Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:31:49 GMT

تحقيق و توسعه، قطعه گم شده پازل صنعت

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۷۹۹۷

تحقيق و توسعه، قطعه گم شده پازل صنعت

خبرگزاري آريا - قزوين - ايرنا - با وجود اهميت تحقيق و توسعه در رشد شاخص هاي توليد، اين حوزه در صنايع داخلي برخلاف کشورهاي صنعتي و توسعه يافته مورد کم توجهي و غفلت واقع شده است.

به گزارش ايرنا، در بسياري از صنايع مهم و پيشرفته دنيا واحد تحقيق و توسعه بخش کليدي و مهم و غيرقابل انکار به شمار مي رود که بدون فعاليت آن، ترسيم چشم انداز و دستيابي به اهداف تعيين شده غيرممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


واحدهاي تحقيق و توسعه يا همان (R&D)نقش مهمي در خلق محصولات جديد صنعتي، کاهش هزينه هاي توليد و ارتقاي بهره وري و افزايش سهم بازار دارد که به نظر مي رسد اين نقش در صنايع داخلي کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
به منظور بررسي اين موضوع ميزگردي با حضور حميدرضا خانپور مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان قزوين، علي محمد زماني رييس خانه صنعت و معدن استان قزوين، عليرضا گرامي رييس انجمن تحقيق و توسعه استان قزوين و استاد دانشگاه و عليرضا خاکپور رييس دانشگاه مهرام و فعال حوزه صنعت برگزار شد.
** مشکلات تحقيق و توسعه در صنايع به وضع ارتباط صنعت با دانشگاه بازمي گردد
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي قزوين در اين ميزگرد گفت: براي تقويت تحقيق و توسعه در صنايع بايد به حال وضعيت ارتباط بين صنعت با دانشگاه فکر و چاره اساسي بشود.
حميدرضا خانپور ،با بيان اينکه در اين حوزه مسايل پيچيده و حل نشده اي باقي مانده است، اظهار داشت: ارتباط صنعت و دانشگاه در ذات خود موضوعي خوب و ضروري است ولي بايد نگاه کنيم که دانشگاه هاي ما چه خروجي داشته اند.
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي قزوين گفت: بعضي صنعتگران سوابق بدي در اين زمينه دارند و ارتباط آنها با دانشگاه ها خروجي مطلوب و فايده بخشي براي آنان به همراه نداشته است که اين موضوع موجب بدبيني و بي اعتمادي آنان به موضوع ارتباط بين صنعت با دانشگاه شده است البته اين مساله در همه موارد صادق نيست.
خانپور با بيان اينکه ما با بيشتر دانشگاه هاي استان تفاهم نامه همکاري منعقد کرده ايم و به استفاده از ظرفيت مراکز علمي براي کمک به صنايع اعتقاد داريم، اظهار داشت: با اين وجود اين ارتباط بايد دوسويه باشد و صنعت و دانشگاه به يکديگر نفع برسانند در غير اين صورت اين رابطه دوام و قوام لازم و کافي را نخواهد داشت.
اين مسئول در ادامه ميزان واحدهاي تحقيق و توسعه فعال و قوي در کارخانجات مستفر در شهرک ها و نواخي صنعتي استان قزوين را 20 مورد دانست و گفت: اذعان داريم که اين رقم نسبت به حجم صنايع مستقر در شهرک ها و نواحي صنعتي قابل توجه نيست.
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي قزوين با بيان اينکه امروز بدون توجه به تحقيق و توسعه فعاليت در حوزه صنعت بسيار دشوار و يا حتي غيرممکن است، اظهار داشت: در دهه 80 موقعيتي پيش آمد که بسياري در حوزه صنعت سرمايه گذاري کردند اما در اين حوزه کاربلد و متخصص نبودند و در ادامه فعاليت خود بدليل بي توجهي به تحقيق و توسعه دچار مشکلات زيادي شدند.
خانپور با بيان اينکه برخلاف دهه هاي قبل امروز در شرکت شهرک هاي صنعتي زمين را تنها به سرمايه گذاراني که از اهليت لازم برخوردار باشند واگذار مي کنيم، ادامه داد: اما امروزه اهليت سرمايه گذاران مورد بررسي قرار داده مي شود و با ارايه دوره هاي مشاوره به وي در خصوص سرمايه گذاري اش و چشم انداز پيش رو آگاهي مي دهيم.
** تحقيق و توسعه اولويت صنعتگران نيست
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي قزوين گفت: اتخاذ سياست هاي مناسب در حوزه توليد نيز مي تواند موجب تقويت بخش تحقيق و توسعه در صنايع شود چرا که اگر اين سياست ها متناسب و صحيح نباشد صنعتگر دچار دردسر شده و موضوع تحقيق و توسعه در اولويت کارهاي وي قرار نمي گيرد که امروز متاسفانه اين گونه است.
اين مسئول گفت: بايد سياست هايي وضع شود که شرکت هاي دانش بنيان و واحدهاي هايتک بتوانند بدون دغدغه مسايل اقتصادي و ارزي در خدمت توليد بوده و براي صنعت کشور چشم انداز ترسيم کنند.
خانپور اظهار داشت: تصميمات خلق الساعه و ناگهاني مشکلات زيادي را به صنعتگران وارد مي سازد و آنها را از پيگيري امور تحقيقاتي خود باز مي دارد و باعث مي شود آنها نسبت به اين حوزه که نيازمند برنامه ريزي بلند مدت است کم توجه باشند و بر برنامه هاي موقت و کوتاه مدت تمرکز کنند.
** نداشتن اقتصاد دانش محور دليل کم توجهي به تحقيق و توسعه در صنعت
علي محمد زماني رييس خانه صنعت و معدن استان قزوين در اين ميزگرد گفت: تحقيق و توسعه از مباحث مهم در حوزه صنعت به شمار مي رود که در کشور ما برخلاف کشورهاي صنعتي و توسعه يافته مورد غفلت قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: در اين حوزه صنعتگران بدنبال دستيابي و خلق محصولات جديد با استفاده از طراحي و خلاقيت مبتني بر علم و دانش هستند و يا بدنبال توسعه محصولات توليدي موجود و ارتقاي کيفي و تنوع آن هستند که البته در حوزه بهره وري و کاهش هزينه ها و افزايش سهم بازار موثر خواهد بود.
رييس خانه صنعت و معدن استان قزوين گفت: بحث تحقيق و توسعه امروز اهداف بلندتري از موضوعات طرح شده دارد و در پي دستيابي به بازار بلند مدت و توسعه پايدار است و اگر بررسي کنيم مي بينيم که واحدهاي توليدي داراي (D&R) به معناي واقعي خود به مراتب در پياده سازي اهداف شان نسبت به ديگر واحدها موفق تر هستند.
وي با بيان اينکه ما تحقيق و توسعه در صنايع را به داشتن يک آزمايشگاه که بعضا غيرفعال نيز است خلاصه و محدود کرده ايم، اظهار داشت: در دنيا توجه به اين بخش همه برنامه ها و اهداف و چشم اندازهاي توليد يک محصول را دربرمي گيرد.
زماني با بيان اينکه يکي از دلايل مهم کم توجهي به حوزه تحقيق و توسعه در صنايع داخلي اين است که اقتصاد ما دانش محور نيست و از علم براي توليد، توزيع و به کارگيري روش هاي فناورانه در صنعت خود کمتر استفاده مي کنيم و بيشتر مقلد و مونتاژ کار هستيم.
** صنعت داخلي گرفتار خودتحريمي است
رييس خانه صنعت و معدن قزوين با بيان اينکه در عرض يک هفته چندين تصميم متناقض براي صنعت کشور گرفته مي شود که صدمات جبران ناپذيري را به پيکره توليد وارد مي کند که بايد از آن به عنوان خودتحريمي ياد کنيم، اظهار داشت: به عنوان نمونه صنعتگري را سراغ داريم که با پيش بيني مسايل آينده و وضع تحريم ها، مواد اوليه و ماشين آلات خود را با دريافت تسهيلات بانکي از خارج از کشور خريداري کرده است.
وي ادامه داد: اکنون ماشين آلات و مواد اوليه مورد نياز اين صنعتگر در گمرک است و اجازه ترخيص ندارد زيرا از او طلب مابه التفاوت نرخ ارز را مي کنند که او نيز قادر به تامين اين هزينه نيست بنابراين هنوز نتوانسته واحد خود را راه اندازي کرده و به توليد برسد و کارگران کارخانه نيز معطل هستند که بايد از اين وضعيت به عنوان خودتحريمي ياد کرد.
زماني با بيان اينکه تا شاهد اصلاح ساختارهاي اقتصادي کشور نباشيم نبايد انتظار بهبود در شاخص هايي چون تحقيق و توسعه در صنعت را داشته باشيم، اظهار داشت: تا هنگامي که صنعتگر ما بايد براي مسايل پيش پا افتاده روزها و ساعتها وقتش را در ادارات صرف کند و گرفتار مسايل ريز و درشتي که بواسطه تصميمات اشتباه مديران به او و مجموعه اش تحميل شده، ديگر وقت و انرژي از او براي اينکه به موضوع تحقيق و توسعه بپردازد، باقي نمي ماند.
رييس خانه صنعت و معدن استان قزوين گفت: وقتي يک صنعتگر براي دريافت مجوزي ساده 17 ماه دوندگي مي کند انتظاري از او براي اينکه بخش تحقيق و توسعه خود را فعال کند باقي نمي ماند چرا که او آنقدر دغدغه ذهني دارد که به اين حوزه اصلا فکر نمي کند.
زماني اظهار داشت: اگر دولت فضاي کسب و کار در کشور را بهبود ببخشد آن وقت به صورت خودکار شاهد تقويت تحقيق و توسعه در واحدهاي صنعتي نيز خواهيم بود چرا که از حجم گرفتاري هاي صنعتگران کاسته مي شود و وقت و انرژي آنها براي پرداختن به موضوعاتي چون تحقيق و توسعه بيشتر مي شود.
** صنايع داخلي، تحقيق و توسعه را به چشم هزينه مي بينند
عليرضا خاکپور رييس دانشگاه مهرام و فعال و محقق حوزه صنعت نيز در اين ميزگرد گفت: توجه به تحقيق و توسعه لازمه موفقيت در حوزه صنعت است که البته در صنايع داخلي کمتر به آن پرداخته مي شود و صنعتگران ما برخلاف همتايان خود در کشورهاي توسعه يافته به نوعي حوصله پرداختن به اين موضوع را ندارند.
وي اظهار داشت: اگر برنامه هاي صنعتگران ما طي 6 ماه جواب ندهند سريع آنرا تغيير مي دهند در صورتي که در واحدهاي خارجي سالها زمان و وقت صرف مي شود تا يک هدف به نتيجه و موفقيت دست يابد.
اين استاد دانشگاه گفت: صنايع ما متاسفانه پرداختن به حوزه تحقيق و توسعه را هزينه مي بينند در صورتي که فعاليت در اين بخش جز سرمايه گذاري کار ديگري نيست و موفقيت يک واحد توليدي را در دراز مدت تضمين مي کند.
خاکپور با بيان اينکه صنايع اگر بدنبال نوآوري نباشند از قافله رقابت عقب مي مانند، اظهار داشت: صرف هزينه در حوزه منابع انساني و تحقيق و توسعه مي تواند موجب تحول و دگرگوني مثبت در بخش هاي مختلف صنعت شود که صنايع پيشرفته خارجي به خوبي به اين موضوع واقف بوده و آنرا در دستور کار قرار داده اند.
وي با بيان اينکه شرکت هاي خارجي براي فعال کردن بخش تحقيق و توسعه خود به سراغ بهترين دانشجويان مي روند و آنها را به خدمت مي گيرند که چنين رويه اي در صنايع داخلي ما باب نيست، افزود: هنوز در حوزه پيوند صنعت با دانشگاه دچار ضعف هاي اساسي هستيم و صنعتگران ما باوري به فوايد اين ارتباط در حوزه کاري خود ندارد.
خاکپور با بيان اينکه با بيان اينکه صنعتگران انتظار دارند مسئولان واحدهاي تحقيق و توسعه واحدها در کمتر از 6 ماه طرحي معجزه گر به آنها ارايه دهند که اين تحقق پذير نيست، اظهار داشت: بدليل شرايط اقتصادي و نوسانات حوزه بازار و همچنين با توجه به شرايط فرهنگي کشور و عادت ما ايرانيان متاسفانه در حوزه کاري بدنبال زود به نتيجه رسيدن هستيم و از صبر و حوصله زيادي برخوردار نيستيم.
وي اظهار داشت: متاسفانه شرايط مناسبي براي فعاليت نخبگان و پژوهشگران خود فراهم نکرده ايم و اگر افرادي نيز در حوزه هاي مختلف از جمله صنعت در حال تحقيق هستند بدنبال مهاجرت هستند.
**کم توجهي به تحقيق و توسعه ناشي از مشکلات فرهنگي است
اين استاد دانشگاه، کم توحهي به تحقيق و توسعه و باور نداشتن به تاثير آن در حوزه هاي مختلف از جمله صنعت را ناشي از مشکلات فرهنگي دانست و اظهار داشت: هنوز در جامعه ما اين باور که مي توان از راه تحقيق و توسعه با يک برنامه ريزي بلند مدت در خيلي از کارها به موفقيت دست يافت، وجود ندارد.
خاکپور خاطرنشان کرد: رسيدن به نتايج و اهداف مورد نظر از محل تحقيق و توسعه نيازمند صرف وقت، حوصله و برنامه ريزي است و کار مقطعي و عجله با اين حوزه در منافات است.
** به يافته هاي تحقيقاتي در صنايع بهايي داده نمي شود
عليرضا گرامي رييس انجمن تحقيق و توسعه استان قزوين نيز در اين ميزگرد با بيان اينکه به يافته هاي تحقيقاتي حوزه صنعت که حاصل سالها زحمات و تلاش هاي مطالعاتي و پژوهشي چندان بهايي داده نمي شود، اظهار داشت: تنها نمونه کوچکي از اين مساله در همين استان قزوين مطالعات انجام شده بر روي استفاده مجدد از ضايعات (گل کربنات کلسيم) کارخانجات قند است که بدون عملياتي شدن و مورد استفاده قرار گرفتن رها شده است.
وي با بيان اينکه موانع زيادي بر سر راه فعالان حوزه تحقيق و توسعه وجود دارد که گاه برخي از آنها عجيب و باورنکردني هستند، اظهار داشت: به عنوان نمونه براي انجام يک طرح تحقيقاتي و نهايي کردن چندي پيش نيازمند 200 ليتر گازوئيل بودم که با در دست داشتن مدارک لازم براي دريافت آن مراجعه کردم اما اين سوخت را در اختيار من ندادند و گفتند که مي تواني آنها را از بازار قاچاق تهيه کني بنابراين مي بينيد که براي انجام يک کار به اين سادگي نيز يک محقق بايد چه مصائبي را تحمل کند.
گرامي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينکه در حوزه تحقيق و توسعه نبايد کورکورانه و تقليدي عمل کنيم و مثلا خود را با کشور آلمان مقايسه کنيم، اظهار داشت: هر کشور و جامعه اي برنامه هاي خود در حوزه هاي مختلف از جمله صنعت را بايد با اقتضائات و شرايط و توانمندي هاي خود تطبيق دهد.
وي با بيان اينکه در حوزه تحقيقاتي مقلد بوده ايم و اين موضوع در بعضي حوزه ها منجر به نااميدي و ناکارآمدي شده است، اظهار داشت: يک دوره با هزينه هاي سنگين مراکز رشد و پارک هاي علم و فناوري را در هر استان و هر شهر تاسيس کرديم در حالي که امروز خيلي از آنها از تامين هزينه هاي اوليه خود ناتوان هستند.
رييس انجمن تحقيق و توسعه استان قزوين گفت: در دوره بعد به سراغ شرکت هاي دانش بنيان رفتيم که حرکت بعدي نبود اما موفقيت در اين ايده نيز نيازمند يک برنامه ريزي دقيق و طولاني مدت هست که از آن بي بهره هستيم.
گرامي با بيان اينکه کشورمان در حوزه تحقيقات پايه اي بسيار قوي است و حرف هاي زيادي براي گفتن دارد،افزود: اما در تبديل اين تحقيقات به توليد و ثروت دچار ضعف هاي اساسي هستيم که بخش زيادي از اين موضوع از ناشي از مشکلات فرهنگي و سياست هاي نادرست است.
وي با بيان اينکه خيلي از افراد صاحب نظر در حوزه تحقيق و توسعه اهل اين حوزه و يا به قول معروف اينکاره نيستند، اظهار داشت: مثلا وقتي يک مدير کارخانه از کارش کنار گذاشته مي شود براي اينکه از او دلجويي شود و يک کار شيک نيز داشته باشد به وي عنوان مديريت واحد تحقيق و توسعه مي دهيم.
**صنعت و دانشگاه به يکديگر اعتماد ندارند
گرامي با بيان اينکه متاسفانه صنعت و دانشگاه در کشور ما به يکديگر اعتماد ندارند، اظهار داشت: در اين عرصه برقراري حاکميت معنوي و اعتمادسازي به منظور اينکه زحمات محققان و پژوهشگران به باد نرود مهم است چرا که طرح خيلي از پژوهشگران توسط افراد صاحب سرمايه ممکن است مورد سرقت قرار گيرد و کاري نيز از دست وي برنيايد.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به تعيين اولويت هاي پژوهشي استان قزوين، گفت: متاسفانه دستگاه ها براي دريافت اعتبارات پژوهشي خود به سراغ اين اولويت ها رفته و به شکل ناقص و پرخطا و بدون کاربرد آنها را دنبال مي کنند و اين فرصت را از افراد صلاحيت دار در اين حوزه مي گيرند و به اين ترتيب طرح هاي پژوهشي از جمله در بخش صنعت ابتر باقي مي ماند.
رييس انجمن تحقيق و توسعه استان قزوين افزود: پيشنهاد مي شود براي ارتقاي وضع تحقيق و توسعه طرح هاي انجام شده توسط دستگاه ها معرفي شوند تا وقت و هزينه براي تحقيق دوباره آنها صورت نگيرد.
گرامي همچنين بر استفاده از توان علمي محققان ايراني خارج از کشور تاکيد کرد و گفت: براي استفاده از اين ظرفيت بايد راه باز باشد چرا که خيلي از آنان عشق خدمت به ميهن شان را دارند اما گاها با ايجاد محدوديت هاي بي مورد اجازه بهره گيري علمي از اين افراد پيدا نمي شود که نمونه آنرا خودم بارها شاهد بوده ام.
وي با بيان اينکه واحدهاي توليدي بدنبال افراد تحصيل کرده اي هستند که بتوانند آنها را به اهدافشان نزديک کنند، اظهار داشت: خروجي دانشگاه ها بدليل وابستگي آنها به منابع مالي و تلاش براي درآمدزايي بيشتر دچار ضعف شده است به گونه اي که اگر سال هاي قبل در يک کلاس 2 يا 3دانشجوي دکترا حضور داشتند امروز 30 تا 40 نفر در ان کلاس حضور مي يابند که بدون شک در کيفيت تحصيلي تاثير گذار خواهد بود.
گرامي در پايان گفت: دولت بايد مشوق هايي را به منظور ترغيب بخش هاي محتلف از جمله صنعت به تحقيق و توسعه فراهم کند چرا که از اين رهگذر مي توان به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يافت که نتايج آن به طور مستقيم در رشد و توسعه کشور قابل حس و لمس است.
3013/6012
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

دریافت 59 MB

نفت واژه‌ای موجز با داستانی پرایجاز، قهرمانانی شاخص و تاریخی بسیار شنیدنی‌ است… 

نفت در قاب خاطرات مردم این سرزمین هم غرورآفرین، هم پرجذبه، هم پررمزوراز، هم نمود نعمت، هم محل آرامش و هم محل پرسش است…

صنعتی که هرگاه توسعه یافته و با دانش روز همگام شده و رشد کرده، موجبات ترقی در مناظر دیگر صنعت و توسعه کشور را فراهم آورده است. 

اکنون نیز این قدیمی‌ترین صنعت ایران‌زمین، بخش مهمی از تاریخ روبه‌رشد صنعت و فناوری را شکل می‌دهد. آنچه در صنعت نفت در حال وقوع است می‌تواند درخشان‌ترین فصل آن باشد و این مهم بسته به توان و خواست همه‌ کسانی است که چراغ‌های روشن این صنعت را فراراه پیشرفت و توسعه‌ پایدار این بوم می‌شناسند.

شرح و بسط توانمندی‌ها، کارایی‌ها و کارگشایی‌های این منبع عظیم و تأثیرگذار انرژی در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست و در توصیف اهمیت برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همین نکته بس که ممالک صاحب منابع طبیعی در جهان، همواره در تمام عرصه‌های مهم بین‌المللی تأثیرگذار و نقش‌آفرین بوده‌اند. 

تلاش و مطالعه، پژوهش و علم‌آفرینی و فعالیت مجدانه در این عرصه، بی‌تردید راه‌حلی دقیق و مستند برای رسیدن به اهداف کلان توسعه‌ای و ملی‌مان خواهد بود. 

دیگر خبرها

  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • چند ساعت تا تکمیل پازل 24 تیمی جام جهانی
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان