Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست علمی «الگویی مناسب برای توسعه ایران»گفت: تهدید‌های خارجی شوخی نیستند و دولت نمی‌تواند در این شرایط نسبت به نوسانات بازار بی‌تفاوت باشد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ محمدباقر نوبخت اظهار کرد: در سند چشم‌انداز که فرادست ترین سند پس از قانون اساسی است تعیین شده که ایران در سال۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:رشد اقتصادی که ما به دنبال آن هستیم تنها یک رشد اقتصادی همراه با عدالت نیست زیرا این الگو قدیمی است، ما به دنبال یک توسعه انسانی دین محور هستیم.

وی خاطرنشان کرد:برای رسیدن به این رشد ما از تلفیقی از استراتژی‌های تولید رقابتی دانش‌بنیان، عدالتگرا و اقتصاد باز(صادرات محور)استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این نکته که درحال حاضر حمایت از پول ملی بسیار مهم است ادامه داد: مردم باید ببینند که وقتی شرایطی مشابه برای کشور همسایه پیش می‌آید مردم حتی به طور سمبلیک از پول ملی خود دفاع می‌کنند.

نوبخت گفت: ما یک نظام اقتصادی مبتنی بر دولت_بازار هستیم و میزان دخالت دولت در اقتصاد را اقتضای شرایط مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد:برخی می‌گویند باید همه چیز را برعهده عرضه و تقاضا گذاشت اما دولت نمی‌تواند بگذارد این نگاه لیبرالیستی مردم را زیر چرخ دنده‌های خود له بکند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین مرجع معتقد به یک دولت بزرگ با اختیارات وسیع و مسئولیت‌های گسترده معتقد است اما این به آن معنی نیست که دولت باید از اختیارات خود در همه زمینه‌ها استفاده کند، بلکه می‌تواند اختیارات خود را واگذار کند.

وی ادامه داد: این واگذاری‌هارا را اقتضاها مشخص می‌کند همانطور که دولت یازدهم در ۳۶مصوبه تمام مقرراتی که دولت براساس آن‌ها به کسب‌و‌کارها ورود می‌کرد را کنار گذاشت.

نوبخت در پایان گفت: با وجود عدم تعادل در بازار و تهدید‌های خارجی دولت نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد زیرا درحال حاضر حتی یک لبوفروش هم مبنای محاسبات خود را دلار قرار می‌دهد و نمی‌توانیم انکار کنیم که یک ارز جهان‌شمول وجود دارد که صاحب آن تصمیم گرفته اقتصاد ما را از هم بپاشاند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قانون اساسی ایران رشد اقتصادی دین رشد اقتصاد پول دولت سازمان برنامه و بودجه قانون دلار ارز سند چشم انداز بازار ارز محمدباقر نوبخت رشد اقتصادی ایران پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۱۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • نابسامانی در ثبت نام اینترنتی تایر و کمبود تایر سواری رینگ ۱۳ و ۱۴
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!