Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@13:18:03 GMT

نامگذاری شهر ملی ملیله، دردی از صنعتگر دوا نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۸۷۱۶

نامگذاری شهر ملی ملیله، دردی از صنعتگر دوا نمی‌کند

انواع پوسترها و بنرهایی که خبر از ثبت ملی شهر زنجان به‌عنوان شهر ملی ملیله می‌دهند، تقریباً در همه جای شهر و حتی در فضای مجازی، به چشم می‌خورند. اما این نام‌گذاری چه تأثیری بر حال استادکاران و صنعتگران حوزه ملیله زنجانی گذاشته است؟

برای پاسخ به این سؤال به سراغ یکی از استادان و صنعتگران به‌نام این حرفه رفتیم که در کارگاه خود و در میان آثار دستی بی‌شمارش، پذیرایم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محسن یزدان‌شناس متولدسال 1355 در شهر زنجان، فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه کار با نقره ازسال 1370 آغاز کرده است. کسب مقام دوم در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی که به‌ مناسبت روز جهانی صنایع دستی در شهر تبریز برگزار شد، یکی از اولین افتخارات او در حوزه ملیله کاری به شمار می‌رود.
پس‌ از آن یزدان‌شناس طی دو سال متوالی درسال‌های 1387 و 1389، با ارائه جعبه جواهرات ملیله به مسابقه دریافت نشان اصالت یونسکو، توانست تنها نشان بین ‌المللی را برای استان زنجان به ارمغان بیاورد و درسال 1390 در زمینه ساخت جواهرات با نقره، موفق به دریافت نشان ملی شد.
یزدان‌شناس در این گفت‌وگو و از همان بدو ورودم به کارگاهش چندبار این عبارت را تکرار کرد و تأکیدش بیش ‌از هر چیز روی کلمه «ملی» بود: «شهر ملی ملیله! ملی! نه شهر جهانی و نه شهر بین‌المللی!» این استاد ملیله‌کار در تشریح این موضوع عنوان کرد: پیش از این، شنیده‌ها حاکی از این بود که قرار است شهر زنجان در یونسکو به‌عنوان شهر ملیله ثبت جهانی شود، ولی ظاهراً با تغییر مدیریت، ارتباط با یونسکو قطع شد و پس ‌از آن تصمیم بر این شد که زنجان را شهر ملی ملیله بنامند! اما بی‌تردید یک نام‌گذاریِ صرف اگر بدون هیچ اقدام عملی باشد، نمی‌تواند دردی از ما صنعتگران دوا کند. این استاد ملیله‌کار در ادامه درددل‌های خود (ترجیح دادم نام درددل بر این گفت‌وگو بگذارم!) اظهار داشت: بالارفتن قیمت نقره به کیلویی پنج یا 6 میلیون تومان و وام‌های اندکی که به فعالان این حرفه تعلق می‌گیرد و گاهی تنها چند میلیون تومان است، به‌لحاظ اقتصادی هنرمندان این حرفه را در تنگنا و محدودیت قرار داده است. ضمن اینکه درخصوص وام‌ها قوانینی وجود دارد که براساس آن، به‌ازای یک وام چند 10 میلیون تومانی، خود من موظف به استخدام پنج نفر به‌مدت پنج سال شده‌ام که این امر با توجه به قیمت بالای نقره برایم بسیار دشوار است. ضمن اینکه این حرفه بیش‌از هرچیز به سرمایه در گردش نیاز دارد در حالی که 90 درصد از مبلغ برخی از وام‌هایی که به این حوزه اختصاص یافته، به خرید دستگاه اختصاص می‌یابد. اما همان‌طور که هم‌اکنون شاهد هستید، ملیله‌کاری نیاز به دستگاه خاصی ندارد!

*عدم جذب سرمایه‌گذار، ورود ملیله به کشور!
این استادکار در ادامه عدم جذب سرمایه‌گذار در این حرفه را یکی از بزرگ‌ترین معضلات این حوزه دانست و در این‌باره تصریح کرد: در زنجان،برای حمایت از ملیله‌کاری و نقره‌کاری، سرمایه‌گذار وجود ندارداین در حالی است که در شهری مثل اصفهان و همین‌طور برخی شهرهای دیگر کشور، سرمایه‌گذاران قَدَری وجود دارند که از این هنر-صنعت به‌خوبی حمایت می‌کنند.
وی در ادامه افزود: اما مشکل دیگری در این خصوص وجود دارد؛ متأسفانه در حال حاضر عده زیادی از سرمایه‌گذاران یا حتی تعدادی از متقاضیان وام، ادعا می‌کنند که قصد دارند روی بسته‌بندی محصولات صنایع دستی سرمایه‌گذاری کنند و از این‌رو است که اخیراً این جمله را بسیار می‌شنویم که محصولات دستی ما مشکل بسته‌بندی دارد! اما از نظر من قبل از آنکه اقدامی برای بسته‌بندی صورت گیرد، لازم است که به درددل صنعتگران این هنر گوش داده شود و مشکل اصلی که بر سر راه بالابردن کیفیت و کمّیت این محصولات است، مرتفع شود. ضمن اینکه اغلب بسته‌بندی‌های ارائه‌شده در حوزه صنایع دستی کیفیت لازم را نداشته و گاهی از مواد بسیار بی‌کیفیت به‌عنوان بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود.
این صنعتگر زنجانی در ادامه، ورود ملیله به کشور را یکی از اصلی‌ترین معضلات بر سر راه این حرفه دانست و در این‌باره اظهار داشت: ملیله از هندوستان، اندونزی و چند کشور دیگر، وارد می‌شود و در شهرهای ایران پخش شده و نکته جالب در این باره این است که در اغلب شهرهای کشورمان این ملیله‌ها تحت عنوان ملیله زنجان به فروش می‌رسد! این مسئله نشان می‌دهد که کار دست صنعتگر زنجانی در بین مردم کشور، به‌اندازه کافی پرطرفدار و پذیرفته شده است، اما نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت برای بالابردن تولید این محصولات وجود دارد.
یزدان‌شناس در ادامه از برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در تاریخ سوم تا نهم شهریورماه خبر داد و در این‌باره نیز عنوان کرد: اگر به این نمایشگاه سری بزنید مشاهده خواهید کرد که صنایع دستی در اغلب شهرهای کشور دارای اسپانسر و حامی مالی است، اما در زنجان هیچ سرمایه‌گذاری وجود ندارد و اجاره غرفه و طراحی غرفه و کلیه هزینه‌ها بر عهده خود هنرمندان زنجانی است. این استاد ملیله‌کار بار دیگر تأکید کرد: متأسفانه ما در بحث جذب سرمایه‌گذار بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم!

*جای خالی اصالت هنری در بین آثار منتخب!
یزدان‌شناس در ادامه ضمن اظهار تأسف از اینکه برخی از کارهای منتخب در این حوزه کپی‌برداری از نمونه‌های کریستال و.. هستند، تصریح کرد: یکی از دلایل ارزشمندشدن یک هنر داشتن اصالت و ناب‌بودن یک اثر هنری است. اما گاهی آثار منتخب در شرایطی انتخاب می‌شوند که نمونه‌های کریستالی و فلزی آن به وفور در بازار یافت شوند!

*آموزش، مهم‌ترین دغدغه من است!
این استادکاردرادامه گفت‌وگو بحث آموزش ملیله‌کاری را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود دانست و در این‌باره اظهار کرد: «شیوه تدریس استاد شاگردی، یکی از قدیمی‌ترین، اصیل‌ترین و کاربردی‌ترین روش آموزش این حرفه و این هنر اصیل ایرانی است. اما ورود بخش‌هایی که گاهی به‌نظر می‌رسد تخصص لازم در آموزش این هنر را ندارند، سبب افت و پایین‌آمدن کیفیت این هنر-صنعت خواهد بود. به‌طوری که گاهی دیده می‌شود از افرادی برای آموزش ملیله‌کاری استفاده می‌شود که تنها یک دوره 6 ماهه را گذرانده‌اند. یا افرادی تحت‌عنوان مربی و مدرسِ این رشته معرفی می‌شوند که حتی دو سال هم از عمر کاریشان نمی‌گذرد. درحالی که ازنظر من بهادادن به آموزش یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه برای زنده نگهداشتن این صنعت و انتقال بی‌کم‌وکاست این حرفه به نسل‌های آینده است.»

*از خوبی‌ها بگویید!
(می‌خندد)«سختی‌ها بیشترند! اما خوشحالم که استقبال از این هنر- صنعت در میان جوانان گسترش بیشتری یافته و هنرجویان و علاقه‌مندان جوان این هنر گاهی کارهای ظریف و زیبایی ارائه می‌دهند که قابل تأمل است.»
این استادملیله‌کاردر بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد:«باورکنید که قصد گله وشکایت ندارم اما دوست دارم حرف‌هایم تلنگری باشد برای کسانی که دراین حوزه مسئولیتی دارند. همچنین انتظار ندارم که سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، به من وامثال من کمک مالی کند، اماتوقع مساعدت‌های معنوی وفرهنگی را دارم.»
یزدان‌شناس در خاتمه ضمن تشکر از مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: «باآمدن مهندس رحمتی اوضاع فرهنگی استان زنجان تااندازه زیادی متحول شده و نمونه‌های این تغییرات مثبت در برگزاری منظم جشنواره آش قابل مشاهده است.» وی در ادامه افزود: «نام‌گذاری شهر زنجان به‌عنوان شهر ملیله می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد، به‌شرط اینکه برنامه‌ای برای آن وجود داشته باشد.»
ملیله‌کاری به‌معنای کار با نقره و ساختن ابزاری با ارزش با استفاده از مفتول‌ها و نوارهای ظریف نقره‌ای است. اغلب طرح‌های نوارهای باریک نقره، براساس طرح‌های اسلیمی بوده و حاصل کار از آینه و شمعدان گرفته تا سرویس چای خوری،شکلات‌خوری،گلدان و... کاربر دارد.
ریز نقوش متداول درملیله همانند بیشتر نقش‌های به‌کار رفته درصنایع‌ دستی ذهنی و الهام ‌یافته ازطبیعت وطرح‌های سنتی است. گفته می‌شود که استان زنجان خاستگاه هنرملیله‌کاری در کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که قدمت ملیله دراین منطقه از هزار سال نیز فراتر رفته است. بااین حال، چنانچه در این گفت‌وگو اشاره شد، گران‌شدن نقره، نبود رونق بازار، کمبودسرمایه ،کمبود سرمایه‌گذار و... مشکلات متعددی را برای این هنر و صنعت پدید آورده است.
از کارگاه که خارج شدم تا مدت‌ها جمله‌های آخر استاد را با خودم تکرار می‌کردم. کسی چه می‌داند؟ شاید فقط برای شنیدن همین چند جمله، دست کائنات مرا امروز، به اینجا کشانده است: «تازمانی که برای نجات،به بیرون ازخودتکیه کنی،بارها و بارها زمین می‌خوری! این قانون هستی است که با شکست‌های مکرر به تو می‌فهماند که باید دست از گدایی بکشی چون تو خودپادشاهی! پس خودت را کشف کن!»

** روزنامه مردم نو، حمیده بلوری، 1397،5،29.
8068/3088

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مليله صنعتگر زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری ۳۱ میدان در تهران به نام ۳۱ استان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نظری با بیان اینکه یکی از خادم‌ترین نهادهای خدمت‌رسان شهرداری است، اظهار کرد: این موضوع مطرح شد که باید شهر را جارو کرد و بنده با افتخار اعلام می‌کنم که پاکبان شهرداری تهران هستم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همراهی اعضای شورا امور را پیش ببریم و ما هر تذکری که از سوی اعضا مطرح می‌شود به دیده منت می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که رضایت شهروندان و اعضای شورا را جلب کنیم. ما با این اعتقاد و روش، عملکرد خود را تنظیم کرده ایم و این عملکرد برنامه‌محور و بر اساس برنامه چهارم توسعه مصوب شورا و برنامه بودجه شهرداری است.

نظری با تأکید بر توجه به مناطق جنوبی در عملکرد امسال، یادآور شد: تمام تلاش ما این بود که تذکرات و پیشنهادات را در دستور کار قرار دهیم. قرار بر این بود ما ۳۱ میدان را به نام ۳۱ استان نامگذاری کنیم که امسال این موضوع دنبال خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم‌چنین در ادامه در واکنش به اظهارات اعضای شورا با بیان اینکه واقعیت‌ها، تقدیرها و تذکرات دلسوزانه ارائه شد که قابل تقدیر و تشکر است، اظهار کرد: ما حتماً ابلاغ خواهیم کرد که ابتدا و انتهای پرچم‌ها در سطح شهر به پرچم ایران منقش شود.

وی ادامه داد: تأکید ما بر این بود که در سطح شهر توازن برقرار شود و ممکن است برخی مناطق برخی برنامه‌ها را اجرا نکرده باشند اما ابلاغ ما مبتنی بر توازن در اجرای برنامه‌ها بود.

نظری با تأکید بر اینکه دوستان بر برگزاری مراسم افطاری ساده اهتمام داشتند و سعی کردند چند روز تبلیغات گسترده‌ای صورت بگیرد، گفت: شاید این تبلیغات گسترده بود و همیت چند معاونت بر این موضوع قرار گرفت. اگر قرار است معاونت فرهنگی و اجتماعی مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر را انجام دهد معاونت خدمات شهری باید وارد شود.

وی با بیان اینکه ما روز ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه لحظه‌ای آرامش نداشتیم چراکه نگرانی‌هایی از بابت نگهداشت شهر وجود داشت، تأکید کرد: خوشبختانه شهروندان محترم تهرانی مثل همیشه ضمن گرامیداشت روز طبیعت، حرمت روز شهادت حضرت علی (ع) را نیز کاملاً حفظ کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: ما چمن کاری جدید به دلیل حفظ منابع آبی نداریم اما تلاش ما این است که چمن کاری فعلی حفظ شود. آبیاری هوشمند زیرسطحی برای چمن هاست و اگر بتوانیم در فضاهایی که چمن کاری صورت گرفته، از این مدل آبیاری استفاده کنیم، منابع آبی نیز حفظ خواهد شد.

نظری با بیان اینکه رنگ معابر به عنوان مصوبه خدمات شهری ابلاغ شده بود، گفت: غالب طرح رنگ فیروزه‌ای بود و تلاش بر این بود که اصالت رنگ حفظ شود. ما سعی کردیم جداول نو رنگ نشوند و در مواردی که رنگ‌ها پاک شده بود اصلاح صورت گرفت. اگر اقدامات نادرستی شکل گرفته بود باید در نظارت‌ها اصلاح شود.

وی افزود: برنامه‌های استقبال از بهار و رنگ کاری جداول زود هنگام ابلاغ شد اما در نقاشی و رنگ کاری، بحث بارش برف و باران مطرح می‌شود و به همین دلیل در آستانه نوروز صورت گرفت. امسال فشردگی برنامه‌های شهرداری بسیار زیاد بود و مجال آن کافی نبود البته ممکن است کاهلی نیز وجود داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه ما در رویکرد خود به ورودی‌های شهر توجه داشتیم و شاید توفیق کاملی در آن حاصل نشد، اظهار کرد: نقشه جامع برای ایام مختلف سال در جلسه‌ای که در بوستان علی محمد مختاری برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: دو مجموعه برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب وجود دارد و بر اساس مکانیزم وزارت کشور عمل می‌شود و اگر قرار بر این باشد که مکانیزم جدیدی تعریف شود، از بررسی آن استقبال می‌کنیم. در بزرگراه شهید محلاتی چندین بار گله سگ‌ها را گرفته ایم و بدون اینکه این سگ‌ها رها شده باشند پس از چند روز شاهد تردد گله‌ای دیگر هستیم و این برای ما جای سوال است.

نظری همچنین تصریح کرد: جمع آوری سگ‌ها به صورت مرتب انجام می‌شود و چند بار به سازمان پسماند و اداره کل خدمات شهری در این خصوص اعلام کرده ایم و خودمان نیز از آن رنج می بریم. ما این آمادگی را داریم که در بازدید از این دو مرکز عملکرد را تشریح کنیم.

کد خبر 6079804

دیگر خبرها

  • نامگذاری ۳۱ میدان در تهران به نام ۳۱ استان کشور
  • پیام علیرضا داودنژاد برای تشکر از هم‌دردی‌ها و همدلی‌ها
  • یکی از خیابان‌های شهر قزوین به نام شهید آتش‌نشان نامگذاری شود
  • ۲۲ واحد صنعتی و معدنی در زنجان به چرخه تولید بازگشت
  • هر دستی که به سمت کشور دراز شود قطع می‌شود
  • بازگشت ۲۲ واحد صنعتی و معدنی در استان زنجان به چرخه تولید
  • شورای ایده‌پردازی کشاورزان در زنجان تشکیل می‌شود
  • ارتقای مهارت بیش از ۶ هزار صنعتگر صنایع دستی
  • سرمایه‌گذاری مسکن در موقوفات زنجان ۲,۰۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد
  • مشارکت مردم در تولید تنها راه مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان