Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:02:46 GMT

کشت ارگانیک ضامن سلامت جامعه

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۶۹۹۱

کشت ارگانیک ضامن سلامت جامعه

خرم‎آباد - ایرنا - امروزه آنچه که محققان به آن دست یافته اند نشان می دهد بسیاری از بیماری‎های گوارشی، حاصل استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی است و استفاده از روش های بیولوژیک شیوه ای است که می تواند به کاهش این بیماری ها در جامعه کمک کند.

به گزارش ایرنا، آلودگی‎های زیست محیطی مشکل بزرگی است که گریبانگیر تمام مردم دنیا را گرفته و سلامت انسان‎ها را به مخاطره انداخته و متاسفانه روز به روز نیز در حال گسترش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشمندان به این نتیجه رسیده‎اند که عامل ابتلا به بسیاری از بیماری‎هایی که انسان‎ با آن‎ها دست و پنجه نرم می‎کند، خصوصا بیماری‎های گوارشی ناشی از موادغذایی است چرا که بیشتر آنها از کود و سموم شیمیایی تولید شده‎اند و این واقعیت غیر قابل انکار در دنیا به اثبات رسیده است.
آمار و ارقام نشان می‎دهد بیماری‎هایی که مردم به علت آلودگی موادغذایی به آن‎ها مبتلا می‏شوند بسیار بالاست، تقریبا بیش از 200 نوع بیماری شناخته شده که منشا آن‎ها آلودگی موادغذایی است، موادغذایی بخش مهمی از سلامت فرد را تامین می‎کنند و این مواد باید به دور از آلودگی‎های انگلی، شیمیایی و سموم باشند.
متاسفانه افزودنی‎های غیرمجاز به هرشکل، عامل اصلی این بیماری‎ها هستند و امروزه درمان این بیماری‎ها بار مالی بسیاری را بر مردم و وزارت بهداشت و درمان تحمیل می‎کند.

** کشاورزان به جای سموم شیمیایی از روش های بیولوژیک استفاده کنند
یک کارشناس ارشد زراعت در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: در بیشتر کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی، تولید محصولات سالم و ارگانیک در دستور کار قرار گرفته و فروشگاه هایی با نام 'بیو' وجود دارند که تمامی محصولات آنها به صورت ارگانیک تهیه شده و این محصولات نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند بلکه سالم بودن آنها برای مردم و دولت نیز بسیار حائز اهمیت است.
پیمان یوسفوند افزود: در ایران نیز زمان آن رسیده که فکری بسیار جدی درخصوص مصرف کودها و سموم در بخش کشاورزی اندیشیده شود.
وی عنوان کرد: می‎توان هزینه های درمانی و عاطفی فراوانی را که در خصوص سلامت انسان‎ها صرف می‎شود در راه تولید محصول سالم هزینه کرد چرا که تجربه ثابت کرده که پیشگیری بهتر از درمان است.
این کارشناس ارشد زراعت با تاکید بر اینکه رسیدن به این هدف، همکاری همگانی در تمامی بخش‎ها را می طلبد که باید به طور جد در بخش کشاورزی دنبال شود، خاطرنشان کرد: امروزه کارشناسان به کشاورزان توصیه می‎کنند که به جای استفاده از کود و سموم شیمیایی از روش های بیولوژیک استفاده کنند.
وی افزود: اهمیت استفاده از کودها و روش های مبارزه بیولوژیک در بخش کشاورزی دلایل بسیاری دارد که از جمله آنها می‎توان به مزایای زیست محیطی و سازگاری بسیار بالای آنها با خاک اشاره کرد.
یوسفوند تصریح کرد: حفظ و توسعه باروری خاک، جلوگیری از ایجاد آلودگی خاک و منابع آبهای سطحی و زیر زمینی از دیگر مزایای استفاده از این نوع کودها هستند.
وی اظهار داشت: با توجه به مساله مهم بحران آب در کشور و همچنین اثرات ناشی از ترکیبات باقیمانده کودهای شیمیایی که باعث آلوده شدن آبهای سطحی و زیرزمینی می‎شود و از بین بردن منابع خاک، نقش این کودها و مبارزه بیولوژیک را بیشتر نمایان می‎سازد.
این کارشناس ارشد زراعت عنوان کرد: این کودها با برقراری تعادل عناصر غذایی خاک موجب جذب هرچه بهتر دیگر عناصر می‎شوند که این مورد یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ممتاز این کودها است و بر خلاف کودهای شیمیایی که مصرف آنها تاثیر منفی بر دیگر عناصر خاک دارد، روش های مبارزه بیولوژیک موجب پایداری خاک می‎شود، به عبارتی دیگر توان تولید خاک در بلند مدت افزایش می‎یابد.

** مبارزه بیولوژیک در سطح یکهزارو 800هکتار از مزارع سلسله انجام شد
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی کاهش مصرف سم ها و افزایش سطح مبارزه بیولوژیک با آفت ها و بیماری های نباتی، تحت عنوان طرح IPM (مدیریت تلفیقی آفات) است، اظهار داشت: در مبارزه بیولوژیک عامل مبارزه نوعی زنبور به نام هلیوتیس است که در خود شهرستان تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه سهمیه شهرستان در سال 97 اجرای مبارزه بیولوژیک در سطح یکهزار و 500 هکتار از مزارع شهرستان بود، عنوان کرد: خوشبختانه با مشارکت گسترده کشاورزان توانستیم 300 هکتار بیش از تعهد خود را در شهرستان اجرایی کنیم.
سوخته زاری با اشاره به اینکه عملیات رهاسازی زنبور هلیوتیس طی دو مرحله صورت می گیرد، افزود: در هر مرحله یکهزار زنبور هلیوتیس در سطح مزارع رهاسازی می شود.
وی عنوان کرد: با تحقق مبارزه بیولوژیک آلودگی های زیست محیطی استفاده از سموم کشاورزی در تولیدات کشاورزی کاهش می یابد.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با بیان اینکه کلیه هزینه های تولید مبارزه بیولوژیک بر عهده جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در این روش بر اساس سطح هکتار زمین های کشاورزی عامل بیولوژیک در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
امید است کشاورزان کشور ما در جهت ارتقای کیفی محصولات و حفظ و پایداری خاک با استفاده از روش‎های نوین کشاورزی گام بردارند تا شاهد جامعه ای سالم در راستای کشاورزی پایدار باشیم.
7265/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي كودهاي بيولوژيك سلامت جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۶۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرشته صادقی نسب  افزود: سطح مبارزه باعلفهای هرز غلات ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ هکتار، سطح مبارزه با بیماری های غلات ۴۱ هکتار و مبارزه با سن غلات ۹۵ هزار و ۸۱۸ هکتار در مرحله مادری بود و سطح مبارزه با ملخ ۶۰۰ هکتار بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان سردشت انجام شده و ادامه دارد گفت: عملیات سم پاشی بر علیه آفت سن پوره شروع نشده است که در اسرع وقت اطلاع رسانی می شود ولی لازم است زارعان تا قبل از تخم ریزی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: بیشترین مزارعی که مورد سم پاشی قرار گرفتند در شهرستانهای بوکان و مهاباد هستند و باتوجه به شرایط جوی مساعد و وجود شرایط مناسب جهت ایجاد و گسترش بیماری زنگ زرد گندم و بیماریهای برگی در مزارع غلات استان از کارشناسان شبکه مراقبت تقاضا می‌شود ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را درخصوص سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات کشور انجام دهند.

صادقی نسب ادامه داد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارآیی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت نانوایی گندم تاثیر نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است