Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@19:39:43 GMT

دعای عرفه در منظر امام خمینی(ره)

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۶۹۱۸

دعای عرفه در منظر امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) بر این قضیه تأکید داشتند که در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آنها غافل هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نهم ذی‌الحجه را روز عرفه می‌گویند که این روز از روزهای بسیار مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. حضرت امام خمینی(ره) درباره اهمیت روز عرفه اینگونه می‌فرمایند:

ایشان با تاکید بر این که در دعای عرفه حضرت سید الشهداء مسائلی هست که ما از آنها غافل هستیم، فرمودند: ما باید مردم را با توحید آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علماى اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند. با معارف الهى آشنا کنند. «أَ لغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»؛ دعاى عرفه حضرت سید الشهدا (سلام‌الله‌علیه) «متى غِبْت حتى تحتاج الى» چه. قرآن هم همین است، هر کدام یک زبانى دارد. قرآن نازل شده تا اینجا رسیده است و ادعیه ائمه ما (علیهم‌السلام) به حسب تعبیر بعض مشایخ، «قرآن صاعد» است و هرچه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. زبان ادعیه با زبان عادى‏‌ که احکام مى‏‌خواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفان علمى هم دوتاست، یک زبان دیگرى است ما فوق اینها، منتها زبان فهم مى‏‌خواهد، باید کسانى که آن زبان را مى‏‌فهمند توجه کنند. قرآن یک نعمتى است که همه ازش استفاده مى‏‌کنند، اما استفاده‏‌اى که پیغمبر اکرم مى‏‌کرده است از قرآن، غیر استفاده‏‌اى است که دیگران مى‏‌کردند. انّما یعرف القرآن من خُوطِبَ به، دیگران نمى‏‌دانند، ماها یک ذره‏‌اى، یک چیزى، یک خیالاتى پیش خودمان داریم، آن که قرآن برش نازل شده مى‏‌داند چیست، چه جور نازل شده، کیفیت نزول چیست، چه مقصد در این نزول است و محتوا چیست و غایت این کار چیست، او مى‏‌داند. آنهایى هم که به تعلیم او تربیت شده‏‌اند، آنها هم براى خاطر تربیت او مى‏‌دانند. هنر انبیا این بوده است که مسائل را، مسائل دقیق عرفانى را با یک لفظى مى‏‌گفتند که هر کسى یک جورى ازش، خودش مى‏‌فهمیده، ولى واقعش مال آنهایى است که بالاتر از این افقشان است، و این هنر در قرآن از همه جا بالاتر است و در ادعیه هم هست. (صحیفه امام، جلد ‏19، صفحه 356)

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی همچنین در تفسیر دعای عرفه می‌فرمایند: «ادعیه‌اى که از ائمه اطهار وارد شده است این هم یک سفره‏‌اى است پهن شده براى اینکه همه از آن استفاده کنند، هر کسی به مقدار فهمش و اکثراً چیزهایى است که عامه مردم از آن استفاده مى‏‌کنند و فقراتى در ادعیه هست که فلاسفه از آن استفاده مى‏‌کنند. فقراتى هست که عرفا از آن استفاده مى‏‌کنند. فقراتى هست که خاصه اولیا باید از آن استفاده کنند. همین در دعاى عرفه‏‌اى که حضرت سید الشهدا (سلام الله علیه) در روز عید خوانده، در روز عرفه خوانده‏‌اند، این دعا اکثراً چیزهایى است که اکثر بینندگان از آن استفاده مى‏‌کنند، لکن در بین آن یک چیزهاى دیگرى هست که استفاده از او مشکل است، حتى براى عرفاى بزرگ أَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهُورْ حتى اینکه ما لَیسَ لَکَ این تعبیر غیر از این است که هُوَ الْمُظْهِرُ، أَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهور ما لَیْسَ لَکَ یعنى ظهور همه از توست، ظهور توست مَتى‏ غِبْتَ حَتّى‏ تَحْتاجُ الى‏ دَلیل چه وقت غائب بودى؟ هیچ وقت غائب نبودى، از تو باید استدلال به دیگران بشود، نه از دیگران استدلال به تو، و هکذا. این از نعمت‏‌هاى بزرگى است که براى بندگان خدا آمده است و هر کسی به اندازه خودش از او استفاده مى‏‌کند و بسیارى هم هستند که گمان مى‏‌کنند استفاده کردند، لکن واقع مطلب بسیار مشکل است. یعنى بعضى امور است که تصدیقش آسان است لکن تصورش مشکل. بعضى از مسائل هست که تصور، انسان نمى‏‌تواند بکند، لکن تصدیقش مى‏‌کند و مسائل که مال اهل معرفت است از این جور مسائل هستند، تصدیق مى‏شود کرد به اینکه هو الظاهر، لکن تصور هو الظاهر یک تصورى است که بسیار مشکل است، مگر براى آنهایى که خاصه اولیا هستند و عید شریف قربان و اینکه همه را خواستند، فى الناس، فریاد بزن بین ناس که بیایند و بیایند به سوى تو اى ابراهیم، و به سوى رسول خدا در وقتى که رسول خدا هست، و به سوى ولىّ در وقتى که ولىّ هست، به سوى او بیایند و به سوى او آمدن، به سوى خدا رفتن است، نه اینکه به سوى او بیایند در مقابل به سوى خدا رفتن، به سوى او رفتن عین به سوى خدا رفتن است‏ (صحیفه امام، جلد ‏18، صفحه 121)

انتهای پیام/4071

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان از ادامه عملیات احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: قرارداد این پروژه که شامل اجرا و حفاری شمع و فونداسیون سرشمع، ستون و عرشه است، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیرعباس رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشخصات کلی پروژه احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) اظهار کرد: قرارداد این پروژه با عنوان پروژه عملیات احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف واقع در محدوده مناطق ۸ و ۱۱ شهرداری اصفهان بسته شده است.

وی افزود: از تأثیرات شاخص این پروژه می‌توان به کاهش ترافیک روی پل امام خمینی (ره) و سهولت دسترسی به خیابان‌های شریف و درخشان اشاره کرد.

کد خبر 748630

دیگر خبرها

  • مطهری امام
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • آیا می شناسیدش؟
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا