Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، اتفاقات رخ داده در تجمع اعتراضی اخیر طلاب در مدرسه فیضیه قم نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی و برخی شعارهای سرداده شده در این مراسم که شائبه سیاسی و جریانی بودن این تجمع را بیش از پیش تقویت کرد موجب واکنش‌های انتقادی زیادی در جامعه و از سوی صاحب‌نظران شد.

اما مهم‌ترین واکنش‌ها امروز از سوی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مرجع عظام تقلید شیعه، صورت گرفت که ایشان با صدور بیانیه‌ای این واقعه را محکوم و آن را یک حادثه «به تمام معنا فاجعه» و «توهين به حوزه علميه در كانون حوزه علميه» خواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانیت نباید در مسائل سیاسی ابزار دست جریانات سیاسی شود

در همین راستا حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نحوه صحیح ارتباط طلاب و روحانیت با مسائل سیاسی و آفات سیاسی‌کاری این قشر از جامعه گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه بالاخره از سیاست جدا نیست اما نوع ورود روحانیت به مسائل سیاسی باید به گونه‌ای باشد که این تلقی ایجاد نشود که یک حزب و جریان سیاسی عده‌ای از طلاب و روحانیت را به کار گرفته تا از آنها استفاده ابزاری کند. این مسئله است که برای حوزه‌های علمیه خطرناک است.

وی افزود: در موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی هم آمده است که وقوع چنین حادثه‌ای در قم در مدرسه فیضیه‌ای که معروف است و پیوند فیضیه و حوزه علمیه پیوند نزدیکی است یک فاجعه است، زیرا مردم تا نام فیضیه را می‌شنوند کل حوزه علمیه، مرجعیت، تاریخ انقلاب، امام(ره) و نهضت اسلامی به ذهن‌شان خطور می‌کند. حال اینکه یک عده از طلاب  بیایند و در فیضیه اقدامات ناپسندی انجام دهند، رئیس‌جمهور منتخب مردم را تهدید کنند و شعارهای توهین‌آمیز و تهدیدآمیز سر هند به هیچ وجه با شأن حوزه علمیه، مرجعیت و روحانیت سازگاری ندارد.

موضع‌گیری آیت‌الله مکارم، حرف اکثریت حوزه علمیه است

غرویان اظهار کرد: لذا موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی واقعا به حق است و حرف اکثریت حوزه علمیه نیز همین است که کسانی باید در فیضیه حضور پیدا کرده و سخنرانی کنند که زبان حوزه باشند نه اینکه مسائل توهین‌آمیزی را نسبت به مرجعیت شیعه و علما بیان کنند. به عبارتی نحوه ورود روحانیت به مسائل سیاسی باید به گونه‌ای باشد که اصل کلی پیوند حوزه و روحانیت با سیاست را بیان کند. براین اساس وارد شدن به بازی‌های سیاسی، باندی و گروهی به نام حوزه و فیضیه کاملا نشان‌دهنده استفاده ابزاری از حوزه و طلاب است.

حجت‌الاسلام غرویان درباره اینکه رفتار دوگانه همین عده از معترضان نسبت به مشکلات مردم در دولت‌های مختلف، تقویت‌کننده شائبه سیاسی این نوع اعتراضات است، گفت: سخنرانانی که در این تجمع سخنرانی کردند یک کلمه درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور پیشین که کل نظام، قوه قضائیه، مقننه و مجریه را زیرسؤال برد و برخلاف حمایت رهبر معظم انقلاب از رئیس‌جمهور و دولت خواستار برکناری دولت شد، موضع نگرفتند و علمایی که رئیس‌جمهور پیشین را از زبان امام زمان(عج) به مردم تحمیل و معرفی کردند و مدافع بودند الان نسبت به سخنان وی سکوت کرده‌اند که همین مسئله سؤال برانگیز است.

اتفاقات فیضیه توهین به تمام حوزویان بود/ توقع مردم از روحانیت بیان سخنان عقلانی و حکیمانه است نه تهدید و توهین

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موضع آیت‌الله مکارم شیرازی دفاع از حق و عدالت و حفاظت از شأن حوزه و روحانیت است، گفت: این بازی‌های سیاسی نباید در فیضیه صورت گرفته و به نام کل حوزه تمام شود و این توهین به تمام حوزویان است و توقع مردم از فیضیه چیز دیگری است. انتظار مردم از روحانیت بیان سخنان منطقی، عقلانی، حکیمانه و اخلاق‌مدارانه و ارائه راه‌حل‌های فقهی، علمی و اجتهادی برای مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه است نه اینکه به اسم روحانیت، توهین و تهدید بشنوند.

غرویان با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات به جایگاه روحانیت در نزد مردم ضربه زده و می‌زند، گفت: مرم می‌گویند در شهر قم که پایگاه مرجعیت است آیا باید چنین صداها و سخنانی سر داده شود؟ قم شهر فقاهت، اخلاق، عرفان، حکمت و فلسفه است و اینگونه رفتارها سبب سلب اعتماد مردم خواهد شد. اگر بزرگان حوزه و مرجعیت سکوت کنند و موضع نگیرند مردم به کل مرجعیت و حوزه علمیه قم بی‌اعتماد شوند و می‌گویند این چه حوزه علمیه‌ و مدرسه فیضیه‌ای است که چنین حرکات و سخنان غیراخلاقی، غیر شرعی و توهین‌آمیز در آن انجام می‌شود. حتما در این خصوص همه مراجع موضع‌گیری خواهند کرد و این حرکات و سخنان تند و توهین‌‌آلود را محکوم می‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مرجعیت حوزه علمیه آیت الله مکارم شیرازی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۸۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت شاگرد و روحانی مبارز

  به همین علت همان‌طور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعدها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سال‌ها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسه‌ای برای آماده‌ساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگی‌ناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی می‌بخشیدند. درواقع دیدگاه‌های سیاسی خود را در این درس‌ها مطرح می‌کردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند.در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امام‌خمینی(ره) درسال‌های مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که به‌طورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز می‌گذشت؛ یعنی مبارزه ریشه‌ای و مبتنی بر پایه‌های محکم ایدئولوژیک، آگاهی‌های تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیری‌های سیاسی در موارد تعیین‌کننده غافل نبودند.در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیت‌ا...بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سال‌های پرحادثه‌ای می‌گذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیری‌های حزب توده، ترورها و اختلافات جناح‌های ملی و مذهبی نهضت و...ولی به‌دلیل عدم همراهی آیت‌ا...بروجردی با آیت‌ا...کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود. 
     
امام خمینی(ره) و ولایت 
حضرت امام‌خمینی(ره)با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی وآیات دیگردرنهضت عدالت‌خانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و به‌خصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد.طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده  و درعین‌حال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب می‌گردید. پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاری‌اش، انهدام حوزه‌های دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود.در شرایطی که برنامه‌های ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامع‌الشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس می‌کردند. ضرورتی که پس از درگذشت آیت‌ا...العظمی حاج‌شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیت‌ا... سیدمحمد حجت و آیت‌ا...سیدصدرالدین صدر و آیت‌ا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بی‌امان دشمنان دین و کشور حفظ نماید.امام بحق می‌دانستند که با حوزه‌ای متزلزل، آسیب‌پذیر و ضعیف نمی‌توان با توطئه‌های اسلام‌زدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامع‌الشرایط، باشهامت و آگاهی را می‌طلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلام‌شناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطرهایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید می‌کند، برپا سازد.از همین رو بود که حضرت امام(ره)درسال۱۳۲۳ به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحت‌زعامت مرجعی واحد، در دعوت آیت‌ا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیت‌ا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاج‌آقا حسین قمی‌طباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیت‌ا... بروجردی به عمل آوردند.سابقه مبارزاتی آیت‌ا...بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد به‌منظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و این‌که خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم.» 
وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام(ره) اطمینان داشتند حضور آیت‌ا...‌بروجردی در صدر حوزه علمیه قم می‌تواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمه‌اش سازد.امام‌خمینی(ره) در تمام دوران زعامت آیت‌ا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علی‌رغم موانع و دشواری‌های متعددی که پیرامون آیت‌ا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشه‌های گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجی‌اش علیه اسلام و استقلال ایران طرح می‌شود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند. آیت‌ا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه می‌کرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژه‌ای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت می‌کرد.حاج‌آقا روح‌ا...(عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیت‌ا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان به‌شمار می‌آمدند. چنانچه بارها از سوی آیت‌ا... بروجردی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار به ماموریت‌های مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانون‌اساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام به‌عنوان نماینده آیت‌ا... بروجردی علاوه‌براین‌که با منوچهر اقبال، نخست‌وزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانی‌های حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند.حتی در سفری که آیت‌ا...بروجردی به مشهد داشت، امام را به‌جای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالی‌که افراد مسن‌تر و معروف‌تری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند. سندی از ساواک نشان می‌دهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیت‌ا... بروجردی می‌رود تا از ایشان درباره کشته‌شدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیت‌ا... بروجردی در پاسخ اظهار می‌دارد که بروید از نماینده رسمی من، آیت‌ا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس می‌گیرند.امام ضمن این‌که در آن شرایط و علی‌رغم تاکید آیت‌ا... بروجردی بر کناره‌گیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روش‌های آیت‌ا...بروجردی مبذول می‌داشتند، اما درعین‌حال به‌دنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامان‌یافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیت‌ا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید. 
اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح می‌شود، آن است که چرا امام‌خمینی(ره) در دوران حیات آیت‌ا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیری‌های علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیت‌ا... بروجردی اعلام می‌شود). چرا علی‌رغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امام‌خمینی با آیت‌ا... بروجردی، هیچ‌گاه آن مواضع را آشکار نساختند. 

دیگر خبرها

  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • تاکید بر توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید
  • حوزه های علمیه از اساسی ترین پایگاه های فرهنگی جامعه هستند
  • آیت الله مکارم شیرازی: دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم