Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان - ایرنا - عید سعید قربان به عنوان یکی از اصلی ترین اعیاد مسلمانان امسال برای برخی افراد شرایط متفاوتی دارد بطوریکه قیمت گوسفندان در سیستان و بلوچستان رکورد زده و هر راس آن تا حدود 20 میلیون ریال پیش رفته و بازار دستفروشی دام سبک نیز در سطح شهر زاهدان گسترش یافته است.

به گزارش ایرنا عید سعید قربان و سنت قربانی کردن برای مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی هر ساله از چند روز مانده به عید در تدارک خرید لباس، کفش، شیرینی و تنقلات و از همه مهمتر خرید دام برای انجام فریضه قربانی بر می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازار دام در ایام نزدیک به عید قربان داغ است و مردم سیستان و بلوچستان معتقدند هر خانواده ای که حاجی داشته باشد باید برای این عید حداقل یک قربانی نذر کند.
وجود چنین بازاری و مشتریان پر و پا قرصی سبب شده تا از یکسو قیمت دام افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر سطح شهر زاهدان و سایر شهرهای استان به نمایشگاه های دام تبدیل شود.

**دستفروشی گوسفندان در سطح شهر زاهدان
در گوشه گوشه شهر زاهدان می توان خودروهایی را دید که گوسفندان را برای فروش به نمایش گذاشته اند و در این روزها هر جای شهر که تجمع زیاد باشد می توان فهمید که خودرویی در حال فروش گوسفند است و تعدادی خودرو و مشتری دور آن جمع شده اند.
بیشتر این خودروها در مسیرهای پرتردد مرکز شهر مانند میادین و خیابان های اصلی ایستاده و گوسفندان را البته بعضا به دور از چشم ماموران شهرداری به فروش می رسانند.
یکی از فروشندگان گوسفند که در خودروی سواری خود تعدادی گوسفند حمل می کرد و در میدان امام رضا (ع) آنها را به نمایش گذاشته به خبرنگار ایرنا گفت: این دام ها را حدود 6 ماه است که پرواربندی کرده ام تا بتوانم برای عید قربان بفروشم.
نعمت الله چاکرزهی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت علوفه افزایش یافته ما نیز قیمت دام را متناسب با هزینه هایی که می کنیم افزایش می دهیم.
وی افزود: 6 گوسفند داشته ام که تا کنون 2 گوسفند را فروخته ام و بقیه را نیز تا عصر خواهم فروخت.
وی علت فروش دام به صورت سیار در سطح شهر را جلب مشتری بیشتر ذکر کرد و افزود: در نزدیکی این مکان یک بیمارستان قرار دارد و کارمندان آن از این محل عبور می کنند و علاوه بر این میدان امام رضا(ع) از مسیرهای پررفت و آمد است.
یکی از ساکنان این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک هفته است که هر روز در این مکان تجمع می شود و مشکلات زیادی را نیز ایجاد کرده است.
نسرین سرحدی نیا افزود: همیشه در این قسمت ترافیک سنگین می شود زیرا بیشتر خودروها برای کنجکاوی از قیمت گوسفندان هم که شده لحظه ای توقف می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به تردد زیاد خودروها از این منطقه احتمال وقوع تصادف زیاد است.
وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به نزدیکی این مکان به بیمارستان احتمال مشکلات بهداشتی و آلودگی نیز وجود دارد.
این شهروند خاطرنشان کرد: فروشندگان گوسفند پس از اینکه آن را فروختند به هیچ عنوان محل ایستادن خود را تمیز نمی کنند و در این نقطه بوی بدی ایجاد می شود.
فروش دام تنها مختص یک نقطه از زاهدان نیست بلکه در بیشتر نقاط شهر این روند در حال انجام است.
این در حالی است که شهرداری زاهدان در سال قبل به مناسبت عید قربان و به منظورتامین دام مورد نیاز شهروندان، طبق برنامه ریزی صورت گرفته میدان بزرگ دام زاهدان در ابتدای ورودی شهرک گاوداران راه اندازی کرد که بیش از ٤٥٠ غرفه دارد و توسط سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری راه اندازی شده است.
**یک و نیم ماه حقوق کارمند در ازای یک گوسفند
قیمت گوسفندان همچون بازار بورس در لحظه های خاص افزایش چشم گیری میابد به طوری که گاه خرید آن از عهده یک کارمند به تنهایی بر نمیاید و افراد مجبورند تا گوسفند نذری خود را شریکی بخرند یا از پس انداز خود در کنار حقوق برای خرید آن استفاده کنند.
یکی از فروشندگان دام در میدان دام زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال 35 گوسفند برای فروش دارم که از مناطق مختلف خراسان جنوبی خرید کرده و به زاهدان آورده ام.
وی ادامه داد: قیمت گوسفندان من از یک میلیون و 400 هزار تومان شروع می شود زیرا هر کدام حداقل 15 کیلو تا 25 کیلو وزن دارند.
از او خواستم تا یکی از گوسفندان را وزن کند اما در جواب گفت: در این بازار همه چیز بصورت 'چَکّی بلوچی' به فروش می رود یعنی بدون وزن کردن و فقط با دیدن و حدس زدن خرید و فروش می شود.
این فروشنده دام تصریح کرد: قیمت گوسفندان را خودم می دانم و اگر کسی مشتری باشد کمی تخفیف هم می دهم.
وی خاطرنشان کرد: من از همه فروشندگان در این بازار مناسبتر گوسفند را می فروشم بقیه گوسفند هایی که حتی به 9 کیلو هم نمی رسند یک میلیون و 200 هزار تومان می فروشند.
«ا . م» یکی از شهروندان زاهدانی که برای خرید گوسفند به بازار دام آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: من معلمم و حقوقم ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان است و حالا که قیمت ها را دیده ام از خرید پشیمان شده ام.
وی افزود: یک راس گوسفند متوسط حدود یک میلیون و 800 تا 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده که معادل یک و نیم برابر حقوق من است.
وی تصریح کرد: تصمیم گرفته ایم امسال قربانی نکنیم و در حد توان به مستضعفان کمک کنیم.
این کارمند بیان کرد: باید ملاک و معیار قانونی برای تعیین قیمت گوسفندان زنده و گوشت آنها باشد.
یکی دیگر از خریداران گفت: هیچکدام از قصابی های سطح شهر گوشت گوسفند ندارند و می گویند دامداران گوسفندان خود را نمی فروشند.
وی که خود را رحمان شه بخش معرفی کرد افزود: ما بلوچها و اهل سنت رسم داریم که در حد توان قربانی کنیم یعنی اگر توان مالی داشتیم به تعداد اعضای خانواده قربانی می کنیم هر سال 6 گوسفند قربانی می کردم اما امسال قیمت ها آنقدر زیاد شده که امکان خرید یک یا حداکثر 2 گوسفند را دارم.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز از مصاحبه در این زمینه خودداری کرد.
حال و روز بازار دام در زمان های حساس همچون عید قربان که برای مردم اهمیت زیادی دارد باید ساماندهی و بر قیمت ها نظارت شود یعنی برای قیمت گذاری دام ملاک مشخص و قانونی وجود داشته باشد تا دست سودجویان از نیت خیر مردم قطع شود و هر فردی با هر توان مالی بتواند این فریضه الهی را انجام دهد.
7311 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد فروش دام قرباني افزايش قيمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان خودرو دست نگه دارند

به گزارش تابناک، در طول هفته گذشته، قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با یک کاهش ۴ میلیون تومانی به قیمت ۳۴۶ میلیون تومان فروخته می‌شود و همچنین پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با یک کاهش ۱ میلیون تومانی به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در این بین، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ به اندازه ۵ میلیون تومان کاهش یافت و به قیمت ۶۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین، پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ نیز با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۸۱۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU ۵ P مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۴۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۸ میلیون تومانی، ۷۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان افزایش یافت و ۸۴۵ میلیون تومان شد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

تارا اتوماتیک V ۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۹۹۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V ۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، در حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲، اما ۲۰ میلیون تومان گران شده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۵ میلیون تومانی در حدود ۶۴۵ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۶۱۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF ۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

منبع: خبر آنلاین

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳