سیدن به سن تکلیف و آغاز فصل عبادت برای کودکان به خصوص دختران بسیار خاطره انگیز و بیادماندنی است، خواندن اولین نماز و گرفتن اولین روزه همیشه در ذهن ها می ماند، چه نمازی و چه عبادتی! تمامش برای خدا است.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ رسیدن به سن تکلیف و آغاز فصل عبادت برای کودکان به خصوص دختران بسیار خاطره انگیز و بیادماندنی است، خواندن اولین نماز و گرفتن اولین روزه همیشه در ذهن ها می ماند، چه نمازی و چه عبادتی! تمامش برای خدا است.

 

برگزاری جشن تکلیف در سیستم آموزشی ما جزو مواردی است که در بسیاری از مدارس کشور معلمان سوم ابتدایی با همکاری مربیان پرورشی مدرسه تلاش می کنند تا با برگزاری جشنی آموزنده و شاد با برنامه های متنوع، رسیدن به سن تکلیف را به دانش آموزان تبریک بگویند.

 

امروز اردوگاه یادگار امام(ره) نوفرست بیرجند میزبان 110 نفر از دختران ۹ ساله تحت پوشش کمیته امداد بود که از روستاها و شهرهای سراسر استان برای حضور در جشن تکلیف خود به اینجا آمده بودند تا در کنار دوستان تازه مکلف شده لحظات زیبا و خاطره انگیزی را رقم بزنند.

 

 

برخی دانش آموزان حاضر در جشن تکلیف از ظاهرشان معلوم است که از روستاهای دوردست و محروم تر استان در این مراسم حضور دارند. کودکانی که به نظر می رسد برای اولین بار است در جشنی که مخصوص خودشان است شرکت می کنند، هر کدام برای زیباتر شدن جشن کاری را بر عهده گرفته است، شعر خوانی گروه اصول و فروع دین، شعرخوانی در مورد جشن تکلیف، سرود محرم و نامحرم، دکلمه، سوگند نامه و اجرای مسابقه از برنامه هایی است که توسط خود کودکان در جشن صورت می گیرد.

 

محرم و نامحرم!

مراسم با قرائت سوره توحید توسط سه تن از دختران آغاز می شود و بعد صلوات خاصه امام رضا(علیه السلام) لحظاتی دلها را به سوی حرم مطهر و نورانی امام رئوف پرواز می دهد، سرآغاز برنامه های جشن تکلیف دانش آموزان سرود محرم و نامحرم است که همه سالن یکصدا همخوانی می کنند، مادران هم که در انتهای سالن نشسته اند از دیدن این لحظات و خوشحالی فرزندان خود لذت می برند و آنها را تشویق می کنند. چند تن از بچه ها بالای سن بلند می خوانند؛

«سلام سلام آى بچه ها آى بچه ها آى غنچه ها فرشته ها

گوشاتونو خوب تيز كنيد به من بگين بلند بگين

كى محرمه كى نامحرمه عموى من، برای من، محرمه یا نامحرمه؟»

 

 

بعد از این تمام بچه ها بلند پاسخ می دهند؛ «محرمه محرمه، محرمه محرمه»، سرود محرم و نامحرم با اجرای زیبا و هم خوانی همه بچه ها برای آنها به خوبی موضوع محرم و نامحرم را در ذهنشان ماندگار می کند، آنها از هم اکنون می دانند که چه کسی برای آنها نامحرم است و در برابر نامحرم چه وظایفی دارند، هر چند که از چادرهای گلدار و مقنعه های سفید بچه ها معلوم است که قبلا به خوبی این موضوع را یاد گرفتند، خیلی ها هم که به خوبی آمار سن و سال خود را دارند، از چندین ماه قبل نماز را دقیق و حتی در مسجد و اول وقت و روزه را امسال کامل گرفتند.

 

 

بعد از خواندن سرود، نوبت به سوگندنامه می رسد، یکی از بچه ها بالای سن می آید و سوگندنامه را می خواند و همه بچه ها بلند تکرار می کنند؛

 

ای خدای بزرگ ! دراین لحظه باشکوه و به یادماندنی با تو پیمان می بندم، که همیشه به فرمانت عمل کن ، و از راه نورانی تو منحرف نشوم.

ای خدای مهربان ! تورا سپاس می گویم، که دعوتم کردی و با توپیمان می بندم که بنده ی خوبی برایت باشم.

بارالها! به من سلامتی و پاکی داری، پس با تو پیمان می بندم که خودم را به گناه نزدیک نکنم.

ای خدای بزرگ. ای خدای بی همتا!  اکنون که به سن تکلیف رسیده ام، خوشحالم و با تو پیمان می بندم نمازهایم را خوانده و واجبات دینم را انجام دهم.

آمین یارب العالمین»

 

 

 

اجرای برنامه های شاد و متنوع توسط دو تن از روحانیون، اجرای مسابقه و اهدای جوایز به برندگان و همه دانش آموزان از برنامه های این جشن است که بعد از برنامه های متنوع دختران، اجرا می شود، حجت الاسلام سید حمید موسوی و حجت الاسلام حبیب واحدی با اجرای برنامه هایی شاد تلاش می کنند تا در قالب خنده، شوخی و اجرای مسابقه بسیاری از تکالیف دینی را به دختران آموزش دهند.

 

دو رکعت نماز صیح در مسجد!

«نرگس» یکی از دختران بیرجندی است که به گفته خودش بیشتر روزها نه تنها نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء بلکه نماز صبح خود را به همراه مادر به مسجد محله می رود و می خواند، او در محله مهرشهر بیرجند زندگی می کند؛ چند ماه است که به ۹ سالگی رسیده ام، امسال به کلاس چهارم می روم و می دانم که دختران در 9 سالگی که به سن تکلیف می رسند، باید نمازشان را همیشه بخوانند، موهایشان نباید دیده شود، جای محرم نباید باشند و با آنها بازی نکنیم.

 

 

اولین نمازی که خواندم در مسجد قبا مهرشهر بود، من نماز خواندن را در مسجد و در کنار خواهرم یاد گرفتم، چند سال است که نماز می خوانم، سعی می کنم همیشه به مسجد بروم، حتی صبح ها، در مدرسه هم نماز جماعت داریم و شرکت می کنیم.»

 

 

او که بزرگترین آرزویش سلامتی پدر و مادر و فرج امام زمان(عج) است، می گوید؛«حالا که به سن تکلیف رسیدم باید دقت کنم که نمازم را اول وقت بخوانم، روزه بگیرم، موهایم را از نامحرم بپوشانم و در مقابل کسانی که با ما محرم نیستند، با پوشش و حجاب کامل باشم.»

 

 

بچه ها حالا می دانند که چه افرادی برای آنها نامحرم هستند و در مقابل آنها چه تکلیفی دارند، به خصوص که برخی ها در روستاهایی زندگی می کنند که مردم شان اعتقادات بالایی دینی دینی دارند، اما شاید بچه ها خیلی در مورد محرم و نامحرم اطلاعات نداشته باشند که این فرصت بسیار خوبی برای نشر معارف دین و ترویج آن در منطقه و محله توسط خود کودکان است.

 

 

از نرگس در مورد جشن تکلیف می پرسم که در همین حین «زهرا» دختر محجبه دیگری که در کنار نرگس نشسته بلند می گوید؛ من می دانم، بگم... بگم! او که در جشن تکلیف مدرسه هم چند ماه قبل شرکت کرده، به خوبی درباره موضوعاتی که در جشن مطرح می شود، اطلاعات دارد.

 

 

زهرا هم مانند سایر دوستانش نماز خواندن را از سالها قبل تر از رسیدن به سن تکلیف شروع کرده است، آن هم در کنار والدین و با حضور در مساجد، او می گوید؛« من در مسجد در کلاس های قرآن شرکت کردم و الان به راحتی قران را بدون اشتباه می خوانم، ماه رمضان که در جلسات قرآن خانم ها شرکت می کردم، هر روز دو تا سه صفحه قرآن می خواندم، الان هم به مسجد محل رویم و آنجا تمرین می کنیم.»

 

 

قران را روان و بدون اشتباه میخوانم!

زهرا از بچه های گروه فروع دین است، او بر گردنش پلاکاردی را دارد که بر روی آن نوشته شده است،«نماز» قرار است به همراه دیگر دوستان خود که از گروه فروع دین هستند، با خواندن شعری بچه ها را با فروع دین آشنا کنند، تعداد دیگر از بچه ها هم گروه اصول دین هستند که شاخص های «توحید، معاد، عدل، نبوت و امامت» را بر گردن دارند.

 

 

او می گوید:« من از کلاس اول با مادرم نماز می خوانم، الان هم با دوستانم به مسجد محل می رویم و در نماز جماعت که ثواب بیشتری دارد شرکت می کنم، من در ماه رمضان از اول تا آخر روزه گرفتم، قران خواندم.»

 

 

«ستایش» نیمه دوم سال به دنیا آمده و جشن تکلیف خود را در 10 سالگی می گیرد، او می گوید:« در مدرسه برایمان جشن تلکیف گرفتند، اما این جشنی که اینجا برگزار شد خیلی خوب بود، برنامه های جالبی داشت، خیلی مطلب یاد گرفتیم، اینکه به پدر و مادر احترام بگذاریم، نماز اول وقت بخوانیم، با نامحرم دست ندهیم، جلوی نامحرم بدن خود را بپوشانیم، حرف های زشت نزنیم. من دوست دارم وقتی بزرگ شدم معلم شوم تا برای بچه های دیگر جشن تکلیف بگیرم و آنها را خوشحال کنم.»

 

 

ستایش می گوید:«کسی که به سن تکلیف می رسد باید سعی کند که نمازش قضا نشود، من با دوستانم همه با هم به مسجد امام هادی علیه السلام می رویم و آنجا نماز می خوانیم، اولین نماز من پیش دبستانی که بودم در مسجد خواندم خیلی باحال بود.»

 

 

اعزام ۶۹۰۰ دانش آموز به اردوی زیارتی!

محمد عرب، معاون فرهنگی کمیته امداد خراسان جنوبی هم این اردو را در راستای فعالیت های فرهنگی آموزشی امداد برای 110 نفر از دختران به سن تکلیف رسیده به همراه مادران آنها می داند و می گوید:« این بچه ها از سراسر استان به اینجا آمدند که هدف ما تعمیق فعالیت های دینی خانواده های تحت پوشش امداد است. روز ملکف شدن چون روز بزرگی در زندگی دختران آنها است، این روز را هر سال جشن می گیریم، چراکه اینها به سنی رسیدند که در محضر خداوند مسئول اعمال و رفتار خودشان هستند لذا امسال هم جشنی را برگزار کردیم که فرا رسیدن به سن تکلیف به عنوان خاطره در ذهن بچه ها بماند.»

 

 

عرب معتقد است چون همه برنامه های جشن را خود بچه ها انجام می دهند برای آنها ماندگار خواهد شد، او می گوید:«در بین خانواده امداد باورهای دینی خیلی بالا است، امداد فعالیت های آموزشی خاصی را برای خانواده دارد، خانواده ای که تحت پوشش امداد است برای همه اعضای خانواده برنامه های اموزشی را داریم که از جمله انها آموزش احکام است.»

 

 

او وضعیت درسی بچه های تحت پوشش  را خیلی خوب ارزیابی می کند و می گوید: «بچه های تحت حمایت در مدرسه جرو بهترین ها هستند و معمولا وقتی نتایج کنکور اعلام می شود دانش آ‌موزان تحت پوشش امداد رتبه های بالایی دارند، ما هم برای کمک به تحصیل آنها را بورسیه برخی موسسات می کنیم تا در آزمون های مختلف تست زنی شرکت کنند و قدرت تست زنی آنها بالا برود،، علاوه بر اینها برای تشویق بچه ها اردوهایی را برگزار می کنیم که امسال 6900 دانش آموز را به اردوهای زیارتی اعزام خواهیم کرد.»

 

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

خبر بعدی:

اعمال ایام اعتکاف چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری گفته می‌شود.

اعمال اعتکاف شامل دعاها و نمازهایی است که در طول سه روزه اعتکاف توصیه شده است.

نزد شیعیان، ایام البیض رجب و در مرتبه بعد شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است و مهم‌ترین عمل در این سه روز، اعتکاف و روزه است.

اعتکاف چیست؟

اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است. اما تعریف اصطلاحی اعتکاف؛ امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می‌فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَهٍ اُخری خارِجَهً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب، نیت عبادتی دیگر در کنار اصلِ ماندن است.

اعتکاف، محو خودخواهی در امواج بلند خداگرایی و خدمت به امت اسلامی است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادت مستحبی، تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب می گیرد.

اعتکاف، گریز از لذت گرایی و مهار حس خودمحوری و برتری جویی و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوی قلب و قبله هستی است. خودسازی، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از دیگر برکات اعتکاف است.

اسلام، فکر جدایی از زندگی دنیا و گوشه نشینی و کناره گیری از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را به عنوان فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش قرار داد، تا کسانی که از هیاهو و جنجال های زندگی مادی خسته می شوند، بتوانند چند صباحی با خدای خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستی ارتباط دهند.

اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسان‌ها با توشه معنوی و اعتقادی راسخ و ایمان و امیدی بیشتر، به زندگی خود ادامه داده، خود را برای صحنه های خطر و جهاد در راه خدا آماده کنند، همیشه با یاد خدا تلاش کنند، خود را در محضر پروردگار ببینند، از نافرمانی او بپرهیزند و به سوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

اعتکاف در ادیان دیگر

کسی به درستی نمی‌داند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیز‌هایی بوده است.

با توجه به آیه ۱۲۵ سوره بقره، می‌توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می‌شده؛ و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می‌ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا کنند. واگذاری این مسئولیت خطیر به آنها، گواه بزرگی بر اهمیت عباداتی، چون حج، اعتکاف و نماز در پیشگاه خداوند است.

حضرت موسی (ع) با آنکه مسئولیت سنگین رهبری و هدایت امت را به دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را ترک و برای خلوت با محبوب خویش به خلوتگاه کوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش خداوند که فرمود: چرا قوم خود را رها کردی و با عجله به سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: پروردگارا! به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی (طه:۸۳و۸۴).

بیت المقدس از مکان‌هایی بود که همواره عده زیادی از انسان ها، برای اعتکاف در آن گرد هم می‌آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می‌شدند.

بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود و از جمله کسانی که در امر اعتکاف سرپرستی می‌کرد حضرت مریم (ع) بود.

قرآن در این باره می‌فرماید: وَ کَفّلَها زَکَریا کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَریا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقاً؛ کفالت او (مریم) را زکریا بر عهده گرفت و هر زمان که به محل عبادت او می‌رفت برای او غذایی مهیا می‌دید (عمران:۳۷).

از قرآن مجید (مریم:۱۶و ۱۷) استفاده می‌شود که حضرت مریم (ع) آنگاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نائل آمد از مردم بریده بود و در خلوت به سر می‌برد.

علامه طباطبائی می‌فرماید: گویا مقصود از دوری مریم از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است. طبق روایات اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم به وسیله این عمل به خدای خود تقرب می‌جسته اند. اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین حنیف به شمار می‌روند. اعتکاف در غار‌ها و بیابان‌ها و کوه ها، به عده‌ای از این حنفا نسبت داده شده است. آنان در جا‌های خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می‌کردند و جز برای نیاز‌های شدید و ضروری، از آن خارج نمی‌شدند و در آن اماکن به عبادت و تأمل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند. آن‌ها در آن اماکن خاموش و آرام مثل غار حراء، به عبادت مشغول می‌شدند. پیامبر (ص) نیز مانند اجداد خود بر دین حنیف یعنی دین حضرت ابراهیم (ع) بود و عبادات متداول آن دین و از جمله اعتکاف را برپا می‌داشت. قبل از بعثت حضرت محمد (ص) نیز غار حراء محل عبادت و راز و نیاز بود، حضرت رسول اکرم (ص) نیز به اعتکاف در آن مکان مشغول می‌شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می‌رفتند.

ارکان اعتکاف

ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمداً یا سهوا ترک شوند، آن عبادت باطل می‌شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از: ۱) نیت، ۲) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف، ۳) کمتر از سه روز نبودن اعتکاف، ۴) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف

زمان اعتکاف

اعتکاف در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند صحیح است، و بهترین زمان برای آن، ماه مبارک رمضان و مخصوصاً در دهه آخر آن ماه است.

نیت اعتکاف

اعتکاف همانند سایر عبادات، باید با نیت و قصد قربت باشد و هر گونه ریا و خود نمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می‌کند.

در نیت اعتکاف، قصد وجه شرط نیست، یعنی لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است یا مستحب؛ زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که شروع طلوع فجر است و با استمرار نیت اول شب هم مانعی ندارد. اعتکاف را می‌توان به سه صورت به جای آورد. ۱) برای خود، ۲) به نیابت از مردگان ۳) به نیابت از زندگان.

اگر اعتکاف را به نیابت از کسی که از دنیا رفته به جای آورد، در این صورت اعتکاف را تنها به نیابت از یک نفر می‌توان انجام داد، ولی اگر مقصود اهدای ثواب باشد می‌توان ثواب اعتکاف را به چند نفر، زنده یا مرده هدیه کرد.

در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از فقها در درستی چنین اعتکافی، تردید کرده اند. در این صورت هرگاه نایب، اعتکاف را به قصد رجا، یعنی امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتی حتمی انجام دهد، مانعی ندارد.

شرایط اعتکاف

در صحت اعتکاف علاوه بر شرایط عامه تکلیف (ایمان، عقل و قدرت)، اموری شرط است:الف) قصد قربت، ب) روزه، ج) سه روز روزه دار بودن، د) وقوف در چهار مسجد: مسجد الحرام، مسجد النبی «ص»، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره. ولی به قصد رجاء (به امید پاداش) می‌توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. ه) اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر و پیوستگی اعتکاف

محرمات اعتکاف

۱- پرداختن به امور جنسی به معنای وسیع آن که شامل هر نوع بهره برداری شهوانی است. ۲- بوییدن عطر و هر نوع بوی خوش و گیاهان معطر به قصد لذت بردن ۳- مجادله و مناقشه؛ حرمت جدال مربوط به اموری است که معتکف بخواهد فضل و برتری خود را به دیگران نشان دهد. ۴- محرمات روزه؛ در حال روزه یعنی از طلوع تا غروب خورشید که معتکف روزه می‌گیرد، باید از محرمات روزه نیز اجتناب کند. بعضی از فقها محرمات احرام را بر معتکف مستحب دانسته اند. ۵- خرید و فروش

اعمال اعتکاف

شب سیزدهم

خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت حمد، یس، تَبارَک المُلْک و توحید خوانده شود.

روز سیزدهم

اگر کسی قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد.

شب پانزدهم

1- خواندن شش رکعت نماز به سه سلام به همان کیفیت شب سیزدهم.

2- غسل کردن

3- احیاء

4- زیارت امام حسین(ع)

5- خواندن سی رکعت نماز که در هر رکعت یک بار حمد و ده مرتبه سوره توحید

6- دوازده رکعت نماز که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود که در هر رکعت هر یک از سوره‌های حمد، توحید، فلق، ناس، آیة الکرسی و قَدْر چهار مرتبه قرائت شود. و بعد از سلام چهار مرتبه گفته شود: «اَللهُ اَللهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا»؛ و پس از اتمام نماز، اقامه کننده آن، هر حاجتی که دارد را از خداوند متعال درخواست کند. این نماز را سیّد بن طاووس از امام صادق علیه السلام روایت کرده است.

ولکن شیخ در مصباح ذکر کرده که داود بن سرحان از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که ایشان فرمود در شب نیمه رجب دوازده رکعت نماز اقامه کنید که در هر رکعت حمد و سوره یکبار تلاوت شود و پس از اتمام نماز، سوره‌های حمد و معوذتین و سوره اخلاص و آیة الکرسی را چهار مرتبه تلاوت می‌کنید و سپس ذکر «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ» چهار مرتبه گفته شود . پس از آن ذکر «اَللهُ اَللهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ ما شاَّءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» گفته شود. انجام این عمل برای شب بیست و هفتم رجب نیز توصیه شده است.

روز پانزدهم

1- غسل کردن

2- زیارت امام حسین(ع)

3- خواندن نماز سلمان

4- خواندن چهار رکعت نماز به دو سلام، و بعد از سلام گفته شود: " اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کلِّ جَبّارٍ؛ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کهْفی حینَ تُعْیینِی الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقی رَحْمَةً بی‌وَ قَدْ کنْتَ عَنْ خَلْقی غَنِیاً وَ لَوْ لارَحْمَتُک لَکنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیدی بِالنَّصْرِ عَلی اَعْداَّئی وَ لَوْ لانَصْرُک اِیای لَکنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوک نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلی اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُک بِکینُونِیتِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ کبْرِیاَّئِک وَ اَسئَلُک بِکبْرِیاَّئِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِک وَ اَسئَلُک بِعِزَّتِک الَّتِی اسْتَوَیتَ بِها عَلی عَرْشِک فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِک فَهُمْ لَک مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ."

5- انجام اعمال ام داود

عمل امّ داود که عمده اعمال این روز است و برای برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است و کیفیت آن بنا بر آنچه در مصباح شیخ است آنست که وقتی که فردی بخواهد این عمل را بجا آورد، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد. و در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و وقت زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو انجام دهد و در مکانی خلوت قرار بگیرد که چیزی او را مشغول نسازد و کسی با او سخن نگوید. وقتی نماز به اتمام رسید رو به قبله بنشیند و صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص، و ده مرتبه آیة الکرسی را قرائت کند. سپس سوره‌های انعام، بنی‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حَّم سجده، حَّمعَّسَّق، حَّم دخان، فتح، واقعه، مُلْک، نَّ وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام در حالی که رو به قبله است دعای مربوطه را نجوا کند.

دیگر اعمال اعتکاف

الف) قرائت قرآن کریم

از دیگر اعمال اعتکاف، قرائت قرآن کریم است. درباره اهمیت تلاوت قرآن مجید پیامبر اکرم (ص) می‌گویند: «ای سلمان هنگامی که مؤمن قرآن تلاوت می‌کند، خداوند درهای رحمت را به سوی او می‌گشاید.» و به راستی که چیزی بعد از فراگیری علم در پیشگاه خداوند، محبوبتر از قرائت قرآن نیست و بزرگوارترین بندگان در پیشگاه خداوند بعد از پیامبر و علما، حاملان قرآن هستند.

در مراسم اعتکاف، به ویژه در اعمال ام داوود در ایام البیض، سفارش به خواندن سوره و آیات مخصوصی شده که از جمله آنها، صد مرتبه حمد و توحید، ده مرتبه آیةالکرسی، قرائت سوره های انعام، بنی اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، فصلت، شورا، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم و انشقاق تا آخر قرآن.

ب ) توبه و استغفار

آخرین عمل از اعمال اعتکاف که جا دارد به آن پرداخته شود، توبه و استغفار است. قرآن کریم می گوید: «یا اَیهّا الذّینَ آمَنُوا تُوبوُا اِلَی اللهِ توبَةً نَصوحاً»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید به سوی خدا توبه کنید، توبه ای که بعد از آن به گناه باز نگردید (تحریم8). «غافِرُ الذَنبِ وَ قابِلُ التَوبِ شَدیدُ العِقاب». (مؤمن:3) خداوند بخشاینده گناه و پذیرنده توبه و کیفر دهنده ای سخت است.

پیامبر خدا (ص) در این خصوص می‌فرماید: «ای مردم پیش از مردن توبه کنید و به سوی خدا بازگشت نمایید چنان بازگشتی که دیگر به سوی گناه برنگردید و پیشی بگیرید، اعمال صالح و اصلاح کنید بین خود و خدای خود را، تا سعادتمند شوید». اعتکاف فرصت مناسبی است برای بررسی و محاسبه نفس. «حاسَبُوا قَبلَ اَن تُحاسَبوا»؛ به حساب اعمالتان رسیدگی کنید قبل از آنکه، خداوند به آنها رسیدگی کند. جبران کژیها و نواقص با طلب مغفرت و توبه به درگاه خداوند، همان کاری است که لقمان حکیم به فرزندش سفارش می کند: «و هنگامی که گناهی از تو سر زد دنبال آن از خدای متعال طلب مغفرت بنما و اظهار پشیمانی کن و تصمیم بگیر که هرگز به آن گناه باز نگردی.»

ج) نماز شب

نماز شب از برجسته ترین و با فضیلت ترین عبادات در اسلام است، در آیات و روایات تأکید فراوانی روی این عمل صورت گرفته تا آنجا که خداوند نماز شب را بر بنده محبوبش حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) واجب ساخته و چنین می فرماید: «قسمی از شب را به نماز بایست؛ خدای تو، دوست دارد که تو را به مقام محمد برساند» (اسراء 79).

مخالفت عضو مجمع با پیوستن به FATF: بگذاریم اگر قرار است خفه شویم دیگران این کار را انجام دهند| پیشنهاد حذف ریاست‌جمهوری از ساختار سیاسی کشور

مردم چرا به خود اجازه می‌دهند در کار مسئولان مملکت دخالت کنند؟!

عکسهایی از تولد رویا تیموریان در 52 سالگی

کلیدواژه: مجلس بازی های آسیایی ۲۰۱۸ اردبیل عزت الله انتظامی شیراز آمریکا روزنامه روزنامه های ورزشی فوتبال ایران بازار مسکن مراسم جشن تکلیف دانش آموزان دختر کمیته امداد امام خمینی ره خاطره خراسان جنوبی

منبع این خبر، وبسایت shabestan.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۰۲۴۶۲۲۹ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • جشن نوروز در دیار انجیر
  • ذوالفقاری با همتای ترک خود گفتگو کرد
  • مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ علی‌(ع)؛ مهمان ویژه خدا
  • اصابت گلوله به پسر بچه تهرانی در پل گیشا / بی ام و به رگبار بسته شد
  • با پول ترقه، یک آجر از یک مدرسه را می‌خریم
  • فراخوان چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد منتشر می‌شود
  • برپایی جشن ولادت امام علی (ع) در «مسجد النبی (ص)»
  • برپایی جشن ولادت امام علی (ع) در «مسجد جامع محمدیه»
  • «رامبد جوان» به فکر بچه داری افتاد! /عکس
  • رامبد جوان دوست دارد با چه کسی همبازی شود؟ / مجری «خندوانه» به فکر بچه داری افتاد!
  • آخرین «علیه محافظه‌کاری در سال چهلم» با امیدیه خوزستان
  • عین مثل عیدنوروز/ پهن کردن سفره هفت سین با هدفی غیر از تحویل سال نو
  • استرس یک لحظه بچه‌داری مثل ۴۰ دقیقه بازی مقابل برزیل است!/ با هزینه دو بازیکن تراکتورسازی، یک تیم در فوتسال قهرمان می‌شود/ مقام‌هایی که ما کسب کردیم با فوتبال قابل قیاس نیست
  • انواع مدل مانتو مشکی بلند مجلسی زنانه و دخترانه
  • گزارشی از سفرمحمد جواد ظریف به قم +تصاویر
  • لذت بردن از آثار هنری، مسیر حرکت مردم به فرهیختگی و شعور
  • خداوند به این افراد صلاحیت ساخت مسجد نمی‌دهد
  • احداث خوابگاه و سلف سرویس آموزشگاه عشایری در خراسان شمالی
  • تعیین تکلیف واردات گروه کالایی ۴ به مناطق آزاد