Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در این سامانه میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه و نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده ازجانب صرافی های مجاز کشور در آن به ثبت می رسید.

اگرچه سنا در سال‌های اخیر به همین منظور فعال بود اما امسال و به ویژه پس از اجرا شدن بسته جدید ارزی دولت نرخ‌های اعلامی در آن از اهمیت خاصی برخوردار شد و روزانه میانگین نرخ ارز به خصوص دلار و یورو به طور ساعتی در آن درج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند بانک مرکزی همواره تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سامانه سنا براساس معاملات قطعی است و این نرخ‌ها برآیند واقعی قیمت ارز در کشور و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی است اما پس از اجرای بسته جدید ارزی نرخ های اعلامی در سنا با نرخ‌هایی که صرافی‌ها در تابلوهای خود اعلام و معاملات را طبق آن انجام می‌دهند تطابق ندارد و معمولا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد.

طبق ضوابط جدید نرخ صرافی‌ها برای ارائه ۲۲ خدمت ارزی باید یک درصد بالاتر از نرخ بازار ثانویه باشد حال آن که نرخ ها در سامانه سنا ۷۹۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای دلار اعلام می‌شود که در مدت اخیر هیچ گاه صرافی‌ها دلار را به قیمت کمتر از ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه نکردند.

البته درباره علت این موضوع گفته می شد که نرخ‌های موجود در سنا میانگین معاملات در بازار ثانویه است که در آن معامله ارز بین صادرکننده و وارد کننده براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در آن نرخ های بازار آزاد و معاملات صرافی‌ها از جمله ارز مسافرتی نیست.

با همه این مسائل پیگیری‌های امروز از بانک مرکزی برای دریافت توضیحی در مورد چرایی حذف قیمت دلار از سامانه سنا بی نتیجه باقی ماند، اگرچه که گفته می شود در روزهای گذشته و در اتفاقی نادر قیمت دلار از یورو در سامانه سنا بالاتر رفت که از همین رو بانک مرکزی اقدام به حذف دلار از این سامانه کرد.

آنچه از گفته ها بر می آید این که رئیس کل جدید بانک مرکزی تا تسلط کامل بر حوزه کاری اش و فرونشاندن غبار تلاطم های ارزی چند ماه گذشته، گویا زیرمجموعه خود را از هرگونه اظهارنظر و پاسخگویی برحذر داشته است.


گزارش از " علیرضا بای" 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: حذف دلار سامانه سنا بانک مرکزی نرخ های موجود صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به بازگشت قیمت طلا در بازارهای جهانی از مسیر صعود با شیب تند، از کاهش قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخل خبر داد.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی طلا میانگین ۴۴ کاهش اونس جهانی طلا را داشتیم؛ البته میزان کاهش تا ٨٠ دلار هم رسید اما نوسانات طی دو روز اخیر، این میزان کاهش را کمتر کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: به‌تبع روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین باتوجه به آرامش در بازار ارز داخلی و نوسانات حداقلی نرخ ارز در داخل و همچنین نبود هیجان در اخبار سیاسی و اقتصادی جهان، بازار سکه و طلای داخلی نیز به‌دور از هرگونه التهاب، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است.

١.١۵٠ میلیون تومان از بهای سکه و ١۵۵ هزار تومان از بهای طلا ریخت 

وی در رابطه با قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در آخرین معاملات پایانی هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ١۵٠ هزار تومان کاهش قیمت‌ نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢ میلیون و ١۵٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با یک میلیون کاهش در پایان هفته ٣٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. نیم سکه در آخرین معاملات پایانی هفته ٢۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ١۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند که به ترتیب نیم سکه ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ٧٠٠ هزار تومان ارزان‌تر از ابتدای هفته بوده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، شش میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

بذرافشان ادامه داد: هر مثقال طلای ١٧ عیار با ۶٧٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به ١۵ میلیون و ٣٢٠ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١۵۵ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۵٣٩ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه در یک هفته اخیر تغییر چندانی نداشت. نوسانات افزایشی یا کاهشی داشت اما در مجموع تغییر خاصی نداشت؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه‌ سکه هفت میلیون و ۵٠٠ هزار تومان دارای حباب بوده است. 

این مقام صنفی در پایان بر رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا تاکید و نسبت به ادامه‌ی این روند که از سال گذشته بر بازار حکمفرما شده و از ابتدای سال جاری نیز تشدید شده است، ابراز نگرانی کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • محرک جدید بورس
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد