Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابتدای هفته گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی عجیب بدون اطلاع وزارت جهاد کشاورزی صادرات 5 قلم کالای کشاورزی از جمله چای ایرانی را از ابتدای شهریور ماه ممنوع کرد. این اقدام که از نظر کارشناسان مغایر با قانون انتزاع و اقدامی فراقانونی است، به شدت مورد انتقاد فعلان حوزه تولید و بازار چای کشور قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ فعالان حوزه تولید و بازار چای معتقد بودند که ممنوعیت صادرات چای رکود بازار و در پی آن کاهش منابع مالی برای پرداخت مطالبات چایکارن را به همراه خواهد داشت. اما، از نظر آن ها بزرگترین خسارتی که این ممنوعیت برای صنعت چای به همراه دارد نه تشدید مشکلات تامین منابع پرداخت مطالبات چایکاران و نه خروج مازاد تولید برای تعادل بازار داخلی است، بلکه از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد بود که با مشقت و صرفه هزینه بالا برای چای ایرانی بدست آمده است.

به گفته آن ها؛ چین و ویتنام با اطلاع از ممنوعیت ایجاد شده به فکر تصاحب بازارجهانی چای ایرانی افتاده اند و لازم بود زودتر اقدامی انجام شود و در غیر این صورت جبران خسارت حاصله از این اتفاق امکان پذیر نخواهد بود.

بر اساس آمار سال گذشته حدود 12 هزار تن چای ایرانی به بیش از 40 کشور دنیا صادر شده است.

فعالان صنعت چای موضوع ممنوعیت خودسرانه صادرات محصولات کشاورزی از جمله چای بدون اطلاع وزارت جهادکشاورزی را مصرانه پیگیری و به این موضوع پای نمایندگان نیز باز شد.  حال پس از حدود یک هفته تلاش آن ها جواب داد و امروز محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال، از لغو ممنوعیت صادرات چای ایرانی خبر داد.

وی گفت: با پیگیری فعالان حوزه چای یکی از نمایندگان مجلس با آقای شریعتمداری جلسه ای برگزار کردند و در این جلسه مشخص شد دستور داده شده اشتباه بوده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال با اینکه از این پس تنها صادرات چای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ممنوع است، افزود: در آن جلسه آقای شریعتمداری به معاونان خود دستور دادند در نامه‌ای ابلاغ قبلی درباره ممنوعیت صادرات چای ایرانی به ممنوعیت صادرات چای خارجی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح شود.

حسنی تاکید کرد: بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت چای تولید داخل هیچ محدودیتی برای صادرات نخواهد داشت.

آنچه برای چای داخلی اتفاق افتاده نشان می دهد تصمیماتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای محصولات کشاورزی گرفته می شود بدون بررسی و نگاه کارشناسی است. برای جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه کارشناسان عمل به قانون انتزاع و توجه به نظر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه تخصصی این حوزه را به آقای شریعتمداری توصیه می کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چای محمد شریعتمداری چایکاران چای سیاه صادرات چای بازار چای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند

وزیر امور خارجه سوئد طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

بیلستروم پیش از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دور بعدی تحریم‌ها ممکن است شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه و همچنین "اقداماتی برای مهار ناوگان در سایه روسیه" باشد.

روسیه عملاً تمام صادرات انرژی خود را پس از اعمال محدودیت‌های غرب در پی جنگ اوکراین، به سمت آسیا روانه کرده است.

ادامه صادرات گاز روسیه به اروپا با با وجود تحریم‌هاصادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد

بر اساس گزارش‌ها، این کشور همچنین صادرات نفت خام خود را به "ناوگان در سایه" نفت‌کش‌های فرسوده منتقل کرده است که تحریم‌های بین‌المللی بر آن قدرت محدودی دارد.

اگرچه اتحادیه اروپا واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را ممنوع کرده اما گاز خط لوله و ال‌ان‌جی این کشور هنوز تحت تأثیر این محدودیت ها قرار نگرفته است.

چندین کشور، از جمله سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک، برای تحریم کامل گاز LNG روسیه به اتحادیه اروپا فشار وارد کرده‌اند، اما مجارستان به شدت با این اقدام مخالفت کرده است. ممنوعیت کامل این واردات نیاز به به اجماع نظر در میان اعضای این بلوک دارد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به شدت به گاز ال‌ان‌جی روسیه وابسته هستند.  این کشور به جریان صادرات ال‌ان‌جی به قاره اروپا عمدتاً از طریق بنادر اسپانیا، بلژیک و فرانسه ادامه داده است.

رویترز پیش ز این در ماه جاری میلادی با استناد به آمار تجارت این اتحادیه گزارش داد که در سال 2023، اتحادیه اروپا خرید این گاز را از روسیه افزایش داد، علیرغم اینکه متعهد شده بود واردات سوخت از این کشور را تا سال 2027 متوقف کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از آیفون و اپل واچ در ارتش کره جنوبی ممنوع شد
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟
  • ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • صید ماهی مرکب در صیدگاه‌های استان بوشهر ممنوع است