Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-08@02:57:48 GMT

زندگی در زیر بی‌نظیرترین چتر سنگی جهان + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۷۲۲۶

زندگی در زیر بی‌نظیرترین چتر سنگی جهان + تصاویر

خرداد:گاهی باید همین اطراف بنشینی و نظاره گر سال هایی باشی که بزرگان تاریخ در این شهر روزگار گذراندند.

به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، شهر ماکو بهشت زیبایی های تاریخی و تمدن اصیل ایرانی است؛ این شهر علاوه بر آن که از نظر ساختار فیزیکی و ژئوپلیتیکی شهر جالب توجهی است، دارای آثار متعدد باستانی و تاریخی نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر ماکو یکی از قلاع محکم سرحدات ایران و عثمانی محسوب می‌شده، ‌چنان که در سنه 1045 هجری، سلطان "مراد چهارم عثمانی"، "قره مصطفی پاشا" یکی از سرداران معروف خود را برای خرابی قلعه نظامی این شهر مامور کرد که با مرگ سلطان "مراد چهارم" این دستور عملی نشد. در زمان صفویه نیز قلعه نظامی ماکو برای دولت ایران و قلعه کاتور در ایالات وان برای دولت عثمانی اهمیت خاصی داشت.

این شهر در طول وسعت پیدا کرده زیرا در جنوب و شمال آن دو رشته کوه به نام "قیه" و "سبد" قرار دارد و شهر را چون حصاری در بر گرفته‌اند. دیواره‌های سنگی، خانه‌های کاه گلی، برجک‌هایی بر فراز سنگ‌ها و قلعه‌ها که دیگر فقط چوب و خشت و سنگی از آن باقی است می‌تواند شما را از نزدیک با زندگی قدیم ماکویی‌ها آشنا کند.

این آثار تاریخی تنها هدفی واحدی را دنبال می‌کنند، که به ما بگویند چه آسان می‌گذرد عمر و فقط یادی و خاکی باقی می‌ماند پس با زندگی بساز تا پشیمان نشوی.

برخی از دیوارها و اتاقهای خانه‌های قدیمی محوطه کوه "قیه" به علت در امان ماندن از بارش برف و باران در زیر چتر سنگی قیه کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است که در تصاویر ملاحظه می‌کنیم.

با وجود منحصر بفرد بودن قلعه ماکو، محوطه آن و معماری بی نظیر آن در ارتفاع بالا و در زیر بی نظیر ترین چتر سنگی جهان، مطالعه دقیق و اطلاعات کاملی از زمان ساخت و مورد استفاده آن صورت نگرفته است که انتظار می رود با کاوش های باستان شناسی در این قلعه به این سوالات پاسخ داده شوند.

 شهر ماکو اولین شهری است که گردشگران اروپایی بعد از ورود به ایران وارد آن می‌شوند و در شمال آذربایجان غربی واقع است لذا لقب پیشانی نظام را به خود اختصاص داده پس این اهمیت را تقویت می‌کند که میزبانی این شهر از توریستها باید منحصر به فرد و به یادماندنی باشد و آن هم جز با تقویت جبهه میراث فرهنگی تحقق نخواهد یافت.

انتهای پیام

برچسب ها: ماکو ، ایران ، قلعه نظامی

منبع: خرداد

کلیدواژه: ماکو ایران قلعه نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران برای دومین بار به فینال رسید

تیم ملی والیبال ساحلی ایران یک با شکست استرالیا یک به فینال رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۹ سال پسر آسیا رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رقابت‌های والیبال ساحلی قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا با حضور ۳۲ تیم از چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ آغاز شد و امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در روی‌اِت کشور تایلند با معرفی برگزیدگان پایان می‌یابد. تیم ملی والیبال ساحلی ایران یک (حبیب اکبرزاده – امیرعلی قلعه نویی) با پیروزی دو بر یک برابر استرالیا یک (راکر گراهام جت – دونووان کیلیان) فینالیست این دوره از مسابقات شد.

ملی‌پوشان ساحلی با امتیازات ۲۱ بر ۱۰، ۱۶ بر ۲۱ و ۱۵ بر ۱۰ حریف را شکست دادند تا برای دومین بار در طول تاریخ به دیدار نهایی مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ سال مردان آسیا راه یابند. حبیب اکبرزاده و امیرعلی قلعه نویی در مرحله مقدماتی در گروه C قرار داشتند و ویتنام یک(انگوینهووآنگ لانگ – دان چان سامای)، استرالیا دو (بنت فینلی – فجس آدام) و تایلند سه (اوتای جائنگ – وانسون گوئن) را شکست دادند و به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شدند و با شکست هنگ کنگ دو (وونگ هویی یو – لی هویفونگ) و نیوزلند دو (پاچئو داوی – وستی توماس) به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

حبیب اکبرزاده و امیرعلی قلعه نویی با کسب این نتایج در رقابت‌های آسیایی موفق به کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان شدند که این رقابت‌ها در شانگلو چین برگزار می‌شود. نادر انصاری ناظر داوری مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا است و عبدالرئوف بستگانی به عنوان سرمربی، مرتضی احمدی پوربندری (مربی)، محمد رمضانی (سرپرست) و اکبر مسیبی به عنوان داور همراه، ملی‌پوشان را در این رقابت‌ها همراهی می‌کنند.

منبع: مهر

کد خبر 750688

دیگر خبرها

  • (تصاویر) قلعه‌ای در ایران قدیمی‌ترین بانک جهان است
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • ایران برای دومین بار به فینال رسید
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن