عنوان داشت: از سال آینده تلاش خواهیم کرد ذیل یک دبیرخانه دائمی موضوع روز جهانی مسجد و تاکید آن بر آزادسازی قدس را دنبال کنیم .
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: اگر امروز قبله اول مسلمین در حصر صهیونیسم یهودی است، قبله دوم نیز در اسارت آل یهود و آل سعود است.
وی تاکید کرد: روز جهانی مسجد روز توجه به مسجد انقلابی نیز هست و باید ائمه جماعات مساجد به این موضوع توجه داشته باشند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره برخی کاستی ها در کشور و وضعیت داخلی عنوان داشت: رهبر انقلاب همواره به موضوع جنگ فرهنگی و اقتصاد مقاومتی تاکید داشته اند که متاسفانه به صورت جدی به آن توجه نشده است.
تهرام/7244/ 7245/ 1539

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي حسينيه الزهرا روز جهاني مسجد رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خداوند متعال خواندن قرآن را از مهم‌ترین و بهترین اعمال قرار داده است. گواه این است که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ هَٰذَا الْقرآن یَهْدِیلِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ؛ همانا این قرآن به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند.» (سوره اسرا، آیه ۹). در روایتی از پیامبر نیز بر فضیلت خواندن روزانه قرآن شواهدی وجود دارد، چنان‌که پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «بخوانید قرآن را که شفیع شما در روز قیامت می‌شود.» لذا به‌منظور بهره‌مندی از اثرات مادی و معنوی قرآن باید قرآن را وارد متن زندگی خود کنیم.

حجت‌الاسلام وحید پیرشریف از جمله کسانی است که با فعالیت‌های ارزشمند خود در مسجد فاطمه الزهرا قمسال شهرستان خوی سعی دارد قرآن را از مهجوریت خارج کرده و با تدبر و تفکر در اقیانوس معرفت باعث انس بیشتر با قرآن شود.

حضور ۲۰۰ نوجوان در پویش قرآنی زندگی با آیه‌ها

این امام محله دغدغه‌مند، در ماه رمضان باتکیه برطرح «زندگی با آیه‌ها»، هر روز برنامه‌های متنوعی از قبیل آشنایی با احکام و نهج‌البلاغه، جز خوانی و مسابقات قرآنی را تدارک می‌دید و هر روز ۴۰۰ نفر را افطاری می‌داد.

حجت‌الاسلام پیرشریف در خصوص استقبال جوانان از طرح زندگی با آیه‌ها می‌گوید: «این طرح باعث انس بیشتر نوجوانان و جوانان با قرآن شده است؛ تا جایی که در ماه رمضان که ۴۰۰ نفر در مراسم قرآن‌خوانی شرکت می‌کردند، حدود ۲۰۰ نفر از آنها نوجوانان بودند.»

این روحانی فعال، در طول سال هم از این دریای علم و معرفت بهره جسته و در طول سال هر هفته دو روز را به تلاوت یک صفحه و تفسیر یک آیه از آن صفحه اختصاص می‌دهد. حدوداً دو سه ماه یک بار جز خوانی قرآنی نیز در این مسجد انجام می‌شود و جایزه بچه‌ها در آن محفل قرآن اهدا می‌گردد.

طرحی برای تشویق نوجوانان و جوانان

حجت‌الاسلام پیرشریف طرحی را در مسجد فاطمه الزهرا دنبال می‌کند و درباره آن توضیح می‌دهد: «حدود چهار ماه است که طرح بچه‌های مسجد را اجرا کرده‌ایم. در این طرح حدود ۳۵۰ نفر نوجوان را ثبت‌نام و برای آنها کارت نماز صادر کردیم؛ هر وعده نماز که آنها در مسجد حضور پیدا می‌کنند، ما در آن کارت‌ها مهر می‌زنیم و در نهایت به آنها جایزه می‌دهیم؛ این امر باعث تشویق نوجوانان به حضور در مسجد و خواندن نماز اول وقت شده است.»

جذب نوجوانان به حفظ قرآن با اهدای جوایز

برگزاری کلاس‌های حفظ و روخوانی قرآن در مسجد فاطمه الزهرا قمسال یکی دیگر از اقدامات این امام محله است و هر روز یک ساعت مانده به اذان برنامه قرآن‌خوانی و آشنایی با احکام و نهج البلاغه در این مسجد برگزار می‌شود.

این روحانی به‌منظور جذب کودکان و نوجوانان به حفظ قرآن مسابقه حفظ جز سی قرآن را در مسجد برگزار کرد و در این مسابقه حتی از بچه‌هایی که دو سوره از قرآن را حفظ بودند، دعوت به عمل آورد. او در این باره می‌گوید: «اگرچه این برنامه با عنوان مسابقه برگزار شد؛ اما سعی کردیم بین بچه‌ها رقابت ایجاد نکنیم و در پایان مسابقه به همه بچه‌ها جایزه اهدا کردیم و همین باعث شد تا بچه‌هایی انگیزه حفظ قرآن پیدا کنند.»

رونق مسجد با کمک‌های مردمی

تأمین مخارج مسجد یکی از دغدغه امام محله‌های مساجد است؛ اما این روحانی دغدغه‌مند با جلب‌اعتماد مردم توانسته تمایل به کمک‌های مالی را در مردم ایجاد نماید. به گفته او، در ماه رمضان امسال نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان بابت افطاری، قاریان و جوایز مسابقات در این مسجد هزینه شد که تمام این هزینه‌ها از کمک‌های مردمی تأمین شد. در هر سه شب قدر نیز نزدیک به هزار افطاری داده شد و هزینه این سه شب نزدیک به حدود ۸۰ میلیون تومان تمام شد که همه این هزینه را یک نفر از تهران تقبل کرد.

کارآمدی قرآن در رشد جوامع اسلامی

حجت‌الاسلام پیرشریف معتقد است کارآمدی قرآن کریم در رشد و بالندگی جوامع اسلامی بسیار مؤثر بوده و ملت‌ها را بیدار می‌کند. او دلیل بی‌رغبتی مردم به تلاوت و حفظ قرآن را ناشی از کم‌کاری مساجد در این زمینه می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: «اگر مردم به خواندن قرآن اقبال نشان نمی‌دهند ما مقصر هستیم. اگر تمام مساجد تلاش کنند برای برگزاری برنامه‌های قرآنی ما تأثیر آن را در کل جامعه می‌بینیم.»

استفاده از ظرفیت مسجد برای دستگیری از نیازمندان

با توجه به سفارش‌های مؤکد ائمه معصومین (ع) درباره دستگیری از نیازمندان، این روحانی پرتلاش با کمک مرکز نیکوکاری مسجد، سالانه بالای ۲ میلیارد تومان را صرف کمک به نیازمندان کرده و هر ماه حدود ۲۰-۳۰ میلیون را هزینه درمان نیازمندان می‌کند. به دنبال ویران شدن برخی خانه‌ها در زلزله سال گذشته خوی نیز این روحانی با استفاده از ظرفیت مسجد ساخت و ساز خانه برای بچه یتیمان را دنبال کرد.

بها دادن به روحانیان راهی برای بهتر شدن وضع مساجد

حجت‌الاسلام پیرشریف که پنج سال است مسئولیت مسجد فاطمه الزهرا را برعهده دارد، یکی از مشکلات مساجد را محدود کردن روحانیان در اداره مساجد می‌داند و می‌گوید: «یکی از مشکلات خیلی از مساجد بر می‌گردد به اینکه امام محله کاره‌ای نیست. در همین محله ما شاید یکی - دو مسجد باشد که روحانی در رأس امور است و آنها موفق‌ترین مساجد شهر ما هستند.»

وی تأکید می‌کند: «اگر مسئولین ما به روحانیان بها دهند و مدیریت مساجد را به دست خود روحانیان بسپارند و کمی از نظر مالی به مبلغین رسیدگی کنند ما شاهد وضع بهتری از مساجد خواهیم بود.»

کد خبر 6086668

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند