Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@16:50:08 GMT

مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۹۵۸۳

مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، هم‌زمان با ششم ذی‌الحجة شب شهادت امام محمد باقر(ع) و فرارسیدن ایام مسلمیه، شمیم روح‌بخش ماه محرم در حرم سید الکریم (ع) طنین‌انداز می‌شود.

مسلمیه، آئینی سنتی است که در آن، هیات‌های مذهبی از تهران، ری و سایر شهرستانهای کشور با حضور در آستان حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) برای سفیر غریب امام حسین (ع)، نوحه‌سرایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آمدن ایام مسلمیه بوی محرم در کوچه‌های شهر می‌پیچد در واقع این ایام طلیعه محرم و دو ماه عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفایشان است.

مسلم بن عقیل کیست؟

مسلم بن عقیل پدرش پسر عمو و از صحابه پیامبر(ص) بود. وی در دوران خلافت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و در جنگ صفین حضور داشت و در دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) از یاران با وفای ایشان به شمار می‎رفت. (رجال طوسی، محمد بن حسن طوسی، ج1، ص96) و بالاخره در دوران امامت امام حسین (علیه‌السلام) از یاران و شیعیان ایشان بود تا اینکه هنگام قیام حضرت با ایشان به سوی مکه رفتند.

زمانی که اهل کوفه به امام حسین علیه‌السلام نامه نوشتند و از ایشان درخواست کردند خلافت را بر عهده بگیرد، امام علیه‌السلام به آنها نامه نوشتند: «من برادر، پسرعمو و مطمئن‌ترین فرد خانواده‌ام را به سوی شما فرستادم و به وی دستور دادم تا نظر برگزیدگان و خردمندان شما را برای من بنویسد. پس، با پسر عموی من بیعت کنید و او را تنها نگذارید؛ و قد بعثت‏ إلیکم‏ أخی‏ و ابن عمّی و ثقتی من أهل بیتی (مسلم بن عقیل) و أمرته أن یکتب إلیّ بحالکم و أمرکم و رأیکم‏»

بعد از آن امام حسین علیه‌السلام نامه را به مسلم دادند و به ایشان فرمودند: «من تو را به کوفه می‌فرستم، خداوند هر آنچه را که مورد رضا و علاقه اوست برای تو مقدّر خواهد کرد و من امیدوارم که با تو در مرتبه شهدا قرار گیریم، پس بر تقدیر پروردگار خشنود باش». (الفتوح ابن میثم کوفی، ج5، ص30). اما ناجوانمردی مردم کوفه باعث شد مسلم بن عقیل تنها بماند و بالاخره توسط نیروهای ابن زیاد دستگیر شود. آن‌ها به دستور ابن زیاد، مسلم را بالای دارالاماره بردند،‌ سرش را از تن جدا و به پایین پرتاب کردند و اینگونه بود که مسلم به مقام رفیع شهادت دست یافت.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۹۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود

محمدعلی سعیدی نژاد گفت: امام جعفر صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشت و ۵۰ درصد از احادیث شیعه را آن حضرت بیان کرده اند، همانگونه که ۲۵درصد از روایات از امام باقر، پدر آن حضرت نقل شده است. یعنی ۷۵درصد احادیث ما از این دو امام نقل شده درحالی که ما برای شناخت امام صادق (ع) کم کار کرده ایم.

وی افزود: در راستای شناخت امام ششم طرح پیوند صادق از منازل و مدارس تا محله‌ها و مساجد اجرا می‌شود تا در روز شهادت امام صادق که تعطیل رسمی است، در‌های مدارس باز باشد و مراسم مختلف مانند عزاداری آن حضرت با حضور مردم و دانش آموزان برگزار شود.

سعیدی نژاد اضافه کرد: از ساعت ۱۱ دسته عزاداری از مدارسی که به مسجد نزدیک هستند، آغاز می‌شود و بعد از عزاداری نماز جماعت ظهر برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌ها از مدرسه پیام غدیر تهران آغاز می‌شود و در استان‌های دیگر مانند کرمانشاه، قزوین و لرستان شاهد برپایی چنین تجمعاتی خواهیم بود.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ستاد برگزاری نماز جمعه برای برپایی هرچه بهتر این مراسم اعلام آمادگی کرده اند و در شبکه شاد برای دانش آموزان اطلاع رسانی انجام شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام غدیر اضافه کرد: در کنار این مراسم دو برنامه فرهنگی نیز برگزار می‌شود که یکی مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب پند‌های امام صادق نوشته مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی است و دیگری ارائه ۶ داستان در قالب کتاب صوتی است.

وی از برگزاری مراسمی دیگر در سالروز ولادت امام ششم خبر داد و گفت: هفدهم ربیع الاول مصادف با سالروز میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت است و کمتر به معرفت افزایی امام صادق پرداخته می‌شود. به همین منظور در ۱۷ ربیع نیز مراسم جشن آن حضرت در مدارس و مساجد برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • معلمان پرورش دهنده هویّت دانش‌آموزان هستند
  • تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • برگزاری مراسم شهادت امام صادق(ع) در هیئت میثاق با شهداء دانشگاه امام صادق(ع)
  • دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام