Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-28@10:45:19 GMT

ساختار سینمای ایران عقب مانده است

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۵۶۳۳

 به گزارش ایلنا، ابراهیم مختاری مستندساز سینمای ایران، قبل از نمایش مستند سینمایی «سفر سهراب» درباره جایگاه مخاطب در سینمای مستند و ضرورت حمایت از سینمای مستقل صحبت کرد و با اشاره به این مطلب که سینمای مستند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد بیان کرد: من به عنوان یک مستندساز معتقدم در سینمای مستند خود ما مستندسازان هستیم که باید تماشاچی خودمان را بسازیم و این مهم جز با کار زیاد و شناخت تماشاچی میسر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: من همیشه متهم به این مطلب هستم که ساختار سینمای ایران را نقد می‌کنم. اما واقعیت این است که ساختار سینمای ایران ساختاری عقب مانده‌ای است و دولت نقش حمایتی که برای سینمای مستند به دوش دارد را به خوبی ایفا نمی‌کند. در واقع وقتی صحبت از نقش دولت در سینمای مستند می‌شود قطعاً انتظار ویژه‌ای وجود ندارد. بلکه الگوهای معمولی برای ایفای نقش دولت در سینمای مستند وجود دارد که در نظام سینمایی کشوری مثل فرانسه یا نظام سرمایه داری آمریکا راه‌هایی را برای این نقش حمایتی درنظر گرفته‌اند

مختاری گفت: تا جایی که می دانم در سینمای آمریکا از برخی از امکانات بخش خصوصی در حوزه فرهنگ استفاده می‌کنند. به عنوان مثال نهادهای بخش خصوصی می‌توانند مالیات خود را به سینمای مستند و مستقل برای ساخت فیلم واگذار کنند. و یا اینکه در سینمای فرانسه صندوق‌هایی برای حمایت‌های مادی از سینمای مستند و مستقل وجود دارد. اما ما در ایران این حداقل‌ها را هم نداریم و صاحبان سینمای مستند خود را با کمترین‌ها نگه داشته‌اند.

کارگردان مستند «زینت یک روز به خصوص» افزود: فیلم‌هایی که در سینمای مستند ساخته می‌شود هم از نظر کیفیت و هم از جهت کمیت آثار قابل دفاعی هستند. اما در میان این حداقل‌ها این انتظار وجود دارد که در شورای مرکزی گروه سینمایی «هنر و تجربه» نماینده‌ای از سینمای مستند و مستقل وجود داشته باشد و امیدوارم به این کمترین انتظار مستندسازان پاسخ مناسب داده شود.

امید عبدالهی کارگردان مستند سینمایی «سفر سهراب» در اکران ویژه این مستند سینمایی گفت: از همه مخاطبینی که در این روزها انتخابشان فیلم‌هایی مانند سفر سهراب است و با حضورشان به ما دلگرمی می‌بخشند تشکر می‌کنم. واقعیت این است که ما از همان ابتدا که شروع به نگارش فیلمنامه می‌کنیم و وارد مرحله تولید می‌شویم می دانیم که برای کمیت فیلم نمی‌سازیم، بلکه کیفیت مخاطب برایمان مهم‌تر است و امروز هم خوشحالم که در جمع مخاطبان فرهیخته سینمای مستند بار دیگر به تماشای «سفر سهراب» می‌نشینیم.

وی در پایان گفت: خبر جدید اینکه اکران مستند سینمایی «سفر سهراب» به تازگی در شهرهای گرگان، بجنورد و تبریز هم آغاز شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ابراهیم مختاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز   فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی مهران برومند و حسن علیزاده، در اولین روز اکران با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد.   این فیلم روز گذشته با فروش ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون و بیش از ۵۰ هزار مخاطب رکورد فروش روز اول سینمای ایران را که در اختیار «سال گربه» بود، با اختلاف به نام خودش ثبت کرد.   پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد می شود.   شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام ‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)،  بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا)  در «مست عشق» بازی کرده اند.   پخش «مست عشق» بر عهده فیلمیران است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست