Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:07:25 GMT

عید قربان، عید بندگی در الجزایر

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۸۷۲۰

عید قربان، عید بندگی در الجزایر

الجزیره- ایرنا- عید قربان در الجزایر که با روز تعطیلی رسمی مواجه است، حال و هوای خاصی دارد و مردم این کشور در شهرها و روستاها از چند هفته قبل خود را برای این مراسم آماده می کنند .

به گزارش ایرنا، الجزایری ها عید قربان را که امسال روز سه شنبه اعلام شده است، 'عید بزرگ' می نامند و دلایل مختلفی برای این نامگذاری ذکر شده، از جمله اینکه مسلمانان در روز عرفه تجمع بسیار بزرگی برپا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخلاف عید فطر، شهروندان الجزایری در عید قربان در پی خرید لباس و وسایل جدید برای فرزندان و کودکان خود نیستند.
با توجه به اهمیت این عید، حقوق کارمندان و کارگران کمی زودتر همراه با عیدی واریز می شود تا خانواده ها بتوانند برای روز عید قربانی وسایل مورد نیاز را تهیه کنند.
اتحادیه ملی کشاورزان الجزایر نیز پیش بینی کرده که سال جاری بین چهار تا پنج میلیون راس گوسفند در الجزایر قربانی شود و این در حالی است که جمعیت الجزایر بر اساس آخرین سرشماری ها حدود 42 میلیون نفر است.

** مشکلات اقتصادی خانواده ها و خرید قربانی
مردم الجزایر خود را ملزم به خرید قربانی می دانند و در این میان کودکان اصرار زیادی برای خرید یک قوچ بزرگ با شاخ های پیچیده دارند و البته قیمت بالای قوچ باعث تلخ شدن کام بسیاری از خانواده های کم درآمد در این کشور می شود.
بر اساس اعلام رسانه های این کشور قیمت یک قوچ با وزن متوسط 30 تا 45 کیلوگرم بین 45 تا 60 هزار دینار است، در حالی که متوسط حقوق کارمندان این کشور حدود 38 هزار دینار (حدود 330 دلار ) است و این باعث می شود برخی در پی قرض گرفتن از اقوام و خویشان باشند.
در سال جاری در الجزایر چند مناسبت با فاصله نزدیک از هم قرار گرفته و باعث شده تا خانواده های با درآمد کم یا متوسط، با مشکل مواجه شوند.
نخست ماه رمضان و عید فطر است که الجزایری ها اهمیت زیادی برای آن قائل هستند و هزینه ها و خرج خانواده ها در این ماه بیش از هر زمان دیگری است، زیرا سعی می کنند بهترین غذاها را در این ماه برای اعضای خانواده و مهمانان تهیه کنند و از سوی دیگر برای کودکان حتما لباس نو خریداری می کنند.
تعطیلات تابستانی و مسافرت و نزدیکی شروع مدارس و ضرورت تهیه لوازم مدرسه و همچنین خرید قربانی برای عید قربان نیز بر خانواده ها از نظر مالی فشار زیادی وارد می کند.

** مشکلات خرید قوچ چند روز پیش از عید قربان
خرید قربانی در الجزایر منحصر به روز عید قربان نیست، بلکه خانواده ها با اصرار کودکان از چند روز پیش یا حتی دو هفته پیش از عید قربان، قوچی خریداری می کنند و با اینکه در شهرهایی مانند الجزیره پایتخت الجزایر خانه ها اکثرا به صورت آپارتمانی است، کودکان اصرار می کنند آن را در محلی در خانه یا در ورودی آپارتمان نگهداری کنند که این باعث ایجاد مشکلاتی از نظر سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان و حتی سقوط به پایین شده است .
کودکان که این روزها در تعطیلات تابستانی به سر می برند، روزها با گوسفندها بازی می کنند و گاهی برای خودنمایی به کوچه و خیابان می برند که این باعث ایجاد مشکلاتی هم می شود، اما به طور کلی مردم به خاطر کودکان چندان مشکلی با این کار ندارند، هرچند نگهداری چند روزه قوچ و گوسفند در شهرهای بزرگ با انتقادهایی نیز همراه بوده است.
«امین زاوی » نویسنده معروف الجزایری چند روز پیش در یادداشتی در روزنامه فرانسوی زبان «لیبرتی » به شدت از این کار انتقاد کرد و نوشت: با این کار پایتخت به محلی برای جولان گوسفندها تبدیل شده است. باید در خصوص نوع برگزاری این مراسم بازنگری شود.
این سخن زاوی با واکنش متفاوت مردم مواجه شد و برخی او را به دشمنی با اسلام و مقدسات اسلامی متهم کردند.

** برگزاری مسابقات مبارزه قوچ ها
سرگرمی با قوچ ها منحصر به کودکان نمی شود، برخی بزرگسالان از ماه ها قبل قوچ هایی را در محل های خاصی نگهداری می کنند و به آن مواد خوراکی مقوی و حتی پروتئین می دهند تا آن ها را برای مسابقه ای که الجزایری ها به آن«دقه » می گویند، آماده کنند. آن ها پشم قوچ ها را به گونه خاصی می چینند و گاهی آن را رنگ آمیزی می کنند که قوچ شبیه به شیر می شود و در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک قرارهای برای مسابقه قوچ ها تعیین می کنند و هرچند مسابقات قوچ ها که برای شاخ زدن به هم آموزش دیده اند، غیر قانونی است و علمای دینی نیز آن را به دلیل آسیب دیدن حیوانات نادرست می دانند، اما مردم زیادی برای تماشای این مسابقه جمع می شوند و گاهی بر سر قوچ برنده شرط بندی هایی هم می شود .
صاحبان این قوچ ها نام هایی نیز بر آن ها می گذارند که برگرفته از نام هنرمندان و نام شخصیت های سیاسی مشهور جهان است . قیمت این قوچ ها در صورت برنده شدن تا 10 هزار دلار هم می رسد .

** برنامه ریزی دولت برای ساماندهی بازار فروش دام
خرید و فروش دام تبدیل به تجارتی پر سود در این روزها در الجزایر شده و حتی برخی مغازه ها در این روزها تغییر کاربری می دهند و گوسفند زنده به فروش می رسانند.
وزارت کشاورزی الجزایر با هماهنگی وزارت بازرگانی و دیگر نهادهای دولتی از دو هفته پیش از عید قربان، مراکزی برای فروش قوچ جهت قربانی در شهرهای بزرگ اختصاص داده و سعی کرده، قربانی را به قیمت مناسب به مردم عرضه کند، اما در این میان فروشندگان و دلالان معادلات را بر هم می زنند و در نتیجه قیمت ها در بسیاری اوقات غیر واقعی و بالا است.
برخی خانواده ها که از بالا بودن قیمت گوسفند شکایت دارند، از چندی پیش کارزاری در اینترنت با عنوان «بگذار بع بع کند» راه انداخته و از مردم خواستند برای ارزانتر شدن قیمت، گوسفند خریداری نکنند.

** تغییر چهره شهرها با نزدیک شدن به روز عید قربان
شهرهای الجزایر و از جمله الجزیره پایتخت این کشور از حدود دو هفته پیش از عید قربان شاهد جابجایی گسترده گوسفند در داخل خیابان ها است و این جابجایی ها در چند روز منتهی به عید شدت می گیرد و در خیابان های این شهر گوسفندانی که به وسیله خودروها جابجا می شوند، بسیار زیاد مشاهده می شود.
این روزها با گردش در شهرها مشاهده می شود در کنار برخی خیابان ها، علوفه همراه با گوسفند به فروش می رسد، گوسفند برای قربانی و علوفه برای خوراک قربانی تا روزی که ذبح شود.
** رونق گرفتن برخی شغل ها و کساد شدن برخی دیگر
این روزها در نقاط مختلف شهر مشاهد می شود شمار چاقوتیزکن ها نیز افزایش یافته و در مناطق مختلف بساطی برای این کار پهن کرده اند. البته فروش سیخ کباب و منقل و ذغال نیز رونق زیادی دارد و در مقابل قصابی ها خود را برای رکود یک هفته ای بازار آماده می کنند و عموما مغازه های خود را می بندند، زیرا مشتری چندانی وجود ندارد چون الجزایری ها اعتقاد دارند یک سوم گوشت قربانی را باید به فقرا بدهند و بقیه را برای خود نگه می دارند .

** مراسم روز عید در الجزایر
روز عید قربان ، بزرگترها صبح زود برای نماز عید به مساجد می روند و عبارت هایی برای تبریک و آرزوی سلامتی و شادی مانند 'صح عیدک'، میان خود رد و بدل می کنند. وقتی پدر خانواده از مسجد به خانه باز می گردد، اندکی قهوه می نوشد و در این میان همه منتظر ذبح قربانی هستند.
داستان قصاب ها و قیمت هایی که آن ها برای ذبح قربانی تقاضا می کنند نیز خود ماجرایی دارد و در این میان گاهی آن ها قیمت بالایی درخواست می کنند. این امر سبب دخالت دولت و تعیین حق الزحمه برای ذبح حیوان شده است که البته معمولا رعایت نمی شود.
سال گذشته مهاجران آفریقایی وارد این ماجرا شده و قیمت کمتری نسبت به قصابان الجزایر دریافت می کردند، اما امسال با توجه به مقابله با مهاجرت غیر قانونی مشخص نیست وضعیت چگونه می شود. به هر حال باید گفت، آن ها قیمت های رقابتی خوبی در مقایسه با قصاب های بومی برای ذبح حیوانات ارائه می کنند و این باعث ناراحتی قصاب هایی الجزایری می شود.
پس از ذبح قوچ یا گوسفند، زن ها معمولا برای ناهار ، دل و جگر قربانی را طبخ می کنند . الجزایری ها عموما قسمت دست قربانی را به عنوان صدقه به نیازمندان می دهند و اگر پسری ، دختری را به عقد خود در آورده باشد و آن دختر هنوز در خانه پدرش باشد، خانواده پسر، ران قربانی را به عنوان هدیه برای او می برند.

** مشکلات شهرها در روز عید قربان
در روز عید قربان کوچه ها و خیابان ها در شهرهای الجزایر پر از گوسفندهای قربانی می شود . یکی از صحنه هایی که در الجزایر در این روز مشاهده می شود این است که مقادیر زیادی پوست قربانی در سطل های زباله ریخته می شود. خرید و فروش پوست در الجزایر به ویژه این روزها رونقی ندارد و به همین دلیل مردم آن را دور می ریزند که این باعث انتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی به دلیل عدم استفاده از این ثروت شده است.
یکی دیگر از مشکلاتی که در روز عید قربان پیش می آید، مشکل مصرف بیش از اندازه آب است، زیرا اکثر خانواده ها در نزدیکی محل زندگی خود گوسفندان را قربانی می کنند که برای شست و شوی قربانی مقادیر زیادی آب نیاز است و گاهی برخی مناطق در شهرها به دلیل افزایش مصرف آب ، با مشکل قطعی آب مواجه می شوند.
به طور کلی شهرها در الجزایر در روز عید قربان ، حال و هوای دیگری دارد و اکثر مغازه ها و فروشگاه ها در این روز و روز پس از آن تعطیل است . مردم در روزهای پیش از عید قربان سعی می کنند لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنند، زیرا در روز عید کمتر مغازه ای باز است و این روند سبب شده مسئولان وزارت بازرگانی الجزایر به تکاپو بیفتند و مغازه هایی را به عنوان کشیک در روزهای تعطیل معرفی و صاحبان آن را ملزم به بازکردن اماکن فروش کنند.
خاورم **2041**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي الجزاير عيد قربان آداب و رسوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل

منابع دیپلماتیک از درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه غیرعلنی شورای امنیت جهت بررسی موضوع گورهای دسته جمعی کشف‌شده در نوار غزه خبر دادند.

به گزارش مشرق، الجزایر اقدام جدیدی را برای حمایت از ملت فلسطین در سازمان ملل صورت داده است.

منابع دیپلماتیک به الجزیره اعلام کردند که الجزایر درخواستی را مبنی بر برگزاری جلسه مشورتی غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت بررسی موضوع گورهای دسته جمعی یافته‌شده در نوار غزه ارایه داده است.

بنا بر این گزارش‌ها الجزایر خواسته است که این جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه پیش‌رو برگزار شود.

پیش‌تر نیز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی گفت: مهم است که تحقیقاتی مستقل در خصوص گورهای جمعی تازه یافته‌شده در غزه صورت بگیرد. جنگ، نظام بهداشتی غزه را ویران کرده است و برخی بیمارستان‌های این باریکه اکنون به گورستان شباهت دارند.

گفتنی است پس از عقب‌نشینی نظامیان ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی از شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه پیکر صدها شهید فلسطینی از گورهای دسته جمعی در اطراف بیمارستان ناصر این شهر بیرون کشیده شد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • درخواست الجزایر از شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • مغضوب قطری‌ها در دو ماه، ۱۱ کیلو کم کرد!
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • شهر کریمه اهل بیت(ع) سوگوار صادق آل محمد(ص) شد
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد