Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنگ فیرزوه از گروه سنگ‌های آذرین میباشد و در نواحی آتشفشانی یافت می‌شود. بهترین نوع فیروزه، در نزدیکی سطح زمین قرار دارد. این سنگ باید کاملاً خشک شود تا استحکام داشته باشد. معادن فیروزه که در عمق بیشتر قرار دارند، به دلیل اسیدی که ذرات آب زیرزمینی تولید می‌کنند، نرم می‌شوند و بنابراین سنگ‌های فیروزه در عمق کیفیت لازم و ارزش جواهر کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فیروزه سنگی گران بها با سختی ۵.۵ الی ۶ است. طیف رنگی سنگ فیروزه، فیروزه‌ای با تن‌های رنگی متفاوت آبی روشن، آبی تیره، سبز روشن و سبز تیره است که هرچه رنگ آبی در فیروزه بیشتر باشد، ارزش سنگ نیز بیشتر است.


این سنگ با توجه به رنگ آن در ایران به فیروزه مشهور است (شاید هم اسم از رنگ قدیمی‌تر باشد!). فیروزه در زبان انگلیسی نامیده Turquoise (تورکویز - سنگ ترک) نامیده دارد که می‌تواند دو دلیل داشته باشد:

۱. در زمان گذشته تمامی ارتباطات تجاری در زمینه سنگ قیمتی بین ایران و اروپا از طریق کشور ترکیه صورت می‌گرفته. به این صورت که بازرگانان ترکیه سنگ‌های قیمتی را از ایرانیان می‌خریدند و به اروپا صادر می‌کردند. در آن زمان هنوز معادن فیروزه در اروپا و آمریکا کشف نشده بود و این سنگ برای آن‌ها کاملا جدید بود و، چون از کشور ترکیه وارد می‌شد به آن سنگ ترکی می‌گفتند و هنوز این نام بر روی سنگ باقی مانده.

۲. برخی دیگر ریشه این اسم را یک اسم فرانسوی برای توصیف سنگ می‌دانند. این اسم در فرانسه Pierre Turquin به معنی سنگ آبی پر رنگ می‌باشد که به مرور زمان و در لهجه انگلسی به تورکویز تغییر کرده است.
انواع فیروزه چیست؟
فیروزه را بر مبنای سه ویژگی می‌توان دسته بندی کرد.
براساس رنگ:طیف رنگی فیروزه بسیار گسترده است. از آبی کمرنگ تا سبز پررنگ. همچنین نمونه‌هایی از آبی تیره نیز وجود دارد. طبق این دسته بندی هرچه در فیروزه آبی تیره بر رنگ سبز غالب‌تر باشد، فیروزه دارای ارزش بیشتری است. در این عکس رنگ‌های مختلف فیروزه را مشاهده می‌کنید.



براساس معدن: فیروزه در نقاط مختلف دنیا استخراج می‌گردد، اما مهم‌ترین معادن آن فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر است. در ایران هم مهم‌ترین معادن فیروزه در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارد. فیروزه‌های معادن مختلف می‌توانند هرکدام یکی از رنگ‌های بالا را داشته باشند، ولی از نظر تجاری با ارزش‌ترین فیروزه دنیا، فیروزه نیشابور است. خبر بد هم اینکه استخراج غیراصولی فیروزه از معادن نیشابور (استخراج به وسیله انفجار با TNT) تقریبا بسیاری از معادن نیشابور به انتها رسیده اند و طبق برخی گزارش‌های غیر رسمی نهایتا تا ۵ سال آینده رگه‌های فیروزه نیشابور نا پدید می‌شود. فیروزه کرمان و دامغان کیفیت پایین تری نسبت به فیروزه نیشابور دارند و در بازار جهانی نیز فیرزوه کرمان و دامغان ارزش پایین تری از فیروزه تبت یا آمریکا دارد.

بر اساس شکل ظاهری:برخی از آن‌ها یک دست آبی هستند و برخی دیگر دارای رگه‌هایی می‌باشند. در سومین دسته بندی که بیشتر در کشور‌های عربی رایج است، فیروزه به دو نوع عجمی و شجری تقسیم می‌شود. فیروزه عجمی، به فیروزه‌های صاف و یک دستی گفته می‌شود که روی سطح آن هیچ رگه و شکستگی وجود نداشته باشد.



فیروزه عجمی
فیروزه عجمی در بین عرب‌ها محوبیت بسیار زیادی دارد و نکته جالب اینجاست که تنها در ایران یافت می‌شود. فیروزه‌های رگه دار یا صاف برای ما ایرانی‌ها و بقیه کشور‌ها تفاوت چندانی ندارد (قیمت عجمی بیشتر است، ولی باز هم از رگه دار استقبال می‌شود) و بیشتر برای ما رنگ فیروزه اهمیت دارد. در بازار به فیروزه‌های رگه دار، فیروزه اسپایدر (عنکبوت!) هم می‌گویند. در موارد خاص رگه‌های فیروزه دارای پیریت‌های طلایی است که باعث می‌شود زیبایی و قیمت آن بیشتر شود.
چطور از اصل بودن فیروزه مطمئن شویم؟
تشخیص اصالت فیروزه کاری بسیار دشوار می‌باشد و برای افراد حرفه‌ای نیز تشخیص اینکه فیروزه نیشابور یا کرمان است، بسیار دشوار است که متاسفانه در بازار در بعضی موارد فیروزه کرمان یا دامغان را با قیمت بالا به جای فیروزه نیشابور می‌فروشند؛ بنابراین اگر قصد خرید فیروزه با قیمت بالا دارید حتما از فروشنده شناسنامه اصلی بودن و نیشابوری بودن درخواست نمایید.
فیروزه ایرانی و غیر ایرانی
تشخیص فیروزه ایران و غیر ایرانی ساده است. فیروزه‌های آمریکایی در ایران کم اند و فیروزه تبت رنگ روشن‌تر و سطح صاف تری نسبت به فیروزه ایرانی دارد. رگه‌های روی فیروزه ایرانی اکثرا به صورت ترک‌های درشت و تیره هستند، ولی رگه‌های فیروزه تبتی حالت نازک و مویی دارد. به طور کلی فیروزه ایرانی زمخت‌تر است. همچنین فیروزه‌های تبتی به صورت تکه‌های ریز استخراج می‌شود که باعث می‌شود روی رکاب انگشتر از چندین سنگ به صورت کوبیده شده استفاده گردد. فیروزه‌های ریز ایرانی در هنر مینا کاری استفاده می‌شوند.
مهم‌ترین خطری که سنگ فیروزه را تهدید می‌کند، ایجاد خراش روی آن، آب داغ، مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی است و دلیل آن نیز ترکیب هیدراتی در سنگ است. برای نگهداری از سنگ فیروزه خود موارد زیر را در نظر داشته باشید:

از تماس فیروزه با کرم، روغن و ادکن پرهیز کنید، زیرا باعث تغییر رنگ آن میشود.
به هنگام کار با مایع دستشویی انگشتر نگین فیروزه را از دست خود خارج کنید و از تماس سنگ با آب کلردار اجتناب کنید.
از تماس سنگ فیروزه با مواد چربی خودداری کنید. منبع: ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه مد و پوشاک طلا و جواهرات سنگ فیروزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های تشخیص جنس تقلبی از اصل ۷ برند معروف

بازار کالا‌های تقلبی بسیار گسترده است، از کفش‌های ورزشی آدیداس و کیف‌های لویی ویتون گرفته تا عطر‌ها و لوازم آرایشی شنل. بازاریاب‌ها سخت تلاش می‌کنند تا ما را متقاعد کنند که برای این محصولات هزینه هنگفتی بپردازیم، در حالی که برخی دیگر از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و همان محصولات را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر ارائه می‌دهند.

به گزارش روزیاتو، گرچه تشخیص کالا‌های تقلبی از اصل اغلب دشوار است، اما کالا‌های تقلبی می‌توانند خطرناک باشند، زیرا کنترل‌ها و گواهینامه‌های لازم را ندارند.

۱. کفش‌های ورزشی آدیداس

سوراخ بند کفش روی کفش‌های اصل آدیداس از جنس فلز نیستند، مگر در برخی مدل‌های قدیمی‌تر. همچنین فراموش نکنید تعداد سوراخ‌ها را بشمارید مدل‌های اصلی همیشه در کفش‌های بچه‌گانه و زنانه ۶ عدد و در کفش‌های مردانه ۷ عدد سوراخ بند دارند.

لوگوی پشت کفش را بررسی کنید. باید تمام سطح پشت را پوشانده باشد و واضح به نظر برسد. محصولات تقلبی اغلب لوگوی کوچک و تغییر شکل یافته دارند.

به شکل پشت کفش دقت کنید. در محصولات اصل، این قسمت صاف است، در حالی که در نمونه‌های تقلبی معمولاً گرد است. همچنین توجه داشته باشید که آدیداس از چند سال پیش کفش‌هایی با لیبل در پشت پاشنه تولید نکرده است، بنابراین کفش‌های اصلی نباید چنین لیبلی داشته باشند.

شماره سریال را که روی زبانه کفش قرار دارد، بررسی کنید. در یک جفت کفش اصل دو شماره متفاوت برای کفش راست و چپ خواهد داشت. در نمونه‌های تقلبی، اغلب یک شماره یکسان برای هر دو کفش می‌بینید.

۲. عطر شنل

ابتدا ظاهر شیشه را بررسی کنید. لوگوی روی نمونه اصلی باید دارای حروف برجسته و کاملاً منظم باشد. حلقه‌ی روی شیشه را بررسی کنید؛ باید در مرکز قرار گرفته باشد.

پایه شیشه را نگاه کنید. موارد چاپ شده باید بدون اشتباه و دقیقاً در مرکز شیشه، نه کنار آن قرار گرفته باشد. کد بسته و بارکد را مقایسه کنید. در نسخه اصلی، بارکد را هم در پشت و هم در زیر جعبه عطر دست نخورده خواهید یافت.

۳. کیف‌های لویی ویتون

مطمئن شوید که طرح آن در سراسر کیف به صورت یکنواخت توزیع شده است. طرح باید یکدست به نظر برسد و در سراسر کیف تصویر آینه‌ای از خود نشان دهد. اگر دایره‌ای در یک طرف کیف برش خورده باشد، باید در جای مشابه در طرف دیگر نیز برش خورده دیده شود.

بررسی کنید که آیا لوگوی LV در پشت کیف وارونه هستند یا خیر. از آنجایی که کیف‌های لویی ویتون از یک تکه چرم یکپارچه ساخته می‌شوند، لوگو‌های LV در جلو به صورت صحیح و در پشت کیف وارونه قرار گرفته‌اند.

بست‌ها را بررسی کنید. باید از فلز واقعی با روکش طلایی ساخته شده باشند.

۴. رژ لب مک

جعبه را بررسی کنید. نام رنگ و بارکد باید روی برچسب درج شده باشد. شماره سریال روی پایه رژلب را بخوانید. رژلب‌های اصل مک دارای شماره سریال شروع شده با B، A یا C هستند که معمولاً پس از آن ۲ رقم مانند A۴۴ یا B۳۲ می‌آید.

لوگوی مک روی درپوش را بررسی کنید. لوگوی اصل مک باید تقریباً روی درپوش رژلب حک شده به نظر برسد و فونت آن باید از نظر ارتفاع بسیار کوچک باشد، با حروف بسیار نزدیک به هم. نقطه‌های در دو طرف حرف «A» نیز باید کاملاً گرد باشند.

بوی رژلب را استشمام کنید. اگر اصل باشد، بوی ملایم وانیل را احساس خواهید کرد، اما رژلب‌های تقلبی مک ممکن است بوی میوه‌ای یا شیرین داشته باشند.

۵. دستبند لاو کارتیه

روی جواهرات اصل کارتیه، مهری را خواهید یافت که نوع فلز را مشخص می‌کند، مانند Au ۷۵۰ یا ۷۵۰ برای طلای ۱۸ عیار و Pt ۹۵۰ یا ۹۵۰ برای پلاتین.

یک دستبند لاو کارتیه اصلی، بسته به طراحی، بین ۱ تا ۱.۳ اونس وزن دارد.

شماره سریال را بررسی کنید. علاوه بر مهر استاندارد که روی همه جواهرات کارتیه وجود دارد، هر دو نیمه دستبند لاو نیز شماره سریال دستبند را خواهند داشت.

۶. کراکس

لوگوی کراکس را بررسی کنید. کراکس اصل دارای لوگوی چاپ شده کفی داخلی است. باید ۲ چشم و ۶ برآمدگی یکنواخت در پشت و ۲ دست، هر کدام با ۳ انگشت، قابل مشاهده باشد.

کراکس اصلی دارای برآمدگی‌های گرد روی کفی داخلی برای تسهیل گردش خون است.

کف صندل را بررسی کنید. روی صندل اصلی، باید لوگوی کراکس در مرکز کفی در یک طرف قرار داشته باشد.

۷. شلوار جین لیوایز

مارک شلوار را از لحاظ غلط‌های نوشتاری بررسی کنید. روی شلوار‌های جین اصل لیوایز، مدل، دور کمر و سایز همیشه با حروف سیاه نوشته شده‌اند. زیرا ابتدا یک برچسب کلی ایجاد می‌شود و سپس این ویژگی‌ها روی هر شلوار چاپ می‌شوند.

برچسب چرمی نباید خیلی روشن یا خیلی تیره باشد و حروف آن به مرور زمان کم رنگ نشوند.

برچسب‌های نامتقارن یا غلط املایی، نشانه‌های دیگری هستند که شلوار ممکن است تقلبی باشد.

دیگر خبرها

  • راه‌های تشخیص جنس تقلبی از اصل ۷ برند معروف
  • سلطانیه نگین فیروزه‌ای بر رکاب تاریخ
  • روش‌های تشخیص در ضد سرقت ترک
  • اهدا ۱۳ سری جهیزیه به نوعروسان در فیروزه
  • معرفی فرمانده انتظامی جدید شهرستان فیروزه
  • دورهمی خانوادگی «شب فیروزه‌ای» از شبکه تهران
  • دورهمی خانوادگی در شب فیروزه‌ای شبکه تهران
  • اولین پیروزی گروه مالی فیروزه و دیدار پرگل کارآمد برابر بانک صنعت و معدن؛ هفته چهارم برندکاپ
  • مشاهیر بهترین گالری خرید انگشتر فیروزه با ضمانت اصالت
  • افتتاح دفتر خبرگزاری پانا در فیروزه