Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@08:40:23 GMT

لغو نشدن هیچ تئاتری در مشهد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۸۶۶۹

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: در مشهد هیچ تئاتری لغو نشده است،زیرا لغو به معنای آن است که تئاتری را که مجوز داده‌ایم، اجرای آن را تعطیل و مجوزش را باطل کنیم که تا این لحظه این اتفاق برای هیچ نمایشی نیفتاده است.

محمدجواد استادی افزود: با توجه به این که بعضی اجراها دارای فضا و محیط شاد همراه با موسیقی دارد دقت به زمان ایام شهادت ائمه (ع) در این زمینه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به شام شهادت امام محمد باقر (ع ) دیشب و شام شهادت حضرت مسلم بن عقیل؛ امشب و با توجه به حفظ شان شهر مشهد مقدس، در این زمان ها تئاتری اجرایی نشد و نمی شود وگروه‌های اجرای تئاتر نیز باتوجه به نکاتی که هنگام اعطای مجوز به آنها یاد آوری می شود به این مسائل واقفند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به این که در سیاست‌گذاری فرهنگی ارزش‌ها، تاریخچه، فرهنگ و آداب بومی مورد توجه قرار می‌گیرد افزود: انتظار می رود آنچه در مشهد در عرصه‌های مختلف هنری تولید می‌شود، مبتنی بر اصول همین سرزمین باشد به ویژه این که مضجع شریف حضرت رضا(ع) در مشهد قرار دارد از این رو باید بتوان همان فرهنگ و ارزش‌ بزرگ و جهانی حضرت را مطرح و ارزش‌های دینی را به زبان هنر منتقل کرد.

استادی با بیان این که مشهد دارای طیف وسیع زائر و تنوع و فراوانی فکر است گفت: تئاتر نباید متعلق به گروه محدود باشد و همه قشرها باید از آن استفاده کنند تا از این طریق "اقتصاد تئاتر" به گردش بیفتد اما در تئاتر مشهد باید بتوان با همین رویکرد فراگیر، مبانی و مفاهیم اسلامی و ایرانی را با زبان خلاق هنرمندان بیان کرد.

وی افزود: ایجاد تقویم اجرای نمایش از برنامه های پیش بینی شده در مشهد برای هر اجرای تئاتر است که برای کمک به هنرمندان این اقدام صورت می‌ گیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در مورد نمایش "دریاچه قو "  هم گفت: بازبینی این کار در دوره قبل انجام شده و ما نیز بنا نداشتیم برخورد سلبی با آنچه که پیش از این مجوزش صادر شده است  داشته باشیم تا مبادا ذهنیتی ایجاد نشود، هرچند شورای نظارت تذکراتی به بخشهایی از آن چون حرکات فورمیک در نمایشنامه را در متن مجوز نمایشنامه صادر کرده است که اجرا نباید به این سمت حرکت کند.

استادی با بیان این که اگر گروهی تذکرات را اعمال نکند، به طور قطع مجوز صادر شده می‌تواند لغو شود،ابراز امیدواری کرد: گروه اجرای دریاچه قو تذکرات را رعایت کند تا اجرای خود را داشته باشد.

پیش از این اعلام شده بود: تئاتر "دریاچه قو" به نویسندگی و کارگردانی استاد رضا صابری و تهیه‌کنندگی مسعود حکم آبادی از 22مرداد هر شب ساعت  20 و 30 دقیقه درسالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش علیرضا ضیاءچمنی، ستایش رجایی‌نیا، ارسیا صنعتی ، محبوبه سلطانی ، عاطفه پوربهرام ، نیلوفر کاظمی  و شهره مُکری ایفای نقش کرده اند. از دیگر عوامل این نمایش ملیکا همتی، منشی صحنه، نازیلا عزیزی، مدیر تولید، رویا حشمتی، طراح گریم و میلاد قنبری به عنوان آهنگساز  هستند.

نمایشنامه دریاچه قو از شناخته‌شده‌ترین نمایش‌ها در ستایش عشق و زیبایی محسوب می‌شود.

تا به امروز برداشت‌های زیادی از این نمایش به صورت فیلم، انیمیشن، باله، نمایش‌های روی یخ (پاتیناژ)، ادبیات، موسیقی و بازی‌های مختلف ارائه شده ‌است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری خراسان رضوی ارشاد اسلامی تئاتر دریاچه قو تئاتر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران