Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@04:31:52 GMT

مسجد؛ مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۷۶۱۳

مسجد؛ مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مسجد خانه خدا و محل عبادت و برترین و شریف‏‌ترین مکان روى زمین است؛ مسجد مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى و جاى شنیدن دعوت حضرت دوست به سوى خیر و کمال است. مسجد، آباد کننده دل، تصفیه کننده جان و مرکز تجلى انوار ربوبى بر قلب مؤمنان است. مسجد، خانه هدایت و مرکز تربیت و جایگاه اهل معرفت و محل سوز و گداز عاشقان الهى است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد جاى خردمندان، خانه برکت براى مستمندان و جاى مناجات دردمندان و سرزمین برآورده شدن نیاز حاجت‏ مندان است. مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و محل گرفتن فیوضات ربانى از عالم قدس است. مسجد جایگاه نزول برکات، مرکز تدارک ملاقات و صحنه پیکار با عوامل شیطان و جاى نجات از درکات است. مسجد، پلى به سوى بهشت و راهى به سوى فضیلت و طریقى به طرف هدایت و دلیلى به سوى نقطه وصال براى فراق زدگان است. مسجد، جایى است که عبادت و بندگى در آن، افضل و برتر از سایر مکان‏ها است و آباد نگاه داشتن آن از اعظم عبادات و قربات است. مسجد، جایگاه بسیج عباد خدا براى عبادت و خدمت به خلق، امر به معروف و نهى از منکر، حلّ مشکلات مسلمانان و آمادگى جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانیت است. مسجد، مرکزى است که امروز قدرش مجهول و فرداى قیامت براى آنان که حقش را ادا نکردند، بزرگ‏ترین اندوه و حسرت و واسطه شرمسارى و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است!

قرآن کریم و مسجد از آغاز شکل گیری اسلام تا به امروز مکمل یکدیگر بوده‌اند
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن کریم و مسجد از آغاز شکل گیری اسلام تا به امروز دو رکن جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر بوده اند و همواره به عنوان دو عامل مهم و مؤلفه بسیار تأثیرگذار در بسط و ترویج فرهنگ و معارف ناب اسلامی نقش بسیار مؤثر و عمیقی را ایفاء نموده‌اند و در سایه این تعامل مثبت و خدمات متقابل آن دو به یکدیگر بوده است که شاهد گسترش و نهادینه سازی ارزش‌های اسلامی و الهی در جوامع اسلامی هستیم.
وی افزود: قرآن کریم اولین کتابی است که وارد محیط مقدس مسجد شده و متضمن شکل گیری، تولید و تقویت کتابخانه‌های مساجد شده است. قرآن و کتب ادعیه‌ای که حاوی کلمات وحی است از اصلی ترین کتب موجود در مساجد محسوب می شوند.
وی با استناد به آیه 114 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟ چنین گروه را نشاید که در مساجد مسلمین در آیند جز آنکه ( برخود ) ترسان باشند. این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ.

مساجد بهترین بستر عرصه ارائه برای برنامه‌های علوم قرآنی
حجت‌الاسلام مرسلی، ادامه داد: مفاهیم، محتوا و روح آیات قرآنی به دلیل هم راستایی با ابعاد معنوی و روحانی مساجد موجب شده است تا مساجد بهترین بستر عرصه ارائه برای برنامه‌های علوم قرآنی محسوب شود، چرا که میزان فضیلت و حضور در مسجد و نقش پر رنگ این حضور در نشان دادن جایگاه واقعی این مکان معنوی، اجرای برنامه‌ها، گسیل داشتن و اقبال و جذب مردم به مسجد و زمینه‌های این امور می‌تواند فضا را برای گسترش بحث ترویج فرهنگ مسجد و فرهنگ قرآن در میان عامه مردم فراهم نماید.
امام جمعه مهربان، ضمن بازگو نمودن مسئولیت مهم مسلمانان نسبت به مسجد یادآور شد: مسئوليت مسلمانان نسبت به مسجد خيلى مهم و سنگين است، مسلمان بايد در حفظ ظاهر و باطن مسجد بكوشد و وجودش كانون جاذبه مردم به سوى مساجد باشد.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: در دنيا مهمان باشيد، اين دلبستگى‌ها و آرزوها شايسته مهمان نيست، مساجد را به عنوان خانه اصلى خود بگيريد، دل‌ها را به رقّت عادت دهيد، زياد انديشه كنيد و از خشيت حق گريه داشته باشيد، موت و احوال قيامت را نصب العين قرار دهيد، اين چه زندگى غلطى است كه ساختمانى كرده‌ايد كه در آن سكنى نداريد و آن قدر جمع كرده‌ايد كه براى شما قدرت خوردن نيست، از خدايى كه به سوى او باز مى گرديد، پروا كنيد!
حجت‌الاسلام مرسلی، مسجد را شريف ترين مكان روى زمين دانست و تاکید کرد: مسجد خانه خدا و محل عبادت و برترين و شريف ترين مكان روى زمين است؛ مسجد مركز اتصال قلب و روح به محبوب حقيقى و جاى شنيدن دعوت حضرت دوست به سوى خير و كمال است.

مسجد مکان هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی است
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و محل گرفتن فیوضات ربانیه از عالم قدس است. مسجد تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی و آشنا نمودن مردم با آن است.
وی، افزود: كتاب خدا براى مسجد فضيلتى بس بلند و مقامى بس ارجمند قائل است كه توجه به عمق آن آيات، انسان را به معنويت و روحانيت و ارزش مسجد آگاه مى نمايد.
وی، با استناد به آیه 38-36 سوره خاطرنشان کرد: در این آیات می‌خوانیم: در خانه هائی خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آن ذکرخدا شود و صبح و شام تسبیح و تعزیه ذات پاک او کنند. پاک مردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و پرداختن زکات غافل نمی سازد و از روزی که دل و دیده‌ها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند. تا خدا در مقابل بهترین اعمال ایشان جزاء و ثواب عطا فرماید و از فضل و احسان خویش بر آنها بیفزاید و خدا هرکه را خواهد روزی بی حد و حساب بخشد.
حجت‌الاسلام منصوری، ادامه داد: مسجد، مركزى است كه امروز قدرش مجهول و فرداى قيامت براى آنان كه حقّش را ادا نكردند، بزرگ ترين اندوه و حسرت و واسطه شرمسارى و خجالت در پيشگاه حضرت دوست است!

تاکید قرآن بر آبادکنندگان مساجد
امام جمعه شربیان، ضمن بازگو نمودن تاکید قرآن بر آبادکنندگان مساجد یادآور شد: در واقع تأکید قرآن بر وجود اوصاف و شرایطی خاص برای آبادکنندگان مساجد در حقیقت دارای دو جنبه فردی و اجتماعی است، از جنبه فردی شرایط مذکور از آن روی اهمیت پیدا می‌کند که آباد کردن مسجد بدون آن ویژگی‌ها عملی بی روح و پیکری بی جان است که در بارگاه ربوبی بی ارزش است و ثمری نخواهد بخشید و از بعد اجتماعی نیز از آنجا که مسجد دارای نقش‌های مهم اجتماعی است، بایستی آبادکنندگان آن انسان‌های صالح و برگزیده باشند تا مسجد قادر به ایفای نقش حیاتی خویش باشد.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: هرگاه خداوند اهل قريه‌اى را ببيند كه در گناه اسراف مى كنند، ولى سه نفر مؤمن در آن هاست، خطاب مى‌كند: اى اهل گناه! اگر در ميان شما مؤمنان متحابين به جلالم نبودند كه به خاطر نماز آنان زمين و مساجدم آباد است و از ترس من در سحر در حال استغفارند، همانا آينه عذابم را بر شما نازل كرده و باكى نداشتم.
حجت‌الاسلام منصوری، مسجد را جایگاه خدمت به خلق دانست و تاکید کرد: مسجد، جايگاه بسيج عباد خدا براى عبادت و خدمت به خلق، امر به معروف و نهى از منكر، حلّ مشكلات مسلمانان و آمادگى جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانيت است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن معارف مسجد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۷۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید نصیر حسینی دوشنبه شب در اجلاسیه شهدا و سرداران شهید شهرستان کهگیلویه، افزود: علیرغم وجود مصوبه برای اتصال استان به راه آهن، اقدامی عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های ارتباطی، تصریح کرد: جاده های خطرناک سبب عدم حضور سرمایه گذاران در استان می شود.

حسینی به ظرفیت بالای منابع آبی استان اشاره کرد و بیان داشت: سرچشمه تعدادی از سدها استان ما بوده، اما تخصیص مناسبی از آنها برای استان نداشتیم.

امام جمعه یاسوج با تاکید بر اهمیت احداث سد آبریز، عنوان کرد: چرا باید مردم ما در کنار منابع آبی، لب تشنه باشند و خبری از روند احداث آن نیست.

حسینی با اشاره به پتانسیل های کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت باید اقدامات لازم برای رفع مشکلات را انجام دهد.

کد خبر 6092584

دیگر خبرها

  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • ببینید | صداوسیما: ذخیره طلا و دلار در خانه در قرآن نکوهش شده است
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد