Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:46:40 GMT

برای آنانکه می‌بینند، اما کمتر دیده می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۵۹۶۰

برای آنانکه می‌بینند، اما کمتر دیده می‌شوند

سال 1991 بود که شورای عکاسی بین‌المللی هند 19 آگوست را رسما به عنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و این روز رسما در تقویم جهان جای داده شد.

به گزارش ایسنا، ارزش و اهمیت عکاسی و کار عکاسان به قدری است که قطعا شایسته وجود روزی اختصاصی در تقویم جهانی هستند، چراکه گاهی یک عکس می‌تواند جهانی را تحت تاثیر خود قرار دهد و اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عکاسان می‌گویند حرفه عکاسی یکی از شیرین‌ترین و جذابترین حرفه هاست و شاید به همین دلیل است که افراد بسیاری دوربین به دست می‌گیرند و دیده‌های خود را ثبت می‌کنند، اما کمتر کسی است که این مسیر جذاب را تا پایان دنبال کند، مشقت‌های آن را تاب بیاورد و تصاویر بی‌مانند خلق کند.

دنیای عکاسی در هر رشته خود چالش‌ها و مخاطرات بسیاری را به همراه دارد و تنها علاقمندان واقعی به این رشته هستند که در مواجهه با این مشکلات و خطرات به هنرمندانی عمیق و با زاویه دید تخصصی و حرفه‌ای تبدیل شده و تصاویری بکر را رقم می‌زنند.

عکاسی حرفه‌ای مرز نمی شناسد، زمان و مکان در این حرفه معنا ندارد و دل به خطر زدن رکن اصلی این حرفه جذاب و در نوع خود پیچیده است.

با نگاهی گذرا به گذشته، قطعا تصاویری را به یاد می‌آورید که قاب هایی از بزرگترین رویدادها و حوادث تاریخ را تا آنجا که عمر عکاسی کفاف می دهد پیش روی جهانیان قرار داده اند، تصویر کودک مهاجر سوری که آب دریا جسدش را به ساحل سپرد، تصاویر نسل کشی در بوسنی و روهینجیا، آثار ویرانه های جنگ در افغانستان و یمن و سوریه، تصویر پدری بمی که فرزندان جان سپرده در زلزله اش را بر دوش برد و کودک عریان بمباران ویتنام، تنها بخش بسیار کوچکی از تلاش عکاسان برای اطلاع رسانی است که البته گاه به قیمت جانشان تمام شده است. هرچند آنچه عکاسان ثبت می کنند همه فاجعه نیست و ثبت زیبایی های این کره خاکی و زیستمندانش یا رویدادهای بزرگ هنری و ورزشی و ... تولیدات ارزشمند دیگری هستند که این حرفه را در نگاه عموم بسیار جذاب و گاه اسرارآمیز می کند و نشان می‌دهد که هنوز می‌توان به آینده جهان و بشر امیدوار بود.

عکاسی حداقل برای اکثر فعالان این عرصه بویژه در ایران حرفه پر درآمدی نیست، اما پرخرج است. هرچند این ویژگی ها نمی تواند مانعی در مسیر فعالیت عکاسان حرفه ای باشد.

وقتی عکاسی حرفه‌ای مقرون به صرفه نیست

یکی از عکاسان خبری استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هنر عکاسی تنها عشق و علاقه است و با درآمد آن نمی‌توان زندگی راحتی داشت و نمی‌توان به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد، اکثر افرادی که این هنر را دنبال می‌کنند درآمد چندانی از آن ندارند و حتی اگر به عنوان شغل به آن نگاه کنند، موفقیت چندانی کسب نخواهند کرد.

محمد وروانی فراهانی گفت: البته اگر عکاسی در رشته‌هایی مانند عکاسی تبلیغاتی، مدلینگ و آتلیه دنبال شود و به تکنیک‌های خاص این هنر مسلح شود می‌توان درآمد بالاتری داشت، اما در بحث عکاسی خبری نمی‌توان درآمدی داشت.

وی با بیان اینکه این هنر سختی‌های بسیاری را بهمراه دارد و لازم است که نگاه حمایتی به عکاسان فعال صورت گیرد، افزود: عکاسان آتلیه‌ای دارای صنف و اتحادیه هستند، اما دیگر عکاسان استان عضو انجمن عکاسان هستند که حدود 2 سالی است کار خود را در اراک آغاز کرده است و شاید با پیشرفت کار خود بتواند رویه حمایت‌گرانه‌ای را برای عکاسان دنبال کند.

وروانی فراهانی تصریح کرد: در شرایط کنونی که تجهیزات عکاسی به شدت افزایش قیمت داشته عکاسان باید مورد حمایت قرار گیرند چراکه با بروز کوچکترین مشکل برای تجهیزات، خسارت بالایی را متحمل می‌شوند که جبران آن دشوار است و در این صورت عکاسی حرفه‌ای برای فعالان این عرصه مقرون به صرفه نخواهد بود و تنها باید از سر علاقه بدان پرداخت.

همه دوربین به دست شده اند/خلاء حمایت مادی و معنوی از عکاسان

دیگر عکاس اراکی نیز با بیان اینکه کسب درآمد از عکاسی کار دشواری است، افزود: متاسفانه ذهنیت جامعه در مورد عکاسی این است که این حرفه، شغلی ساده است و حتی انتظار ندارند در قبال عکسی که از آنها گرفته می شود هزینه ای پرداخت کنند. این باور در میان برخی ارگان‌های دولتی و غیر دولتی نیز وجود دارد و بر همین اساس هزینه واقعی انجام یک پروژه عکاسی را نمی‌پذیرند.

محسن ملک‌حسینی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه همه دوربین به دست شده‌اند، گفت: تعدد افراد دوربین به دست که اقدام به عکاسی می‌کنند خود یکی از عوامل این استنباط‌های نادرست نسبت به حرفه عکاسی است، جامعه نسبت به مشکلات و سختی های این حرفه و هزینه های آن که بخش اعظم آن مربوط به استهلاک تجهیزات گرانقیمت عکاسی است بی اطلاع است و این عدم آگاهی باعث شده است که هزینه‌های بالای پروژه های عکاسی از نگاه افراد امری غیرقابل باور به نظر برسد.

وی تصریح کرد: این باور نادرست باعث شده است که عکاسان نتوانند از این حرفه درآمد کافی داشته باشند و این امر در اراک بیشتر نمود پیدا کرده است.

ملک‌حسینی با بیان اینکه متاسفانه عکاسان هیچ ارگان حمایتی را در کنار خود ندارند، افزود: عکاسان آزاد که صنف یا اتحادیه خاصی ندارند. البته انجمن عکاسان استان اخیرا فعال شده ولی هنوز کارکرد اصلی خود را پیدا نکرده و حتی عکاسان خبری که زیرمجموعه رسانه‌ای خاص فعالیت دارند نیز آنچنان که باید حمایت نمی‌شوند و همچنان به صورت حق‌التصویر کار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نه تنها حمایت مادی که حمایت معنوی نیز از عکاسان دریغ می شود، عنوان کرد: عکاسان به دلیل اینکه در همه وقایع و اتفاقات حاضرند مخاطرات و مشقت‌های بسیاری را تحمل می کنند و ممکن است حضور آنان در برخی رویدادها و اتفاقات به برخوردهای فیزیکی از سوی مردم یا نیروهای انتظامی بینجامد به همین دلیل این قشر علاوه بر حمایت مادی نیازمند حمایت معنوی نیز هست تا بتواند نقش تاثیرگذار خود را در عرصه اطلاع رسانی ایفا کند. در چنین شرایطی این خود عکاسان هستند که باید پیگیر حقوق‌شان باشند. این مشقت‌ها در حوزه عکاسی خبری بیشتر هم است چراکه عموما عوامل بازدارنده در مقابل عکاس خبری قبل از پرسیدن هر سوالی درخصوص کارت خبرنگاری و مجوز عکاسی برخوردهای شدیدی با عکاس می کنند که گاه به ضبط دوربین یا آسیب زدن به آن یا حتی آسیب دیدن عکاس منجر می شود.

این عکاس بیان کرد: در نبود حمایت‌های مادی و معنوی، عکاسان تنها به دلیل عشق و علاقه به این حرفه مشغولند و با همه تنگناهای‌ مالی و خطرات و فشارها به کار خود ادامه می دهند.

بافت سنتی جامعه عکاس خانم را نمی‌پذیرد/آسیب به تجهیزات مساوی پایان کار عکاسی

یک بانوی عکاس استان مرکزی نیز به ایسنا گفت: مسلما سختی های کار عکاسی برای عکاسان خانم چند برابر است چراکه عموما فضای حاکم بر برنامه‌های مختلف فضایی مردانه است و این امر می‌تواند محدودیت‌هایی را برای عکاسان خانم بهمراه داشته باشد.

پریسا بهزادی با اشاره به اینکه عکاسی حرفه‌ای شغلی فعال و پویاست، گفت: غالب بودن فضای مردانه در حوزه‌های مختلف می‌تواند عکاس زن را معذب کرده و از طرفی دایره فعالیت او را محدود کند و این شرایط، تولید عکس خوب را با سختی‌های بیشتری همراه می کند بعلاوه اینکه عکاسان خانم با محدودیت‌های پوششی نیز مواجه هستند که ممکن است از سرعت عکس العمل و حرکت آنان بکاهد و از ثبت لحظات طلایی جا بمانند.

وی گفت: در حرفه عکاسی باید همواره تجهیزاتت را همراه داشته باشی. دوربین ها و لنزهای مختلفی که تحرک را سخت می‌کند .

بهزادی با بیان اینکه جامعه عکاس زن را پذیرفته است و در قبال آن گارد نمی گیرد، افزود: علیرغم این دید کلی مثبت، اما بافت سنتی جامعه همچنان عکاسی یک خانم را به صورت کامل نپذیرفته‌اند و گویی این حرفه را کاملا مردانه می‌دانند در صورتی که امروز شاهد ثبت وقایع بکر توسط عکاسان خانم هستیم.

وی اضافه کرد: در کنار محدودیت ها و سختی‌ها حرفه عکاسی برای خانم‌ها خطرات بیشتری هم دارد، به عنوان مثال مردان در مقابل سرقت قطعا امکان مقاومت دارند، اما یک خانم عکاس امکان مقابله با سارقانی و مراقبت از تجهیزات عکاسی در مقابل سارقانی که به عنوان مثال سوار بر موتورسیکلت دوربین شان را با خود می برند، ندارند، علاوه بر این در عکاسی طبیعی، صنعتی و حتی خبری که باید برنامه‌های ویژه پوشش داده شود عکاسان مرد راحت‌ترند و عموما خطری آنان را تهدید نمی کند، اما این امر می‌تواند خطرات بسیاری را برای عکاسان خانم بهمراه داشته باشد.

بهزادی تصریح کرد: تمامی تجهیزات عکاسان شخصی است و امکان آسیب دیدن این تجهیزات حساس بسیار بالاست و در شرایط کنونی با نوسانات بالای قیمتی اجناس مختلف، صدمه دیدن تجهیزات هزینه سنگینی را به عکاسان تحمیل می کند که شخصا باید آنرا تامین کنند و با توجه به درآمد محدود عکاسی این امر فشار اقتصادی زیادی را به عکاس وارد می کند و در چنین شرایطی شاید بیشتر دغدغه عکاس این باشد که تجهیزات فعلی خود را به خوبی مراقبت کند تا مبادا دچار صدمه شود چراکه اگر این تجهیزات گرانقیمت آسیب ببینند و توان خرید یا تعمیر آنها وجود نداشته باشد عملا باید این هنر و حرفه را کنار گذاشت.

این عکاس که تجربه عکاسی پرتره و آتلیه را نیز دارد گفت: در عکاسی پرتره و آتلیه باید به دنبال بهترین تصویر از یک شخص بود که این امر ذوق و نگاه خاصی را می‌طلبد و از طرفی باید با سوژه تعاملی صمیمی شکل گیرد تا بتوان تصویری جذاب را خلق کرد و این امر شناخت بالایی نسبت به نور را می‌طلبد.

استهلاک بالای تجهیزات عکاسی خبری/اختلاف شدید قیمت دوربین با درآمد عکاسان

یکی از عکاسان جوان اراکی که چند سالی است به جرگه این حرفه پیوسته است بیان کرد: عکاسی در حوزه‌های مختلف مشقت های خاص خود را بهمراه دارد و این امر باعث شده که این حرفه جزو مشاغل سخت قلمداد شود،

فرزاد زنجیردار با اشاره به برخی موانع برای عکاسی در زمینه‌های مختلف که گاهی به ممانعت‌های انسانی تبدیل و مانع انجام عکاسی خاصه در حوزه عکاسی خبری می‌شود، افزود: این موانع درگیری‌هایی به دنبال دارد که حتی برای عکاس و تجهیزاتش خطرآفرین است. در گذشته اختلاف هزینه تعمیر یا خرید تجهیزات با درآمد کمتر بود، ولی با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت تجهیزات در ماه‌های اخیر، این اختلاف بسیار زیاد شده و باید به شدت مراقب تجهیزات بود چراکه خرید یا حتی تعمیر دوربین با درآمدهای فعلی به هیچ عنوان ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه کار عکاسی چیزی فراتر از عشق و علاقه است چراکه کسی حاضر نیست در قبال آسیبی که به تجهیزات گرانقیمتش وارد می شود، درآمد اندکی داشته باشد و تنها یک عاشق عکاسی است که چنین ریسکی را می‌پذیرد، افزود: ورود به دنیای عکاسی دشوار و ماندگاری در این عرصه دشوارتر است. باید تجربه بزرگان و صاحبان سبک را دید و شنید و از آموزش و حضور در دوره‌های عکاسی غفلت نکرد.

این عکاس جوان با اشاره به اینکه فضای عکاسی استان طی یک سال اخیر گرم‌تر شده و تعاملات بیشتری بین عکاس‌ان شکل گرفته است، گفت: عکاسی در هر حوزه و رشته نیازمند رویکرد، ادبیات و رفتار و تکنیک‌های خاص خود است و در این راستا تعامل با عکاسان فعال در حوزه‌های مختلف می‌تواند تجربه‌آفرین باشد.

زنجیردار تصریح کرد: برای کسب درآمد در حوزه عکاسی افراد عموما به سراغ عکاسی آتلیه و مدلینگ و پرتره می‌روند اما علاقمندان واقعی به عکاسی عموما به سمت عکاسی خبری می‌روند چراکه این حوزه از عکاسی پویایی و واکنش سریع را می‌طلبد و فضای چالشی را برای عکاس ایجاد می‌کند، سطح تعاملات افراد را بالا می برد و رفتارهای اجتماعی را ارتقا می بخشد.

وی اظهار کرد: نبود بازار و مارکتینگ قوی برای فروش عکس در کشور و عدم امکان کسب درآمد حرفه ای از این حوزه از خلاءهای موجود در این بخش است.

حق عضویت، تنها منبع مالی انجمن عکاسان/عدم پوشش بیمه ای عکاسان خبری

رییس انجمن صنفی عکاسان استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه بنای انجمن بر مبنای ساماندهی و رویکرد حمایتی از عکاسان پایه گذاری شده است، به ایسنا گفت: بنیان انجمن عکاسان در سال ۹۳ گذاشته شد و در مدت فعالیت خود  بدنبال ایجاد فضای تعاملی برای حضور همه عکاسان استان و بهبود جایگاه عکاسان و انجمن در استان مرکزی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی و حفظ حقوق معنوی عکاسان بوده است، اما متاسفانه همه تلاش ها در سایه فضای سنگین حاکم بر استان و عدم رویکرد حمایت‌گرانه از صنوف و فعالیت های جریان ساز فرهنگی و هنری قرار گرفته است .

‎ عادل عزیزی با بیان اینکه هر انجمنی در ابتدای راه خود چون نهالی نیازمند حمایت است، افزود: هیچ گونه حمایت مادی مستقیم و غیر مستقیمی تاکنون به انجمن از طرف هیچ نهادی در استان و مجموعه های مربوطه نشده است و برنامه‌های انجمن صرفا با حق عضویت اعضا و برنامه‌های مشارکتی و برنامه محوری پیش رفته است و هیچ بودجه‌ای از محل دیگر تامین نشده است، درصورتی که طبق اساسنامه انجمن و با در نظر گرفتن قانون موجود، امکان حمایت مالی از طرف  استانداری مرکزی و اداره کل ارشاد و همچنین شهرداری وجود دارد، اما تاکنون این مهم در اولویت مسئولین نبوده و محقق نشده است .

‎ وی تصریح کرد: در گذشته مدیران استانی تعامل کمی با عکاسان و انجمن داشتند، اما خوشبختانه در حال حاضر با نگاه حمایتی از فعالیت های صنفی در مجموعه ارشاد استان تعامل مناسبی در این زمینه به وجود آمده است که قابل تقدیر است، اما این تعامل برای بهبود شرایط جامعه عکاسی نیازمند تقویت و نگاه ویژه تر است .

‎ عزیزی با اشاره به فعالیت‌های انجمن و شناسایی و صدور کارت به منظور رسمیت بخشی و سهولت در انجام کار عکاسی عکاسان، افزود: مسلما برای حمایت از جامعه عکاسی استان باید منابع مالی در اختیار باشد و بسته‌های حمایتی برای این قشر در نظر گرفته شود، اما کمک‌های مالی همچون پرداخت تسهیلات بانکی قرض الحسنه در اختیار انجمن قرار نگرفته و حتی برای عکاسان خبری هم از ردیف خاص خبری نیست و کمیسیون مطبوعات استان این تسهیلات را به خانه مطبوعات استان ارجاع داده است که تنها شامل بخشی از خبرنگاران شده است و عکاسان خبری از آن منتفع نشده اند و رایزنی‌ها در این راستا نیز تاکنون به سرانجام نرسیده است .

‎ وی تاکید کرد: عکاسان در خط مقدم فضای خبری استان قرار دارند و در تمامی شرایط خطرساز حاضرند و با توجه به هزینه بر بودن تجهیزات و ابزار برای تولید عکس با چالش های خاصی روبرو هستند، اما از بسیاری از حمایت‌ها که برای خبرنگاران لحاظ می‌شود همیشه محروم بوده اند .

وی ضمن اشاره به عدم پوشش بیمه ای عکاسان خبری گفت: انجمن در مسیر تلاش برای بهبود شرایط حرفه ای عکاسان با رایزنی های انجام شده در تهران با صندوق اعتباری هنر شرایط استفاده از تسهیلات بیمه هنرمندان را برای همه اعضای متقاضی خود حتی عکاسان خبری فراهم کرده است .

وی افزود: با توجه به هزینه بر بودن نگهداری و تعمیر دوربین و تجهیزات اعضای انجمن، با انعقاد تفاهم نامه ای با مدیریت تعمیرگاه مرکزی دوربین شرایط بهره مندی از تخفیفات ویژه فراهم شده است و همچنین هماهنگی هایی در زمینه تخفیفات شرایط چاپ و لابراتورها و خرید تجهیزات از برخی از فروشگاه های معتبر فروش تجهیزات فراهم شده است که البته اکنون این امر تاحدودی تحت ‌الشعاع نوسانات قیمت‌ ارز قرار گرفته است .

‎ رئیس انجمن عکاسان استان مرکزی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشنی ویژه عکاسان عنوان کرد: طبق موافقت انجام شده در ستاد برگزاری آیین روز خبرنگار، در آیین بزرگداشت عکاسان از 12 عکاس خبری استان با حمایت اداره کل ارشاد تجلیل خواهد شد اما در حال حاضر با مشکلات مالی در تامین هزینه ها روبرو هستیم که امیدواریم به زودی با جذب اسپانسر و حامی مالی مرتفع شود و به زودی شاهد گردهمایی جامعه عکاسی در این جشن باشیم .

‎ وی با بیان اینکه انجمن با برگزاری کارگاه های عکاسی متعدد با حضور استادان بنام از سراسر کشور و همچنین برپایی نمایشگاه های متعدد گروهی عکس و مسابقات عکاسی تلاش های بسزایی را انجام داده است گفت: انجمن برنامه‌های کاربردی و تخصصی بسیاری را در نظر دارد اما مورد حمایت قرار نمی‌گیرد در صورتی که اگر نگاه حمایتی باشد علاوه بر پشتیبانی از عکاسان انجمن می‌توان برای بالا بردن سواد بصری جامعه اقدام کرد و همچنین نشاط فرهنگی را افزایش بخشید و کارکرد واقعی عکاسی را در جامعه شکل داد .

‎ عزیزی اضافه کرد: انجمن در حال حاضر دارای 80 عضو است و بودجه سالانه انجمن حاصل جمع حق عضویت اعضا و در حدود سه میلیون و 500 هزار تومان است که قطعا با این رقم نمی‌توان اتفاق بزرگ و موثری را در استان رقم زد اما به هرحال با حمایت مجمع عمومی شامل اعضای انجمن و  همچنین تلاش های هیات مدیره تاکنون به دنبال شکل‌گیری یک صنف قوی بوده ایم و همچنان این تلاش را ادامه می دهیم اما مسلم است که باید حمایت مدیران را نیز برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در اساسنامه، در کنار خود داشته باشیم و امیدواریم با دریافت کرسی مشورتی در استان و دعوت به شورای فرهنگ عمومی استان موفق تر عمل کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام عكاسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)

در اینجا به برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های بریتانیا نگاهی می‌اندازیم تا نشان دهیم که برای فردی که مبتلا به آب سیاه است این نقاشی‌ها چگونه به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، هر یک از این آثار هنری، از جمله «شام در امائوس»(۱۶۰۱) اثر میکل آنژ مریسی دا کاراواجو را می‌توان در گالری ملی لندن یافت. با این حال، محققان آنها را با محو کردن لبه‌هایشان و از دست رفتن جزئیات نشان داده‌اند و این موضوع را شبیه‌سازی کرده‌اند که چگونه افرادی که با آب سیاه به عنوان یکی از عوامل اصلی از دست دادن بینایی درگیر هستند این نقاشی‌ها را می‌بینند.

به نقل از اس‌اف، آب سیاه علت اصلی کاهش بینایی غیرقابل برگشت در سراسر جهان است که در حال حاضر ۸۰ میلیون نفر در کل جهان و سه میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند.

«شام در امائوس» از نگاه فرد سالم

گیلز ادموندز(Giles Edmonds)، مدیر خدمات بالینی در شرکت Specsavers که این پروژه را رهبری کرد می‌گوید: مشاهده از بین رفتن جزئیات در این آثار هنری معروف نشان می‌دهد که این وضعیت چه تأثیری می‌تواند نه تنها هنگام تماشای آثار زیبا، بلکه در زندگی روزمره داشته باشد.

انجام آزمایش چشم حداقل هر دو سال یک بار، صرف نظر از سن، بسیار مهم است، زیرا این بیماری قابل درمان است و می‌توان از کاهش بینایی احتمالی یا حتی کوری غیرقابل برگشت جلوگیری کرد.

«شام در امائوس» از نگاه فرد مبتلا به آب‌سیاه

از دیگر آثار هنری گرانبهایی که تغییر یافتند می‌توان به «حمام‌کنندگان در اسنیر»(۱۸۸۴) اثر ژرژ سورات و «سفیران»(۱۵۳۳) اثر هانس هولبین جوان اشاره کرد.

گلوکوم یک بیماری شایع چشم است که در آن عصب بینایی بین چشم و مغز آسیب می‌بیند و معمولا از طریق یک آزمایش معمول چشم تشخیص داده می‌شود. این بیماری که اغلب به عنوان «دزد خاموش بینایی» نامیده می‌شود، می‌تواند بدون هیچ علامتی وجود داشته باشد و تقریبا نیمی از افرادی که با این عارضه زندگی می‌کنند از ابتلا به آن بی‌اطلاع هستند.

«حمام‌کنندگان در اسنیر»  از نگاه فرد سالم

تریسی جونز(Tracy Jones) از گالری ملی می‌گوید: این به همه یادآوری مهمی درباره اهمیت انجام آزمایش‌های بینایی منظم می‌کند تا همچنان از آثار هنری مورد علاقه‌شان لذت ببرند، و علائم اولیه بیماری‌هایی مانند آب سیاه را نیز تشخیص دهند.

«حمام‌کنندگان در اسنیر»  از نگاه فرد مبتلا به آب‌سیاه

جونز ادامه می‌دهد: خوشبختانه، گالری ملی طیف وسیعی از امکانات در دسترس را برای کمک به عموم مردم برای تجربه مجموعه، بازدید از نمایشگاه‌ها و حضور در رویدادها ارائه می‌دهد. این رویدادها که به طور خاص برای مخاطبان نابینا و کم بینا طراحی شده‌اند، نقاشی‌ها را در سطوح چند بعدی از طریق کلمات، موسیقی و صداها نمایش می‌دهند.

«سفیران» از نگاه فرد سالم «سفیران» از نگاه فرد مبتلا به آب‌سیاه کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • تصاویر جالب و کمتر دیده شده از تهران قدیم/ عکس
  • تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم
  • عکاسی باورنکردنی از سر شاپرک (عکس)
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات
  • انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)