Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@21:22:05 GMT

استرس، ارمغان سبک زندگی مدرن

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۳۶۱۸

استرس، ارمغان سبک زندگی مدرن

مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های روانی در جامعه امروز افزایش استرس در بین افراد مختلف جامعه است که دلیل اصلی آن روی آوردن مردم به زندگی‌های ماشینی و کاهش تحرک و در مقابل افزایش فشارهای اجتماعی است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طبق تحقیقات صورت گرفته استرس مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های جسمانی است که در صورت کنترل آن بسیاری از زمینه‌های بروز بیماری‌های روانی و جسمانی از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جامعه امروز مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های روانی افزایش استرس در بین افراد مختلف جامعه است که دلیل اصلی آن روی آوردن مردم به زندگی‌های ماشینی و کاهش تحرک و در مقابل افزایش فشارهای اجتماعی است. جامعه باید در خصوص ایجاد شرایط برای کاهش استرس آموزش ببیند و توانمند‌سازی مقابله با استرس نیز بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا سازمان جهانی بهداشت با توجه به اهمیت کنترل استرس و بیماری‌های روانی در جامعه برنامه مدونی در خصوص افزایش مهارت‌های زندگی مشخص کرده است که درحال آموزش این مهارت‌ها در کشورهای مختلف جهان است. این برنامه‌ها در بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از برنامه‌های جامع فرهنگی مبدل شده‌اند چون در عمل موجب افزایش کارایی جامعه و کاهش سطح اضطراب شده است.

جامعه باید آموزش‌های لازم در خصوص مقابله با چالش‌های مختلف زندگی را فرا گیرد. استفاده از مشاوره‌های علمی و روی آوردن مردم به ورزش و تحرک بخصوص در بین قشر زنان و ایجاد روحیه نشاط در جامعه به خصوص در خانواده‌ها در راستای کاهش استرس و نگرانی در جامعه که در نهایت منجر به افسردگی و کاهش کارایی می‌شود موثر است.

سلامت روان از حوزه‌های بسیار مهم نظام سلامت است که در کنار سلامت جسمی و سلامت اجتماعی نیازمند توجه، برنامه‌ریزی و همکاری و مساعدت دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی است اما متأسفانه در کشور برای این حوزه مهم هیچ برنامه مشخصی نداریم. وقتی از سلامت روان صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که این حوزه بسیار گسترده‌ای است که فقط در محدوده کار یک دستگاه نیست، مسائل مختلفی مانند آرامش فکری و سلامت روان در محیط کار، سلامت روان در صنعت، در حوزه کشاورزی، در بین دانش‌آموزان و دانشجویان، سلامت روان در بین دختران و زنان جامعه که مادران فرزندان ایران هستند، سلامت روان در بین مدیران همه و همه از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سلامت روان آحاد جامعه با مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله بیکاری، نوع شغل، درآمد، مسکن، وضعیت خانواده، آموزش، سواد سلامت عمومی جامعه، مسأله انگ افراد مبتلا به اختلالات روانی، میزان مراجعه مردم به مشاوران اختلالات روانی و خیلی مسائل دیگر مرتبط است و متأسفانه باید بگویم که در این حوزه خیلی موفق نبوده‌ایم و پیشرفت قابل قبولی در این حوزه در کشور دیده نمی‌شود. باعث تأسف است که از نظر کارشناسی و اجرایی کار زیادی در حوزه سلامت روان در کشور انجام نشده است و کارهای انجام نشده زیادی در این زمینه وجود دارد که مسئولان حوزه‌های مختلف باید انجام دهند و البته به یک استراتژی و سیاستگزاری کلان ملی برای مدیریت و ساماندهی این مسأله مهم نیاز داریم.

ملک‌محمد عضو انجمن روان‌شناسی ایران درباره عواقب استرس می‌گوید: ما از کشورهایی هستیم که در آن بیماری‌های قلبی رتبه‌های اول را دارند. سکته قلبی در آن در سنین پایین‌تر از میانگین جهانی رخ می‌دهد. این یکی از عواقب استرس است. اما عواقب دیگر استرس به امید به زندگی برمی‌گردد.

میانگین امید به زندگی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها همچنان پایین است و با توجه به تلاش‌های علم پزشکی به نزدیک 75 سال رسیده. شایع‌بودن بیماری‌های روان‌تنی در ایران از دیگر تبعات استرس است. خیلی از افراد به دلایل سردرد و مشکلاتی گوارشی به پزشک مراجعه می‌کنند درحالی که دلیل آن استرس است. اما جز عواقب مربوط به بیماری، عواقب بیش‌تر بر کیفیت زندگی اثر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. کیفیت زندگی موقعی کم می‌شود که هر فرد حتما 2 تا 3 ساعت از
24 ساعت در روزش را استرس دارد.

یکی از دلایل افزایش استرس در میان ایرانی‌ها این است که ما به‌مرور آدم‌‌های تنهاتری شده‌ایم. تنهایی به‌این دلیل است که افراد از روابط‌شان آرامش نمی‌گیرند بلکه استرس می‌گیرند و درنتیجه روابط را کاهش می‌دهند. استرس همچنین مانع عملکرد افراد در زندگی خواهد شد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که استرس حاکم را همه افراد جامعه تجربه می‌کنند. تفاوت فقیر و ثروتمند این میان در حوضچه‌هایی است که فرد ثروتمند دارد تا خودش را نجات دهد؛ حوضچه‌هایی مانند تفریح. به‌طور کلی اما همه اقشار جامعه استرس حاکم را تجربه خواهند کرد و همین باعث خشمگین‌شدن، ابتلای به بیماری و نارضایتی خواهد شد و جلوی حرکتِ رو به جلوی ما را خواهد گرفت.

تنش‌های زندگی عصر مدرن ناخوشی‌ها و عوارض بسیاری را برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد که گاه برای درمان آن باید سراغی از طب سنتی بگیریم تا شاید راه چاره‌ای برای درد‌های مزمن عصر مدرن پیدا کنیم؛ درمان‌هایی که انتظار داریم عوارضی کمتر از دارو‌های شیمیایی و مدرن امروزی داشته باشد.

محققان ژاپنی در تازه‌ترین تحقیق خود روی پنج هزار نفر از افرادی که به طور مداوم تحت استرس‌های روحی و روانی محیط کار و زندگی قرار داشتند دریافتند میزان هورمون کورتیزول» آنها نسبت به افراد عادی بالاتر است. آنها ثابت کردند استرس علاوه بر مخاطرات جسمی، مشکلات روحی و روانی فراوانی ایجاد می‌کند و افراد درگیر با آن تمرکز لازم برای انجام کارهای روزمره از جمله رانندگی، وظایف شغلی و رفتاری خود را از دست می‌دهند و به سختی قادرند بر مشکلات و تنگناهای پیش روی خود چیره شوند.

از نگاه این محققان ۶۰ درصد افراد پراسترس در محیط‌های کاری فشرده، سخت و خشن فعالیت دارند و از سوی دیگر عدم امنیت شغلی، مشکلات خانوادگی و نیازهای معیشتی بر شدت و دامنه تاثیرگذاری آن می‌افزاید.

دکتر مسعود نصرت آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی معتقد است: درصد اختلال روان در ایران بیشتر از آمارهای جهانی است، همچنین جامعه ما به سمت کهنسالی نیز پیش می‌رود و وجه مشترک همه این بیماری‌ها استرس است. بخشی از استرس‌ها قابل کنترل نیست ولی در کشورهای که استرس بالاست استفاده از دانش بسیار اهمیت دارد، بنابراین اینکه فرد بیمار نشود و یا بیماری او درمان شود و در نهایت تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گیرد بسیار اهمیت دارد. این مسأله هم درست نیست که استرس کاملاً زیان دارد بلکه استرس می‌تواند مفید واقع شود و در عملکرد و نتیجه کار فرد تاثیر بگذارد ولی در 95درصد بیماری‌ها نقش استرس بد تاثیر منفی دارد.

سرطان، دیابت و بیمارهای قلبی از مهم‌ترین زیان‌های استرس در ایران است،البته ما نمی‌توانیم از سمت مشکلات کشور و اقتصادی کار خاصی کنیم ولی می‌توانیم افراد را برای مقابله با این استرس‌های قوی کنیم.

مطالعات علمی و بالینی نشان می‌دهد افراد پراسترس همواره قربانی تخریب‌های روحی و روانی هستند و در همین راستا شرایط مشابهی را برای اطرافیان خود رقم می‌زنند. این مسأله در جریان درگیری‌های خیابانی منجر به جرح یا قتل بسیار مشهود است و در پاره ای موارد فرد خاطی حتی به تجربه تلخ و هولناک خود پی نمی برد. میزان اضطراب و استرس در جامعه بالاست و به خصوص این مسأله در افراد سنین جوانی و میانسالی بسیار بالاست، آمارهای دقیقی از شیوع و گسترش این اختلالات در اختیار نداریم ولی مشهود است که بخش مهمی از جامعه با اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس و افسردگی درگیر هستند.

برای ساماندهی مسأله سلامت روان قبل از هر چیز باید یک چارچوب و برنامه ملی داشته باشیم، دانشکده‌های پزشکی،روانپزشکی و روانشناسی باید برای تدوین این برنامه مشارکت داشته باشند و در مرحله بعد باید از همه ظرفیت‌های کشور اعم از دستگاه‌های دولتی، رسانه‌ها، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی، مدارس و دانشگاه‌ها و حتی از مدارس ابتدایی برای آموزش عمومی و افزایش توجه به سلامت روان استفاده کنیم.

دکتر سلطانی‌فر، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است: اگرچه جریان زندگی‌ها به رفاه نزدیکتر شده اما این تحمل ما را در برابر ناکامی‌ها کمتر کرده است، در گذشته مردم شکیباتر بودند اما رفاه بیشتر در زندگی انسان، او را نسبت به گذشتگان کم صبرتر کرده است. از سوی دیگر روابط اجتماعی زندگی انسان امروز نسبت به روابط اجتماعی انسان دیروز کمتر شده، خانواده‌ها کوچکتر و نظام حمایتی محدودتر شده است لذا عوامل استرس‌زا بیشتر بر افراد غلبه می‌یابند. در مجموع کم شدن نظام حمایتی و مدرن شدن زندگی و اینکه توقعات ما از خودمان و اشتیاق برای دستیابی به خواسته‌هایمان بیشتر شده، باعث شده عوامل استرس‌زای بیشتری در زندگی به وجود آید که عمده این عوامل نیز بیرونی است.

ماهیت زندگی مدرن بشر امروزی، ترافیک، آلودگی هوا و بسیاری از عوامل مشابه دیگر باعث می‌شود که انسان عوامل استرس‌زای بیشتری را تجربه کند، انسان‌های نسل قبل اگر مدیریت استرس را نمی دانستند، آهنگ استرس برای آنان کمتر می‌نواخت اما نسل امروز شناخت بیشتری از استرس دارد و آهنگ استرس برای او تندتر می‌نوازد.

آئین‌های آسمانی و خصوصاً اسلام رهنمودها و تعالیم خود را برای راهنمایی و نجات انسان در قالب آیات متبرکه ارائه نموده است. مراجعه به این تعالیم و عمل به این رهنمودها و آدمی را در جهت یافتن عواملی که موجبات استرس وی را فراهم می‌سازند و آشنایی با راهکارهای مقابله با آن یاری می‌نمایند. واضح است که پیش شرط اساسی در اثربخشی این راهبردها، همان عامل محوری دین یعنی معرفت و ایمان به خدا و التزام عملی به بندگی اوست، بنابراین می‌توان آنها را روش‌ها و کوشش‌های مؤمنین در مواجهه و مقابله با استرس نیز نامید. استفاده از باورهای مذهبی در تلاش برای فائق آمدن بر استرس تأثیر بسزایی خواهد داشت.

منبع: روزنامه رسالت

انتهای پیام/4028

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۳۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان

ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی می‌دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده‌است. ولی از آنجا که همه ویژگی‌های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحه? سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می‌دانند.

همه‌ی ما در زندگی تجربه ی شنیدن موسیقی را داریم و خیلی از اوقات هم ازش لذت بردیم. اما آیا می دانستید که موسیقی مخصوصا آهنگ شاد جدید علاوه بر سرگرم کردن ما، می‌تواند فایده های روانی بسیار زیادی هم برای ما داشته باشد و باعث سلامت بیشتر و عملکرد بهتر روان و ذهن ما بشود؟ در ادامه راجع به این فواید صحبت می کنیم و در نتیجه با دانستن این موارد از “موسیقی” این ابزار خوب و در دسترس بهتر، بیشتر و آگاهانه تر کمک بگیریم و استفاده کنیم.

در چندین سال پیش باستان شناس ها در حفاری یک غار در جنوب آلمان، یه فلوت را کشف کردن که از استخوان بال کرکس ساخته شده بود. این فلوت قدیمی ترین ساز شناخته شده روی زمین نام گرفت و نشان داد که بیشتر از چهل هزار ساله که انسان ها ساز می نوازند. گرچه هنوز مطمئن نیستیم که آدم ها از چه زمانی شروع به گوش دادن به موسیقی کردن، اما دانشمندان در مورد این که موسیقی چه مزایایی دارد تحقیقاتی انجام داده اند.

احتمالا شما هم تجربیاتی از این دست داشته اید  که بعد از دانلود آهنگ و گوش دادن به آن  انگیزه گرفتید یا کلا غمگین شده اید  و … . پس شما هم به این موضوع واقفین که موسیقی می‌تواند چه تاثیراتی روی روح و روان و خلق وخوی ما بذاره.

این تاثیرات می‌تواند خیلی قوی و موثر باشد و باعث شکل گیری موسیقی درمانی در روان شناسی شده است که از آن برای ارتقای سلامت عاطفی، مقابله با استرس و افزایش بهزیستی روانی استفاده می کنند.

تاثیر موسیقی بر یادگیری فرد

تحقیقات نشان می دهد که وقتی یه موسیقی در پس زمینه پخش می‌شود و شنونده مشغول و متمرکز روی فعالیت های خودش است، عملکرد ذهنی و شناختی افراد بهتر می‌شود. یک پژوهش در این زمینه نشان داده که اگه موسیقی از نوع شاد باشد باعث می‌شود که سرعت پردازش افراد از حالت عادی بیشتر بشود و موسیقی ملایم هم می‌تواند باعث بهتر شدن حافظه شود.

تاثیر موسیقی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

طبیعتا استرس را نمی توان  حذف کرد اما ما توانایی مدیریت استرس و سازگاری با عوامل استرس زا  را داریم . موسیقی می تواند  در این فرایند بسیار تاثیرگذار باشد. در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شده است ، سه گروه شرکت کننده را با یک عامل استرس زا رو به رو کردند و بعد از آنها تست سنجش استرس گرفته شده. تفاوت سه گروه هم در این بود که برای یه گروه موسیقی آرامش بخش پخش کردند، و یک گروه به صدای موج آب و برای یک گروه هم هیچ صدای خاصی پخش نشد. نتایج نشان داد که کسانی که به موسیقی آرامش بخش گوش داده اند، خیلی سریع تر توانستند اثرات استرسی که تجربه کرده بودند ررا از بین ببرند. حتما بارها شنیده اید که استرس می توناد باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود . بنابراین اگه بتوانیم استرس رو مدیریت کنیم، نهایتا سیستم ایمنی قوی تری هم خواهیم داشت. موسیقی می‌تواند یکی از عواملی باشد که در این مسیر به ما کمک بساری بکند .

تاثیر موسیقی بر میزان خستگی

در سال 2015 محققان دانشگاه شانگهای یه پژوهشی انجام دادن و فهمیدن که موسیقی شاد و آرامش بخش باعث می‌شود افراد کمتر خسته بشوند و استقامت عضلانیشون را موقع انجام یک کار تکراری بالا ببرند. این تحقیق روی افرادی که در پروسه ی درمان سرطان بودند هم انجام شد و دیدن که جلسات موسیقی درمانی خستگیشون رو کاهش داده است.

تاثیر موسیقی بر کاهش مصرف غذا

یکی از جالبترین اثرات روانی موسیقی این است که یک ابزار مفید برای کاهش وزن است. اگه این روزا بسیار تلاش می کنید که وزنتان را کم کنید، گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور می‌تواند در رسیدن به این هدف کمک کند. طبق یک پژوهش، میزان غذای افراد در رستوران های کم نور با پخش موسیقی ملایم، کمتر از افراد در رستوران های دیگر می باشد.

دلیل این موضوع این است که موسیقی ملایم و نور کم باعث ایجاد یک محیط آرامش بخش ، و آدم ها آرامتر هستند و آهسته تر غذا می‌خورند. درنتیجه حواسشون هست که چه موقع احساس سیری می‌کنند و زودتر دست از غذا می‌کشند. و این می تواند ایده ی خوبی باشد و بتوان از این شیوه در منزل هم استفاده کرد.

تاثیر موسیقی بر کاهش اضطراب

منابع معتبر نشان می دهد که افرادی که بعد سکته مغزی در حال گذراندن دوره توان بخشی بودن، بعد از یک ساعت گوش دادن به موسیقی آرامش بیشتری را تجربه کردن. به خصوص موسیقی که با صداهای طبیعت ترکیب شود می‌تواند خیلی در کاهش اضطراب موثر باشد.

تاثیر موسیقی بر بهبود حافظه

خیلی از دانش آموزان، دوست دارن موقع مطالعه به موسیقی گوش بدهند. اما آیا این کار مفید است؟ این درست است که موسیقی می‌تواند کمک کننده باشد اما به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع موسیقی، میزان لذت شنونده از آن، سطح آشنایی شنونده با موسیقی و … . در یک تحقیق، دانش آموزانی که تسلط و آشنایی زیادی با موسیقی نداشتند، وقتی به یک موسیقی شاد گوش دادن، توانستند درس رو بهتر یاد بگیرند، احتمالا به این دلیل که احساسات مثبت در اون‌ها برانگیخته شده ؛ در عین حال که تداخلی با اطلاعات در حافظه خود پیدا نکرده اند.

سخن نهایی

خلاصه اینکه موسیقی در کنار خاصیت الهام‌بخشی و سرگرم کننده ای که دارد، اثرات روانی قدرتمندی هم دارد که می‌تواند به سلامت و تندرستی ذهنی و روانی شما کمک کند. پس از این به بعد به موسیقی فقط به عنوان یه سرگرمی صرف نگاه نکنید و حواستان به بقیه‌ی مزایای آن نیز باشد . موسیقی را آگاهانه در زندگی روزمره‌تون بگنجانید تا شادی، انگیزه و آرامش بیشتری رو تجربه کنید ، و به راحتی با جستجو در گوگل از سایت های دانلود آهنگی مانند بهتا موزیک و ... به آرشیو کاملی از آهنگ های شاد و آرامش بخش دست پیدا کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • ورزش می تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند
  • «ناآگاهی» بزرگ‌ترین تهدید سلامت روان
  • «ناآگاهی» بزرگترین تهدید سلامت روان است
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • عروسک‌هایی که شادی و نشاط ارمغان آوردند
  • میزان تاثیرات منفی اینستاگرام بر سلامت روان افراد
  • امید به آینده زمینه‌ساز سلامت و روان است