Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@07:16:34 GMT

ساخت دو شهر جدید در هفته دولت آغاز خواهد شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۷۵۸۳

ساخت دو شهر جدید در هفته دولت آغاز خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط جامعه در قالب مشارکت مدنی از هفته دولت خبر داد و گفت: عملیات ساخت دو شهر جدید با نام سیراب در عسلویه و تیس در چابهار در هفته دولت آغاز خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین،حبیب‌الله طاهرخانی امروز در اولین نشست خبری خود بعد از انتصاب به عنوان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه سیاست ایجاد شهرهای جدید که ۳۰ سال از استقرار و برپایی آن می‌گذرد، جذب جمعیت در این شهرها است، گفت: در حال حاضر ۱۶ شهر جدید در کشور با جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر وجود دارد که رقم مهمی از لحاظ شهرسازی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه سیاست ایجاد شهرهای جدید به مرحله بلوغ رسیده است، گفت: رشد جمعیت در شهرهای جدید ۸ برابر جمعیت شهری و ۱۰ برابر رشد جمعیت کل کشور با ۱۳ درصد رشد سالیانه است. بنابراین در ۵ سال ‌آینده این رشد ۱۳ درصدی به طور متوسط از یک رشد ۲۰ درصدی برخوردار خواهد شد و این رشد نشان می‌دهد که سیاست شهرهای جدید به سمت جذب جمعیت نزدیک‌تر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های دولت یازدهم توسعه حمل و نقل و ریل پایه از سیاست‌های اصلی است، چرا که یکی از دلایل تاخیر در توسعه شهرهای جدید عدم نظام دسترسی شهرهای مادر با شهرهای جدید بوده است.

طاهرخانی با بیان اینکه شهرهای جدید ظرفیت سکونت پذیری بیشتری دارند، اما امکان جذب و استقرار جمعیت صورت نگرفته است، گفت: تلاش ما این است که از لحاظ ساختاری ساختار شرکت عمران بازنگری شود و دفتر توسعه اجتماعی در شهرهای جدید شکل بگیرد. بنابراین با ایجاد شهرهای جدید باید فرهنگ جدیدی ایجاد شود و توسعه و ایجاد اشتغال در آن شهرها به طور ویژه‌ای گسترش یابد.

* برنامه تولید و عرضه مسکن با آغاز ساخت ۵۰ هزار مسکن برای اقشار متوسط

وی در مورد برنامه‌ تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید این است که از آنجا که قرار است ۴۰۰ هزار مسکن مهر در آن شهرها ایجاد شود، امسال فرصتی فراهم شده است که اغلب واحدهای مسکونی تحویل شود، به همین دلیل در کنار پروژه مسکن مهر و تحویل این واحدها پروژه‌ای با ساخت ۵۰ هزار مسکن برای اقشار متوسط جامعه در شهرهای جدید در قالب شرکت‌های مدنی با انبوه سازان از هفته دولت با ۱۰ هزار واحد مسکونی آغاز خواهد شد که عملیات اجرایی آن به احتمال زیاد از ۲۲ بهمن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: این پروژه‌ها قرار است در شهرهای صدرا، بهارستان، فولادشهر و مجلسی در اصفهان، اندیشه، پرند، هشتگرد در البرز،‌گلبهار در خراسان رضوی، امیرکبیر و مهاجران در مرکزی و سیراب در بوشهر عملیاتی شود.

طاهرخانی اضافه کرد: روش کار در این ۵۰ هزار واحد مسکونی که به صورت مشارکت مدنی خواهد بود، زمین و پروانه از سوی شرکت عمران در اختیار سازنده قرار خواهد گرفت و به عنوان مثال اگر انبوه سازان هزار واحد مسکونی احداث کنند، ۲۵ درصد این هزار واحد مسکونی از سوی انبوه سازان تحویل این شرکت خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای آغاز ساخت این واحدهای مسکونی به زودی فراخوان آن ارائه خواهد شد،‌ گفت:‌این واحدهای مسکونی که برای اقشار متوسط جامعه ساخته خواهد شد، تلاش خواهد شد که با بانک مسکن وارد مذاکره شد، تا حتی متقاضیان خانه اولی بدون انتظار یک ساله و تنها در قالب یک ثبت‌نام از این واحدها استفاده کنند. بنابراین این یک حرکت رو به جلو برای انبوه سازان خواهد بود، چرا که در این اقدام ساخت را به عرضه متصل خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید انبوه سازان می‌توانند از تسهیلات ۱۸ درصدی ساخت برای این پروژه‌ها استفاده کنند.

طاهرخانی همچنین از آغاز عملیات اجرایی دو شهر جدید خبر داد و گفت: دو شهر جدید سیراب در عسلویه با سکونت پذیری ۷۰ هزار نفر برای شاغلان صنعت نفت و گاز و شهر تیس در چابهار با جمعیتی نهایی ۱۵۰ هزار نفر از هفته دولت آغاز خواهد شد.

وی همچنین گفت: سه شهر جدید دیگر با نام مکران در جاسک، کوشک در پارسیان و تابناک در منطقه لارستان شروع خواهد شد که اقدامات و کارهای طراحی آن آغاز خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخش قطارهای برقی نیز شهر گلشهر، هشتگرد نیز در سال ۹۷ افتتاح خواهد شد.

به گفته طاهرخانی قطار برقی بهارستان- اصفهان، گل‌بهار - مشهد پیشرفت خوبی داشته و تهران- پرند نیز فعالیت‌های خوبی برای افتتاح آنها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید ظاهرا در شهر جدید پردیس که سقف واگذاری واحدهای مسکن مهر ۸۱ هزار واحد مسکونی بوده ۸۶ هزار نفر ثبت‌نام صورت گرفته، پس بنابراین برای این ۵ تا ۶ هزار نفر واحد مسکن مهری وجود ندارد. آیا قرار است این متقاضیان که آورده تا ۴۰ میلیون تومان نیز داشته‌اند، از شهر جدید پردیس به شهر دیگری منتقل شوند، گفت: برای تمام ۸۱ هزار واحد مسکونی مهر تسهیلات وجود دارد. بنابراین اگر مشکل معارض و برخی مشکلات دیگر مثل جابه جایی دکل‌های فشار قوی رفع شود، برای تمام ثبت‌نام کنندگان واحد مسکن مهر وجود خواهد داشت و عدم تعادلی بین متقاضیان و واحدهای مسکونی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در مورد اینکه گفته می‌شود در قالب مصوبه جدید هیأت دولت برای ۶۳ میلیارد تومان وزارت راه و شهرسازی این مبلغ را به عنوان یارانه در نظر گرفت، گفت:‌ متولی یارانه مسکن مهر معاونت مسکن راه و شهرسازی است، بنابراین قطعا این یارانه صرف مسائل و مشکلات مسکن مهر خواهد شد.

طاهرخانی افزود: تعداد زیادی شهر و شهرهای جدید داریم که احتمالا از این مبلغ یارانه مسکن مهر به آنها نیز تعلق خواهد گرفت، پس ما نیز تلاش می‌کنیم، در جلسات ببینیم چه میزان از این مبلغ سهم شهرهای جدید خواهد شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عسلویه قدس آنلاین معاون وزیر راه و شهرسازی هفته دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۷۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در فارس

ساخت نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی نهضت ملی توسط بنیاد مسکن در فارس آغاز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکی از پیام‌های انقلاب توجه ویژه به مناطق محروم و مستضعفین است که در نگاه دور اندیش امام خمینی (ره) به محرومیت زدایی از جامعه اسلامی در تمام ابعاد آن نمونه‌ای کم نظیر در تاریخ کشور است، 21 فروردین ماه سال روز صدور فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب مبنی بر افتتاح حساب 100 و به تبع آن تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از نمونه‌های بارز و مهم دیدگاه والای ایشان به شمار می‌رود.

بر اساس تأکید مقام معظم رهبری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از برکات مستمر و صدقات جاری امام راحل است و تاکنون منشأ خدمات فراوانی در راستای تحقق فرمان تاریخی امام خمینی (ره) به ویژه در تأمین مسکن محرومان و محرومیت زدایی در روستا‌ها و بازسازی مناطق آسیب دیده بوده است.

به مناسبت آغاز دهه حساب 100 حضرت امام (ره) و سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تور خبری در راستای بازدید از پروژه‌های شهرک نشاط سلطان آباد، پروژه روستای گیاه زار و پروژه شهرک اکباتان صدرا با حضور اصحاب رسانه در محل پروژه‌ها برگزار شد و مدیرکل بنیاد مسکن در حاشیه این بازدید به ارائه عملکرد سالانه و وضعیت پروژه‌های ملی و استانی در دست اجرا پرداخت.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در جمع خبرنگاران گفت: در دولت سیزدهم 40 درصد از اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عهده بنیاد مسکن کشور گذاشته شده است.

سید علیرضا حمیدی با بیان اینکه نزدیک به 29 هزار متقاضی در فارس واریز بالای 40 میلیون تومان داشته‌اند، گفت: برای 22 هزار متقاضی پروانه ساخت گرفته شده و برای 4 هزار واحد هم تا پیش از ایام نوروز پول پروانه به حساب واریز شده است.

وی ادامه داد: ظرف یکی دو ماه آینده برای متقاضیانی که بالای 40 میلیون واریزی داشته و در سبد بنیاد مسکن قرار دارند، پروانه ساخت واحد خواهیم گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس همچنین با اشاره به این نکته که ساخت نزدیک به 17 هزار واحد را در استان آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: هم در تامین و هم کسری زمین مقام نخست کشور را داریم.

حمیدی به طرح نهضت ملی روستایی هم اشاره و در این خصوص بیان کرد: قرار است بنیاد مسکن کشور یک میلیون قطعه زمین برای مسکن روستایی آماده و به متقاضیان واگذار کند تا از این طریق سهم خود را برای کمک به کمبود زمین ادا کند.

تامین 120 هزار قطعه زمین 250 متری برای نهضت ملی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه سهمیه فارس برای نهضت ملی روستایی 30 هزار قطعه زمین تعیین شده است، گفت: بنیاد مسکن فارس در حال تلاش برای تامین 120 هزار قطعه زمین 250 متری بیش از سهمیه اعلامی است و احتمالا تا پایان امسال زمین را تامین و آماده واگذاری به متقاضیان خواهد کرد.

وی با تصریح بر این نکته که به اقدامات پیشگیرانه در حوزه مسکن روستایی نیاز داریم، گفت: مقاوم سازی واحد‌های روستایی بخشی از نگرانی‌های ما را کم می‌کند.

به گفته حمیدی، حدود 350 هزار واحد فرسوده در فارس وجود دارد که از این تعداد بالغ بر 250 هزار واحد مقاوم سازی شده‌ است.

وی اضافه کرد: تسهیلات اختصاصی برای مقاوم سازی واحد‌های روستایی و شهر‌های زیر 25 هزار نفر جمعیت با افزایش بیش از 75 درصدی به 350 میلیون تومان رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: در سال گذشته اعطای 26 هزار فقره تسهیلات مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت که 20 هزار پرونده به بانک‌های عامل ارسال شد.

حمیدی در خصوص آخرین وضعیت بازنگری طرح هادی روستایی در فارس هم عنوان کرد: 2338 روستای بالای 20 خانوار در استان داریم که دارای طرح هادی هستند. از آنجا که هر 10 سال یک‌بار این طرح بازنگری می‌شود، یکهزار و 100 روستا مشمول بازنگری شده‌اند که بازنگری 500 طرح هادی روستایی انجام شده و تا پایان امسال مابقی روستا‌های مشمول، بازنگری خواهند شد.

وی به وضعیت صدور اسناد روستایی هم گریزی زد و عنوان کرد: سالانه نزدیک به 12 هزار سند روستایی در فارس صادر می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با تصریح بر این نکته که ساخت و ساز غیرمجاز از نگاه ما یا خارج از محدوده روستا ساخته شده یا در محدوده کاربری غیرمصوب روستا ساخته شده و در این صورت سندی به افراد تعلق نمی‌گیرد، گفت: اجازه الحاق ساخت و ساز‌های غیرمجاز به محدوده روستا نداریم مگر با رای شورای حفظ حقوق بیت‌المال.

حمیدی همچنین با بیان اینکه طی دو سال گذشته اعتبار قیر به بنیاد مسکن برای آسفالت معابر روستایی اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: آسفالت معابر روستایی حاصل کاری مشترک بین دهیاری‌ها، شورا‌های روستاها، بخشداران و فرمانداران است و در این راستا طی دو سال گذشته بیش از شش میلیون مترمربع از معابر روستایی فارس آسفالت شده است.

سرعت عملکرد بانک‌های عامل ضعیف است

معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس نیز در ادامه این بازدید اظهار داشت: در دو حوزه اداره کل راه و شهرسازی فارس و اداره کل راه و شهرسازی لارستان برای 32 هزار و 226 واحد زمین تامین شده که یا به صورت مجتمع و یا پلاک‌های تک واحدی، دو طبقه دو واحدی و یا دو طبقه 4 واحدی، ساخت انجام خواهد شد.

محمد رسول پروری با بیان اینکه برای 27 هزار و 505 نفر واحد تخصیص داده شده، دلیل اختلاف میزان زمین تامین شده و واحد اختصاصی را واریزی موثر متقاضیان ذکر کرد و گفت: برای 22 هزار و 588 واحد پروانه ساخت گرفته شده و اکنون نزدیک به 17 هزار واحد هم در حال ساخت است.

معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس با تاکید بر اینکه فقط برای 10 هزار و 900 واحد، انعقاد قرارداد تسهیلات بانکی داشته‌ایم، گفت: سرعت عملکرد بانک‌های عامل به جز بانک مسکن در این باره چشمگیر نیست. 

پروری از دستگاه‌های خدمات رسان خدمات روبنایی و زیربنایی خواست تا برحسب وظیفه ذاتی، به تعهدات خود در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عمل کنند.

وی همچنین از خیرین مدرسه ساز و عرصه سلامت برای احداث درمانگاه، مدرسه و مجموعه‌های فرهنگی در طرح نهضت ملی مسکن دعوت کرد.

معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن تاثیرگذار است و در صورت پرداخت‌ها در موعد مقرر، سرعت کار ساخت بالا می‌رود، تصریح کرد: تمام محصولات مورد نیاز در پروژه‌های حوزه مسکن و عمران شهری به جز میلگرد که در فارس تولید کننده نداریم، از خود استان تامین می‌شود. 

پروری اضافه کرد: در حوزه لارستان نیز 9 شهرستان داریم که راه و شهرسازی برای 6475 واحد، زمین تامین کرده و 4917 واحد هم تخصیص داده شده است. برای 4788 واحد نیز پروانه ساخت گرفته شده و اکنون ساخت 3 هزار و 626 واحد آغاز شده است.

مجتمع بزرگ نشاط تاسیس می‌شود

وی به طرح مسکونی نشاط سلطان آباد شیراز به عنوان یکی از طرح‌های با زیرساخت قوی و‌ مستحکم که با مشارکت بنیاد مسکن اجرا شده است، هم اشاره کرد و گفت: برای اجرای این پروژه 18 طراحی پیشنهاد شد که یکی از این طرح‌ها پذیرفته شد.

معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس خاطرنشان کرد: این مجتمع مسکونی یک هزار و 620 واحد مسکونی ظرفیت دارد و بین پنج تا شش هزار نفر در این مجتمع سکونت خواهند داشت.

به گفته پروری، پنج ناحیه مسکونی در شهرک نشاط سلطان آباد شیراز در نظر گرفته شده که همه خدمات روبنایی و زیر بنایی آب، برق و گاز برای آن پیش‌بینی شده است.

پرداخت وام به متقاضیان 144 روستای شهرستان شیراز

مدیر بنیاد مسکن شیراز نیز در حاشیه این بازدید به عملکرد این شهرستان در بحث نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در شیراز یک پروژه 848 واحدی داریم که کار توسط بنیاد مسکن آغاز شده و در مرحله اسکلت قرار دارد. یک پروژه 496 واحدی نیز تعریف شده که خوشبختانه در حال تحویل به متقاضیان است.

محسن ابراهیمی اضافه کرد: اجرای پروژه 336 واحدی زیتون نیز به بنیاد مسکن شهرستان شیراز واگذار شده که زمین آن تحویل داده شده و کار آماده سازی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: 144 روستا در شهرستان شیراز داریم که می‌توانند از تسهیلات 350 میلیون تومانی که نهضت روستایی هم محسوب می‌شود، استفاده کنند.

پیشرفت 21.5 درصدی پروژه اکباتان 

علی‌اکبر مسعودی، مدیر پروژه اکباتان صدرا هم در حاشیه بازدید خصوص روند پیشرفت این پروژه گفت: 3152 واحد مسکونی در 38 هکتار زمین و 141 با اسلکت بتنی در حال ساخت است. مجموع این پروژه 21.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مسعودی با بیان اینکه بتن مورد نیاز در محل پروژه ساخته می‌شود تا کمترین بار مالی به مردم وارد شود، افزود: با آزادسازی تسهیلات، پیشرفت کار سرعت خواهد گرفت و پیش بینی می‌شود تا پایان 1404 این پروژه به بهره‌برداری برسد.

گیاه‌زار در مسیر اجرای پروژه نهضت روستایی 

مدیر امور اجرایی بنیاد مسکن فارس نیز در خصوص پروژه نهضت مسکن روستایی در روستای سجادیه گیاهزار بیان کرد: کلنگ ساخت واحد مسکونی نهضت روستایی در روستای گیاه‌زار در دور دوم سفر ریاست جمهوری به فارس به زمین زده شد. اکنون زمین اجرای طرح تملک و به روستا الحاق شده است.

کریمی عنوان کرد: 360 قطعه مسکونی در این سایت پیش‌بینی شده که به زودی ساخت واحد‌های مسکونی آغاز شده است.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • ◄ الحاق ۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی
  • ۵۰۰۰ واحد مسکونی تا هفته دولت تحویل مالکان گلستانی می شود
  • ساخت ۹ هزار واحد مسکونی برای مددجویان نهادهای حمایتی خوزستان
  • واگذاری ۲۷۶ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد ایلام
  • ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در فارس
  • ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن در خراسان جنوبی آغاز شد
  • ۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی الحاق شد
  • دولت سیزدهم وارث مسکن مهر دولت نهم
  • اختصاص زمین در قالب طرح جوانی جمعیت به مشمولان در آبادان
  • درخواست وزارت راه از متقاضیان نهضت ملی مسکن ؛ زودتر پول ها را پرداخت کنید !