Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در شانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد گفت: بیش از ۹۰ درصد از شهدای انقلاب اسلامی از مساجد برخاستند. در ابتدای انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی ائمه مساجدی که برای انقلاب جان خود را فدا کردند به مردم نگفتند برای انقلاب جان دهید بلکه خودشان در قله رفیع شهادت قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی با بیان اینکه مساجد آرامبخش جامعه هستند, افزود: مساجد می‌توانند هم در برابر شبهات علمی و هم در برابر شهوات عملی جامعه را محافظت کنند؛ مساجد می‌توانند کجی‌ها را برطرف کنند. مسجد می‌تواند با امام جماعتی خدامحور و خدا خواه به محله خود آرامش دهد. مساجد رابطه زمین و آسمانند.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: مساجد مکان عبودیت، باب‌الحکمه و باب‌العباده هستند. اینکه اولین اقدام پیامبر اکرم (ص) در مدینه احداث مسجد بود نشان می‌دهد که مساجد چه جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه نشر دینی است, گفت: مساجد پایگاهی برای بیان دغدغه‌های اجتماعی هستند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مساجد برای ظرفیت‌سازی بهترین مکان هستند؛ افزود: مساجد خانه‌های خدا بر روی زمین است که انسان می‌تواند برای همه فراز و فرود‌های خود در آن ظرفیت‌سازی کند.

رئیسی با بیان اینکه مساجد پایگاه دشمن شناسی و دشمن ستیزی است؛ گفت: چرا مسجد الاقصی مورد هجوم صهیونیسم قرار می‌گیرد؟ چرا بیش از ۲۰۰ مسجد در حجاز از بین رفته است؟ چرا مسجد گوهرشاد توسط رضا خان مورد حمله قرار می‌گیرد؟ این‌ها به این علت است که مساجد محل بصیرت‌افزایی و مقاومت آفرینی است صهیونیست‌ها مسجد الاقصی را آتش زدند، زیرا این مسجد محلی برای حق خواهی مسلمین بود سالروز این اقدام شوم روز مناسبی است که روز جهانی مسجد شناخته شود.

وی با بیان اینکه ائمه جماعات در جامعه ما نقش آفرینند؛ گفت: مساجد از قبل از پیروزی انقلاب هم تأثیر خود را داشته‌اند؛ مساجد از گهواره تا گور در تربیت انسانی نقش دارند لذا این پایگاه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیسی با بیان اینکه باید به مسئله مقاومت تأکید کرد؛ گفت: امروز توطئه‌های زیادی در حال انجام است؛ مسئله معامله قرن را که رئیس جمهور آمریکا مطرح می‌کند به این علت است که می‌خواهند موضوع فلسطین را که با قراردادهایی مانند قرارداد اسلو و کمپ دیوید حل نشده است را با معامله قرن حل کند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان باید با تاریخ فلسطین و تجربه تاریخی آن آشنا شوند. تجربه تاریخی از متن تاریخ مهمتر است. اسرائیلی‌ها در قرارداد اسلو هر امتیازی که می‌خواستند بردند و در انتها هیچ امتیازی هم به فلسطینی‌ها داده نشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه معامله قرن هم سرنوشتی مانند قرارداد اسلو دارد, گفت: اسرائیلی‌ها در معامله قرن می‌خواهند در صحرای سینا یعنی در سرزمین مصر با پول عربستان شهرک‌هایی برای فلسطینیان ساخته شود تا این گونه دیگر مزا‌حمتی برای اسرائیل وجود نداشته باشد ما اعتقاد داریم معامله قرن باتلاقی برای آمریکا، اسرائیل و انگلیس و ایادی آنان می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه منطق، ایستادگی در برابر زورگویان است, گفت: بخشی از اقدامات اسرائیل این است که ضریب نفوذ ایران به عنوان پرچم‌دار مقاومت کاهش پیدا کند. دشمن ۸ سال جنگ سخت را تجربه کرده و جنگ سخت هم پر هزینه است .

وی گفت: دشمن سال‌ها جنگ نرم را هم ایجاد کرد، اما جنگ نرم دیر بازده و پر هزینه است آن‌ها با توجه به وجود روحیه معنوی جوانان در جنگ نرم هم موفقیت زیادی کسب نکرده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه امروز دشمن جنگ جدیدی را علیه ملت راه انداخته است, گفت: امروز دشمن به دنبال فشار آوردن به روی ملت است. مقام معظم رهبری در روزهای گذشته به خوبی این فشار‌ها را بیان کردند و راهکارها را یادآور شدند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز اگر اقتصاد و کشاورزی ما با ضربه‌ها تکان می‌خورد از ضعفشان است. باید به دنبال استقلال کشاورزی و مقاوم سازی اقتصاد باشیم. چطور در موضوع هسته‌ای توانستیم به موفقیت برسیم؟ حتماً در سایر موضوعات هم جوانان و دانشمندان که صاحب نظر هستند می‌توانند خلاقیت‌ها و ابتکار‌ات بسیاری را به راه بیاندازند. فتنه داعش و تکفیری‌ها موضوع کوچکی نبود که با اعتماد به نفس حل شد.

رئیسی گفت: هر جا که به نیرو‌های خلاق و مبتکر میدان داده‌ایم؛ ثمرات آن را دیده‌ایم. هر جا که به گفتمان امام و رهبری توجه کردیم موفق بودیم و هر جا توجه به این گفتمان نکردیم شکست خوردیم. ما معتقدیم فتنه‌ امروز ناامید کردن مردم است؛ مسئولین باید مجاهدت کنند تا امید را در دل مردم حفظ و آن را ارتقاء دهند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مساجد جایگاه ویژه‌ای در امید افزایی جامعه دارند,اظهار کرد: ائمه جماعات که همواره گره‌گشا بودند باید این عمل انقلابی را دنبال کنند. این نگاه که مسجد ارتباطی به انقلاب و حل مشکلات ندارد نگاهی مخالف با انقلاب اسلامی است؛ نگاه سکولار به دنبال این است که مساجد به دنبال علم و بحث باشد، اما مساجد از پیش از انقلاب به مشکلات کشور توجه داشته است با مردم و از مردم بود مگر مسجد می‌تواند به منکر‌ات جامعه و به مشکلات مردم بی توجه باشد؟

وی یادآور شد: رهبری سیاسی بودن را به معنی حضور در فلان حزب و گروه نمی‌داند بلکه سیاسی بودن را به معنی شناخت مشکل و تلاش برای حل آن تعریف کرده‌اند از این نظر مساجد باید سیاسی باشند و سیاسی عمل کنند.

انتهای پیام/

108 / 156 رئیسی آستان قدس رضوی استقلال مقاوم سازی اقتصاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رئیسی آستان قدس رضوی استقلال مقاوم سازی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن

به گزارش قدس خراسان، حرف و حدیث و حاشیه درباره تخریب مساجد به بهانه توسعه و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی زیاد است. در ابتدای دهه۷۰ پیش از مداخلات گسترده در مرکز شهر مشهد، کاربری‌های متنوع مذهبی و فرهنگی شامل ۸۵ مسجد و ۱۴۵ حسینیه در بافت اطراف حرم مطهر رضوی وجود داشته است.

این عناصر هویت‌بخش در محلات مختلف بافت بودند و هر یک به عنوان عامل انسجام‌بخش اهالی نقش ایفا می‌کردند. رویکرد تخریب و بازسازی طرح طاش، افزون بر پلاک‌های مسکونی به مساجد و حسینیه‌های قدیمی بافت نیز تسری یافت. 

برای توجیه تخریب مساجد؛ اما چند مسجد بزرگ‌مقیاس به عنوان جایگزین در طرح پیش‌بینی شد و اراضی قدیمی مساجد به کاربری‌های انتفاعی نظیر هتل‌های لوکس و چندستاره اختصاص یافت.

غافل از اینکه مساجد بزرگ‌مقیاس جدید در حاشیه‌ معابر عریض سواره از سوی جامعه‌ محلی پذیرفته نشده و نمی‌توانند نقش کانونی خود را در دل محلات ایفا کنند. در مجموع بر اساس طرح طاش تعداد مساجد از ۸۵ به ۳۰ و تعداد حسینیه‌ها از ۱۴۵ به ۴۸ مورد کاهش یافت که فقط حدود نیمی از آن‌ها با محل قرارگیری مسجد در ادوار گذشته انطباق داشته و نیمه‌ دیگر مساجد پیشنهادی جدید بوده‌اند.  

تخریب مساجد در بافت ثامن مجوز شرعی داشته است؟

محسن اکبرزاده که دارای مدرک دکترای معماری اسلامی تخصص مسجد، معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن و عضو تیم تهیه‌کننده طرح جدید حریم رضوی است، در خصوص تخریب مساجد و ساخت معوض می‌گوید: در میان علمای شیعه و سنی هیچ فتوایی یافت نمی‌شود که اجازه دهد مسجد به کاربری تجاری، اقامتی یا فضای سبز تبدیل شود. تنها مواردی که در میان فتواها وجود دارد، در دو دسته عمده قرار می‌گیرند؛ دسته نخست جوازی است که برای تعمیر و توسعه مسجد داده می‌شود. در این موارد فقط زمانی اجازه داده شده بخشی از کالبد مسجد تخریب شود که تعمیر و بهره‌برداری از آن به هیچ وجه ممکن نبوده و بیم صدمه جانی و اتلاف نفوس مسلمانان برود و حتی با تخریب و بازسازی مسجد بدون چنین ضرورتی کاملاً مخالفت شده است.

خروج از مسجدیت برای زمینی که وقف ابدی مسجد شده، غیرممکن است

او ادامه می‌دهد: بر این اساس اگر قصد توسعه مسجد وجود داشته باشد، فقط یک یا دو دیواری که برای توسعه ضروری است، مجوز تخریب می‌یابد و بازسازی کلی مورد موافقت نیست. مورد دیگری که می‌تواند کانون اصلی این بحث باشد، قرار گرفتن مساجد در میانه راه‌های تازه‌ساخت است. مرحوم آیت‌الله بهجت تخریب مسجد را در چنین شرایطی کاملاً غیرمجاز می‌دانند و هیچ‌گونه توجیهی حتی طرح‌های قانونی را به عنوان دلیل نمی‌پذیرند. امام خمینی(ره) همچنان بر شرط بیم اتلاف نفوس در این مورد نیز تأکید می‌کنند و با مواردی که تعریض‌های معمول، بخشی از مسجد را برای سهولت تردد حذف کرده، با وجود توسعه مسجد از ضلع دیگر، مخالفت جدی دارند. رهبر معظم انقلاب نیز این امر را تنها در صورتی مجاز می‌دانند که مسئله بسیار ضروری، غیرقابل حل، غیرقابل جایگزینی و خطرآفرین باشد. در این شرایط نیز مانند اکل میته (خوردن گوشت مردار برای زنده ماندن) حد استفاده از زمین مسجد را تا زمانی تعیین می‌کنند که این ضرورت وجود دارد و با رفع ضرورت، احیای مسجد واجب می‌شود. حتی در مواردی تصریح شده که باید از نجس کردن این محدوده در معبر قرار گرفته اجتناب کرد و عملاً خروج از مسجدیت را برای زمینی که وقف ابدی مسجد شده، بنا به نص صریح دین ممکن نمی‌دانند. مفروضاتی مانند متروک واقع شدن مسجد، وجود مساجد متعدد در نزدیکی هم و تبدیل به احسن از جانب تمامی فقها مردود دانسته شده است.

معوض مسجد به غلط تعبیر شد

اکبرزاده تصریح می‌کند: رسم قبول کردن معوض مسجد از سمت سازمان اوقاف نیز مبتلای مغلطه‌ای شده که باید ابهام آن را زدود. شهرداری در هر تعریضی هزینه و قیمت ملک تخریبی را به مالکان پرداخت می‌کند و در این موضوع، اوقاف به عنوان متولی، و نه مالک، این وجه را دریافت و در همان موضوع وقف خرج می‌کند. حال اگر شهرداری به دلیل نبود نقدینگی، زمینی را به اداره اوقاف بدهد، از لفظ عمومی معوض استفاده می‌کند. این مسئله به هیچ وجه جابه‌جایی مسجد قلمداد نمی‌شود. باید دقت داشت که مسجدیت بر مکان و جایی مشخص جاری می‌شود و امری ابدی است. حتی بنای مسجد نیز به عنوان روبنا تنها به قصد خدمت‌رسانی به نمازگزاران ساخته می‌شود؛ مانند سرویس بهداشتی، وضوخانه، قفسه کتاب، جامهری و ساختمان حکم مسجد را نداشته و با تخریب آن مسجدیت مسجد برطرف نمی‌شود.

این پژوهشگر معماری اسلامی اضافه می‌کند: بر همین اساس، فقها بازگشت کارکرد مسجدی را که معبر شده، امری ضروری و واجب می‌دانند. اگر این مسجد در معبری قرار گرفته، باید در صورت امکان با اصلاح هندسی و رفع ضرورت ترافیکی دوباره زمین به کارکرد مسجدیت خود برگردد و در مورد فضای سبز یا مجتمع‌های تجاری و اقامتی ضرورت بازگشت، امری قطعی است. 

داد و ستد در زمینی که وقف ابدی مسجد است 

اکبرزاده بیان می‌کند: دردناک آنجاست که مردم، بی‌خبر از مسجد بودن یک فضا، بدون طهارت شرعی مناسب مسجد در آن فضا تردد کنند و جبران اثرات وضعی و تکوینی این هتک و تنجیس مسجد بدون شک بر عهده بانیان و مدیران قرار دارد. چگونه است وقتی حتی سخن گفتن از معامله و مال دنیا در مسجد حرام است و با واکنش جدی حضرت رسول(ص) روبه‌رو می‌شود و گویندگان را لعنت می‌کنند و بر عهده شنوندگان واجب می‌کنند تا آنان را لعنت کنند، در مجتمع‌های تجاری متعددی مانند فرهاد، نرگس، رضوان، یادگار۲ و مبین قرار است روی مساجد تخریب و غصب شده، داد و ستدی صورت بگیرد؟ زیان تکوینی این گستاخی در چند قدمی حرم مطهر رضوی را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ آیا هیچ راه اصلاح هندسی ترافیکی برای تخریب نکردن مسجد هفت در، مسجد حوض معجردار، مساجد محذوف در شارستان رضوی و بولوار امیرالمؤمنین(ع) و حدود ۳۰ مسجدی که در این سال‌ها در نزدیکی حرم مطهر رضوی تخریب شده، وجود نداشته است؟ آیا کسی هست که بتواند ضرورت تخریب یک به یک این مساجد را تا حد بیم از اتلاف نفوس مسلمین که شرط خروج موقت زمین مسجد از مسجدیت است، بر عهده بگیرد؟ و اگر چنین جسارتی هست، آیا چنین صلاحیت و کفایتی نیز دارد؟

موضوع را از رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد پیگیری می‌کنیم.

تحقیق و تفحص از مساجد بافت اطراف حرم مطهر رضوی کلید خورد

حجت‌الاسلام حسن منصوریان در این خصوص می‌گوید: درباره مساجد و حسینیه‌های بافت اطراف حرم مطهر رضوی طرح تحقیق و تفحص داریم. در کمیسیون فرهنگی از توضیحات منطقه ثامن قانع نشدیم و موضوع طبق آیین‌نامه به جلسه کاری شورا کشیده شد. در آنجا هم اعضا از توضیحات قانع نشدند. در نتیجه هیئت تحقیق و تفحص تشکیل شد و به زودی احکام اعضای هیئت صادر و کار شروع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مساجد بافت ثامن تنها موضوعی است که تحقیق و تفحص درباره آن به این مرحله رسیده؛ چراکه موضوع بسیار مهمی است و خیلی از دستگاه‌ها باید جوابگو باشند و از آن‌ها مدارک و مستندات مطالبه خواهیم کرد. 

منصوریان متذکر می‌شود: برآورد کلی که تاکنون در تحقیق و تفحص به آن رسیده‌ایم این است که چرا تعداد مساجد تا این اندازه کم شده است؟ مساجد، پشتوانه حرکت‌های دینی مذهبی و عناصر هویتی و دینی ما هستند. چرا به این راحتی از بین رفته‌اند و در عوض آن‌ها چه چیزی به شهر داده شده است؟ 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد می‌گوید: در یک موضوعی که توضیح دادند، حدود ۱۱ مسجد تخریب و در یک مسجد تجمیع شده؛ اما همان مسجد معوض هم خودش در طرح تعریض خیابان قرار داشته و مقداری از آن از بین رفته است!

منصوریان عنوان می‌کند: در این خصوص موارد گوناگونی وجود دارد و ما حتماً از باب صیانت از نیت واقفان و برگرداندن سرانه‌های اصلی مذهبی این شهر که مطابق با بوم مذهبی این شهر است، محکم ورود خواهیم کرد.

وی در ادامه به نکته دیگری در خصوص سرانه‌های مذهبی شهر اشاره و بیان می‌کند: این در حالی است که اضافه کردن یک سرانه مذهبی به این شهر مشکلات عدیده‌ای اعم از تغییر کاربری، ایجاد، تعمیر و تجهیز دارد. در حال حاضر حدود ۴۰۰ مسجد را مورد تعمیر و تجهیز قرار داده‌ایم و افزون بر این، ساخت چند مسجد را نیز برعهده گرفته‌ایم تا سرانه مذهبی شهر حفظ شود. اگر نتوانیم مساجد را حفظ و صیانت کنیم، مساجد دیگری هم که الان در حال ساخت هستند، در امان نخواهند بود و به مرور زمان زوال می‌یابند. به همین خاطر محکم پای این موضوع ایستاده‌ایم تا در خصوص مساجدی که در بافت ثامن دچار مشکل شده و از بین رفته‌اند، تحقیق و تفحص صورت بگیرد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان  

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • ارائه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند